Hej, Min flickvän är beredd på att lämna allt i thailand för att bo hos mig

 
P

papalompolos

Gäst
Och detta är helt nytt för mig,

Men jag vet vad både hon och jag vill och de är ju givetvis att hon kommer hit.

Men jag har försökt läsa mig till hur man ska lösa alla bitar men rör ihop det totalt uppe i skallen..

Finns de någon lättanvänd "lathund" man kan använda? hur mycket kan jag göra ifrån Sverige? hur mycket måste hon lösa i Thailand?

dom som kan hjälpa mig finns för tillfället inte närvarande på ett par månader och vad jag förstått kan hela dena resan ta lite tid så då känner jag att det skulle vara bra å kunna komma igång så fort som möjligt.


Mvh
 
Hej,

Vad kul att hon är intresserad av, och villig, att flytta till Sverige!

Jag förutsätter att det som ni är intresserade av är att söka permanent uppehållstillstånd för henne eftersom du skriver att hon är beredd på "att lämna allt"? Det första som jag föreslår att ni börjar med är att fundera på relations-, inkomst- och boendesituation eftersom det är huvudfrågor för Migrationsverket. Det är viktigt att se till så att ni har täckt alla bitar som kommer att efterfrågas och har godtagbara svar på det. Migrationsverket tittar på hur seriöst ert förhållande är, vilken inkomst du har (möjligheter till försörjning) och hur ni kommer att bo. En bra sida att börja med är Migrationsverkets egen sida för personer som vill flytta till någon i Sverige.

Hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp/råd under resans gång.
Lycka till!:)
/Ulrika
Söderstedts
 
Å jösses jag kan inte hjälpa att genast få de "onda" tankarna i skallen, när jag läser rubriken på denna tråd, som ju löd;
"Hej, Min flickvän är beredd på att lämna allt i Thailand för att bo hos mig"

I stort sett varje thai-dam har som det ultimata målet att helst "komma ifrån" sitt leverne i Thailand, vi alla vet detta, och att komma till Sverige är en dröm som de alla när faktiskt. OK inte just enbart Sverige, men västländer. Men träffa falang, och komma ifrån Thailand, och kunna starta upp ett liv med bättre högre inkomster, som dom sedan skickar hem till de sina, en del av dom. Damerna är fostrade till att ta hand om sina familjer i första hand.

Att vara "beredd att "lämna allt" gör damerna, om det så kräves i en handvändning, genom att packa en väska, svårare en så är det inte... Ville bara med detta säga i all välmening Tänk till lite grand nu med det rätta huvudet, och låt dig inte dras in i saker och händelser med din dam, utan att du först tänkt över dom på ett nyktert sätt.

Ett nyktert sätt menas INTE spritmässigt, utan tänka till i avsaknad av känslor som bara ställer till elände när vettiga beslut skall tas. Är man t.ex. väldigt oerfaren hemma i Sverige, och nu plötsligt får "chansen", så ta det vackert och rusa inte iväg, och dra damen hem till Sverige utan att du tänkt efter. Känner du henne överhuvudtaget? Har förhållandet gått längre än några månader?? Hur många gånger har ni egentligen träffats?? Passa dig bara för att falla för "handsum man" snacket.....

Bara för information, det finns en ENORM; thai-kvinno-grupp hemma i Sverige, som slagit sig fria ifrån sina "krokar", så fort dom fått uppehållstillstånd, eller fått sitt pass, detta pass som kanske är deras första och största ambition. Så lugn och fin bara, "allt är inte vad det ser ut att vara" heter det ju, och jag tror att det ordspråket är uppfunnet av en thaikvinna faktiskt.

Berätta lite vet jag, alltid intressant att veta läget och bakgrunden till detta. Extremt många som gör denna grej med att plocka hem tthai-damer har tydliga problem hemma i Sverige i sit umgänge med falangkvinnorna, inte minst jag själv!!
 
Å jösses jag kan inte hjälpa att genast få de "onda" tankarna i skallen, när jag läser rubriken på denna tråd, som ju löd;
"Hej, Min flickvän är beredd på att lämna allt i Thailand för att bo hos mig"

I stort sett varje thai-dam har som det ultimata målet att helst "komma ifrån" sitt leverne i Thailand, vi alla vet detta, och att komma till Sverige är en dröm som de alla när faktiskt. OK inte just enbart Sverige, men västländer. Men träffa falang, och komma ifrån Thailand, och kunna starta upp ett liv med bättre högre inkomster, som dom sedan skickar hem till de sina, en del av dom. Damerna är fostrade till att ta hand om sina familjer i första hand.

Att vara "beredd att "lämna allt" gör damerna, om det så kräves i en handvändning, genom att packa en väska, svårare en så är det inte... Ville bara med detta säga i all välmening Tänk till lite grand nu med det rätta huvudet, och låt dig inte dras in i saker och händelser med din dam, utan att du först tänkt över dom på ett nyktert sätt.

Ett nyktert sätt menas INTE spritmässigt, utan tänka till i avsaknad av känslor som bara ställer till elände när vettiga beslut skall tas. Är man t.ex. väldigt oerfaren hemma i Sverige, och nu plötsligt får "chansen", så ta det vackert och rusa inte iväg, och dra damen hem till Sverige utan att du tänkt efter. Känner du henne överhuvudtaget? Har förhållandet gått längre än några månader?? Hur många gånger har ni egentligen träffats?? Passa dig bara för att falla för "handsum man" snacket.....

Bara för information, det finns en ENORM; thai-kvinno-grupp hemma i Sverige, som slagit sig fria ifrån sina "krokar", så fort dom fått uppehållstillstånd, eller fått sitt pass, detta pass som kanske är deras första och största ambition. Så lugn och fin bara, "allt är inte vad det ser ut att vara" heter det ju, och jag tror att det ordspråket är uppfunnet av en thaikvinna faktiskt.

Berätta lite vet jag, alltid intressant att veta läget och bakgrunden till detta. Extremt många som gör denna grej med att plocka hem tthai-damer har tydliga problem hemma i Sverige i sit umgänge med falangkvinnorna, inte minst jag själv!!
Skrivet av en man som rekommenderar att gå all in.:laugh:
 
Å jösses jag kan inte hjälpa att genast få de "onda" tankarna i skallen, när jag läser rubriken på denna tråd, som ju löd;
"Hej, Min flickvän är beredd på att lämna allt i Thailand för att bo hos mig"

I stort sett varje thai-dam har som det ultimata målet att helst "komma ifrån" sitt leverne i Thailand, vi alla vet detta, och att komma till Sverige är en dröm som de alla när faktiskt. OK inte just enbart Sverige, men västländer. Men träffa falang, och komma ifrån Thailand, och kunna starta upp ett liv med bättre högre inkomster, som dom sedan skickar hem till de sina, en del av dom. Damerna är fostrade till att ta hand om sina familjer i första hand.

Att vara "beredd att "lämna allt" gör damerna, om det så kräves i en handvändning, genom att packa en väska, svårare en så är det inte... Ville bara med detta säga i all välmening Tänk till lite grand nu med det rätta huvudet, och låt dig inte dras in i saker och händelser med din dam, utan att du först tänkt över dom på ett nyktert sätt.

Ett nyktert sätt menas INTE spritmässigt, utan tänka till i avsaknad av känslor som bara ställer till elände när vettiga beslut skall tas. Är man t.ex. väldigt oerfaren hemma i Sverige, och nu plötsligt får "chansen", så ta det vackert och rusa inte iväg, och dra damen hem till Sverige utan att du tänkt efter. Känner du henne överhuvudtaget? Har förhållandet gått längre än några månader?? Hur många gånger har ni egentligen träffats?? Passa dig bara för att falla för "handsum man" snacket.....

Bara för information, det finns en ENORM; thai-kvinno-grupp hemma i Sverige, som slagit sig fria ifrån sina "krokar", så fort dom fått uppehållstillstånd, eller fått sitt pass, detta pass som kanske är deras första och största ambition. Så lugn och fin bara, "allt är inte vad det ser ut att vara" heter det ju, och jag tror att det ordspråket är uppfunnet av en thaikvinna faktiskt.

Berätta lite vet jag, alltid intressant att veta läget och bakgrunden till detta. Extremt många som gör denna grej med att plocka hem tthai-damer har tydliga problem hemma i Sverige i sit umgänge med falangkvinnorna, inte minst jag själv!!
Detta inlägg borttages. Det finns ingen anledning att hänga ut andra medlemmars liv, oberoende av vem det är. Vi ska avhålla oss från angrepp.
 
Senast redigerad av en moderator:
Haha oj oj här hade de hänt grejer.. ja okej kan ju erkänna att min formulering på rubriken haha men sen är jag inte känd för å vara vältalig ;) jag är mer en handlingensman :) ,och onda tankar? Alla tjejer är onda de gäller å få tag på en som är mindre ond bara ;) och givetvis vet jag att dom mer än gärna kommer hit för att tjäna mer pengar osv.. men alla är ju trots allt inte likadana ;)


Men om man ska se till de positiva i "denna sagan" så har jag iaf inte stött på att de skulle kunna bli några som helst problem ekonomiskt eller boende mässigt :)
 
Och utöver så har faktiskt min dam inte ett speciellt dåligt liv i Thailand för den delen heller.. de som gör de så lätt för henne att kunna släppa de är att de finns tyvärr inte så mycket familj med i bilden, men annars har de ordnat för sig med eget hus och ett fint jobb
 
Förutom migrationsverkets och svenska ambassadens sajter finns det en grupp på facebook där medlemmarna är i samma situation som du. Många frågor och svar där:

Gruppen heter: "Vi som väntar på vår partner från Thailand"
 
Min tjej har högskoleutbildning och ett chefsjobb med 80k i månaden, har hus , mark och hela släkten har det bra men vill verkligen komma hit för att bilda familj. Jag vet dock att hon älskar sin son och ser det som en bra möjlighet för att han skall få en utbildning som är bättre än i Thailand. Vi sökte online ca 20 maj 2016 och intervjun var i september. Tjejen vet mer än jag om Migrationsverket i Sverige då det finns en FB sida där alla medlemmar är damer som väntar på att få besked om att komma till Sverige. De har full koll på väntetider på olika Tillståndsenheter i Sverige. Jag skrev nyligen ett brev till enheten för att försöka påverka handläggningstiden.. men har inte hört ngt ännu men det har bara gått 2 veckor. Om ngn som har som mål att tjejen skall komma hit och hon är lite framåt så skicka ett PM så kan jag förmedla kontakt uppgifter till min tjej som har gjort online ansökan och allt på egen hand.
 
En undran ... om man nu har det bra i Thailand typ bra utbildning bra jobb samt en inkomst som rejält överstiger det genomsnittliga, varför överväger man då att riva upp ett barn från sin trygghet med vänner och familj säga upp sig från sitt välbetalda arbete. För att flytta till ett annat land där man måste börja om från början med språket integrera
sig i samhället, med allt som det innebär. Skulle vara intressant att se en statistik på hur mycket bättre alla dessa damer får när de kommer till Sverige och hur bra det går för dessa barn i skolan
Tror det finns en finare bild av länderna i Europa än vad sanningen egentligen är, det är inte övervägande välbetalda högutbildade män med obegränsade ekonomiska resurser som förälskar sig i damer från Asien,
 
Jo jag har verkligen diskuterat den frågan med min dam... Hon vill ha en familj och hon vill inte vänta på att jag ska flytta om 5 år eller så. Jag är 51 år och hon är 39 och hon berättar att i hennes vänkrets stöttar de varandra och om någon behöver ett arbete eller stöd ställer de upp för varandra. Hon var 10 år på GM och ville ta en paus men hann knappt sluta förrän hon erbjöds ett nytt arbete via en vän. Ni som har bott i Thailand vet att nära vänner är systrar eller bröder. Jag vet en del om thai pojkar som kommer till Sverige, via bekanta,, att de har en längre startsträcka än flickorna. Min egen teori är att de blir betydligt mer bortskämda i Thailand.
 
Kan ju ge en liten varning om hur det ser ut för många Thaipojkar som kommer till Sverige..
Dottern här hemma fyller ju i år 20 bast och umgås ju med Thaikillar sen 2009 då hon kom hit..
Och då snackar vi killar som kom hit i tonåren och inte som små barn..
Inte en enda av dom hon lärde känna tidigare bor kvar..??
Dom blir hemskickade då det inte funkar för dom..??
Efter grundskolan så klarar dom flesta inte gymnasiet eller hittar inga jobb..
Dom blir riktiga "slackers" och Falangen pallar inte ha en ung man som bara drar benen efter sig hemma..
Fruarna får välja och dom väljer som sagt att skicka hem sönerna till Thailand igen..
 
Min tjej har högskoleutbildning och ett chefsjobb med 80k i månaden, har hus , mark och hela släkten har det bra men vill verkligen komma hit för att bilda familj. Jag vet dock att hon älskar sin son och ser det som en bra möjlighet för att han skall få en utbildning som är bättre än i Thailand. Vi sökte online ca 20 maj 2016 och intervjun var i september. Tjejen vet mer än jag om Migrationsverket i Sverige då det finns en FB sida där alla medlemmar är damer som väntar på att få besked om att komma till Sverige. De har full koll på väntetider på olika Tillståndsenheter i Sverige. Jag skrev nyligen ett brev till enheten för att försöka påverka handläggningstiden.. men har inte hört ngt ännu men det har bara gått 2 veckor. Om ngn som har som mål att tjejen skall komma hit och hon är lite framåt så skicka ett PM så kan jag förmedla kontakt uppgifter till min tjej som har gjort online ansökan och allt på egen hand.
Är Svensk utbildning så mycket att hänga i granen nu för tiden, med den årsinkomsten har hon råd att sätta ungen på skola här nere som vida överstiger den Svenska skolan.
 
Låter som om hon gått på alla skrönor om paradiset som väntar i falang land. Tjänar du så bra att du kan ta hand om dom i Sverige utan att hon jobbar? Det är ju inte precis några dröm yrken som väntar på henne i Sverige. Risken att det inte alls blir som hon tänkt sig är jättestor och hur kommer det i så fall att påverka er relation? Kärleken förblindar tyvärr ofta förnuftet.
 
Jonas, har du sådana kunskaper om svenska och thailändska skolan??? Håller dock med dig att med 80.000 baht i inkomst och ett bra arbete, så är det ju vansinnigt att släppa det, och flytta till osäkerheten i Sverige. Men skolgrejen där håller jag inte alls med dig.

Om du vill ha en skola som är överhuvudtaget i närheten av en europeisk eller svensk skola här i Thailand, så kostar det en smärre förmögenhet per termin... Resten av skolorna är mestadels rena rama skiten.... Riktigt värdelös utbildening får dom stackars eleverna,,
 
Jonas, har du sådana kunskaper om svenska och thailändska skolan??? Håller dock med dig att med 80.000 baht i inkomst och ett bra arbete, så är det ju vansinnigt att släppa det, och flytta till osäkerheten i Sverige. Men skolgrejen där håller jag inte alls med dig.

Om du vill ha en skola som är överhuvudtaget i närheten av en europeisk eller svensk skola här i Thailand, så kostar det en smärre förmögenhet per termin... Resten av skolorna är mestadels rena rama skiten.... Riktigt värdelös utbildening får dom stackars eleverna,,
Jag har gått i Svensk skola, alla mina vänner hemma i Sverige är i den åldern så dom har barn i grundskola nu, jag hör vad som sägs.
Jag har hyfsad erfarenhet av skola i Thailand, i byn hade vi 6 ungar i huset som gick på både privat och statlig Thaiskola.
Styvsonen gick på Thaiskola först men sen 1 år tillbaks går han på internationell skola, jag som gör läxorna med han när jag är hemma och kommunicerar med lärarna,jag ser vad dom lär sig.
Så tycker mig ha rätt god koll både på kostnad och vad dom lär sig.
Min styvsyster jobbade också som lågstadielärare innan hon blev mamma och hennes mor (min styvmor) har besökt både min styvsons skola och skolan hennes dotter jobbade på och sa att det var stor skillnad till fördel styvsonens skola.
Har hon 80.000 baht i månaden skall hon kunna lägga 20.000 baht i månaden på studier och ungen kommer få en riktigt bra utbildning.
Skolan sonen går på överstiger allt jag sett från Svensk skola både gällande utbildning och faciliteter.
För att ha råd med den får hon lägga ca. 40.000 baht i månaden och då ha 40.000 kvar att leva på, inte illa i Thailand och kanske bättre än det hon kommer få i Sverige.

Sen att du inte håller med som bara har erfarenhet av skolor från Isaan förstår jag för du har ju ingen erfarenhet av annat, men lägger man lite pengar på skola i dom civiliserade delarna får man också riktigt bra skola.
 
Jonas, har du sådana kunskaper om svenska och thailändska skolan??? Håller dock med dig att med 80.000 baht i inkomst och ett bra arbete, så är det ju vansinnigt att släppa det, och flytta till osäkerheten i Sverige. Men skolgrejen där håller jag inte alls med dig.

Om du vill ha en skola som är överhuvudtaget i närheten av en europeisk eller svensk skola här i Thailand, så kostar det en smärre förmögenhet per termin... Resten av skolorna är mestadels rena rama skiten.... Riktigt värdelös utbildening får dom stackars eleverna,,
Jo fast det Jonas menar är ju att på nedersta raden är det billigare i förhållande till vad en flytt kostar med ökade kostnader (dvs om man räknar rent ekonomiskt på det hela). Sen finns det säkert en attraktionskraft mellan man och flickvän och mellan mamman och sonen ...
 
 

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
917
chokchai
C
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
12
Visningar
2 K
A
A
Svar
5
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Phirawan
P
A
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
  • Låst
Hej
Svar
4
Visningar
2 K
Bergamot
B
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp