Hur mycket betalar du i dricks när du är i Thailand?

Låt dom som vill lämna dricks göra det bäst dom vill nere i turist områdena, så länge som dom är glada och nöjda oavsett om det existerar eller ej i thai kulturen

Nej för det förstör för oss andra och även Thai själva blir drabbade av högre priser.
Dra in en jävla skitkultur från USA.

Dricks existerar inte i thailändsk kultur.Är det så svårt att fatta.
Möjlig att det inte ingår i kulturen.
Men thai ger vist tips oftast mångdubbelt än vad vi gör. Pengar har de som går ut. Noterna är ju oftast. mycket större än vad vi spenderar.
Kineserna ger dricks kanske inte så mycket
Holländarna är väl de som ger mest av Eu medlemmarna .
Har lite info hur det fungerar, samt hundra tals timmar där man suttit o studerat beteende hos restaurang gäster.
Och blivit förvånad över hur mycket thai er i dricks, nu är ja inte förvånad längre, finns mycket pengar bland en hel del Thai.
Och det kan ju föra med sig att servitrisen kan skicka hem pengar till sin fattiga mor.

Möjlig att det inte ingår i kulturen.
Men thai ger vist tips oftast mångdubbelt än vad vi gör. Pengar har de som går ut. Noterna är ju oftast. mycket större än vad vi spenderar.
Kineserna ger dricks kanske inte så mycket
Holländarna är väl de som ger mest av Eu medlemmarna .
Har lite info hur det fungerar, samt hundra tals timmar där man suttit o studerat beteende hos restaurang gäster.
Och blivit förvånad över hur mycket thai er i dricks, nu är ja inte förvånad längre, finns mycket pengar bland en hel del Thai.
Och det kan ju föra med sig att servitrisen kan skicka hem pengar till sin fattiga mor.
Konstigt? Jag har aldrig sett Thai ge dricks i någon del av landet mer än när det är farang inblandade.
Där ser man hur det skiljer sig.

Konstigt? Jag har aldrig sett Thai ge dricks i någon del av landet mer än när det är farang inblandade.
Där ser man hur det skiljer sig.
Tyckte också att det var konstigt men set de vid ett flertal tillfälle.
Men har man notor på 4 till 6000 bht så kanske de inte är så konstigt ock en Merca vid strand promenaden.

Kan väl tillägga att även vid traktens restaurang har jag sett dricks ett fler tal gånger, då av ett gäng poliser samt djurhandlare.

Senast redigerad av en moderator:
Men har man notor på 4 till 6000 bht så kanske de inte är så konstigt ock en Merca vid strand promenaden.

Kan väl tillägga att även vid traktens restaurang har jag sett dricks ett fler tal gånger, då av ett gäng poliser samt djurhandlare.
Har dina observationer skett i någon turistort eller i det riktiga Thailand?

Dricksar när jag tycker det passar, inte beroende på vad andra tycker.
Angående thai och dricks, så dricksar tjejen betydligt mer än mig (även med sina egna pengar). Hon vet hur det är att inte ha några pengar, dessutom hur lite de flesta tjänar (att alla skulle få lagenlig minimilön är ju bara strunt).
Dock respekterar jag de som inte dricksar och deras val att inte göra det.

Vad du skriver så verkar det vara lite mer välställda Thai, som sagt en importerad kultur vi ger ju dricks i Sverige med.
Läst någonstans att dricks kulturen härstammar från 50 talets Chicago och maffian om det stämmer vet jag ej men ett amerikanskt påfund är det.

Har aldrig sett thai ödsla med dricks under dom 3 år jag bott här men oavsett är det ett beteende som driver upp priserna.

Dock känner jag flera snåljåpar som hellre skulle klämma ut en taggtrådsrulle än att dela med sig av sin pension, och skyller på att det tillhör kulturen....;)

Jag gav dock om man kan kalla det dricks till hon som äger taxifirman jag använder mig av. Hon följde med sin ena chaufför när han körde oss till Nissan och skötte översättningen gratis som en vän tjänst och jag gav henne 100 bath utöver taxipriset som tack.
Frugan skällde lite först för jag betalade extra men förklarade att hon åkte ju med utan extra kostnad för att hjälpa oss på arbetstid och satt där i 4 timmar med oss.

Dock känner jag flera snåljåpar som hellre skulle klämma ut en taggtrådsrulle än att dela med sig av sin pension, och skyller på att det tillhör kulturen....;)
Jag är stolt över att tillhöra snåljåparna, istället för idioterna som inte förstår att det förstör ÄVEN för Thai med höjda priser.

Dricksar när jag tycker det passar, inte beroende på vad andra tycker.
Angående thai och dricks, så dricksar tjejen betydligt mer än mig (även med sina egna pengar). Hon vet hur det är att inte ha några pengar, dessutom hur lite de flesta tjänar (att alla skulle få lagenlig minimilön är ju bara strunt).
Dock respekterar jag de som inte dricksar och deras val att inte göra det.

Klart som soppspad att Thaidamer dricksar då dom har Farang,dom vill visa att dom har koll på Farangens ekonomi, och att dom är den "rika" damen.
Att visa att man har pengar i Thailand, är viktigare än att äta sig mätt varje dag.

Klart som soppspad att Thaidamer dricksar då dom har Farang,dom vill visa att dom har koll på Farangens ekonomi, och att dom är den "rika" damen.
Att visa att man har pengar i Thailand, är viktigare än att äta sig mätt varje dag.
Hon gör det även när jag inte är med. Jag vet inte vem du är, men att insinuera att det är viktigare för henne att flasha med farangstålar än att hjälpa de som har mindre än henne själv är ganska osmakligt och säger mer om dig och hur du väljer "dam" än henne.
Varför går det inte att respektera att människor gör saker olika?

Vad du skriver så verkar det vara lite mer välställda Thai, som sagt en importerad kultur vi ger ju dricks i Sverige med.
Läst någonstans att dricks kulturen härstammar från 50 talets Chicago och maffian om det stämmer vet jag ej men ett amerikanskt påfund är det.
Naturenligt vis är de välställda, men jag skall bestämt hävda att folk som arbetar inom turist näringen gör det samma.
Så att hävda att thaij inte ger dricks, är en sanning med motifaktion.
Värden förändras thai med dom. ingenting är statiskt.

Naturenligt vis är de välställda, men jag skall bestämt hävda att folk som arbetar inom turist näringen gör det samma.
Så att hävda att thaij inte ger dricks, är en sanning med motifaktion.
Värden förändras thai med dom. ingenting är statiskt.
Självklart inom turistnäringen var tror du dom lärt sig? Behöver ju inte vara sherlock holmes fallet avslutat.

Hon gör det även när jag inte är med. Jag vet inte vem du är, men att insinuera att det är viktigare för henne att flasha med farangstålar än att hjälpa de som har mindre än henne själv är ganska osmakligt och säger mer om dig och hur du väljer "dam" än henne.
Varför går det inte att respektera att människor gör saker olika?

Visst är det bra man gör olika saker, samt tycker olika,varför respekterar du inte det, i stället hackar du på hur jag väljer "dam" det är helt min ensak, och det angår nog inte dig.
Med samma åsikter skulle inget forum finnas.
Troligen har jag bott för länge, här nere nu,kanske dags att försvenska sig lite.

Visst är det bra man gör olika saker, samt tycker olika,varför respekterar du inte det, i stället hackar du på hur jag väljer "dam" det är helt min ensak, och det angår nog inte dig.
Med samma åsikter skulle inget forum finnas.
Troligen har jag bott för länge, här nere nu,kanske dags att försvenska sig lite.
Vi har nog olika verklighetsuppfattning. Nu var det ju ändå du som kom med stötande generaliseringar om thaidamer som har farang. Nånstans måste du ju ha fått åsikterna ifrån och hemmaplan borde väl vara gissning nummer ett. Och jag bryr mig inte det minsta hur du väljer thaidamer, men utgå inte från att alla är som din.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp