Uppehållstillstånd i Sverige

Nya Förvaltningslagen (2017:900)
Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.

Jag tolkar det som så..

1) Ifall migrationsverket bedömer att ett ärende kommer att bli väsentligt försenat skall den som söker informeras om detta och ANLEDNINGEN till förseningen.. (Men om vi säger att en normal handläggningstid är ca 12 månader så är väl inte ett ärende väsentligt försenat efter 14 månader vilket kan vara bra att komma ihåg)

2) Ifall man inte fått beslut efter 6 månader från ansökningsdatum kan ni skriftligt begära att migrationsverket skall avgöra ärendet. Migrationsverket har 4 veckor på sig att fatta ett beslut eller avslå begäran om att avgöra ärendet.

(Anledningen till att migrationsverkat inte kan/vill fatta beslut kan vara att uppgifter saknas i ärendet vilket man skall blivit informerad om när migrationsverket skickar ut varsel om att ärendet blivit väsentligt försenat efter kanske 14 månader)

Jag vet att detta inte går ihop 6 månader och 14 månader men vänta lite....

3) Ifall man får skriftligt besked om att migrationsverket inte vill/kan fatta beslut kan man 1 GÅNG överklaga detta...

För att sammanfatta det som står ovan..

Migrationsverket har lång handläggningstid ofta över ett år. Därför behöver de inte informera om att ärendet väsentligen försenats förrän efter 14-15 månader. De behöver även informera om ANLEDNINGEN till förseningen. Ni själva kan begära prövning efter 6 månader och säger migrationsverket att de inte vill/kan fatta beslut så kan ni överklaga detta 1 GÅNG..

Hur gå till väga för att få ett snabbt beslut...............

Viktigt att komma ihåg är att det är ANSÖKNINGSDATUM som gäller som utgångspunkt för handläggningstiden INGET ANNAT.

1) Skicka in era papper. Var noga med att allt är korrekt ifyllt och allt är med. Slarva inte och tro inte att ni kan komplettera senare utan konsekvenser i form av längre handläggningstid. Fråga om hjälp ifall ni känner er osäkra.

2) Vänta några veckor och ta sedan kontakt med migrationsverket. Fråga ifall er ansökan är komplett/riktig. Sköt kontakten via mejl och SPARA MAILEN...

3) Ifall de svarar att ärendet ännu inte lästs in på inläsningscentralen eller liknande skriv ett nytt mail och skriv artigt/vänligt men bestämt att det är viktigt för er att få bekräftat att er ansökan är komplett.. Hänvisa till att ni vet att vissa ärende går på bara 4-5 månader från ANSÖKNINGSDATUM och att det är viktigt för er att få svar på om ansökan är komplett och att ni förväntar er ett skriftligt svar på mailen inom rimlig tid dock högst 4 veckor från dagens datum.

Ifall de skriver att er ansökan inte är komplett skickar ni in vad de begär så fort som möjligt...

4) Ifall ni behövt komplettera begär ni ännu en gång skriftligt besked om er ansökan är komplett eller inte.

5) När ni fått SKRIFTLIG bekräftelse på att er ansökan är komplett och migrationsverket har alla uppgifter de behöver för att fatta beslut avvaktar ni till 6 månader från ansökningsdatum (ifall den inte redan passerats)

Efter tidigast 6 månader från ansökningsdatum tar ni skriftlig kontakt med migrationsverket och begär att de skall fatta ett beslut. I begäran skriver ni att ni tidigare fått SKRIFTLIGT besked om att er ansökan är komplett. Skicka gärna med kopia på detta besked.

Inom 4 veckor skall ni få ett besked.... Positivt eller negativt....

Det ni inte bör få är ett besked om att migrationsverket inte vill/kan fatta beslut. Får ni ändå ett sådant beslut får ni läsa ANLEDNINGEN till detta och ta ställning till om ni vill använda er rätt att överklaga...

Tiden går så vansinnigt fort. Nu har det gått närmare två år sedan min fru flyttade till Sverige. Dags att söka PUT. Är det någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar i verkligheten. Datan "säger" 2-5 månader...

Är det bara jag som reagerar på att det tidigare var standard med PUT för de från MENA-länderna medans svenskars hustrur fick vänta i minst två år?
Numera har de väl stramat upp det, med nacken under galgen sas, men konstigt att det fortfarande ska straffa sig att vara svensk i Sverige.

/ SatanG

Tiden går så vansinnigt fort. Nu har det gått närmare två år sedan min fru flyttade till Sverige. Dags att söka PUT. Är det någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar i verkligheten. Datan "säger" 2-5 månader...
Det är 6 år sedan nu men när frugan fick sitt PUT gick det snabbt. Men det är väl ingen fara egentligen, hon får ju stanna under handläggningstiden. Om ni inte har planerat en thailandsresa precis då förstås men även det borde gå att fixa.

Det är 6 år sedan nu men när frugan fick sitt PUT gick det snabbt. Men det är väl ingen fara egentligen, hon får ju stanna under handläggningstiden. Om ni inte har planerat en thailandsresa precis då förstås men även det borde gå att fixa.

När tanten får sitt UT så ska jag in och söka PUT direkt.
Säger som att man inte kan göra det så ska jag förklara åt dom att jag nämligen vet hur långsamt dom jobbar, bara för att vara ett rövhål.

Gick snabbt här med med facit i hand. Beslutet om PUT togs exakt på dagen 2 år efter att UT beslutades. Två dagar senare kom brevet med positivt beslut. :)
Grattis till er:). Som sagt innan, tycker att du och jag, samt några till jag känner har denna processen från ansökan UT till PUT gått smidigt. Allt är inte åt he...te för vissa tydligen.

Jag tycker att det är skönt att allt är klart. Det har alltid funnits lite oro att något skall hända mig under dessa två år och att frugan inte skall få stanna i Sverige i så fall..

Nya Förvaltningslagen (2017:900)
Åtgärder om handläggningen försenas
11 § Om en myndighet bedömer att avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska myndigheten underrätta parten om detta. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.

Min frus ärende, - ansökan om uppehållstillstånd har nu dröjd i 21,5 månader, och fortfarende inte något beslut !

För en dryg månad sedan fick hon en handläggare, som begärde mer information om min inkomst.
Den information hade jag redan skickat från början, men kanske för att det har gått så lång tid vill dom ha den igen ?
Jag skickade informationen samma dag och jag ringde henne också.
Hon kunde inte säga när ett beslut fattades, då "hon har så många brådskande ärenden att jobba med "

kan någon ge mig ett råd om vad jag kan göra för att få ett snabbt beslut ?
finns något att göra, eller är det bara att vänta ?

(även, ett snabbt beslut kan man egentligen inte kalla det, men i alla fall få et beslut snart)

Min frus ärende, - ansökan om uppehållstillstånd har nu dröjd i 21,5 månader, och fortfarende inte något beslut !

För en dryg månad sedan fick hon en handläggare, som begärde mer information om min inkomst.
Den information hade jag redan skickat från början, men kanske för att det har gått så lång tid vill dom ha den igen ?
Jag skickade informationen samma dag och jag ringde henne också.
Hon kunde inte säga när ett beslut fattades, då "hon har så många brådskande ärenden att jobba med "

kan någon ge mig ett råd om vad jag kan göra för att få ett snabbt beslut ?
finns något att göra, eller är det bara att vänta ?

(även, ett snabbt beslut kan man egentligen inte kalla det, men i alla fall få et beslut snart)

Svaret finns i det inlägget du citerade (2017:900)

Svaret finns i det inlägget du citerade (2017:900)

Jag förstår, vad du menar, men funderar på, om det finns andra möjligheter än att göra en begäran enligt Nya Förvaltningslagen ?

Jag är bara rädd för, om det skulla leda till ett automatisk avslag på ansökan, jag läste ju, vad nmax och du skrev tidigare:

""
nmax sa:

Att efter 6 mån kan du slå näven i bordet å kräva besked, blir dom snea då och tycker att du e en jobbig fn så ger dom avslag så är dom av med dig.

Ja, det är min tolkning också.
Men jag tror att ett avslag måste grunda sig på något. ""

Liknande trådar

Tillbaka
Topp