Vilka överaskningar har du hittat hos din thaipartner?

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Vissa överraskningar visar sig först efter att man bott ihop ett tag. ;)

Vad vet du idag som du inte visste innan om din thaipartner?

Det vore himla kul att höra så här i efterhand, bra som dåligt :D

Min thailändska partner visade sig vara duktig på sinus, cosinus och tangens och det kom till användning när jag byggde en vedbod då hon kunde tala om exakt hur långa reglarna skulle vara för att jag skulle få önskad taklutning vid sammanfogning. Det trodde jag inte om henne.
 
Att hon är väldigt händig kom som en total överraskning för mig. Jag har båda tummarna mitt i näven men hon skruvar exempelvis ihop ett IKEA-skåp på nolltid. Om jag skall fixa det så tar det tre gånger så lång tid och taket blir alldeles svart av alla svordomar. Handlaget har hon efter sin pappa, han fixar det mesta själv där nere.

Jag tar hand om teoretiska saker och hon praktiska, därför kompletterar vi varandra så bra.
 
Min fru är varken händig eller särskilt smart men hon älskar mig mycket och är en fena i köket och gör kanongod falang mat och det var en liten överraskning.
Eftersom jag själv är både händig och smart och gillar god mat så passar det perfekt :rolleyes:
 
Jag köpte en grill och sa till min thailändska fru att "du kan väll skruva ihop den tills jag kommer hem" jag sa det på skoj då i mina tidigare förhållanden med farang damer det alltid varit jag som har skruvat. Döm till förvåning att grillen stod färdig att använda när jag kom hem. Senare har det visat sig att hon är väldigt praktiskt lagd och både bakar och lagar god farang mat direkt från olika recept. Allt detta medan mina kompisar med thaitjejer bara klagar på mathållningen och ofta lagar maten själv eller klagar att den inte smakar alls.
 
Upptäckte att hon varken var en kille el före detta pr*stituerad vilket annars brukar va några av dom fördommar folk har om thailändskor.

(Inte jätte seriöst inlägg) ;)
 
Vissa överraskningar visar sig först efter att man bott ihop ett tag. ;)

Vad vet du idag som du inte visste innan om din thaipartner?

Det vore himla kul att höra så här i efterhand, bra som dåligt :D

Min thailändska partner visade sig vara duktig på sinus, cosinus och tangens och det kom till användning när jag byggde en vedbod då hon kunde tala om exakt hur långa reglarna skulle vara för att jag skulle få önskad taklutning vid sammanfogning. Det trodde jag inte om henne.

Vad vet du idag som du inte visste innan om din thaipartner?

Grannen Olsson förstå mig rätt nu, hade detta forum varit i samma anda som ett forum och Sverige, hade nog inte denna frågeställning kommit upp.

Visst finns olikheter och kultur att ta hänsyn till, egentligen förstår jag inte frågeställningen, varför är det intressant att överhuvudtaget veta något om det som du inte vet och som inte betyder något för det du redan vet, eller är det så att det du inte vet betyder så mycket mer än det du redan vet?
 
Kärringen lagar kanongött käk när jag vågar smaka men jag är en kräsen jäkel som gapar efter mamma scans.

Vad min shock var, ja att det är att frugan inte var så negativ och svårförståerlig som man många gngr kan läsa i forum. Hon var en helt skön normal människa inte en alien och till och med jäkligt humoristisk.
man läst all buttra kommentarer trodde jag ju det var 8 håligt och lika armar för att ta hand om atm ;)

Så hon överaskade mig med att vara en helt normal hel skön tjej och normalt tänkade tjej, så det visste jag inte innan för läst annorlunda bland experter.
 
Får väl säga att blir irriterande många skriver om sina fruar som objekt, lägre stående etc..
Misstänksamhet etc..
Varför är ni gifta då för ung mus?
Lever ni med er partner eller vid sidan om?.
Sitter era fruar och hänger ut er på samma sätt på forum och öppet klankar på eran negativa sida?
Vart i Sverige nu en vecka fan va trött jag är på detta folk, grannen, vädret och negativitet verkar vara samtalsämnet.
Han/hon gjorde, som taxichauffören sa när jag åkte från Stena färjan. "Va kul att lyssna på en som tänker positivt, inte haft en positiv kund på 2 månader väder, pengar, jobb etc..

Så vi Svenskar fungerar, sätter mig hellre med lao khao eller hong thong med några Thai runt hörnet än med sur gubbar som vet bäst.
 
Du har kanske haft otur med dom du har träffat på som har reagerat på det viset, Jonas. Visst har man märkt att det kan pratas bakom ryggen när vi är ute och handlar exempelvis men det stör inte mig något nämnvärt. Det är ganska stor åldersskillnad mellan frugan och mig och snackar någon skit ser jag det som avundsjuka. Något skitsnack från grannarnas sida har jag inte märkt.

Vi är lyckliga tillsammans och jag skiter högaktningsfullt i vad folk säger, det är vårt liv och vår familj och vi gör precis som vi vill.
 
Visst har man märkt att det kan pratas bakom ryggen när vi är ute och handlar exempelvis men det stör inte mig något nämnvärt. Det är ganska stor åldersskillnad mellan frugan och mig och snackar någon skit ser jag det som avundsjuka. Något skitsnack från grannarnas sida har jag inte märkt.

Vi är lyckliga tillsammans och jag skiter högaktningsfullt i vad folk säger, det är vårt liv och vår familj och vi gör precis som vi vill.
Kunde inte säga det mycket bättre själv ;)
 
Du har kanske haft otur med dom du har träffat på som har reagerat på det viset, Jonas. Visst har man märkt att det kan pratas bakom ryggen när vi är ute och handlar exempelvis men det stör inte mig något nämnvärt. Det är ganska stor åldersskillnad mellan frugan och mig och snackar någon skit ser jag det som avundsjuka. Något skitsnack från grannarnas sida har jag inte märkt.

Vi är lyckliga tillsammans och jag skiter högaktningsfullt i vad folk säger, det är vårt liv och vår familj och vi gör precis som vi vill.


Öööh? Jag skrev skriver? Jag skrev inte råka ut för, jag skrev om Svenskar i gemen jag skrev inget om hur jag och min fru blivit bemötta utan vad jag tyckte om det Svenska folket och lite av anledningen till att jag flyttade.

Förstår inte hur du får mitt innlägg till att ha något med min Thaifru och mitt liv att göra skrev ju hur tråkiga Svenskar är och hur en taxichaufför upplevde det inte jag.

Skrev ju hur era disskussioner går här med om era fruar, det är ju ni som sitter och diskuterar dom dagarna i ända.
 
Öööh? Jag skrev skriver? Jag skrev inte råka ut för, jag skrev om Svenskar i gemen jag skrev inget om hur jag och min fru blivit bemötta utan vad jag tyckte om det Svenska folket och lite av anledningen till att jag flyttade.

Förstår inte hur du får mitt innlägg till att ha något med min Thaifru och mitt liv att göra skrev ju hur tråkiga Svenskar är och hur en taxichaufför upplevde det inte jag.

Skrev ju hur era disskussioner går här med om era fruar, det är ju ni som sitter och diskuterar dom dagarna i ända.

Förlåt om jag missförstod dig men det är ju inte helt ovanligt att folk pratar bakom ryggen, oftast då pga avundsjuka som jag ser det. Man vill gärna men vågar inte själv om man är man och skall vara PK om man är kärring. Det är tydligen en väl utbredd missuppfattning att thaitjejer nästan undantagslöst är hämtade från en bar men så är inte fallet. Och även om en tjej kommer från en bar, vad f*n har det för betydelse, det är människan som räknas och inte hans eller hennes bakgrund.

Lev väl Jonas, vi är lyckliga med våra fruar trots svårigheter med bortavaron genom jobbet. Man kan ha det sämre!
 
Öööh? Jag skrev skriver? Jag skrev inte råka ut för, jag skrev om Svenskar i gemen jag skrev inget om hur jag och min fru blivit bemötta utan vad jag tyckte om det Svenska folket och lite av anledningen till att jag flyttade.

Förstår inte hur du får mitt innlägg till att ha något med min Thaifru och mitt liv att göra skrev ju hur tråkiga Svenskar är och hur en taxichaufför upplevde det inte jag.

Skrev ju hur era disskussioner går här med om era fruar, det är ju ni som sitter och diskuterar dom dagarna i ända.

Håller nog med Jonas där, det är ett evigt snackande om våra fruar. Som jag ser det är det ju inte mer konstigt än om vi har en svensk fru. Visst, kulturkrockar mm, det är oundvikligt.

Jag får nog hålla med Berra där också, varför dessa spörsmål kommer upp i forumet är nog just beroende på olikheter och kultur där vi måste på något sätt försvara våra fruar. Jag ser dock inte detta som ett problem när det gäller fördomar mot utlänskt födda, i alla fall inte av asiatiskt ursprung, svenskar verkar inte ha agg eller förutfattade meningar om just asiater, beror antagligen på att 98 % har varit i Thailand...hahha.

Men visst finns ju alltid denna, "gammal gubbe med ung flicka", men som Berra sa, de är lyckliga och han skiter i vad andra oavsett Thai eller svenskar tycker, vi vet det är stor åldersskillnad, men om hon och andra är lyckliga och han och andra män och hans eller andras barn är lyckliga, skall vi då med moraliska pekpinnar frånta hans lycka, nä fortsätt att vara lycklig Berra och alla andra som har fruar som kanske är yngre än er själv

Det är dock så att Thai är grymma och elaka när det kommer till dem själva och andra. Det finns ett uttryck ลืมตัว luum dtoa, alltså att glömma sitt ursprung och detta ställer till massor av problem där Thai som levt ett tag i ett farangland blir svin mot sina egna landsmän för de tycker att de är lite förmer än de som kommit hit nyss osv.

Detta gäller ju också då de som kommer från Isaan, de är de jävligaste, för de som är från Korat eller Petchabun mm, för att inte tala om Phitsanulok för de är ju mycket bättre än de som kommer från t ex en liten by, ja ni förstår.

Så jag tror att rivalitet samt skitsnack och fördomar finns mer hos era fruar och vänner än bland svenskar!
 
Vad vet du idag som du inte visste innan om din thaipartner?

Grannen Olsson förstå mig rätt nu, hade detta forum varit i samma anda som ett forum och Sverige, hade nog inte denna frågeställning kommit upp.

Visst finns olikheter och kultur att ta hänsyn till, egentligen förstår jag inte frågeställningen, varför är det intressant att överhuvudtaget veta något om det som du inte vet och som inte betyder något för det du redan vet, eller är det så att det du inte vet betyder så mycket mer än det du redan vet?

Förstår dig!!!!
Mycket "Gnägg " " Gnägg"
 
Personligen ser jag jag inte "kulturkrock"
som något problem utan tvärtom. Är väl just de som kan göra de hela mer spännande? :)
 
Hitta en tråd som svalnat lite:
Vilka överaskningar har du hittat hos din thaipartner? Är ju frågan som ställs.

1:a saken är ju nästan självklar: Hon är snäll, trevlig och bryr sig om andra nästan lite allt för mycket ;)
2:a saken, är hennes kunskaper till att driva ett företag och se till att jobben rullar in i lagom takt :)
3:e saken, är att hon valde mig över alla andra manliga alternativ som stod till förfogande :D
4:e saken, som partners/gifta så funkar vi tillsammans väldigt bra, visst gnisslar det ibland i kedjan men vad kan inte lite olja göra för att få bort oljudet. :)
5:e saken, är ju beviset av en dotter och senaste pratet om tillverkning av efterföljare som kommit upp på tapeten. :eek:
6:e saken, är att hon har humor och kan hitta på jäkelskap mot mig, vilket genererar naturligtvis i att det kommer tillbaka i annan form :D
7:e och sista saken, är ju lite avgörande över att allt detta ovanför skrivet stämmer överens med motpartens egna värderingar och framtida önskningar om hur livet ska avslutas som.. :cool:

Och nu lite OT:
Får väl säga att blir irriterande många skriver om sina fruar som objekt, lägre stående etc.. Misstänksamhet etc.. Varför är ni gifta då för ung mus? Lever ni med er partner eller vid sidan om?. Sitter era fruar och hänger ut er på samma sätt på forum och öppet klankar på eran negativa sida? Vart i Sverige nu en vecka fan va trött jag är på detta folk, grannen, vädret och negativitet verkar vara samtalsämnet. Han/hon gjorde, som taxichauffören sa när jag åkte från Stena färjan. "Va kul att lyssna på en som tänker positivt, inte haft en positiv kund på 2 månader väder, pengar, jobb etc.. Så vi Svenskar fungerar, sätter mig hellre med lao khao eller hong thong med några Thai runt hörnet än med sur gubbar som vet bäst.
Visst har man märkt att det kan pratas bakom ryggen när vi är ute och handlar exempelvis men det stör inte mig något nämnvärt. Det är ganska stor åldersskillnad mellan frugan och mig och snackar någon skit ser jag det som avundsjuka. Något skitsnack från grannarnas sida har jag inte märkt. Vi är lyckliga tillsammans och jag skiter högaktningsfullt i vad folk säger, det är vårt liv och vår familj och vi gör precis som vi vill.

Tror mera att det är som @Jonas säger, att de flesta har valt ett yngre alternativ, än att behöva släpa på gammalt skräp. När det kommer till mig själv så har jag inga motsättningar ang. ålder el. skillnad av den samma, mellan min morsa & farsa var det 11år och mellan mig och min fru är det 3år ytterligare, alltså 14år.
Och detta med skitsnack bakom ryggen, jag kan nog ärligt säga att Sve. män snackar skit om sina förhållande, både 1 el. 2 ggr. någon gång i sitt liv, men det kanske berodde/berott på en händelse som dem i mellan som hänt. Däremot har jag själv hört och fått förklarat av frun när hon i sin tur hört konversasioner i mellan 2(två) thaiflickvänner som har/haft farang i deras förhållande och det har inte varit en vacker sång de har talat om honom/han, så det där med skit snack får man ta med en nypa salt, så det är lite som: What goes around, comes around...
I slut änden för mig så är det nog som @Berralund säger, jag skiter i det mesta som blivit sagt och går vidare. För att en hörsägen ska bli sann och vettig, bör man höra orsaken från båda parter inblandade och då först kan man dra en slutsats personligt om man ska fälla el. fria i frågan om vad som är det rätta sanningen.

I slut änden blir oftast det som farsan sa när han levde:
Sköt dig själv & Skit i andra, du får mindre att städa upp.
 
Senast ändrad:
Jag hade en underbar partner trodde jag men när hon väl var här så drack hon så gott som dagligen så efter de tre månader hade gått så åkte hon hem igen och vi bröt kontakten med varandra
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp