Tempel och munkar, välgörenhet eller bedrägeri

Hej

Den här bilden ifrån PanPan visar tydligt skillnaden i färg och status, novisen längst fram i orange och munken bakom i en mer brunfärgad variant.

1699601696743.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Bra fråga, det finns olika färger (nyanser) på deras kappa/dräkt, kolla nästa gång ska du se.

Noviser är klädda en klart orange dräkt medans dom äldre och erfarna munkarna oftast bär en dräkt som är mörkare i färgen.

Mvh isan lover
Det finns olika färger mellan de olika varianterna av buddhismen.

De klädda i orange har ofta en axel bar vilket inte är tillåtet i andra grenar av religionen och tempel.

Thailand har varianter från Indien, Nepal, Burma, Tibet, Japan och Kina.

Det finns olika färger mellan de olika varianterna av buddhismen.

De klädda i orange har ofta en axel bar vilket inte är tillåtet i andra grenar av religionen och tempel.

Thailand har varianter från Indien, Nepal, Burma, Tibet, Japan och Kina.
Hej

Ska man förklara det här på ett begripligt sätt så bör man kanske hålla sig till den dominerande Theravada Buddismen som 85% av befolkningen i Thailand bekänner sig till och utövar, dom övriga buddistiska varianterna tillämpas tillsammans med Islam, hinduism och kristendomen av dom resterande 15% i landet.

Sen har Theravada Buddismen också två grenar som jag har tagit upp i tidigare inlägg, den dominerande grenen är Maha Nikaya som kom till Thailand ca 200 år före kristus, sen skapades ytterligare en gren på 1800-talet som har namnet Dhammayuttika, det är en ortodox gren som leddes av Kung Mongkut (Rama IV).

Mvh isan lover

Hej

Ska man förklara det här på ett begripligt sätt så bör man kanske hålla sig till den dominerande Theravada Buddismen som 85% av befolkningen i Thailand bekänner sig till och utövar, dom övriga buddistiska varianterna tillämpas tillsammans med Islam, hinduism och kristendomen av dom resterande 15% i landet.

Sen har Theravada Buddismen också två grenar som jag har tagit upp i tidigare inlägg, den dominerande grenen är Maha Nikaya som kom till Thailand ca 200 år före kristus, sen skapades ytterligare en gren på 1800-talet som har namnet Dhammayuttika, det är en ortodox gren som leddes av Kung Mongkut (Rama IV).

Mvh isan lover
Zen Buddhism är stor i regionen , Taoism och Mahayana Buddhism som är inblandade i alla grenar.

Det märkliga är att alla Theravada anhängare har ett måste att hinna besöka så många andra tempel som inte är Theravada.

Zen Buddhism är stor i regionen , Taoism och Mahayana Buddhism som är inblandade i alla grenar.

Det märkliga är att alla Theravada anhängare har ett måste att hinna besöka så många andra tempel som inte är Theravada.
Hej

Ja tempel utgör en lockelse för Thailändare och man kan ju inte säga annat än att dom är rejält utsmyckade och vackra.

Mvh isan lover

Hej

Den här bilden ifrån PanPan visar tydligt skillnaden i färg och status, novisen längst fram i orange och munken bakom i en mer brunfärgad variant.

1699601696743.jpeg

Mvh isan lover

Här är svågern när han gjorde sin "konfirmation" med två veckor i templet (det är han i den mörka) och det är ordinarie munk i templet som hjälper honom på med den efter den vita han hade i början av ceremonin så jag är lite tveksam till det där med färgerna/färgtonerna

IMG_0837.JPG

Särskilt dom kinesiska och indiska templen.
Hej

Säger inte emot dig men för egen del är det Wat Phra Si Rattana Mahathat ("Wat Yai") i Phitsanulok ifrån 1357 som är favoriten med den välkända buddastatyn Phra Phuttha Chinnarat.

1699608730824.jpeg

Som nu två har jag Wat Pho Chai i Nong Khai med sin Luang Po Phra Sai buddastaty vars huvud är i rent guld och huvudbonaden klädd i rubiner, templet är ifrån 1600-talet.

1699609308685.jpeg

Mvh isan lover

Här är svågern när han gjorde sin "konfirmation" med två veckor i templet (det är han i den mörka) och det är ordinarie munk i templet som hjälper honom på med den efter den vita han hade i början av ceremonin så jag är lite tveksam till det där med färgerna/färgtonerna

IMG_0837.JPG
Hej

Ja här var det tre färger på en gång.

Var någonstans är det ?

Fråga gärna frugan om färgernas betydelse där och vilken typ av tempel dom representerade, Maha Nikaya eller Dhammayuttika ?

Mvh isan lover

Hej

Ja här var det tre färger på en gång.

Var någonstans är det ?

Fråga gärna frugan om färgernas betydelse där och vilken typ av tempel dom representerade, Maha Nikaya eller Dhammayuttika ?

Mvh isan lover

Liten by 8 mil söder om Khon Kaen längs väg 2 mot Korat

Enligt frugan fanns det förr en skillnad mellan ljusa och mörka och de mörka var munkar som bodde långt bort från byarna ute i bushen medans ljusare var dom som bodde på tempel inne i städerna med sedan ganska lång tid tillbaka är det helt blandat, dom tar eller får vilken nyans som helst och det har ingen som helst betydelse längre. Enda färgskillnaden numera är området runt Kanchanaburi som har mörkröda (samma som munkarna inne i Myanmar)

Nyansen beror ofta på dels på tillverkningen men oftast på hur ofta och mycket dom tvättats

Senast ändrad:

Enligt frugan fanns det förr en skillnad mellan ljusa och mörka och de mörka var munkar som bodde långt bort från byarna ute i bushen medans ljusare var dom som bodde på tempel inne i städerna med sedan ganska lång tid tillbaka är det helt blandat, dom tar eller får vilken nyans som helst och det har ingen som helst betydelse längre. Enda färgskillnaden numera är området runt Kanchanaburi som har mörkröda (samma som munkarna inne i Myanmar)

Nyansen beror ofta på dels på tillverkningen men oftast på hur ofta och mycket dom tvättats
Din fru har rätt liksom IL dom mörkare dräckterna är dom som är" munkar" dom andra är konfirmander. Vad jag tycker ni skriver fel
är, Budismen är inge reilgion utan ett sätt att leva, bl,a Men ingen religon

Hej

Ja och dom munkar som bor utanför byn tillhör grenen Dhammayuttika som lever striktare, äter en gång om dagen, ägnar dagarna åt att meditera och följer alla regler mer bokstavligt, dessa bär mycket riktigt den mörkare dräkten, så är det hos oss också.

Hos oss nära gränsen till Laos bär dom äldre munkarna och Abboten som lever i templet fortfarande den mörkare varianten och noviserna den orange dräkten, men kanske är det en tradition som är på väg att försvinna.

Mvh isan lover

Då måste du läsa på eller leva med Thi i Isan, Googla

Behöver inte Googla.

Jag vet att Sidharta Gautama efter några års meditation blev upplyst alltså Buddha och att Buddhismen räknas in som en av världsreligionerna. Tillsammans med Islam, kristendomen och hinduismen.
Jag har levt med thailändska kvinnor och besökt både tempel och munkar.
Jag var med en gång när min dåvarande flickvän Ya skullle få en ande uttdriven genom att en munk kastade vatten på henne så att hon skrek som en stucken gris.

Jag håller med dig om att buddhismen oxå är ett sätt att leva.

BTT

Behöver inte Googla.

Jag vet att Sidharta Gautama efter några års meditation blev upplyst alltså Buddha och att Buddhismen räknas in som en av världsreligionerna. Tillsammans med Islam, kristendomen och hinduismen.
Jag har levt med thailändska kvinnor och besökt både tempel och munkar.
Jag var med en gång när min dåvarande flickvän Ya skullle få en ande uttdriven genom att en munk kastade vatten på henne så att hon skrek som en stucken gris.

Jag håller med dig om att buddhismen oxå är ett sätt att leva.

BTT
Dom kastar vatten på dom flesta möten även i Sverige inte för att driva ut andar och för göra lycka i livet. Hade en Munk som bodde
hos oss i Sverige Jag byggde då gäststugan han kasta vatten på utsidan så den skulle bli bra Ok inga andar

Din fru har rätt liksom IL dom mörkare dräckterna är dom som är" munkar" dom andra är konfirmander. Vad jag tycker ni skriver fel
är, Budismen är inge reilgion utan ett sätt att leva, bl,a Men ingen religon
Hej

Ja på vissa ställen följer man nog gamla traditioner ännu medans dessa är på väg att försvinna på andra platser, det är väl det som kallas utveckling.

Vad det gäller om Buddismen egentligen är en religion eller filosofi för livet är nog något som har diskuterats många gånger, det räknas ju som en Religion men Siddharta Gautama var ju själv ateist

Buddhismen är en av de fem världsreligionerna men är en religion utan någon gud. I centrum står istället Buddha, den upplyste, som är en läromästare och förebild som visar hur buddhisten ska leva.

Så kanske är det rätt att kalla Buddismen både för en filosofi och religion.

Mvh isan lover

Dom kastar vatten på dom flesta möten även i Sverige inte för att driva ut andar och för göra lycka i livet. Hade en Munk som bodde
hos oss i Sverige Jag byggde då gäststugan han kasta vatten på utsidan så den skulle bli bra Ok inga andar

Jo jag minns att anden skrek när munken kastade vattnet på min flickvän och att hon blev lugn sen efteråt.

Vi besökte ju munken för att han skulle driva ut anden.

BTT

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp