Varför betalar falanger extra?

För att Thailändare betalar skatt i Thailand, jag gör det inte så då får jag betala mer när jag utnyttjar vissa saker var svaret. Nu slapp jag betala farangpris i alla fall men om det stämmer kan i alla fall jag köpa att betala lite mer för sånt.

Här i Sverige tänker vi tvärt om. Trängselavgift betalar den som betalar skatt i Sverige och den som inte skattar slipper avgiften! :rolleyes:

Så konstigt alla andra tänker! :xmas_smiley:

Ganska logiskt , den som skattar betalar för de som inte skattar (jobbar ) .tycker det är ett solidariskt och riktigt tänk.

Att man betalar Thai pris om man har WP funkar inte i alla lägen. Ifjol åkte vi som vanligt till Koh Samed en sväng och taxin stannade vid (numera) militär checkpointen. Visade mitt WP men "generalen" bara viftade bort mitt försök och vi fick punga ut med dom 200THB styck som det kostar.
Numer så promenerar vi runt och går stranden dit vi ska bo. Bara av princip ;)

Att man betalar Thai pris om man har WP funkar inte i alla lägen. Ifjol åkte vi som vanligt till Koh Samed en sväng och taxin stannade vid (numera) militär checkpointen. Visade mitt WP men "generalen" bara viftade bort mitt försök och vi fick punga ut med dom 200THB styck som det kostar.
Det stämmer, man ändrade för några år sedan till alla utlänningar ska betala fullt pris.
WP och thai KK och husböcker går inte som förr.
Nu är det endast ett thai medborgarskap som ger rabatt

Det var konstigt.
Jag var på Koh Samet i Februari.
Farsan och dom fick betala pris som utlänning, jag visade mitt Thaikörkort och fick betala samma som frugan (Thai)

Samma när vi var i Krabi i Oktober förra året.
Tog båttur ut bland öarna kompis fick betala som utlänning jag visade mitt Thaikörkort och fick betala samma som alla Thai i båten.

Enda gången det inte har funkat var på nationalpark i Chiang Mai.

Annars har jag alltid betalat Thaipris.

Det var konstigt.
Jag var på Koh Samet i Februari.
Farsan och dom fick betala pris som utlänning, jag visade mitt Thaikörkort och fick betala samma som frugan (Thai)

Samma när vi var i Krabi i Oktober förra året.
Tog båttur ut bland öarna kompis fick betala som utlänning jag visade mitt Thaikörkort och fick betala samma som alla Thai i båten.

Enda gången det inte har funkat var på nationalpark i Chiang Mai.

Annars har jag alltid betalat Thaipris.
Självklart, det är ju Thailand.
Det tar många år innan en ny regel, lag etc. träder i kraft. Trafiklagar från 1979 tillämpas ju ännu inte fullt ut i landet.
De som säljer biljetter är nog de som sist känner till en förändring.

Finns dessutom privata aktörer som kör samma prissättning, typ vattenparker, flytande marknader.

Självklart, det är ju Thailand.
Det tar många år innan en ny regel, lag etc. träder i kraft. Trafiklagar från 1979 tillämpas ju ännu inte fullt ut i landet.
De som säljer biljetter är nog de som sist känner till en förändring.

Finns dessutom privata aktörer som kör samma prissättning, typ vattenparker, flytande marknader.
Dom som säljer biljetter på Koh Samed borde känna till det då militären tog över kontrollen på ön förra året och avsatte poliserna som var där pga korruption.

Nu har dom en militär checkpoint efter byn i korsningen ner till white sand beach där man betalar.

Var finner du den nya lagen, första gången jag hör talas om den och tror inte jag är ensam om det här.

Det var massor av skriverier på olika forum i början av 2015 om detta, även i tidningar som Bangkok Post.

Här är ett exempel från denna tid.

https://www.thephuketnews.com/tax-p...ed-to-local-price-at-national-parks-50333.php

Några kopieringar från denna länk.

Foreigners who possess a valid work permit and pay tax to the Royal Thai Government through a Tax [payer] Identification Number (TIN) have no legal entitlement to the “local rate” at any of the National Parks throughout the kingdom, a National Parks tourism promotion officer has confirmed.

All officers we spoke to were in agreement that there are only two main charging standards – for Thais and non-Thais – and that work, tax or visa status are irrelevant.

Mer finns att söka på nätet för det vetgirige, slutet 2014-början 2015 var det mest skriverier.

Vill man ha mera turister till sevärdheter mm, så anser jag att ta tiodubbla priset för en utlänning är fel väg.
De flesta jag känner bojkottar sådant och dom har då förlorat intäkter, inte bara entre´n utan även försäljning inne på området.

Att du accepterar detta, försvarar detta och utan knussel betalar det högre inträdet för att du inte medborgare får stå för dig.

Jag bojkottar både statliga och privata ställen där det skiljer väldigt mycket i pris i inträde.

Mer av en princip, för jag är säker på att det inte skulle accepteras på hemmaplan att icke medborgare får betala mer fast dom bor i landet.
En asiatisk skillnad på betalningskultur bara. Trivs man inte med den missar man en del saker. Men man kan ju alltid välja själv.

Kanske man inte bara ska klaga, min fru får en skattereduktion varje år på sin deklaration, (statligt anställd) som gift med en arbetslös, fattig som hon säger, jag kom inte så långt att jag fråga hur många %, hon har ju försörjningsbördan för mig...:)

aha, du utnyttjar din rätt att vara arbetslös farang för att nyttja Thai statliga medel för din fru, fy fan?????

Hej

Om jag inte minns fel är det bara en minoritet av Thailändarna som betalar skatt också, tänker då på statligt anställda och anställda på större företag, dom flesta jobbar ju inom jordbruk och i småföretag där ingen skatt betalas alls, för en del år sedan vill jag minnas att ca 20% av befolkningen betalade skatt på sin lön.

Den skatt som vare sig Thailändare eller Falanger kommer undan är väl momsen och olika avgifter som man tvingas betala i olika sammanhang.

Mvh isan lover
de som har så låg lön skulle troligtvis inte ha råd med turistpriser

de som har så låg lön skulle troligtvis inte ha råd med turistpriser
Hej

Absolut inte, många låginkomsttagare tycker nog att det dom betalar nu är dyrt.
Thailand är ju ett av dom länder som har den orättvisaste fördelningen av tillgångarna och dom största klyftorna mellan fattiga och rika i världen.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp