Uppehållstillstånd i Sverige

Håller med @JanneMan61 , allt gick smidigt,förutom att skaffa bankbok för att få barnbidrag insatt, det tog nog 3 veckor innan det vart klart, tydligen nya regler efter terrorattackerna mot WTC.

Redan nästa dag efter "hemkomst" gick vi till skattemyndigheten. Vilka uppgifter som ni behöver ha med er finns det information om på skattemyndighetens hemsida. Samma dag hon fått personnummer kontaktade vi SFI via nätet. Vi ordnade även ID-kort via skattemyndigheten (dock ej samma servicekontor utan ett annat). Val av vårdcentral klarades av i samma veva.. Allt har gått smidigt och snabbt..

Hur lång tid tog det att få personnummer?

(måste börja med att jag e kass på att stava så ha överseende) suck.. Har läst igenom hela tråden nu:)Och denna väntan som vi alla gör e sinnessjuk. Jag och min flickvän träffades i slutet av 2014 på ett universitet i KKC. Sen dess har vi varit tsm.. Många resor har det blivit till Thai under dom här åren. Även visum till henne(slöt KKC University mitten 2015) Det jag vill komma till är väntetiden. När jag läser denna tråd ser jag många citat, "TEX 2009 tog det 5 mån,februari 2011 2 mån (umeå) och en massa mer. Men för citera förumväteranen Glimten tog den 15 mån 2016.. Det e sinnessjukt. För att komma till våran historia tog den exakt 549 dagar.(Fick en handlägare,3 dagar innan beslut) Min stora fråga är ska det vara såhär ? Men för er som väntar och tänker söka.. Vårat älskade Sverige är inte som det var. Ni kommer bli bort prioriterade av folk från Mellanöstern som har UT och söker för sin familj i sina hemländer. :( Men väntetiden är skitlång just nu.. och det suger.

(måste börja med att jag e kass på att stava så ha överseende) suck.. Har läst igenom hela tråden nu:)Och denna väntan som vi alla gör e sinnessjuk. Jag och min flickvän träffades i slutet av 2014 på ett universitet i KKC. Sen dess har vi varit tsm.. Många resor har det blivit till Thai under dom här åren. Även visum till henne(slöt KKC University mitten 2015) Det jag vill komma till är väntetiden. När jag läser denna tråd ser jag många citat, "TEX 2009 tog det 5 mån,februari 2011 2 mån (umeå) och en massa mer. Men för citera förumväteranen Glimten tog den 15 mån 2016.. Det e sinnessjukt. För att komma till våran historia tog den exakt 549 dagar.(Fick en handlägare,3 dagar innan beslut) Min stora fråga är ska det vara såhär ? Men för er som väntar och tänker söka.. Vårat älskade Sverige är inte som det var. Ni kommer bli bort prioriterade av folk från Mellanöstern som har UT och söker för sin familj i sina hemländer. :( Men väntetiden är skitlång just nu.. och det suger.
Jag har full förståelse för att du tycker det inte är ok. Kan bara hålla med, för oss gick det fort 2007-2008, men ändå blev jag förbannad att det skulle överhuvudtaget ta tid (och då var det normala 6-8 månader). 549 dagar är ju helt sinnessjukt.

Jag förstår orsaken, du också. Men det är inte ok! Att vissa fall tar mer tid än andra finns kanske förklaringar på i några fall, där saker måste utredas, men tar det tre dagar efter man fått en handläggare är det ju ett generalproblem.

Jag tycker att vi alla borde tillskriva vår regering. De vet ju om problemet men säger att vi har en topp just nu och vi försöker jobba undan den, men det blir ju bara värre och värre. Någon månad kan vara ok men inte alltid ha en backlogg på mer än ett år.

Jag blir förbannad å era vägnar. Undra hur många förhållande som spricker pga väntetiden, är ju en enorm påfrestning att ha ett förhållande på distans, kan skapa osämja och otillit!

Såhär säger MIG idag, jag brinner!!!!!"Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.

I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. UNDANTAGET GÄLLER INTE OM DU ÄR SVENSK MEDBORGARE ." jo jag tackar... Sverige spottar oss i ansiktet!

Mängden ärenden som ska behandlas är ju enormt sen 2015 för Migrationsverket och kraven har dessutom ökat för att få UT.
Man ska väl i alla ansökningar kunna påvisa en längre relation när det söks UT. Har hört över ett år och då mer än två semesterbesök.
Orsaker som skenäktenskap har gjort att giftermål inte ger någon förtur numera och alla nationaliteter ska behandlas lika.
Kalle som vill ha sin kärlek från Gambia eller Nisse med sin Ling från Kina ska ha samma förutsättningar som Lasse som vill ha hit sin Olga från Ukraina. Bosses thai-relation får ingen förtur.

Mängden relationer som havererar kort efter PUT och erhållet medborgarskap oroar nog också myndigheterna.

Även ansökningar för 90 dagars Schengenvisa avslås numera i allt fler fall. Läste att upp mot 90% nekas i vissa länder.
Orsaker som att det inte är trovärdigt att det handlar om turism utan svartjobb när kompisar bjuds in.

Mängden ärenden som ska behandlas är ju enormt sen 2015 för Migrationsverket och kraven har dessutom ökat för att få UT.
Man ska väl i alla ansökningar kunna påvisa en längre relation när det söks UT. Har hört över ett år och då mer än två semesterbesök.
Orsaker som skenäktenskap har gjort att giftermål inte ger någon förtur numera och alla nationaliteter ska behandlas lika.
Kalle som vill ha sin kärlek från Gambia eller Nisse med sin Ling från Kina ska ha samma förutsättningar som Lasse som vill ha hit sin Olga från Ukraina. Bosses thai-relation får ingen förtur.

Mängden relationer som havererar kort efter PUT och erhållet medborgarskap oroar nog också myndigheterna.

Även ansökningar för 90 dagars Schengenvisa avslås numera i allt fler fall. Läste att upp mot 90% nekas i vissa länder.
Orsaker som att det inte är trovärdigt att det handlar om turism utan svartjobb när kompisar bjuds in.
Det är fotfarande sjukt att om du är SWE och är svensk medborgare så har du ingen förtur. 7/10 fall när det gäller UT (swe/thai) skulle man kunna utreda på MAX 4 V. Men nu väntar folk(som jag har gjort och många fler) 19 månader för att leva TSM.. Det är bara sinnessjukt att "vi" som söker UT åt våta tjejer/killar ska köas i samma kö som dom från Mellanöstern som söker för sina familjer... ännu mer sjukt är att om du har PUT så går du före i kösystemet om du kommer från ett "krigs land" alltså Mellanöstern länderna. Jag hajar inte.

Det är fotfarande sjukt att om du är SWE och är svensk medborgare så har du ingen förtur. 7/10 fall när det gäller UT (swe/thai) skulle man kunna utreda på MAX 4 V. Men nu väntar folk(som jag har gjort och många fler) 19 månader för att leva TSM.. Det är bara sinnessjukt att "vi" som söker UT åt våta tjejer/killar ska köas i samma kö som dom från Mellanöstern som söker för sina familjer... ännu mer sjukt är att om du har PUT så går du före i kösystemet om du kommer från ett "krigs land" alltså Mellanöstern länderna. Jag hajar inte.
Nu är det ju inte den svenske medborgaren som söker UT utan en medborgare från ett annat land.
Nu vet jag inte hur lång tid thailändska myndigheter har för att besvara en del saker om den sökande. Det kan vara att den sökande är ogift eller skild på ett lagligt sätt. Ej efterlyst mm.
Det skulle väl vara en mardröm om den sökande får UT och sen PUT och sen begär att få hit sin make och barn som anhörighetsinvandring.
Skulle svenskar som vill ha hit sin dam få förtur så är väl risken att varje ungkarl i Sverige skulle få ett fett penningerbjudande från Mellanöstern att ta hit en kvinna som senare går före och får hit sin familj.

Flyktingar från krigsländer har asylrätt som Sverige inte kan stoppa genom sitt medlemskap i FN och EU.
Det är tuffa tider nu, men antalet som nekas asyl och uppehållstillstånd är stort och det kan dämpa antalet som söker sig till Sverige.

VÅTA tjejer/killar?
Ja, det må vara hänt. Men har våthet och kåthet något med UT att göra?

VÅTA tjejer/killar?
Ja, det må vara hänt. Men har våthet och kåthet något med UT att göra?

Först skriver Jesper och ber om ursäkt för stavningen, (måste börja med att jag e kass på att stava så ha överseende) något överseende blev det inte från andrejsdenruskige, kanske man kan tolka våta som att det ska vara såta? eller kanske som våra? och när det gäller kåxx så torde detta vara din egen tolkning, jag kan i vart fall inte läsa ut detta någonstans.

Först skriver Jesper och ber om ursäkt för stavningen, (måste börja med att jag e kass på att stava så ha överseende) något överseende blev det inte från andrejsdenruskige, kanske man kan tolka våta som att det ska vara såta? eller kanske som våra? och när det gäller kåxx så torde detta vara din egen tolkning, jag kan i vart fall inte läsa ut detta någonstans.

Nja, då det mycket väl kan ha varit en Freudiansk felskrivning, så fann jag det intressant.
Hade det stått något annat än "våta", så hade jag absolut inte brytt mig.

Jesper är ursäktad redan innan han ber om ursäkt.
Du, däremot blir aldrig ursäktad, varesig du skriver fel eller rätt.

Vi lämnade in vår UT ansökan i början av augusti 2016 och tjejen har precis fått en intervjutid om 1 vecka på ambassaden i Bangkok och efter det så tar det ju ett tag till, hur lång tid har det tagit för er som fått UT nyligen?.
så vår väntetid hittills är 434 dagar.

Och när hon väl får UT vad ska vi tänka på? och nån som har en checklista på bra saker att tänka på när hon kommer till Sverige.

Senast ändrad:
Vi lämnade in ansökan i början av Maj förra året. Fick tid för intervju i Bangkok tidigast i December precis innan jul, men vi var lite för upptagna med att löka i Lao med knodden (pappaledighet är The Shit(tm)) för att hinna med såna trivialiteter, så vi var tvungna att ta en tid den 22:a Januari. UT-beslutet är daterat 23:e januari, men vi fick även mejlet väldigt tidigt den 23:e, så det känns ju som att nån såg intervjun komma in och bara tryckte på den feta JA-knappen direkt.

Alltså, enligt vad jag har läst hittills så är det här ett ganska ovanligt sätt för en ansökan att nå slutet. Men...
Vi kan ju hoppas att ansatsen MIG har att förkorta ärenden som är solklara faktiskt har börjat ge effekt.

Vi lämnade in vår UT ansökan i början av augusti 2016 och tjejen har precis fått en intervjutid om 1 vecka på ambassaden i Bangkok och efter det så tar det ju ett tag till, hur lång tid har det tagit för er som fått UT nyligen?.
så vår väntetid hittills är 434 dagar.

Och när hon väl får UT vad ska vi tänka på? och nån som har en checklista på bra saker att tänka på när hon kommer till Sverige.

Jag har precis samma fråga !
Min fru var på intervju för 2 månader sen, och nu hoppas vi på svar inom några månader.

När man får UT, finns det då regler för, hur lång tid man har på sig att resa till Sverige och registrera sig här.
Min fru har jobb och också ett hus, hon önskar att sälja, och det kan väl dröja lite att sälja hus, jobbet kan hon säga upp med en månads varsel.

Min fru var på intervju för 2 månader sen, och nu hoppas vi på svar inom några månader.

När man får UT, finns det då regler för, hur lång tid man har på sig att resa till Sverige och registrera sig här.
Min fru har jobb och också ett hus, hon önskar att sälja, och det kan väl dröja lite att sälja hus, jobbet kan hon säga upp med en månads varsel.
Nu har jag inte kollat vad som gäller i dagsläget eller hur lång tid det tar, men frugan fick vänta en bra stund över 1 år, men det står om det i någon av trådarna här om det.
När hon väl fått sitt UT, så fick hon vänta i 5-6 månader innan hon kom hit, pga att jag vart tvungen att åka fram och tillbaka till Bangkok för att fixa personnummer och pass till dottern. Vet inte vad reglerna säger om hur lång tid det man har på sig för att komma, men vore det oss det gällde så skulle jag ta hit henne så fort som möjligt, då UT't börjar att gälla samma dag som Migrationsverket beviljar UT

Just det har jag ingen aning om, men jag har nog aldrig nånsin läst om någon som haft problem för att dom var för långsamma med att faktiskt importera sig.

Vad det gäller checklista när hon väl är här:
1) Gå till ett av skatteverkets servicekontor och få henne folkbokförd på din address (jo, man måste fysiskt gå dit)
2) Vänta på brevledes besked om personnummer (kan gå tokfort, kan ta ett par veckor)
3) Gå tillbaks till skatteverket för att skaffa ID-kort och var noga med att det är ett med "e-legitimation" (motsvarar bank-ID)
4) Skriv in henne hos Försäkringskassan
5) osv. osv.

Om ni skaffade en e-legitimation i steg 3 så blir alla steg efter det mycket enklare.

Nya Förvaltningslagen (2017:900)
Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.

Nya Förvaltningslagen (2017:900)
Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.

Hmm

Vad menas med detta om man pratar klarspråk?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp