Uppehållstillstånd i Sverige

"Berralund " sa:
Intervjun på Migrationsverket i Malmö är avklarad. Vi fick lite frågor att svara på var för sig och eftersom det inte var divergerande svar så är PUT numera beviljat för min kära familj. YIPEEE!! :D :thumbsup:

Nu återstår bara att vänta på att UT-korten skall komma med posten inom någon vecka! :)

Stort grattis Berra ! det var härliga nyheter denna ruskiga vinterkväll :)

Tack mina vänner! Har firat lite i kväll, är lite "mao". Visst känns det skönt att kunna koppla bort den biten. :)

Och Sotan, det är bara till att gratulera att det gick så snabbt. För oss tog det 5 månader och det var ungefär samma tid 2009. UT beviljat 091127. :thumbsup:

Hej allihopa! Ar ny medlem har, forhoppningsvis kan jag fa lite rad angange min situation.. Skrev ett inlagg men det verkade ha forsvunnit, sa jag forsoker igen. Bor med min flickvan i Tyskland men snart ska jag borja studera och vi vill da tillsammans flytta till Sverige och borja ett liv ihop dar. Problemet ar att hon har bott illegalt i flera europeiska lander i nagra ar nu. Planen vi har funderat pa ar att forsoka fa turistvisum i Norge sa att hon blir laglig dar for ett tag iaf, och sen ansoka om UT pa ett eller annat satt. Vet nagon om Migrationsverket kommer att bry sig om att hon stannat i EU illegalt? Finns annu inte registrerat mer an att turistvisumet gatt ut.. Hon har ocksa massor av problem i Thailand, skulder och personliga problem som gjorde henne sjalvmordsbenagen innan hon akte. Hon vill verkligen slippa att atervanda for att ansoka om UT. Vet att det ter sig lite markligt, men hon har sina skal. :-\ Vet ni om man kan ansoka om UT pa ett svenskt konsulat i ett land man inte ar i lagligt? Eller deporterar de en da? Ar det nagon har som har erfarenhet av lite mindre lagliga satt att invandra? Vore extremt tacksam for all hjalp jag kan fa!

Har man vistats illegalt i ett EU land och man söker Schenegnvisum är risken stor att det blir avslag. Schengenländerna har problem med illegala vistelser och vill av förståliga skäl få bort dem.

När det gäller ansökan om uppehållstillstånd är reglerna mer liberala. Här är det handläggaren som ska bedöma om ert förhållande anses vara så seriöst att ett uppehållstillstånd kan beviljas. Illegala vistelser brukar i regel inte ställa till några problem vid en ansökan om uppehållstillstånd.

Ansökan om UT görs numera på webben men intervjun och uppvisandet av handlingar ska göras i hemlandet eller det nuvarande bosättningslandet.

Privata problem inne i landet brukar inte ställa till problem såtillvida de inte finns registrerade hos polisen.

Mvh Thaikonsult

Hon har utbildning, och skulle bara behöva bidrag till att läsa svenska för invandrare. Sen skulle hon kunna arbeta som alla andra.

"knoxie " sa:
Hon har utbildning, och skulle bara behöva bidrag till att läsa svenska för invandrare. Sen skulle hon kunna arbeta som alla andra.

Det är säker många som skulle behöva bidrag för SFI.....problemet är att man inte får det!..

Så det är nog du som får stå för försörjningen de första åren.

"knoxie " sa:
Hej allihopa! Ar ny medlem har, forhoppningsvis kan jag fa lite rad angange min situation.. Skrev ett inlagg men det verkade ha forsvunnit, sa jag forsoker igen. Bor med min flickvan i Tyskland men snart ska jag borja studera och vi vill da tillsammans flytta till Sverige och borja ett liv ihop dar. Problemet ar att hon har bott illegalt i flera europeiska lander i nagra ar nu. Planen vi har funderat pa ar att forsoka fa turistvisum i Norge sa att hon blir laglig dar for ett tag iaf, och sen ansoka om UT pa ett eller annat satt. Vet nagon om Migrationsverket kommer att bry sig om att hon stannat i EU illegalt? Finns annu inte registrerat mer an att turistvisumet gatt ut.. Hon har ocksa massor av problem i Thailand, skulder och personliga problem som gjorde henne sjalvmordsbenagen innan hon akte. Hon vill verkligen slippa att atervanda for att ansoka om UT. Vet att det ter sig lite markligt, men hon har sina skal. :-\ Vet ni om man kan ansoka om UT pa ett svenskt konsulat i ett land man inte ar i lagligt? Eller deporterar de en da? Ar det nagon har som har erfarenhet av lite mindre lagliga satt att invandra? Vore extremt tacksam for all hjalp jag kan fa!

Ta ett snack med någon utav de andra invandrargrupperna om du vill fixa det olagligt.

Hon pratar perfekt engelska så i värsta fall kan hon nog få andra sorters jobb. Är verkligen inte orolig över att hon inte ska kunna försörja sig själv. Hon klarar det själv bra, och hennes enda motivering att flytta till Sverige är att kunna vara med mig. Hon klarar sig bra så som hon lever nu, men hon vill vara med mig och är beredd att anpassa sitt liv efter det, och t.ex. lära sig svenska etc. Hon har gjort några dåliga beslut när hon var yngre, men gjort är gjort.

Jag frågade här eftersom jag tänkte att jag kanske inte var den första som velat ansöka om uppehållstillstånd på turistvisum(som man ju inte kan göra), och undrade om någon hittat genvägar för att slippa åka hem till hemlandet.

"knoxie " sa:
Hon pratar perfekt engelska så i värsta fall kan hon nog få andra sorters jobb. Är verkligen inte orolig över att hon inte ska kunna försörja sig själv. Hon klarar det själv bra, och hennes enda motivering att flytta till Sverige är att kunna vara med mig. Hon klarar sig bra så som hon lever nu, men hon vill vara med mig och är beredd att anpassa sitt liv efter det, och t.ex. lära sig svenska etc. Hon har gjort några dåliga beslut när hon var yngre, men gjort är gjort.

Jag frågade här eftersom jag tänkte att jag kanske inte var den första som velat ansöka om uppehållstillstånd på turistvisum(som man ju inte kan göra), och undrade om någon hittat genvägar för att slippa åka hem till hemlandet.

Att försörja sig i Sverige idag är nog inte helt enkelt.
Det är väl ca 1,5miljoner arbetslösa.

Och med lite illegala vistelser runt om i Europa och annat smått och gott i bagaget så är det inte bara att komma till Sverige och jobba.

Finns många duktiga människor som inte har ett jobb idag

Dom jobben som finns häromkring (småland) så står det klart och tydligt att ett utav alla kraven är att man ska förstå svenska i tal och skrift.
Här kan man om man har tur få ett "vanligt" jobb, men som Andrejsdenruskige skriver så finns det redan gott om arbetslösa så det absolut enklaste sättet att få ett tillfälligt jobb är genom kontakter. (tyvärr) Här finns det knappast någon som anställer folk i dagsläget, bara "visstidsjobb".

Mitt "(tyvärr") menade jag att det är synd att folk inte får ett jobb efter sina kvalikationer utan att folk får jobb om man har rätt vänkrets.

Hon har arbetat i flera olika fält, inom programmering, gjort hemsidor samt arbetar som gatumusikant (man tjänar förvånansvärt bra om man är duktig). Jag har flera vänner som arbetar med att göra hemsidor i Sverige, det verkar inte extremt svårt att få jobb i det området. I några perioder har det varit hon som stöttat mig ekonomiskt och jag skulle inte ha något emot att hjälpa henne om det blir svårt i början i Sverige.

Jag vill vara med den jag älskar, illegal invandrare eller ej, är det så svårt att förstå?

"knoxie " sa:
Hon har arbetat i flera olika fält, inom programmering, gjort hemsidor samt arbetar som gatumusikant (man tjänar förvånansvärt bra om man är duktig). Jag har flera vänner som arbetar med att göra hemsidor i Sverige, det verkar inte extremt svårt att få jobb i det området. I några perioder har det varit hon som stöttat mig ekonomiskt och jag skulle inte ha något emot att hjälpa henne om det blir svårt i början i Sverige.

Jag vill vara med den jag älskar, illegal invandrare eller ej, är det så svårt att förstå?

Nej, inte svårt att förstå.

Men, jag tror det är lättast att på något sätt smita ut ur schengen och tillbaka till Thailand.
Bra att hon har kunskaper. Det underlättar men garanterar inga jobb. Eftersom hon pratar Thai så kan hon genom det kanske ha en fördel.

"knoxie " sa:

Och Knoxie, du, vill släpa ytterligare, en biståndstagare till sverige, bara för att du vill ha henne i sängen, vad är det som säger att hon inte drar från dig, efter när hon fått sitt uppehållstillstånd efter 2 år (och kunna stanna inom Shengenområdet), och att pappren är på hennes sida.

Det du säger är bara än massa BS, du säger att hon har en massa utbildning, vad hjälper det henne här, om hon inte har papper på allt, som alla andra har och det bästa av allt "bidrag" om du nu nödvändigtvis inte kan betala för "henne" så ska jag inte göra det över skatten, din " CheapCharlie".
Om du nu, måste få hit din "käresta" så får du allt betala för henne, oavsett om det gäller SFI eller andra kurser..

Redigerat av forumvärden.

Som vad, KNOXIE, som vad ?!?

Har hon papper på "Webbdesign", "gatumusikant" med andra ord tiggare, finns det papper över huvudtaget??
Du, ser till att hon försörjer dig också, enligt din skrivna text, hmmm...

"knoxie " sa:

"Jo-Be " sa:
Och Knoxie, du, vill släpa ytterligare, en biståndstagare till sverige, bara för att du vill ha henne i sängen, vad är det som säger att hon inte drar från dig, efter när hon fått sitt uppehållstillstånd efter 2 år (och kunna stanna inom Shengenområdet), och att pappren är på hennes sida.

Det du säger är bara än massa BS, du säger att hon har en massa utbildning, vad hjälper det henne här, om hon inte har papper på allt, som alla andra har och det bästa av allt "bidrag" om du nu nödvändigtvis inte kan betala för "henne" så ska jag inte göra det över skatten, din " CheapCharlie".
Om du nu, måste få hit din "käresta" så får du allt betala för henne, oavsett om det gäller SFI eller andra kurser..

Redigerat av forumvärden.

Som vad, KNOXIE, som vad ?!?

Har hon papper på "Webbdesign", "gatumusikant" med andra ord tiggare, finns det papper över huvudtaget??
Du, ser till att hon försörjer dig också, enligt din skrivna text, hmmm...

Du Super väl inte bort ditt jobb nu va?

Vänligt men bestämt betackar jag mig för karma från dig. Så tack så mycket :)

Dom flesta vill väl vara me den man älskar illegal eller inte

Sen jo be SFIn e gratis du kan tillome få bonus just på dina skattepengar ;)
Tanten min har fått den första bonusen redan

hur tycker ni är bäst söka UT? . Jag tänkte åka ner i januari i vilket fall. Tänkte då ordna med ansökan i bkk samt gifta oss när jag ändå är där. Blir lättare med UT då dessutom :-) tror ni vi blir tvungna gifta oss först sedan vänta och få det registrerat i sverige med innan vi kan ansöka om UT?

E-tjänsten är den bra? Verkar ju bra om jag inte måste ner till thai för ansökan skull. Kan fylla i den åt henne från sverige eller? Kan vi göra det för att starta processen nu då vi planerar gifta oss i januari? Eller bäst vänta till vi är gifta? Det är 2 barn som ska med också. Har fått skriftligt medgivande från biologiska fadern fixat idag, känns bra! ^-^

Lite osäker hur jag ska lägga upp detta för att det ska gå så smidigt som möjligt.
Edit: efter lite googlande i såg jag att min första fråga var ganska irrelevant :-)

Giftermålet ska vara registrerat i Sverige dom vill ha äktenskapsbevis och personbevis på registrering när du ansöker.Jag och frugan har precis fått klartecken på UT och jag måste säga att jag är förvånad hur fort det gick,det hela har inte tagit mer än två veckor från att vi gjorde ansökan tills att UT var klart och då innräknat intervjun.Idag fick hon också besked att UT skickades till BKK den 23/10 så det kommer nog att vara på plats i nästa vecka.Vi gjorde ansökan på webben och satt uppkopplade på skype så när det var något hon inte förstod så löste vi det lätt direkt på detta vis.
Lycka till!

okej så det är HON som ska fylla i ansökan på webben och inte jag? trodde jag skulle kunna göra det åt henne precis som jag tidigare fyllt i papper för turistvisa åt henne och skickat ner :)

Ja när man går in på ambassaden i bkk och ska söka UT ska man väll även visa upp alla papper och då ingår personbevis "familjestatus" t.ex. vilket betyder att då behöver det väll vara registrerat redan.(?) Men om man gör det på webben så blir man ombedd skicka in papperna eller åka in lämna dom antar jag? då kommer vi inte längre än så förrän jag åker ner i januari och vi gifter oss i alla fall antar jag.

Är inte super panik vi tänkte hon och barnen skulle komma till våren/sommaren. Men hört om extremt långa väntetider på UT i trådarna här även om dom inläggen var rätt gamla. Blivit bättre nu verkar det som? Dessutom vill jag vara säker på jag gjort det som behövs innan januari då jag åker ner så jag kan fixa allt då och slipper åka ner igen bara för den sakens skull.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp