Thailands nya kung.

Khao Sok här hjälpte det inte med Thaikörkort men jag hade kört ca 120 mil bara för att besöka den national parken så då tänkte jag inte vända ;)

FB_IMG_1519813325798.jpg

FB_IMG_1519813353711.jpg

FB_IMG_1519813309122.jpg

Visste ni ens om att det finns Thaisiffror?
Om du inte kan läsa ,så fråga bara .
Kan du läsa Thainummer, vilken siffra står det här ๒ ?

Finns inte där, finns visst där på nationalparkerna upp igenom, läser du med Thaisiffror? Kan få en siffra du med, vilken siffra är det här ๘ någon mellan 1-9.
Jag har varit på national parker i Isaan där prisättningen för västerlänningar stått på Engelska och prisättningen för Thai står på Thai med Thailändska siffror och läser man då inte Thai så är det lätt att missa det.
Får man ju ofta Thaipris med Thaikörkort men inte alla ställen som accepterar det, nationalpark i Chiang Mai gick dom inte med på det.
Det står "song" (2 ) , men den skylten som är nedan står ju klart och tydligt vad det kostar för Thai samt Turister :) men som sagt jag frågar bara varför skall jag betala mer , Jag är Thai har Thainamn , jag står på mig , pratar Isaan och det har som sagt funkat hittills , men brukar undvika dessa Turistfällor .Men ser fint ut på bilderna , riktigt fina bilder

Det står "song" (2 ) , men den skylten som är nedan står ju klart och tydligt vad det kostar för Thai samt Turister :)
Vad har den skylten med det att göra, finns många ställen som det bara står på Thai thaipriset för att utlänningar inte skall se det.
Kom frugan hem nu eller och kunde säga vad det var för siffra ;)

Vad har den skylten med det att göra, finns många ställen som det bara står på Thai thaipriset för att utlänningar inte skall se det.
Kom frugan hem nu eller och kunde säga vad det var för siffra ;)
Du är bra kaxig ibland J , Varför tror du inte jag kan enkla Thaitecken ,, behöver inte ha frugan till allt ,, jag har djäkligt lätt för språk , kan du skriva din frus namn på Thai , det kan jag , samt mitt eget ;)

Men är ju inte den prisättningen det talas om här utan tex att det är dubbel prisättning på nationalparker och andra nöjes/turistatraktioner.
Sen är det olagligt sen några månader tillbaks att inte ha prismärkning på sina varor.
Men självklart är det svårare för en turist, kommer min farsa ner tex så har han ju inte en aning om den prisnivån i landet, han jämför ju bara med vad han betalar i Sverige och så är det nog för dom flesta som kommer ner på par veckors semester.

Hej

Jag är medveten om detta, men samtidigt är det nog betydligt fler falanger som drabbas av den dubbla prissättning som dom inte ens märker av.

Mvh isan lover

Det står "song" (2 ) , men den skylten som är nedan står ju klart och tydligt vad det kostar för Thai samt Turister :) men som sagt jag frågar bara varför skall jag betala mer , Jag är Thai har Thainamn , jag står på mig , pratar Isaan och det har som sagt funkat hittills , men brukar undvika dessa Turistfällor .Men ser fint ut på bilderna , riktigt fina bilder
Den nationalparken Khao Sok är inte så mycket turister, var inte då iallafall.
Sägs att det är världens äldsta regnskog, regnperioden är på 10 månader så var regnigt men det gjorde inget, väl värt den bilturen och jag kommer nog åka dit en gång till och ta en flerdagars tur med tältning.

Du är bra kaxig ibland J , Varför tror du inte jag kan enkla Thaitecken ,, behöver inte ha frugan till allt ,, jag har djäkligt lätt för språk , kan du skriva din frus namn på Thai , det kan jag , samt mitt eget ;)
Jag kan inte skriva och läsa Thai han precis börja med den delen på skolan så kom sonen så han inte bli så mycket, får se om jag börjar igen efter årskiftet.
Men då memorerar jag ju inte bara bokstäverna på mitt namn ;)
Hade jag orkat det hade det ju inte vart svårt, bara att kolla på vigselbeviset det står där ;)

Hej

Jag är medveten om detta, men samtidigt är det nog betydligt fler falanger som drabbas av den dubbla prissättning som dom inte ens märker av.

Mvh isan lover
Det är ju det jag skriver.
Står tex prisättningen för Thai på Thai så har ingen turist aning om att det handlar om dubbel prisättning.
Har kompis som rest runt i Thailand en hel del, han visste inte om den dubbla prisättningen innan vi satt på den båten i Krabi och han råka ut för det och hade inte jag varit med hade han inte vetat att han råka ut för det.
Och han är en väldigt van världsresinär som åker runt i flera länder varje år runt om i världen och turistar runt.
Bara i Juli var han väl i 5 olika länder, nu är han i Malaysia.
Så självklart känner inga charterturister till detta i vanliga fall.

Senast ändrad:
Vi kan ju vara överens om att det är ett djäkla bondfångeri och rent skamligt , dessutom nu tydligen olagligt , är det så ?

Vi kan ju vara överens om att det är ett djäkla bondfångeri och rent skamligt , dessutom nu tydligen olagligt , är det så ?
Nej nationalparkerna är ju statligt styrda inget olagligt i det.
Om du tänker på vad jag skrev innan till IL så har det kommit lag på att varor måste vara prismärkta.

Jag som ja skrivit innan tycker det är helt ok om nationalparker, museum etc är gratis för Thai det är deras land.
Borde vara samma för Svenskar i Sverige när det handlar om inrättningar gällande vårat kulturarv.

Det jag irriterar mig på är när vattenparker och andra privata turistattraktioner kör med det.
Dom bojkottar jag, nationalparker går jag på ändå för jag tycker som sagt att dom skall som medborgare ha gratis möjlighet att besöka alla parker och turister skall betala för extra underhåll som krävs pga turistpåverkan.

Det är ju det jag skriver.
Står tex prisättningen för Thai på Thai så har ingen turist aning om att det handlar om dubbel prisättning.
Har kompis som rest runt i Thailand en hel del, han visste inte om den dubbla prisättningen innan vi satt på den båten i Krabi och han råka ut för det och hade inte jag varit med hade han inte vetat att han råka ut för det.
Och han är en väldigt van världsresinär som åker runt i flera länder varje år runt om i världen och turistar runt.
Bara i Juli var han väl i 5 olika länder, nu är han i Malaysia.
Så självklart känner inga charterturister till detta i vanliga fall.

Hej

Visst är priser på Thai också ett sätt att blåsa falanger på precis som att inte sätta ut något pris alls, båda sätten förekommer, är man inte van, vet man inte vad rätt pris är så har man som turist ingen chans.

Mvh isan lover

Men är ju inte den prisättningen det talas om här utan tex att det är dubbel prisättning på nationalparker och andra nöjes/turistatraktioner.
Sen är det olagligt sen några månader tillbaks att inte ha prismärkning på sina varor.
Men självklart är det svårare för en turist, kommer min farsa ner tex så har han ju inte en aning om den prisnivån i landet, han jämför ju bara med vad han betalar i Sverige och så är det nog för dom flesta som kommer ner på par veckors semester.

Vadå? Så klart v i pratar opm exakt det som Isan Lover skriver. Vi pratar om dubbel prissättning som företeelse, och den finns lite överallt nere i turistghettona som många av Er bor vid...

Vadå? Så klart v i pratar opm exakt det som Isan Lover skriver. Vi pratar om dubbel prissättning som företeelse, och den finns lite överallt nere i turistghettona som många av Er bor vid...
Du gör kanske det men om du läser dom flesta kommentarer handlar det om dubbel prissättning på nationalparker etc.

Jag såg inte mycket av denna dubbla prissättning i Pattaya , iofs så är ju Floating Market ett exempel där detta tillämpas , men jag gick in som Thai , 2 ggr dessutom har jag gjort det , så inte alltid de anser man skall betala farangpris

Jag såg inte mycket av denna dubbla prissättning i Pattaya , iofs så är ju Floating Market ett exempel där detta tillämpas , men jag gick in som Thai , 2 ggr dessutom har jag gjort det , så inte alltid de anser man skall betala farangpris
Har aldrig vart på floating market men för mig nån skrev här på forumet att dom inte acceptera thai körkort och gratis.
Så du betala ingenting för det är gratis för Thai?
Då kan jag ju gå dit om jag inte behöver betala.
Vilketsom dom platserna jag skrev har dubbel prisättning och ingen hemlighet det står på skyltarna men om nu även som du säger att floating market ger thaipris till bofasta utlänningar så gäller det på alla ställen jag nämde då förutom Maxx.

Hej

En nationalpark som man kan komma in i utan att behöva betala extra som falang är Koh Samet, det har jag själv erfarenhet av.

Själv tycker jag att dubbel prissättning på all gatuhandel är den som märks mest på ställen som Pattaya, Hua Hin och Bangkok o.s.v, vi var ett gäng Svenskar som hälsade på en Svensk Pattaya veteran för ett antal år sedan, han blev nästan tokig när jag köpte allt till halva priset mot honom själv, han betalade 20 baht för en påse klibbris som jag betalade 10 baht för o.s.v.

Samma sak på stranden där man sålde frukt, grillade räkor, bläckfisk m.m, dom flesta försäljarna var ifrån Isaan och sålde glatt till mig för halva priset, ibland blev det ta två och betala för en o.s.v.

Även när det handlade om parasoll och solstolar så fanns det utrymme för lägre priser, allt sammantaget så innebär det nog över tid ganska stor skillnad på hur mycket en lite mer rutinerad besökare spenderar under sin vistelse i Thailand jämfört med en nybörjare.

Mvh isan lover

Hej

En nationalpark som man kan komma in i utan att behöva betala extra som falang är Koh Samet, det har jag själv erfarenhet av.

Själv tycker jag att dubbel prissättning på all gatuhandel är den som märks mest på ställen som Pattaya, Hua Hin och Bangkok o.s.v, vi var ett gäng Svenskar som hälsade på en Svensk Pattaya veteran för ett antal år sedan, han blev nästan tokig när jag köpte allt till halva priset mot honom själv, han betalade 20 baht för en påse klibbris som jag betalade 10 baht för o.s.v.

Samma sak på stranden där man sålde frukt, grillade räkor, bläckfisk m.m, dom flesta försäljarna var ifrån Isaan och sålde glatt till mig för halva priset, ibland blev det ta två och betala för en o.s.v.

Även när det handlade om parasoll och solstolar så fanns det utrymme för lägre priser, allt sammantaget så innebär det nog över tid ganska stor skillnad på hur mycket en lite mer rutinerad besökare spenderar under sin vistelse i Thailand jämfört med en nybörjare.

Mvh isan lover
När var du på Koh Samet sist?
Har ändrats en del där, förr betala jag aldrig nåt överhuvudtaget men nu har militären tagit över på ön och står ett bås efter dom två 7/11 mellan byn och white sand beach, där sitter militären nu och tar betalt av alla som skall passera.
Jag fick dock Thaipris medans farsan och dom andra fick farangpris men det är första gången jag behövt betala nåt och jag har varit där många gånger.
Militären tog över i ett led att få bort maffian och den korrupta polis som styrde ön innan.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp