BAAN MAI NAISOI - Ett besök hos Kayan-folket i Mae Hong Son

 

suriya

Forumveteran
Jag hade planerat för ett besök hos Kayan-folket ganska länge innan det blev av. Dels så ville jag hitta ett ställe som känns någolunda naturligt, men så skulle det passa praktiskt också.

Första stället på listan visade sig vara fel info på nätet, men däremot så fick jag tips om vilket ställe på min lista som är det rätta. Sedan var det dags att söka hotellrum för natten inne i Mae Hong Son, och där luskade jag vidare och fann att jag hade blivit rekommenderad att åka till en riktig turistfälla. Så tillbaka till ruta ett och dags för nästa plats på min lista.

Vi kom till slut fram till en parkeringsplats och en man som erbjöd sig att köra oss vidare till byn för 500 Baht eftersom det inte gick att åka dit med en vanlig personbil, sa han. Han sa även att det var 6 km att gå, men vi valde att gå istället eftersom det enligt min GPS skulle vara bara ca 1 km.

Det skulle visa sig att mina GPS-kordinater var riktiga, och det var inte långt att gå, men det var nog en bra generell rekommendation att ställa bilen på parkeringen. Det hade säkert gått att köra vanlig personbil, men är man inte så van att köra så är det absolut risk att köra sönder bilen.

Det visade sig iaf vara ett gott val av by. Vi såg inte en enda annan turist trots att det var under högsäsongen, och det var väldigt avspänt och trevligt i byn också. Förutom tre försäljningsstånd för souvenirer, så kändes det som "på riktigt". :)

På väg till byn:
CIMG3109_small.jpeg

Framme vid byn:
CIMG3110_cut_small.jpeg


"Sjukhuset":
CIMG3128_small.jpeg

Några bilder på skolan och skolområdet:
CIMG3129_small.jpeg
CIMG3131_small.jpeg
CIMG3132_cut_small.jpeg
CIMG3133_cut_small.jpeg


Fler bilder på väg... :)
 
Tack för fins bilder, det måste ha kännts speciellt att ha varit där. Ett måste på min lista numera.
 
Tack ska ni ha! :)

Det blev bara någon timme i själva byn. Det var på barnens dag, så vi köpte lite godis och delade ut till barnen innan vi åkte tillbaka till staden (Mae Hong Son). Det blev ju väldigt uppskattat, så klart. :)

Visst kan jag dela med mig av kordinaterna, men då får ni allt lova att vara go'a och fina med dem. ;)
19.373127, 97.865612
 
Det blev bara någon timme i själva byn. Det var på barnens dag, så vi köpte lite godis och delade ut till barnen innan vi åkte tillbaka till staden (Mae Hong Son). Det blev ju väldigt uppskattat, så klart. :)
Det kan jag tänka mig att dom blev, sånt uppskattas mycket av barnen :) brukar alltid ha en 5 kg godis med mig till alla barnen hos svärmor, hinner knappt dela ut påsarna förrän dom är slut
 
Tack ska ni ha! :)

Det blev bara någon timme i själva byn. Det var på barnens dag, så vi köpte lite godis och delade ut till barnen innan vi åkte tillbaka till staden (Mae Hong Son). Det blev ju väldigt uppskattat, så klart. :)

Visst kan jag dela med mig av kordinaterna, men då får ni allt lova att vara go'a och fina med dem. ;)
19.373127, 97.865612
Tack.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
4 K
A
A
Svar
63
Visningar
10 K
Anonymius
A
L
Svar
4
Visningar
3 K
W
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
22
Visningar
8 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
3 K
A
A
Svar
8
Visningar
4 K
A
A
Svar
7
Visningar
2 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
boonkaan
B
A
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp