Thailand 23 mest förorenade landet i världen, Bangkok 24 mest förorenade staden i världen.

 
Här kan man se hela världen också i ”Real time” och det var intressant att se att luften i norra Italien samt flera andra platser som nu är drabbade av Corona och Covid-19 har skitig luft.

Just nu i den skitiga Stockholmsluften men i morgon bär det tillbaka till ”friska luften” ;)


 
Här kan man se hela världen också i ”Real time” och det var intressant att se att luften i norra Italien samt flera andra platser som nu är drabbade av Corona och Covid-19 har skitig luft.

Just nu i den skitiga Stockholmsluften men i morgon bär det tillbaka till ”friska luften” ;)


Via denna hittade jag 4 mätpunkter i Udon Thani med mätvärden 84 - 153 så tyvärr så var det väl inte så mycket med ”friska luften”.
Eftersom mätningarna är i realtid så varierar säkert värdena tämligen mycket. Nu bor vi utanför ”Ring Roads” och kan möjligtvis ha lite bättre värden men jag kommer att försöka att mäta och se vad en luftrenare kan åstadkomma? Satsar nog på en som kan också kan rena utrafina partiklar tror jag öven om en sådan blir väsentligt dyrare i inköp och säkert också dyrare utbytesfilter.
 
Första bild från Bangkok med omnejd just nu.
Sedan dragit kartan och zoomad ut, det ser ganska bra ut i Isaan, andra bild.
Bangkok tycks vara sämre, men värst är norra Thailand.
aq_1.JPG
aq_2.JPG
Fast Nong khai och Udon Thani såg inte bra ut, 167.
 
Via denna hittade jag 4 mätpunkter i Udon Thani med mätvärden 84 - 153 så tyvärr så var det väl inte så mycket med ”friska luften”.
Eftersom mätningarna är i realtid så varierar säkert värdena tämligen mycket. Nu bor vi utanför ”Ring Roads” och kan möjligtvis ha lite bättre värden men jag kommer att försöka att mäta och se vad en luftrenare kan åstadkomma? Satsar nog på en som kan också kan rena utrafina partiklar tror jag öven om en sådan blir väsentligt dyrare i inköp och säkert också dyrare utbytesfilter.
Runt där vi bor är luften som sämst när dem eldar fälten.
Trots att vi bor nära Sukhumvith så har vi ofta healthy air när eldningsperioden är över.
Ibland eldas det sockerfält så hela uppfarten är full av sot, fast det har bara hänt 2 gngr i år och 1 gång förra året.
Nä inte bilarna som påverkar våran luftkvalitet mest, det är bränning av åkrar.
 
Här kan man se hela världen också i ”Real time” och det var intressant att se att luften i norra Italien samt flera andra platser som nu är drabbade av Corona och Covid-19 har skitig luft.

Just nu i den skitiga Stockholmsluften men i morgon bär det tillbaka till ”friska luften” ;)


Ska man tro på denna har Sundsvall 511 och Umeå 473. Så bland de sämsta världen. :(
 
Men gott om turister i Chiang Mai är det, mest västerlänningar.
Väldigt lite kineser :)

Det är dock klart färre turister här än för några år sedan, och många thai som lever av oss klagar lite om man frågar.
 
De hälsovådliga Partiklarna är troligen det allra största hällsoproblemet. Rekommenderar att nu kollar sista programmet på Vetenskapens Värld som går på SVT play.


Del 7 av 20. Giftet i luften. Osynliga i luften finns de: föroreningarna som dödar tusentals människor varje dag. Ny forskning visar hur mikroskopiska luftföroreningar kan ta sig in i oss och skada våra hjärnor. Men forskningen visar också hur vi kan skydda oss. Programledare: Victoria Dyring.

Vad kan man göra? Tja kanske köpa en anordning som mäter graden av t.ex. PM2.5 partiklar och renar luften inomhus.

I Sverige där jag bor är sannolikt luften förhållandevis bra ute på landsbygden. Men i Thailand så är det nog stor risk att luften inte är bra där vi bor ca 50%.


Den här har blivit omnämnd här på TS och är inte så dyr

Mi Air Purifier 2
What: If this bad boy by Xiaomi is good enough to tackle hazardous conditions in China, then it should be able to handle Bangkok. While this model is 40-percent smaller than its first generation, it claims to be able to purify a room in just 10 minutes at a Clean Air Delivery Rate of 310m³/hr. Apart from filtering out PM2.5 particles, its 360-degree three-layer cylindrical filtration system can also remove dust, bacteria, indoor plant pollen, smoke and other unpleasant odors, all the while consuming 58-percent less energy than its predecessor. Control the air purifier through the Mi Home app on your phone, plus check air quality in real time, set schedules to power on/off, switch to night mode and control the wind speed. The app even reminds you when to change the filter, according to its “filter usage statistics.” Sweet!
Price range: B7,959
Available at www.lazada.co.th

Den här klarar även rena ultrafina partiklar men är väsentligt dyrare

Philips Air Purifier Series 3000
What: Standing at 18.7 inches tall and 13.4 inches wide, the latest offering from Philips is ideal for large living rooms. The Series 3000 offers a high Clean Air Delivery Rate of 367m3/h through its extra thick NanoProtect HEPA filter, which Philips claims can effectively remove ultrafine particles as small as 20 nanometers—more than 100 times smaller than PM2.5!—as well as remove 99.97 percent of common airborne allergens, 99.9 percent of bacteria and even some viruses like H1N1. Wowza. Another highlight is its AeraSense real-time air quality monitor, which provides you up-to-date PM2.5 levels together with a four-step color ring feedback—blue means good, red means bad, you get the idea. The device also continuously monitors the air and automatically adjusts the fan speed when it detects a change in particle levels.
Price range: B24,990
Available at www.lazada.co.th

Även bäst i test i Sverige


Coway AP-1008 Kör jag med hemma i Sverige då sonen har kraftig pollenallergi. Vi tycker den är kanon. Det står i testet att det är svårt att byta filter på. Då undrar jag hur otekniska dom är när dom kom fram till det :)
 
Jag har 2 MI air purifier som går på lågvarv 24/7.
När jag haft öppen dörr och nivån gått upp, har jag kört på högvarn och nivån i huset har gått ner igen till 9-11 inom 30 min.

Vi renoverar ju hemma. Det är plastat mot den del som renoveras. Luftrenaren står i sovrummet. Så fort hantverkarna är här så går luftrenaren upp i högvarv och jag blir påmind om att stänga dörren till sovrummet. Känsliga och effektiva apparater. Har verkligen hjälpt oss då grabben är väldigt känslig för pollen.
 
Har 2st Xiaomi 2s och skulle inte vilja vara utan dem. Ute kan det vara över 100 men ändå under 10 inne, får ner det till 1 lr 2 i sovrummet om jag drar på maxläget i en kvart. Utan dessa så har man i stort sett samma inne som ute. Funderar på att skaffa till bilen också.
 
Har 2st Xiaomi 2s och skulle inte vilja vara utan dem. Ute kan det vara över 100 men ändå under 10 inne, får ner det till 1 lr 2 i sovrummet om jag drar på maxläget i en kvart. Utan dessa så har man i stort sett samma inne som ute. Funderar på att skaffa till bilen också.

Har inte bilar i Thailand kupefilter? De flesta bilar i Sverige har nu mer kupefilter. Jäkligt skönt för oss då både jag och grabben är pollenallergiska. Åka bil blir som en fristad på våren :)
 
Har inte bilar i Thailand kupefilter? De flesta bilar i Sverige har nu mer kupefilter. Jäkligt skönt för oss då både jag och grabben är pollenallergiska. Åka bil blir som en fristad på våren :)

Testade med en PM2,5-mätare i bilen med fönster nere och jämförde sedan med att stänga fönster och kupefilter samt recirkulation. Massiv nedgång på mätaren. Kör Honda Accord.

/ SatanG
 
Testade med en PM2,5-mätare i bilen med fönster nere och jämförde sedan med att stänga fönster och kupefilter samt recirkulation. Massiv nedgång på mätaren. Kör Honda Accord.

/ SatanG
Då skippar jag en till bilen, kör ju alltid med uteluftspjället stängt. Byta kupefilter ofta kanske är en bättre variant.
 
Problemet med miljöklassifiering I Europa är att de jagar koldioxid. Om bilfabrikanterna hade fått mindre krav på koldioxidutsläpp så hade motorerna varit idag mycket mera snåla och miljövänliga.
Det brukar bli såhär när okunniga politiker får bestämma. De litar sig på lobbyister som säljer skickligt sin agenda utan hänsyn på varken miljön eller riktig vetenskap.
Hade det gällt koldioxid så hade bensinbilar blivit skattade hårdare än dieslar. Dieselbilars problem är partiklar och kväveoxider. Kanske en ide att använda ren syrgas i stället för luft. bättre förbränning och inga kväveoxider.
 
Hade det gällt koldioxid så hade bensinbilar blivit skattade hårdare än dieslar. Dieselbilars problem är partiklar och kväveoxider. Kanske en ide att använda ren syrgas i stället för luft. bättre förbränning och inga kväveoxider.
[/QUOTE

Partiklar är ett stort problem och det är möjligen så att de allra finaste och mest svåra att rena är de skadligaste. Tyvärr så har det visat sig att de direktinsprutade bensinmotorerna producerar mera skadliga partiklar än de tidigare in-direkt insprutningsmotorerna. Man kan dock kombinera båda och får då en optimal kombination för olika förhållanden och som löser problemet med de beläggningar som byggs upp på de enbart direktinsprutade bensinmotorerna på baksidan av insugsventilerna. Bensinmotorerna har ju även de fått partikelfilter för att klara nuvarande och snart ännu strängare avgasreningsnormer. Men partiklarna är ett jätteproblem!

Nu kommer bensinmotorer som jobbar inte jobbar enbart enligt ”Otto-motor principen med tändstift” utan jobbar enligt ”Diesel-motor principen” i stor del av registret som Mazda Skyactiv-X. Men riktigt lika snål som dieseln har den väl inte visat sig att vara.

ACCT tekniken för dieselmotorer verkar dock lovande för att få ned halterna av Nox (kväveoxiderna) ytterligare för speciellt stadskörning. Mycket lovar dock gott men det skall ju också sedan visa sig att funka i praktiken och vara tillförlitligt!




För tunga applikationer så är det svårt att ersätta dieselmotorn och jag lägger ett exempel på vad jag menar och att denna väger 2300 ton säger väl något om varför...

 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp