Trafik och trafikmoral i Thailand

Det är minst sagt aggressivt i trafiken i Thailand, ungefär som i Paris eller Aten men här tycks det vara så i hela landet.
Jag har åkt både MC och Bil över hela landet och tycker det är enklare med mc.

Kör vanlig cykel ca tjugo mil i veckan och då är man icke önskvärd i trafiken kan man säga. Kurvkörningen på landsväg är fruktansvärd, alla genar över den heldragna linjen, man är beredd hela tiden att kasta sig i diket.

Annars tycker att det funkar rätt bra med tanke på intensiteten i trafiken.
Jag gillar att överraska, stannar för gående vid övergång. Så roligt att se alla överraskade miner och då hoppas man att de inte blir överkörda på andra filen.

Har tänkt ibland vad detta beror på och kommit till slutsatsen att det finns trafiklagar och regler men när straffet uteblir så funkar inte samvetet.
Tänk om man släppte farten fri i Sverige vad som skulle hända, det är så det fungerar i Thailand, fri fart, eller har någon blivit straffad av för hög fart?

Ämnar man gå över en väg är det väl ändå lämpligt att se sig om. Otvivelaktigt har de som redan kör på vägen företräde, vi är nu inte i Sverige där det är tvärtom:thumbsdown:
Är det fritt varför inte då gå över, varför vänta tills trafikintensiteten är hög eller fordonen kör fort. När du sedan går över, gör det så snabbt du kan utan att springa, för då ramlar du säkert (klumpeduns).
Är trafiken tät, vänta tills det blir en lucka, titta mot ankommande fordon (ögonkontakt) gäller inte minst falanger som glor på allt utom vägen.
När du gått halvvägs märker du om förarna på motsatta körfältet uppmärksammat dig, de saktar in, gör dock ingen detta - vänta - vänta tills en lucka dyker upp (någon bil sackar in) - då kan du i lugn takt fortsätta:)
Innan Sverige begåvades med en massa övergångsställen kunde även svenskar gå över en väg, dock verkar denna färdighet fallit i glömska.

Polisen har massor av radarkontroller utefter vägarna i Thailand varje dag, och plockar in mycket pengar där.
Har själv åkt på att betala 500 B vid flera tillfällen mellan Pattaya och Nang Rong, men har aldrig haft något olyckstillbud under de ca 12.000 mil jag kört bil i Thailand.

Polisen har massor av radarkontroller utefter vägarna i Thailand varje dag, och plockar in mycket pengar där.
Har själv åkt på att betala 500 B vid flera tillfällen mellan Pattaya och Nang Rong, men har aldrig haft något olyckstillbud under de ca 12.000 mil jag kört bil i Thailand.
Måste vara ovanligt, har aldrig sett ett fartkontroll varken o södra, isaan eller norra Thailand.

Inte alls ovanligt , har sett massor av dessa i Isaan ,tillex mellan Muang Phon och Khon Kaen riksväg 2 , varje dag i stort sett , på småvägar nej ,där har jag aldrig sett .. och ja ,de kör som galningar , totalt ointresserade av sina medtrafikanter .:(

När man kommer utanför allfarvägarna råder fullständig anarki, i alla fall i Isaan. Det är inte ovanligt att se 7-åringar på 125 kubikare, till och med skjutsande småsyskon. Vi har en polisstation i nästa by men de verkar inte lägga någon energi på kontroller.

Min fru var en av de första som tog körkort på det lagliga sättet i byn, ryktet gick att det var omöjligt att klara proven.

Det Thailand behöver göra är att se till att reglerna efterföljs, lagarna finns där sedan länge!

När man kommer utanför allfarvägarna råder fullständig anarki, i alla fall i Isaan. Det är inte ovanligt att se 7-åringar på 125 kubikare, till och med skjutsande småsyskon. Vi har en polisstation i nästa by men de verkar inte lägga någon energi på kontroller.

Min fru var en av de första som tog körkort på det lagliga sättet i byn, ryktet gick att det var omöjligt att klara proven.

Det Thailand behöver göra är att se till att reglerna efterföljs, lagarna finns där sedan länge!
Är ju samma här i Chonburi , varje morgon står flera poliser och hjälper ungdomarna att komma till skolan , utan hjälm samt ofta tre eller fyra på MC och utan körkort , men då gäller inte lagen , men på samma gata en timme senare skriver de böter får avsaknad av hjälm eller körkort , helt godtyckliga lagar , Landet Donald Duck , på gott och ont , ibland skrattar jag gott åt eländet , ibland blir jag bara irriterad på att inget är i ordning ,jag gillar ordning och reda nämligen ...

Jag har aldrig fått böter för fortkörning, däremot 1 ggn. på mc då jag på 80-talet körde mellan Pattaya och Chonburi, polisen stoppade mig, (på den tiden kunde jag ingen Thailändska). Han däremot talade utmärkt Engelska,jag frågade vad jag brutit mot,,, ingenting sa han, men betalar du inte 100 B till mig här och nu, så kostar det 500 lite längre fram, jag pröjsade 100, körde vidare och visst fanns det en kontroll till, där jag kunde passera till polisernas hånfulla leende.
Min dåvarande flickvän sa att nu ska snutarna snart ha fest,, det är nog så fortfarande. Men peppar,peppar, detta va min enda gång som jag (hitintills) fått böta. Däremot ser jag ju kontrollerna som de har i Buriram, där de hugger hårt mot studenterna som kör mc utan hjälm.
Som jag uppfattar trafiken på de lite större vägarna är det anarki som råder, men jag försöker hålla hastigheten vilket är jäkligt svårt;)

Visst finns det gott om radarkontroller i Thailand. Har sett de flesta i Isaan.

Jag var inte 7 men visst fan körde man både moppe och trimmat när man var 10. Ni verkar ju så präktiga, gjorde ni aldrig det?
Vi fick hyra en trimmad push eller Zundap 30 min för 10 kronor eller ett paket litet prince.
Var det bara vi som var så Thailika i mitt samhälle, synda aldrig ni?
Hjälmen om den va med hängde ju på armbågen nåt man drog på sig, sen har man ju blivit förnuftigare med åldern.
Men av era innlägg att läsa så har ni alltid varit guds bästa barn (hemma i Sverige iallafall) böteslagar/regler/gränser är rätt lika dom Svenska, om pengarna sen går till whiskeykassan eller vete 17 så skit samma. Tror inte ett skit på att någon här fått betalat för en oskyldig böte, därimot tror jag på att många fått betala böter för något men vet inte vad för dom kan inte kommunicera, och sen skyller på Thai polisen, finns inget krav på att polisen skall kunna världens på 5te plats största språk Eng.

Inte många länder som har krav på polis att dom måste kunna svara den dom stoppar på flytande god Eng.
Rent Svenskt hyckleri, måste va lika bra som oss och vi som står för reglerna, kan du inte förklara dom på ett förståeligt språk för oss så gäller det inte!
Vissa skriver dom fått böter så många gngr på 1 månad och skriker om korruption.
På 6 år har jag fått böter 2 gånger och dom var rättfärdigarde.
Med den enorma trafik Thailand har och överbefolkning (inte mycket större än Sverige) största skillnaden är ju alla moppar i trafiken med. Skulle dom vid kontrollerna kunna ta vareanda en, hahahaha. Hade väl kön sträckt sig jorden runt.
Dom får anpassa sig till möjligheten dom har, dom kan inte stoppa alla, dom får ta stick prov, men blir en farang stoppad skriker han på forum att Thai polis tar bara farang.
Tycker Thaipolisen gör ett rätt gött jobb trots korruption om man jämför med Svensk polis.

Så ingen börjar gråta om jag trampar någon på tårna med mina innlägg så får la jag säga att jag är lite full.

3:a skall det kanske vara på Eng fast jag såg en rapport om att dom var delad 3,4,5 för en månad sen. Skit samma va inte såna k☆☆ s☆☆☆☆☆ vi är här hur svårt är det, förutom en skiljsmässa (som var överdriven lätt) vafan tror ni att ni flyttat till Sverige och bara är värmen ni skall behöva ta del av?
I vårat hus så är vi rätt Svenska, mycket met Svenska än Thai, men utanför tomten så anpassar vi oss. Kommer besökare får dom anpassa sig till oss.
Jag förstår inte hur man kan haft problem med det, mer än om man skänkt all kontroll till frugan, det har inte jag gjort.
Ok jag är väl lite övermannen i huset och tar dom viktiga besluten men frugan är med, kanske låter lite gammalmodigt i Sverige, men inga beslut i mitt hem tas utan mig och inte vart ett problem med det.
Tvärtom frugan skickar all skit på mig hemma eller om jag är till sjöss och aldrig att någon i familjen lägger sig i. Dom försökte första halvåret, men jag visade vem som bestämde och det blev det bästa för sonen, oss och vårat familjeliv. Släkten käftar aldrig här, dom lägger sig inte ens i längre sen 1 år tillbaks för dom har förstått att det är olönsamt och dom har inte ett skit med det att göra.

Om någon undrar varför jag sitter vaken och skriver skit, så fick jag helt oväntat besök av ett gäng Thai som jag var på molan konsert med i Chonburi i våras, och blivit lite whiskey och öl men nu ska jag lägga mig, blir ingen Thaiskola för mig, och slipper köra ungen till skolan då frugan tyckte jag kunde ta gäst ansvaret ;) Godnatt.

Om någon undrar varför jag sitter vaken och skriver skit, så fick jag helt oväntat besök av ett gäng Thai som jag var på molan konsert med i Chonburi i våras, och blivit lite whiskey och öl men nu ska jag lägga mig, blir ingen Thaiskola för mig, och slipper köra ungen till skolan då frugan tyckte jag kunde ta gäst ansvaret ;) Godnatt.
Du fick till en fin monolog och för att spä på lite så håller i alla fall jag med på allt du sa.

Ämnar man gå över en väg är det väl ändå lämpligt att se sig om. Otvivelaktigt har de som redan kör på vägen företräde, vi är nu inte i Sverige där det är tvärtom:thumbsdown:
Är det fritt varför inte då gå över, varför vänta tills trafikintensiteten är hög eller fordonen kör fort. När du sedan går över, gör det så snabbt du kan utan att springa, för då ramlar du säkert (klumpeduns).
Är trafiken tät, vänta tills det blir en lucka, titta mot ankommande fordon (ögonkontakt) gäller inte minst falanger som glor på allt utom vägen.
När du gått halvvägs märker du om förarna på motsatta körfältet uppmärksammat dig, de saktar in, gör dock ingen detta - vänta - vänta tills en lucka dyker upp (någon bil sackar in) - då kan du i lugn takt fortsätta:)
Innan Sverige begåvades med en massa övergångsställen kunde även svenskar gå över en väg, dock verkar denna färdighet fallit i glömska.
Jag tvärtemot dig tycker man skall skydda dom mest oskyddade i trafiken.
Att det finns stolpskott som missbrukar lagar o regler gör inte dem dåliga.
Vägar är inte bara till bilister.
Tänk vad bra denna regeln i Sverige är för alla synakadade till exempel.
Heja Swe säger jag för omväxlings skull.

Jag tvärtemot dig tycker man skall skydda dom mest oskyddade i trafiken.
Att det finns stolpskott som missbrukar lagar o regler gör inte dem dåliga.
Vägar är inte bara till bilister.
Tänk vad bra denna regeln i Sverige är för alla synakadade till exempel.
Heja Swe säger jag för omväxlings skull.
Finns det några synskadade i Thailand? Dom ser ju spöken överallt.:laugh:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp