Thailands nationalhymn

mackes

Forumveteran
Tänkte att det kunde vara intressant att veta vad det är ni hör morgon och kväll varje dag i Thailand så jag gjorde en svensk översättning.

Hymnen kom till 1939 när världskrig och kommunism hotade Thailand och man bytte landets namn från Siam till Thailand (de frias land). Hymnen beordrades att spelas morgon och kväll och att folket då skulle stå upp i respekt för landet. Så har det förblivit sedan dess även om respekten idag brister på sina håll.

Två år senare ockuperade Japan Thailand. Japan förlorade dock kriget när atombomben kom och drog sig tillbaka. .

Thailand omfamnar alla människor av thailändskt blod.
Varje tum av Thailand tillhör thailändarna.
Det har länge behållit sin suveränitet,
Eftersom thailändarna alltid har förenats.
Det thailändska folket är fredsälskande,
Men de är inte fega i krig.
De tillåter ingen att ta deras oberoende,
De skall inte heller drabbas av tyranni.
Alla thailändare är redo att ge varje droppe blod
För nationens säkerhet, frihet och framsteg.

Hej

Läser man texten så är det ju inte så mycket som stämmer längre tycker jag.

Ta t.ex ”varje tum av Thailand tillhör Thailändarna” det borde väl snart bytas ut mot ägs av Kineser, det finns väl inte en stad där fastigheterna i centrum inte ägs av Kineser, samma sak med guldhandel, ädelstenshandel, hotell, banker, restauranger och större företag, allt är väl i princip ägt av Kineser.

En annan textrad som borde bytas ut är väl ”eftersom Thailändarna alltid har förenats” splittringen i landet har väl aldrig varit så stor som dom senaste 20 åren, tänker då på rika-fattiga, gula-röda, stad-landsbygd o.s.v, lägger man sen till den 100 åriga konflikten i södra Thailand så är väl landet allt annat än enat.

Sen har vi ”det Thailändska folket ör fredsälskande” undrar om grannländerna håller med om detta, det bor ju över 20 miljoner Laotier i landet som via krig har införlivats med Thailand, sen har vi ju några miljoner Kambodjaner som via krig också har tvingats till att bli Thailändare, sen har vi ju ett antal muslimska provinser i söder som tidigare var ett fristående muslimskt sultanat, dessa har också införlivats med Thailand via krig.

En rad som upprepade gånger i historien inte heller har stämt så bra är väl ”de skall inte drabbas av tyranni”, det är ju något som drabbar Thailändarna ideligen via militärkupper, perioder av diktatur med en tyrann vid makten, liksom massakrer på studenter och vänsteraktivister.

Bara en liten reflektion på texten i nutid.

Mvh isan lover

Ta t.ex ”varje tum av Thailand tillhör Thailändarna” det borde väl snart bytas ut mot ägs av Kineser, det finns väl inte en stad där fastigheterna i centrum inte ägs av Kineser, samma sak med guldhandel, ädelstenshandel, hotell, banker, restauranger och större företag, allt är väl i princip ägt av Kineser.

Vad som avses med detta är "armen" och "kungen" tillhör det thailändska folket, ser man de sista raderna är det ganska tydligt!

Men de är inte fega i krig.
De tillåter ingen att ta deras oberoende,
De skall inte heller drabbas av tyranni.
Alla thailändare är redo att ge varje droppe blod
För nationens säkerhet, frihet och framsteg.

Tycker den finska har bra text: vårt land vårt fosterland,,,,,osv. Men slå ihop den svenska och den finska, blir lite kul då! Istället för :jag vill leva jag vill dö i Norden så kunde man sjunga:jag vill leva lite här och där men helst i Norden!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp