Thailands nya kung.

Micke, jag vet om det skit-stället. Har själv åkte därifrån med deras dubbla prissättning. Det är så man INTE går på den lätte..
Så nu vet du hur jag menar...
Vill nog inte säga att det va ett skitställe, när väl ilskan lagt sig och synen på hur roligt alla hade så va det värt priset :p;)

Jag pratar en del Isaan , och jag kan läsa tillex enkla skyltar , När jag betalar så talar jag om vad jag heter samt visar mitt Thai KK där har jag Thainamn , Hittills har detta funkat bra , inte betalat turistpris någonstans
Kan du läsa Thainummer, vilken siffra står det här ๒ ?

Phonta har bott MYCKET ute på landet innan Pattaya,, dessutom i omgångar, så han har på fötterna med dubbel prissättning.. Vi som är vana vid att bo på landet, drabbas knappt något alls. Dels så finns det inte här, och dels så kan vi handskas med det, så fort dess fula ansikte dyker upp över horisonten..
Finns inte där, finns visst där på nationalparkerna upp igenom, läser du med Thaisiffror? Kan få en siffra du med, vilken siffra är det här ๘ någon mellan 1-9.
Jag har varit på national parker i Isaan där prisättningen för västerlänningar stått på Engelska och prisättningen för Thai står på Thai med Thailändska siffror och läser man då inte Thai så är det lätt att missa det.
Får man ju ofta Thaipris med Thaikörkort men inte alla ställen som accepterar det, nationalpark i Chiang Mai gick dom inte med på det.

Micke, jag vet om det skit-stället. Har själv åkte därifrån med deras dubbla prissättning. Det är så man INTE går på den lätte..
Så nu vet du hur jag menar...
Det är det enda ställe som jag har bitit i det sura äpplet och betalat extrapriset. Det hade blivit alltför tråkigt att vänta utanför på övriga familjen. Men det händer inte igen. :mad:

PanPan svarar för mig själv. Pratar inte thai, och läser inte thai, och dricker inte thai.. så nä kan inte veta vilken siffra det är utan att googla förstås...

MickeT skitställe menar jag att det är gangster som driver det med sin prissättning. Precis som Berra skrev, trots thaikörkort så får jag betala falangpris p.gr.a. att jag INTE är thai/asiat!! De hänvisade till utseendet fanskapet. För övrigt MickeT varit där 2 gånger totalt, och det enda man kan göra är att titta på ett vattenfall som är typ 2,5 meter högt och/eller sitta ute i det svinkalla 16 gradiga vattnet eller sitta där och titta på alla thai som äter förstås..... Jag tycker inte det ens är kul....

Pröva istället att INTE åka in i Tad Ton, fortsätt upp i bergen efter skyltarna med Moh Hin Khaoo, däruppe halva priset mot billiga Chaiyaphum stad på frukten. Billig mat spå man inte tror det är sant, ja däruppe i bergen så är det trevliga människor och en snygg utsikt..

Hej

Håller med om detta, ett oerhört pinsamt och löjligt system som jag aldrig kan tänka mig att medverka till.

Som tur är så drabbas vi nästan inte alls av falangpriser i Isaan, det är bara när vi åker till Bangkok eller någon turistort vid havet som dom kan försöka få oss att betala mer.

Mvh isan lover
Sist jag betalade rejäl farangpris var i en avkrok i södra Thailand där de knappast ser faranger.
Tror vi var tre pickuppar fullt med Thai så jag kunde inte vägra.
DSC00250.JPG

Phonta har bott MYCKET ute på landet innan Pattaya,, dessutom i omgångar, så han har på fötterna med dubbel prissättning.. Vi som är vana vid att bo på landet, drabbas knappt något alls. Dels så finns det inte här, och dels så kan vi handskas med det, så fort dess fula ansikte dyker upp över horisonten..

Hej

Håller med, är man lite van och vistas i Isaan finns inte detta problem i det dagliga livet.

Mvh isan lover

I Krabi fick jag Thaipris när vi tog en båttur runt flera öar medans kompisen fick betala turistpris.
Han hade inget thaikörkort och bor inte här nere.
Sen finns det ju privatställen som har dubbla prissättning.
I Pattaya tex. Mini Siam, Ramayana water park, cartoon network water park, floating market, nong noch tropical garden.
På alla dessa ställen kommer man dock in på Thai pris om man har Thaikörkort.
Kanske undantag floating market, har hört att som utlänning måste man betala vilket som men gratis för Thai, jag har inte vart där och kommer aldrig gå dit.
Annat ställe som är gratis för Thai men 1000 baht för utlänning är Maxx Thaiboxing Pattaya..

I Krabi fick jag Thaipris när vi tog en båttur runt flera öar medans kompisen fick betala turistpris.
Han hade inget thaikörkort och bor inte här nere.
Sen finns det ju privatställen som har dubbla prissättning.
I Pattaya tex. Mini Siam, Ramayana water park, cartoon network water park, floating market, nong noch tropical garden.
På alla dessa ställen kommer man dock in på Thai pris om man har Thaikörkort.
Kanske undantag floating market, har hört att som utlänning måste man betala vilket som men gratis för Thai, jag har inte vart där och kommer aldrig gå dit.
Annat ställe som är gratis för Thai men 1000 baht för utlänning är Maxx Thaiboxing Pattaya..
Maxx Muay kommer man in gratis om man känner rätt folk,,, eller har en anhörig som ska deltaga.

Visserligen men som jag bor i Bang saray när vi är i Thailand numera och har en enorm vattenpark bredvid så känns det irriterande och veta att de kör med farangpriser.
Har du inte Thaikörkort för båda vattenparkerna där Ramayana och Cartoon ger Thaipris åt fastboende utlänning.
Kan nog räcka med annat intyg typ husbok eller nåt.
På Ramayanas hemsida så kan man förköpa biljett, får man välja först fastboende utlänning/thai en sida att boka på och utländsk turist en sida.
Men måste visa nåt intyg då på att man är boende men körkortet duger.

Visserligen men som jag bor i Bang saray när vi är i Thailand numera och har en enorm vattenpark bredvid så känns det irriterande och veta att de kör med farangpriser.

Hej

Det har jag förståelse för och det är inte lätt att ändra på heller, dom skiter väl i om någon protesterar och vägrar gå in, dom får väl kunder tillräckligt ändå, mycket tråkigt och jag förstår din frustration.

Mvh isan lover

Finns nog inte nånstans i det dagliga livet här nere.
Men utöver vardagslivet finns det som tex nationalparker och det även i Isaan.

Hej

Kanske inte för dom som bor på en turistort, men när jag är på besök där märker jag att det finns dubbel prissättning nästan överallt som på stranden, i matvagnarna, frisörer och vid all försäljning utan prismärkning på varorna, ska en lite oerfaren turist slippa turistpriser ör det väl 7-eleven och andra kedjor som gäller.

Mvh isan lover

Khmertemplet i Buriram hade dom en skylt med priser på Engelska.
Och sen skylt med priser på Thai och man använde Thaisiffror så som utlänning såg man inte vad det stod för pris på Thai.
Var det gratis då iofs för kungen hade avlidit och alla nationalparker var gratis då.

FB_IMG_1513598313438.jpg

Hej

Kanske inte för dom som bor på en turistort, men när jag är på besök där märker jag att det finns dubbel prissättning nästan överallt som på stranden, i matvagnarna, frisörer och vid all försäljning utan prismärkning på varorna, ska en lite oerfaren turist slippa turistpriser ör det väl 7-eleven och andra kedjor som gäller.

Mvh isan lover
Men är ju inte den prisättningen det talas om här utan tex att det är dubbel prisättning på nationalparker och andra nöjes/turistatraktioner.
Sen är det olagligt sen några månader tillbaks att inte ha prismärkning på sina varor.
Men självklart är det svårare för en turist, kommer min farsa ner tex så har han ju inte en aning om den prisnivån i landet, han jämför ju bara med vad han betalar i Sverige och så är det nog för dom flesta som kommer ner på par veckors semester.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp