Hur mycket betalar du i dricks när du är i Thailand?

Vi har nog olika verklighetsuppfattning. Nu var det ju ändå du som kom med stötande generaliseringar om thaidamer som har farang. Nånstans måste du ju ha fått åsikterna ifrån och hemmaplan borde väl vara gissning nummer ett. Och jag bryr mig inte det minsta hur du väljer thaidamer, men utgå inte från att alla är som din.

Vi delar absolut inte uppfattning.Jag har inte generaliserat, att det gäller alla damer, men ser att det är framförallt, vanligt i damens hemby,där är det viktigt att visa att man har.
Nu handlar det inte om att ha Thaidam eller inte, det handlar om att ge eller inte ge dricks,men du är den enda som missat detta.
Vem tog upp synpunkten, på hur man väljer Thaidam, inte var det jag.
Du har ingen aning om, vad eller var, min hemmaplan är, så det har vi diskuterat färdigt.
Har du fler "synpunkter", angående mig så ta dom via PM.

Senast ändrad:
En fråga till Frogfish.
Vill du att priserna ska gå upp i Thailand?
Vad är det för fråga?
Priserna går inte upp för att man lämnar dricks. Dock kan det öka framtida förväntningar på att dricks lämnas. Men det avgör du själv om du lämnar.
Fråga till dig (samma nivå): Vill du att thaiarna ska svälta ihjäl?

Nu handlar det inte om att ha Thaidam eller inte, det handlar om att ge eller inte ge dricks,men du är den enda som missat detta.
Vem tog upp synpunkten, på hur man väljer Thaidam, inte var det jag.
Du har ingen aning om, vad eller var, min hemmaplan är, så det har vi diskuterat färdigt.
Har du fler "synpunkter, ang mig så ta dom via PM.
Då kan man ju undra varför du hävdar att thaidamer gillar att flasha med farangens pengar när du citerade mitt inlägg. Att du visar den synen på thailändska kvinnor är inget jag hittat på, du skrev det själv. Vill du inte diskutera med mig så citera mig inte. Ropar du får du svar.

Vad är det för fråga?
Priserna går inte upp för att man lämnar dricks. Dock kan det öka framtida förväntningar på att dricks lämnas. Men det avgör du själv om du lämnar.
Fråga till dig (samma nivå): Vill du att thaiarna ska svälta ihjäl?
Är du dum eller om dom har marknad bjuder ut en vara till ett pris och farang dubblar det.
Vad händer varan är till försäljning du dubbla priset, lönen för den anställde är samma, den anställde går tillbaks till samma marknad en vecka efter har inte råd, kräver högre lön och vi hamnar i cirkeln priset går upp i takt med lönen.

Vi börjar hamna farligt nära personangrepp i något inlägg här. Jag vill bara be er att vara vänliga att respektera varandras åsikter och föra debatten på ett trevligt och sakligt sätt. Det mår alla bäst av. :wai:

Vi börjar hamna farligt nära personangrepp i något inlägg här. Jag vill bara be er att vara vänliga att respektera varandras åsikter och föra debatten på ett trevligt och sakligt sätt. Det mår alla bäst av. :wai:
555555.
Vad skrev jag kapten i andra inlägget ett ämne som skapade ovänskap, du trodde mig inte ;)

Är du dum eller om dom har marknad bjuder ut en vara till ett pris och farang dubblar det.
Vad händer varan är till försäljning du dubbla priset lönen för den anställde är samma, den anställde går tillbaks till samma marknad en vecka efter har inte råd, kräver högre lön och vi hamnar i cirkeln priset går upp i takt med lönen.
Lite svårt att förstå vad du skriver, men jag ska försöka svara.
Jag är inte dum, är det verkligen den nivån du vill ha diskussionen på? Vi kan ju ha olika åsikter utan att kalla varandra öknamn.
Jag har aldrig sagt att man ska betala dubbla priser, var hittar du det (citera gärna)? Det gällde dricks, som är ersättning utöver priset på varan (ofta en måltid). Hur mycket bestämmer du själv, är jag nöjd kan jag lägga mellen 5-10% i Thailand.
Och som sagt, resten har jag svårt att se sammanhang i.

555555.
Vad skrev jag kapten i andra inlägget ett ämne som skapade ovänskap, du trodde mig inte ;)
Jodå, just därför vill jag stämma i bäcken här. Att bli ovänner om ett sådant ämne är ju ren ut sagt fjantigt. Det finns nog lika många olika åsikter som det finns medlemmar här, men spårar det ur kommer jag att låsa tråden. Personangrepp accepteras inte, känner någon sig påhoppad så tryck på anmälarknappen.

Lite svårt att förstå vad du skriver, men jag ska försöka svara.
Jag är inte dum, är det verkligen den nivån du vill ha diskussionen på? Vi kan ju ha olika åsikter utan att kalla varandra öknamn.
Jag har aldrig sagt att man ska betala dubbla priser, var hittar du det (citera gärna)? Det gällde dricks, som är ersättning utöver priset på varan (ofta en måltid). Hur mycket bestämmer du själv, är jag nöjd kan jag lägga mellen 5-10% i Thailand.
Och som sagt, resten har jag svårt att se sammanhang i.
Jag ursäktar för ordet dum.
Blev lite fel.

Jag lämnar sällan dricks. Men jag är också aldrig ensam ute och spenderar pengar. Jag lämnar dricks när jag tar taxi, men det också det enda. Jag betalat alltid med VISA så långt det går. Alla restauranger adderar procent för servisen. Thai förväntar sig inte dricks men, om man är farang kanske saken är annorlunda. Går man ut och handlar i Bangkok så lämnar man aldrig dricks.

Jag lämnar sällan dricks. Men jag är också aldrig ensam ute och spenderar pengar. Jag lämnar dricks när jag tar taxi, men det också det enda. Jag betalat alltid med VISA så långt det går. Alla restauranger adderar procent för servisen. Thai förväntar sig inte dricks men, om man är farang kanske saken är annorlunda. Går man ut och handlar i Bangkok så lämnar man aldrig dricks.

Har inte med det att göra egentligen, men, hur vågar du betala med kort i Thailand.
Har gjort det endast en gång i BKK ,aldrig mer, dom tog ut 124.000 sekr från mitt konto

Att pruta när man handlar är en livstil i Thailand . På en del ställen har man fasta priser t. ex.
Big C storköp osv där prutar man inte , men på marknaden är priset många procent högre
en normalpriset . Och pruta med ett leende , man tipsar inte .
Att tala lite thailändska eller åtminstone kunna räkna på Thai kan också hjälpa .

Jag har ett visa kort till en Thai bank och har använt det sedan 2011 utan ett endaste problem.

Pruta är en konst. Om jag vill ha något till exempel i JJ marknaden låter jag en av mina Thai vänner köpa det. Det är alltid säkrast så. Jag kommer ihåg en gång då min fru bad mig att gå ut ur affären så hon kunde pruta ordentligt. De visste inte att vi var gifta.

Senast redigerad av en moderator:
Pruta är en konst. Om jag vill ha något till exempel i JJ marknaden låter jag en av mina Thai vänner köpa det. Det är alltid säkrast så. Jag kommer ihåg en gång då min fru bad mig att gå ut ur affären så hon kunde pruta ordentligt. De visste inte att vi var gifta.
Jag och gumman gör likadant, jag skickar in henne så får hon sköta det, då blir det iaf inte farangpris

Jag dricksar nästan aldrig, en 10a kanske när jag åker taxi men sällan annars. Ingen dricksar på enkla lunchrestauranger, där jag oftast äter, och bättre restauranger har oftast service charge i priset, i alla fall i Bangkok. Hemma i byn blir det kanske en 20a på restaurang om det är bra service. Alltid dock en 20a om någon parkeringsvakt hjälper mig hitta en parkeringsplats men det är kanske ingen dricks.

Många påpekar att dricks inte ingår i den thailändska kulturen och det är ju sant om man går tillbaka ett par decennier. Utlänningar, snabbmat, öl och hotell ingår i så fall heller inte i den thailändska kulturen.

Yngre thailändare idag dricksar på ställen där det förväntas av dem, dock sällan några större summor om det inte handlar om att flasha. Jag tror inte de som vill ge en 10a i dricks behöver oroa sig över att skämma bort servicepersonalen eller öka priserna för andra; det är helt enkelt inte turistande eller bofasta utlänningar som startat trenden av att dricksa utan Hollywoodfilmer och thailändska såpoperor om Bangkoks Hi-So elit som sprider denna kultur.

Tror ju inte Hollywood filmer startat någon trend i Thailand, dom är ju inte direkt stora här, namnet Hollywood är ju nästan lika okänt som namnet på skådespelarna i Hollywood är i Thailand.

Hävdar att drickskulturen får dom ifrån turistorterna, något folk som jobbar här nere lär sig och tar med hem och inte från Hollywoodfilmer som knappt visas på Thai tv eller Thai ser så ofta.

Så snabbt som priserna går upp här på turistorterna är för man ser hur farangerna sprider runt sig pengar, för du ser ju inte samma öl, mat, servicepriser utanför turistorterna.

Tror ju inte Hollywood filmer startat någon trend i Thailand, dom är ju inte direkt stora här, namnet Hollywood är ju nästan lika okänt som namnet på skådespelarna i Hollywood är i Thailand.

Hävdar att drickskulturen får dom ifrån turistorterna, något folk som jobbar här nere lär sig och tar med hem och inte från Hollywoodfilmer som knappt visas på Thai tv eller Thai ser så ofta.

Så snabbt som priserna går upp här på turistorterna är för man ser hur farangerna sprider runt sig pengar, för du ser ju inte samma öl, mat, servicepriser utanför turistorterna.

Öl-, mat- och servicepriser är ju betydligt lägre i Pattaya än i Bangkok och i Bangkok är det inte ens en promille av gästerna på dessa inrättningar som är turister. Jag är helt säker på att thailändare i Bangkok dricksar lika mycket eller mer än utlänningar så jag vidhåller att påverkan från Hollywoodfilmer och såpor om överklassen i Bangkok och deras livsstil påverkar mer än turister.

Överlag tycker jag många utlänningar överskattar deras påverkan och betydelse på livet i Thailand. Det är klart att de påverkar i Pattaya och Phuket men för thailändare i allmänhet så är det nog ganska ointressant vad turisterna håller på med; det man kan se på TV och Facebook däremot, det smittar snabbt av sig.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp