Tempel och munkar, välgörenhet eller bedrägeri

Vad har hinduismen med inlägg om budismen ??
En av de fem världsreligioner som räknas.

Buddismen består till stor del av hinduism inblandad.
Samma tempel och figurer samt buddismen uppstod inte i Thailand.
Massor av hinduiska buddisttempel i Thailand.

Hinduism har inte någon särskild gud heller.

Hej

Det borde du nästan känna till som gammal Asien resenär, dom tre huvudgudarna i Hinduismen är Brahma, Vishnu och Shiva som dom flesta Hinduer offrar till varje morgon och kväll.

Mvh isan lover
Precis, ingen särskild gud.

Brahma, Vishnu och Shiva offrar också thailändska buddister till vid högtider.

Ni måste läsa mera om Budismen inte bara första delen i Google, det är västerlänningarna som kallar det en religion, Dom själva en livstil
Jag håller med dig till 100%. Buddhismen räknas förvisso som en världsreligion men det är fel. Buddhismen är en levnadsfilosofi med många bra tankar. Om alla hade levt enligt denna filosofi hade världen varit bättre men tyvärr lär det aldrig bli så.

En av de fem världsreligioner som räknas.

Buddismen består till stor del av hinduism inblandad.
Samma tempel och figurer samt buddismen uppstod inte i Thailand.
Massor av hinduiska buddisttempel i Thailand.

Hinduism har inte någon särskild gud heller.
Hej

Nja du får mog läsa på lite om Hinduismen och deras gudar, det finns tre gudar som står över alla andra och intar en särställning, dessa är Brahma, Vishnu och Shiva.

Det finns miljontals gudar inom hinduismen. Det finns gudar som bara dyrkas i en enda by. Andra är kända i hela Indien. Man brukar tala om tre huvudgudar och dessa är Brahma, Vishnu och Shiva.”

Vad det gäller att det finns Hinduiska inslag i Buddismen så har det flera olika anledningar, dels kommer ju Buddismen ifrån Indien och har fått sitt namn efter en indier, sen fanns ju Hinduismen i Thailand före Buddismen och det har väl också satt sina spår.

Mvh isan lover

Hinduismen har stort avtryck i Buddhismen och det känns främst igen på utsmyckning med drakar, femhövdade ormar, grodor, elefanter och väldigt färgglada tempel.
Är nog vanligare i Västra och Centrala Thailand än övriga landet.
Kan omöjligt hålla rätt på alla jag besökt men alla var viktiga utflyktsmål för thailändare och för status..
Vet inte riktigt var dessa feta buddah som skrattar hör hemma.

Screenshot_20231111-004943_Google.jpg
Screenshot_20231111-010535_Google.jpg
Screenshot_20231111-010559_Google.jpg
Screenshot_20231111-010501_Google.jpg
Screenshot_20231111-010516_Google.jpg
Screenshot_20231111-010612_Google.jpg
Screenshot_20231111-010625_Google.jpg
Screenshot_20231111-011121_Maps.jpg
Screenshot_20231111-011039_Maps.jpg

Hej

Nja du får mog läsa på lite om Hinduismen och deras gudar, det finns tre gudar som står över alla andra och intar en särställning, dessa är Brahma, Vishnu och Shiva.

Det finns miljontals gudar inom hinduismen. Det finns gudar som bara dyrkas i en enda by. Andra är kända i hela Indien. Man brukar tala om tre huvudgudar och dessa är Brahma, Vishnu och Shiva.”

Vad det gäller att det finns Hinduiska inslag i Buddismen så har det flera olika anledningar, dels kommer ju Buddismen ifrån Indien och har fått sitt namn efter en indier, sen fanns ju Hinduismen i Thailand före Buddismen och det har väl också satt sina spår.

Mvh isan lover

De religioner som bara har en gud avsåg jag.

Hinduismen har så många att det inte kan kallas att man har en gud.
För mig på samma nivå som alla buddister som dyrkar och hedrar väldigt många olika figurer och avbildningar vid sina tempelbesök.

De religioner som bara har en gud avsåg jag.

Hinduismen har så många att det inte kan kallas att man har en gud.
För mig på samma nivå som alla buddister som dyrkar och hedrar väldigt många olika figurer och avbildningar vid sina tempelbesök.

betydligt enklare med kristendomen, här finns bara en Gud, Du skall inga andra gudar ha jämte mig....

Hinduismen har stort avtryck i Buddhismen och det känns främst igen på utsmyckning med drakar, femhövdade ormar, grodor, elefanter och väldigt färgglada tempel.
Är nog vanligare i Västra och Centrala Thailand än övriga landet.
Kan omöjligt hålla rätt på alla jag besökt men alla var viktiga utflyktsmål för thailändare och för status..
Vet inte riktigt var dessa feta buddah som skrattar hör hemma.

Screenshot_20231111-004943_Google.jpg
Screenshot_20231111-010535_Google.jpg
Screenshot_20231111-010559_Google.jpg
Screenshot_20231111-010501_Google.jpg
Screenshot_20231111-010516_Google.jpg
Screenshot_20231111-010612_Google.jpg
Screenshot_20231111-010625_Google.jpg
Screenshot_20231111-011121_Maps.jpg
Screenshot_20231111-011039_Maps.jpg
Hej

Den feta Buddhan är Kinesisk.

Mvh isan lover

Hej

Bra initiativ, det är ett ämne som påverkar och berör alla Thailändare på något vis.

Själv är jag kluven, visst finns det dåliga munkar och visst finns det tempel som drivs rent kommersiellt med största möjliga inkomster som målsättning, samt rena sektliknande tempel som sysslar med bedrägerier och vars ledare åker Mercedes och Privatjet.

Men det finns också tusentals mindre tempel som byborna gemensamt bygger upp och utsmyckar, där bybornas barn gör en period som munkar, där templet är en naturlig samlingsplats för hela byn, där det hålls marknader, visas traditionell skuggteater och ibland utomhus bio o.s.v.

Dit byns fattiga och äldre kan gå varje morgon för ett mål mat tillsammans med munkarna som tidigare på morgonen har samlat in detta, sen tillkommer ytterligare mat som besökare har med sig till templet på morgonen och skönker till munkarna, ibland får besökare också med sig lite mat hem, det som blir över räcker även till byns fritt springande hundar som också får sig ett skrovmål där om dagen.

Munkarna försöker också hjälpa bybor med problem t.ex med alkohol eller droger, sociala eller ekonomiska problem, om någon går i väggen, blir deprimerad eller liknande är det vanligt att denne söker sig till templet och kanske blir munk en period igen o.s.v, så templen har i bästa fall en central och viktig roll i en by.

Mvh isan lover

Jag är också kluven. Jag har aldrig varit religiös och även om Buddhismen är mer flexibel och mindre dogmatisk än andra religioner så är det ändå en religion; att påstå att den inte är det bara för att de inte tror på någon Gud är bara semantik. Om vi bortser ifrån huruvida religionen i sig är bra eller dålig för människor så är det lätt att stirra sig blind på munkar som förskingrar miljoner och krökar med pr*stituerade och därför säga att Buddhismen är skit. Det är dock en kraftig förenkling och är något som figurerar inom världens alla samfund, ideella organisationer och statliga enheter.

Min fru är väldigt avogt inställd till allt som har med tempel och munkar att göra och har inte besökt byns tempel på över 10 år, förutom vid begravningar. Svärfar är likadan, men mest för att min fru sagt så och han litar blint på allt hon säger ;). Vid Songkran går alltid jag och dottern med svärmor till templet; inte för att vi är Buddhister men för att glädja svärmor och för att det är tradition. Svärmor är inte heller någon större Buddhist utan mer en "social Buddhist". Bor man i en by så utgår mycket av det sociala livet, åtminstone för den äldre generationen, från bytemplet. De anordnar små marknader och fester för att samla in pengar till templet och tempelskolan, de lagar mat till byns fattiga osv. Ganska likt hur mina mor- och farföräldrar var engagerade i byns kyrka utan att vara överdrivet kristna.

Sedan är min personliga uppfattning att fler borde göra som jag och frugan och lägga våra donationer på byns skola istället för på byns tempel men jag antar att en blandning av tro på karma, och att skolan är betydligt mer korrumperad än templet, gör att miljoner Baht istället läggs på templet varje år.

Jag är också kluven. Jag har aldrig varit religiös och även om Buddhismen är mer flexibel och mindre dogmatisk än andra religioner så är det ändå en religion; att påstå att den inte är det bara för att de inte tror på någon Gud är bara semantik. Om vi bortser ifrån huruvida religionen i sig är bra eller dålig för människor så är det lätt att stirra sig blind på munkar som förskingrar miljoner och krökar med pr*stituerade och därför säga att Buddhismen är skit. Det är dock en kraftig förenkling och är något som figurerar inom världens alla samfund, ideella organisationer och statliga enheter.

Min fru är väldigt avogt inställd till allt som har med tempel och munkar att göra och har inte besökt byns tempel på över 10 år, förutom vid begravningar. Svärfar är likadan, men mest för att min fru sagt så och han litar blint på allt hon säger ;). Vid Songkran går alltid jag och dottern med svärmor till templet; inte för att vi är Buddhister men för att glädja svärmor och för att det är tradition. Svärmor är inte heller någon större Buddhist utan mer en "social Buddhist". Bor man i en by så utgår mycket av det sociala livet, åtminstone för den äldre generationen, från bytemplet. De anordnar små marknader och fester för att samla in pengar till templet och tempelskolan, de lagar mat till byns fattiga osv. Ganska likt hur mina mor- och farföräldrar var engagerade i byns kyrka utan att vara överdrivet kristna.

Sedan är min personliga uppfattning att fler borde göra som jag och frugan och lägga våra donationer på byns skola istället för på byns tempel men jag antar att en blandning av tro på karma, och att skolan är betydligt mer korrumperad än templet, gör att miljoner Baht istället läggs på templet varje år.
Hej

Håller med dig här, i vårt fall så har frugan också valt att hjälpa byns skola istället för templet, hon har startat insamlingar dit och åstadkommit ganska stora förändringar både på utomhus och när det gäller utrustning i skolans klassrum, men hennes lillasyster som bor i Danmark satsar mycket på byns båda tempel och är förmodligen den enskilt största donatorn i området.

Mvh isan lover

Hej

Det finns som sagt både bra och dåliga munkar, det här verksr vara en av den bättre sorten.

Monk wins 12 million baht lottery, plans to help community​

Published: 16:15, 02 August 2024

Monk wins 12 million baht lottery, plans to help community

Photo courtesy of Sanook

The abbot of Wat Si Chumphon in Khon Kaen received a warm celebration from devotees after winning 12 million baht in the national lottery. The 69 year old monk shared his journey of finding the winning numbers and his plans for the prize money.

Mvh isan lover

Hej

Det finns som sagt både bra och dåliga munkar, det här verksr vara en av den bättre sorten.

Monk wins 12 million baht lottery, plans to help community​

Published: 16:15, 02 August 2024

Monk wins 12 million baht lottery, plans to help community

Photo courtesy of Sanook

The abbot of Wat Si Chumphon in Khon Kaen received a warm celebration from devotees after winning 12 million baht in the national lottery. The 69 year old monk shared his journey of finding the winning numbers and his plans for the prize money.

Mvh isan lover
var finner Isaan lover att detta är en munk av bättre sorten? står det verkligen i munkarnas läroböcker och manualer, att det är ok med spel och dobbel/lotterier? skänka bort pengarna? munken kan väl inte säga något annat, eller det skulle vara märkligt om han sagt att han ska investera stålarna i aktier....

var finner Isaan lover att detta är en munk av bättre sorten? står det verkligen i munkarnas läroböcker och manualer, att det är ok med spel och dobbel/lotterier? skänka bort pengarna? munken kan väl inte säga något annat, eller det skulle vara märkligt om han sagt att han ska investera stålarna i aktier....
Exakt min tanke men du var snabbare med tangentbordet.

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp