Vad handlar din 'hets. om' Du kommer förmodligen att ha tid på dig att fundera på om det var så låmpligt att importera en thai till sverige?
Hej och tack för ditt svar!
Det handlar inte om någon hets utan ett mycket väl genomtänkt beslut som vi båda är överens om. Vi har känt varandra en längre tid och vi har bott tillsammans i Bangkok.
Hon vill komma till Sverige och vi är överens om att vi ska bo i Sverige. Hon har inga bindningar till Thailand mer än sin gamla mor.
Vi har tagit ett gemensamt beslut att hon ska flytta till Sverige och mig. Jag har då börjat undersöka möjligheten här för henne att komma hit. Migrationsverket säger att varje gång hon kommer hit så förlängs tiden för UP.
Att resa fram och tillbaka tycker jag är en dålig lösning och det tar ännu längre tid för få ett permanent uppehållstillstånd enligt Migrationsverket.
Jag tycker att vänta 18 månader för att leva med en kvinna man älskar är fullständigt orimligt Träffar du en kvinna Här i Sverige så kan du flytta in i ihop nästa dag samma om du träffa någon i Europa så jag begriper inte varför det ska vara så svårt för en kvinna från Asien att komma hit om vi båda är överens
Vi kan bevisa att vårt förhållande är seriöst Jag tycker det skulle vara mänsklig rättighet att få leva tillsammans med den man älskar.
Från Ukraina kan de komma hit omedelbart och få uppehållstillstånd, många som invandrare får uppehållstillstånd långt tidigare än 18 månader.
Tilläggas att jag kommer att stå för hela hennes försörjning. Jag har redan gjort det i 35 år med min fru som har gått bort tyvärr.
Jag tycker att det är djupt diskriminerande mot kvinnor från Asien som inte kan få komma utan, att det ska behöva ta 18 månader i väntan på att få komma till Sverige för att bo och leva i Sverige. Jag personligen tycker att detta kränker de mänskliga rättigheterna. Jag tycker att detta skulle prövas i domstol om det inte kränker mina mänskliga rättigheter att man inte har rätt att leva med vem man vill utan man ska behöva vänta 18 månader på att detta ska beviljas.
Man är ju inte omyndigförklarad. Därför tycker jag man ska ha rättigheten att leva med vilken man vill och inte behöver vänta 18 månader på att få tillstånd av myndigheterna för att få leva tillsammans I Sverige.
Därför ställde jag frågan här på forumet då ni har både kunskap och erfarenhet av processen för att få uppehållstillstånd.
Hur går man på det smidigaste och effektivaste sättet att få ett uppehållstillstånd för henne ?
Kan man på något sätt korta ner den här väntetiden på 18 månader?