Hej, Min flickvän är beredd på att lämna allt i thailand för att bo hos mig

Kan ju ge en liten varning om hur det ser ut för många Thaipojkar som kommer till Sverige..
Dottern här hemma fyller ju i år 20 bast och umgås ju med Thaikillar sen 2009 då hon kom hit..
Och då snackar vi killar som kom hit i tonåren och inte som små barn..
Inte en enda av dom hon lärde känna tidigare bor kvar..??
Dom blir hemskickade då det inte funkar för dom..??
Efter grundskolan så klarar dom flesta inte gymnasiet eller hittar inga jobb..
Dom blir riktiga "slackers" och Falangen pallar inte ha en ung man som bara drar benen efter sig hemma..
Fruarna får välja och dom väljer som sagt att skicka hem sönerna till Thailand igen..
Huvudet på spiken! Jag har en kompis med thaifru och dom tog hit hennes son när han var 13 år. Nu har han varit här i 3 år och visar inget intresse överhuvudtaget för att lära sig något, svenskan är ytterst bristfällig. Kompisen är förtvivlad och upprörd, jag tror tyvärr det slutar med att den otacksamme latoxen får flytta tillbaka till ingenting. Det duger inte att bara sitta och spela dataspel dagarna i ända.

Jag är tacksam för att vår grabb bara var 6 när han kom hit, han sköter sig som vilken svensk som helst.

Att jämföra skolor i olika länder är säkert inte lätt, enl mig så har kvalitén i den svensk skolan dramatiskt förändrats till de sämre, utav olika anledningar. Men om man leker med tanken att den idag har en högre klass än den thailändska skolan. Så ät det positivt
Men om du lägger in nyinflyttad med svårigheter i språket. Samt kulturellt så tror iaf jag att man tjänar enormt mycket i utbildnings syfte att stanna kvar i sitt hemland, kan man dessutom betala för en bättre skola så tror jag skillnaden är enorm

Var i Sverige ska ni bo..??
Är det en storstad skulle jag tro att skolan i Sverige är sämre än den statliga på landet i Isaan..??
Har ni inte läst Pisa rapporterna om förorters skola i Sverige..
I klassrummen är det 30 elever och 25 kan inte Svenska.. Hur fan ska det bli bra skola..??

Var i Sverige ska ni bo..??
Är det en storstad skulle jag tro att skolan i Sverige är sämre än den statliga på landet i Isaan..??
Har ni inte läst Pisa rapporterna om förorters skola i Sverige..
I klassrummen är det 30 elever och 25 kan inte Svenska.. Hur fan ska det bli bra skola..??
Finns ju bra skolor också i en svensk storstad, men vill till att hitta rätt. Det vanliga är ju att de inte är bra. har man tur har ju någon svenska som modersmål, oftast inte ens läraren längre ....

Finns ju bra skolor också i en svensk storstad, men vill till att hitta rätt. Det vanliga är ju att de inte är bra. har man tur har ju någon svenska som modersmål, oftast inte ens läraren längre ....
Låter inte som att flytta till Sverige för en bra utbildning gäller längre, var nog något som gällde på 80-90 talet och innan det.
Dock har väl universiteten fortsatt gott rykte, för dom skall väl inte börja kvotera in nysvenskar där med, fast man vet aldrig vad nuvarande dårar i regeringen får för sig ;)
Här blir det ingen flytt till Sverige iallafall, har inte ens lust att åka dit på semester längre.

Senast redigerad av en moderator:
Låter inte som att flytta till Sverige för en bra utbildning gäller längre, var nog något som gällde på 80-90 talet och innan det.
Dock har väl universiteten fortsatt gott rykte, för dom skall väl inte börja kvotera in nysvenskar där med, fast man vet aldrig vad nuvarande dårar i regeringen får för sig ;)
Här blir det ingen flytt till Sverige iallafall, har inte ens lust att åka dit på semester längre.
Nej finns väl inge superbra skolor i Sverige längre som gör att man skulle vilja flytta till Sverige ... men visst finns ju flera som är bättre än en simpel statlig Isaan skola. Men som du skrev är det ju bara för ett par tusen kronor man får en sola i Thailand som inte är sämre än en svensk skola och får några lappar till en betydligt bättre.

Bor man i en mindre Svensk stad fungerar nog skolorna utmärkt fortfarande..??
Det jag snackar om är situationen i Stockholm med förorter..
Säkert likadant i Götlaburg och Malmoue..??

Även här i lilla Norrtälje börjar det bli dåligt med Svenska i klassrummen..
Så här börjar förfallet tillta.. :-(

Jämför man byskolan i Isaan med en Svensk folkskola så är nog den Svenska milsvid bätte, förutsatt att eleven talar och skriver flytande Svenska. Men Jonas har nog helt rätt i att jämför man med en bra internationell skola i Thailand så vinner den lätt och då ska man upp i internationell privatskola i Sverige för att det ska bli bättre, men förutsätter då inte bara Svenska utan även mycket goda kunskaper i Engelska. Så i det här fallet är det nog klockrent att om man ser till grabbens förutsättningar till bästa möjliga utbildning så ska dom absolut stanna i Thailand.

En eloge till Jonas som låter styvsonen få en bra utbildning, så gör bara riktiga män.

Jag förstod att det jag skrev skulle skapa debatt! Vi har varit tillsammans i totalt 3 år och Min ekonomi är tillräcklig för att leva på utan att hon jobbar! Jag vet också att det är tokigt att riva upp grabben från hans trygghet och jag har varit oerhört rakt på sak till min dam om att hon kommer att få kämpa hårt med arbetsmarknaden och språket etc.. och att det inte finns några garantier att hennes son skall lyckas i Sverige. Hon ser dock ingen framtid med att jobba ihjäl sig och vill prioritera annat i livet, dvs familjen. Jag har försökt att övertala henne till att satsa på annat tills jag kan bo permanent hos dem. Jag brukar åka ner ca 2 mån per år. Sonen har extra undervisning i engelska men ändå är det stora begränsningar. Hennes syster har sin son i en "bättre" skola men jag får inget intryck av att det är så bra. Jag har träffat engelska lärare på universitetsnivå i Thailand som knappt kan ha en dialog. Jag har i alla fall accepterat att min dam ska komma hit och jag ska göra mitt bästa för att hon ska lyckas :)

Jag förstod att det jag skrev skulle skapa debatt! Vi har varit tillsammans i totalt 3 år och Min ekonomi är tillräcklig för att leva på utan att hon jobbar! Jag vet också att det är tokigt att riva upp grabben från hans trygghet och jag har varit oerhört rakt på sak till min dam om att hon kommer att få kämpa hårt med arbetsmarknaden och språket etc.. och att det inte finns några garantier att hennes son skall lyckas i Sverige. Hon ser dock ingen framtid med att jobba ihjäl sig och vill prioritera annat i livet, dvs familjen. Jag har försökt att övertala henne till att satsa på annat tills jag kan bo permanent hos dem. Jag brukar åka ner ca 2 mån per år. Sonen har extra undervisning i engelska men ändå är det stora begränsningar. Hennes syster har sin son i en "bättre" skola men jag får inget intryck av att det är så bra. Jag har träffat engelska lärare på universitetsnivå i Thailand som knappt kan ha en dialog. Jag har i alla fall accepterat att min dam ska komma hit och jag ska göra mitt bästa för att hon ska lyckas :)
Har dom bestämt sig så har dom... Ha, ha, ha....
Men håll ögonen på killen då han inte verkar vara så liten så som du beskriver...
Dottern här hemma var 11 bast då hon flyttade hit..
Hittade ju en massa Thaikompisar direkt.. Jag tyckte det bra att hon skulle få lite hjälp av dom som redan bodde här... Vilket luring jag gick på då...?? Inte fan kunde dom Svenska bara för dom bott här i 4-5 år inte...
Thai rak Thai heter det ju... :-(
Nu har det blivit bättre för henne då jag satte upp regler och krav på att språket skulle bli bättre..
Men någon 100% Svenska snackar hon inte... Vi får se hur det blir med jobb nu när hon ska gå ur Gymnasiet..
Hon fick gå om två år p.g.a. taskigt språk.. Ett i Grundskolan och ett på Gymnasiet..
Det ska ju inte vara jobb på Thaikrog eller liknande om jag får bestämma något...

Träffat Engelska lärare på universitetsnivå i Thailand säger inte så mycket, allt efter grundskola är ju universitet för dom ;)
Finns mycket dåliga skolor i Thailand, utbildningen är ju nu så dålig så dom gick ett steg tillbaks förra året och hade ett sämre snitt än året innan och klassad som sämst utbildning i sydostasien enligt en artikel i Bangkokpost.

Dock finns det möjlighet som jag skriver till bra utbildning men det kostar.
Men med den lönen du skriver att hon har så har hon råd att sätta ungen på dom bilingual och trilingual skolorna runtom i landet som har bra rykte om sig.
Kostnad på dom som har bäst rykte runt 200.000 baht om året.

International school som sonen går på som The Regent http://www.nordangliaeducation.com/our-schools/pattaya/our-school/facilities som håller väldigt hög standard runt 450.000 baht per år nu runt låg och mellanstadiet, sen blir det lite dyrare runt 600.000 för årskurs 7-13.
Skall man ha en bra skola i Thailand får man leta inte bara tro att det är att slänga in en unge på skolan så blir det bra, man får engagera sig lite för att finna det som verkar passa bäst.
Men det finns och då menar jag ju inte vanliga statliga skolor, jag har sett tillräckligt av dom för att veta att det är mer eller mindre ett skämt.
Så påstå att man inte kan få bättre utbildning eller likvärdig som i Sverige stämmer inte.

Ok du verkar ju ha koll och bra förutsättningar så jag önskar er lycka till.
Intressant att höra hur det går framigenom så kul om du uppdaterar i mellanåt.

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
955
chokchai
C
A
Svar
1
Visningar