Varför betalar falanger extra?

För att inte glömma alkoholskatt, tror att falanger är rätt duktiga skattebetalare vad som gäller detta.
Förresten sk arbetsgivareavgift i Sverige är inte heller något annat än vanlig skatt som räknas in när man anställer någon.
Annars gör det inte ett smack för mig om de kräver inträde från mig men inte thai men frågan gällde om det är rättvist.
Nej det är det inte, inte här och inte i övriga Asien heller.
Tycker det är rätt roligt att driva thaiare lite just när det gäller denna fråga, fast man får passa sig att inte gå för långt.
Jag väljer själv och betala eller inte.

Nu klagar thai på att dom förlorar intäkter på 60% efter de senaste höjningarna kring Krabi.

Utlänning 400b för vuxna, 200b för barn och bara en tiondel för thai.
Två vuxna med två barn för 1200b bara i entreavgifter irriterar nog många.

National Park in Krabi refuses to stop fleecing tourists
The chief of the national parks in Krabi has refused to bow to pressure from boat operators to halve entrance fees for foreign tourists. He said that the fees are set by the ministry and can’t be changed.

Now, long-tail and speedboat operators are threatening to blockade the park HQ in Krabi town, as well as park entrances, to demand action today. Police and soldiers have been put on alert for trouble.

The decision not to change the fees came after pressure earlier this month from Ao Nang, Krabi, operators. They said that charging tourists 10 times the Thai rate was too much and had seen their trade threatened, as tourists decided enough was enough and refused to go to the parks and be fleeced.

Adult non-Thai tourists pay 400 baht and children 200, while Thais pay 40 and 20 for children. The operators wanted to see the fees halved to try to attract the lost tourists. They said their business was 60% down.

Many tourist attractions in Thailand practice “double pricing” but the reality is the fees demanded are often much more than double.

But far from giving in to the demands, local park chief Sarayuth Tanthian ordered that his officers get tough with anyone not paying the full whack for tourists in their boats. He ordered that any operators defying his demands should be reported and action would be taken later.

One boat laden with tourists had refused to pay 10 times the Thai rate for foreigners on their vessel yesterday. Others reluctantly followed the regulations.

Meanwhile, the boat operators have threatened action today, Wednesday, with planned protests and blockades of the park offices in Krabi town and entrances to national marine parks. Chief Sarayuth said that police and military personnel were on alert for trouble though he said that the authorities will act within the law. – Thairath

Dubbla "entrence Fee" så inga turister kommer dit och blir tvingade att äta halal (heh fanns inte ens i rättstavningen) seafood (hur man nu halalslaktar räkor eller bläckfisk). Är varje enskild räka halalslaktad?

Hur vinkar man huvudet på en bläckfisk inför halal?
Sluta titta ditåt, nä nu vänder jag dig. Fan du kan fortfarande se samma sak. Pass dig, nu vänder jag dig igen... Håll ögonenen mot mecka!!!! Ditåt! Ser du inte kompassen? Sluta bråka nu, tror du inte jag får problem nog med räkorna?

... They said that charging tourists 10 times the Thai rate was too much and had seen their trade threatened, as tourists decided enough was enough and refused to go to the parks and be fleeced. ...

Härligt, så då fick thailändarna en lektion i marknadsprissättning och kanske t o m att det finns någonting som heter priselasticitet. Skulle dock inte förvåna om de försöker kompensera bortfallet med att höja priserna (inte helt säker på att det där med elasticitet har gått hem i stugorna) ?

Jag sitter och letar info på nätet. Jag är usel på engelska men visst betalar falanger mer på nationalparker och så? Accepterar ni det eller går någon annanstans?

Jag tycker man ska ha rabatter för studenter och pensionärer och sådant men det här verkar ju knäppt eller?
Hej

Betalar aldrig extra för att jag är Falang, då avstår jag hellre, men nationalparker, museum o.s.v har man ju kunnat komma in på för samma pris som Thailändare i ganska många år t.ex med ett Thailändskt körkort.

Ibland blir det ju lite rabalder när man vägrar betala Falangpris, kommer ihåg en gång för ganska många år sedan när en chaufför i Pattaya som ville att jag skulle betala mer än Thailändarna på Bahtbussen, jag betalade 5 baht precis som alla andra och vägrade betala mer, flera Thailändska personer på flaket höll med mig och chauffören gapade och skrek, ja sa att han får gärna köra till polisen om han vill men några mer pengar än den ordinarie taxan blir det inte, då hoppade han svärande in i bilen och for iväg.

Men i övrigt drabbas jag i princip inte alls av det som ibland kallas dubbel prissättning eller Falangpris, ser ingen som helst anledning att betala mer än andra för en vara eller tjänst, det handlar mer om principen än om pengarna, själv tycker jag att dom Falanger som går runt och konstant betalar för mycket gör alla andra utlänningar en otjänst och själva medverkar till att problemet finns.

Jag får alltid samma pris som övriga i byn och det utan att begära detta, dom vet vem jag är, var jag bor och att jag vet hur det fungerar, handlar ofta på marknader, äter ute, gör större inköp på byggvaruhus o.s.v, inga problem alls.
Men jag blir likadant behandlad även på resande fot runtom i Thailand, här tror jag två saker spelar in, tänker då på språket och att man vet vad som är rätt pris.

Mvh isan lover

Det är inget "system" över huvud taget, det bygger bara på att vissa är lättlurade och accepterar att bli uppskörtade. Är man för dum för att pruta får man väl skylla sig själv!
Hej

Tror inte ens att man behöver pruta i många fall om man kan lite av språket och vet vad som är rätt pris.

Mvh isan lover

Måste erkänna att jag numera väldigt sällan hamnar i situationer där jag kan/borde pruta. Jag vet inte hur många år sedan jag senast var på en "turistmarknad" och när jag turistar gör jag det ytterst sällan i Thailand.
Hej

Behövs inte enligt mig heller vid vardagliga mindre inköp på marknader, serveringar på gatan o.s.v, men vid större affärer som markköp, husköp eller större köp vid ett bygge eller liknande måste jag ändå pruta och det rejält.

Mvh isan lover

Hej

Betalar aldrig extra för att jag är Falang, då avstår jag hellre, men nationalparker, museum o.s.v har man ju kunnat komma in på för samma pris som Thailändare i ganska många år t.ex med ett Thailändskt körkort.

Ibland blir det ju lite rabalder när man vägrar betala Falangpris, kommer ihåg en gång för ganska många år sedan när en chaufför i Pattaya som ville att jag skulle betala mer än Thailändarna på Bahtbussen, jag betalade 5 baht precis som alla andra och vägrade betala mer, flera Thailändska personer på flaket höll med mig och chauffören gapade och skrek, ja sa att han får gärna köra till polisen om han vill men några mer pengar än den ordinarie taxan blir det inte, då hoppade han svärande in i bilen och for iväg.

Men i övrigt drabbas jag i princip inte alls av det som ibland kallas dubbel prissättning eller Falangpris, ser ingen som helst anledning att betala mer än andra för en vara eller tjänst, det handlar mer om principen än om pengarna, själv tycker jag att dom Falanger som går runt och konstant betalar för mycket gör alla andra utlänningar en otjänst och själva medverkar till att problemet finns.

Jag får alltid samma pris som övriga i byn och det utan att begära detta, dom vet vem jag är, var jag bor och att jag vet hur det fungerar, handlar ofta på marknader, äter ute, gör större inköp på byggvaruhus o.s.v, inga problem alls.
Men jag blir likadant behandlad även på resande fot runtom i Thailand, här tror jag två saker spelar in, tänker då på språket och att man vet vad som är rätt pris.

Mvh isan lover
Samma med mig, sällan jag går med på att betala farangpriser. Men ibland kan jag göra det om det inte skiljer allt för mycket.

Råkade ut för att en bahtbuss förare skulle ha betalt för våra barn, han försökte också med min fru, som kollade med de andra på flaket ... kan bara säga att han fick inga pengar för barnen ....

Kanske inte stämmer för fem öre men just farangpriser på nationalparker, museum och annat statligt... Tjejen och hennes väninna frågade inne på ett museum i Bangkok (minns inte vad det heter nu) varför det skulle vara dyrare för mig än för dem. För att Thailändare betalar skatt i Thailand, jag gör det inte så då får jag betala mer när jag utnyttjar vissa saker var svaret. Nu slapp jag betala farangpris i alla fall men om det stämmer kan i alla fall jag köpa att betala lite mer för sånt.

Kanske inte stämmer för fem öre men just farangpriser på nationalparker, museum och annat statligt... Tjejen och hennes väninna frågade inne på ett museum i Bangkok (minns inte vad det heter nu) varför det skulle vara dyrare för mig än för dem. För att Thailändare betalar skatt i Thailand, jag gör det inte så då får jag betala mer när jag utnyttjar vissa saker var svaret. Nu slapp jag betala farangpris i alla fall men om det stämmer kan i alla fall jag köpa att betala lite mer för sånt.
Hej

Om jag inte minns fel är det bara en minoritet av Thailändarna som betalar skatt också, tänker då på statligt anställda och anställda på större företag, dom flesta jobbar ju inom jordbruk och i småföretag där ingen skatt betalas alls, för en del år sedan vill jag minnas att ca 20% av befolkningen betalade skatt på sin lön.

Den skatt som vare sig Thailändare eller Falanger kommer undan är väl momsen och olika avgifter som man tvingas betala i olika sammanhang.

Mvh isan lover

Hej

Om jag inte minns fel är det bara en minoritet av Thailändarna som betalar skatt också, tänker då på statligt anställda och anställda på större företag, dom flesta jobbar ju inom jordbruk och i småföretag där ingen skatt betalas alls, för en del år sedan vill jag minnas att ca 20% av befolkningen betalade skatt på sin lön.

Den skatt som vare sig Thailändare eller Falanger kommer undan är väl momsen och olika avgifter som man tvingas betala i olika sammanhang.

Mvh isan lover
Låter väldigt lite.
Ex-svärfar hade ju mark och lite jordbruk och då var han registrerad skattebetalare.
Han var tvungen att visa upp sitt skattepapper kommer jag ihåg när han handla på avbetalning.
Läste i artiklarna som handlade om att man fick dra av 15.000 på skatten nu i dagarna på handel att hade man inkomst över tror det var 150.000 baht så var man skattepliktig och olika skattetabeller på det.

Och jobbar verkligen dom flesta i Thailand inom jordbruk idag?

Jag var till banken för att skicka 1.000Baht till Tiraks syster för att hon skylle handla åt oss på IKEA i Bangkok.

Banken vill ha 150Baht för besväret för jag är Farrang, men jag betalade Thai priset 50Baht efter att visade mitt Thai-körkort.

Låter väldigt lite.
Ex-svärfar hade ju mark och lite jordbruk och då var han registrerad skattebetalare.
Han var tvungen att visa upp sitt skattepapper kommer jag ihåg när han handla på avbetalning.
Läste i artiklarna som handlade om att man fick dra av 15.000 på skatten nu i dagarna på handel att hade man inkomst över tror det var 150.000 baht så var man skattepliktig och olika skattetabeller på det.

Och jobbar verkligen dom flesta i Thailand inom jordbruk idag?
Hej

Dom flesta jordbruk är relativt små och då betalar man endast en symbolisk summa i skatt på några hundra baht per år, bör nog mer ses som en avgift än en riktig skatt, det finns ingen registrering på hur mycket bonden tjänar, hur mycket han betalar ut i lön och till vem o.s.v, inga finns skrivna avtal med dom som anställs periodvis under året, myndigheterna har noll koll med andra ord.

Själv har jag ännu efter alla år inte träffat någon jordbrukare i Isaan som betalar skatt, men dom är bra på att söka och få bidrag ifrån olika myndigheter.

Den senaste siffran jag har sett var att 40% fortfarande har sin inkomst ifrån jordbruket.

Mvh isan lover

Hej

Dom flesta jordbruk är relativt små och då betalar man endast en symbolisk summa i skatt på några hundra baht per år, bör nog mer ses som en avgift än en riktig skatt, det finns ingen registrering på hur mycket bonden tjänar, hur mycket han betalar ut i lön och till vem o.s.v, inga finns skrivna avtal med dom som anställs periodvis under året, myndigheterna har noll koll med andra ord.

Själv har jag ännu efter alla år inte träffat någon jordbrukare i Isaan som betalar skatt, men dom är bra på att söka och få bidrag ifrån olika myndigheter.

Den senaste siffran jag har sett var att 40% fortfarande har sin inkomst ifrån jordbruket.

Mvh isan lover
Ja men är det bara jordbruk, frugans familj har ju jordbruk och inkomst därifrån men alla yngre och arbetsföra har ju nästan en annan inkomst också.
Några är i Bangkok och Chonburi och arbetar när det inte odlas.
Hennes syster och svåger åker och säljer kläder på marknader när det är lugnt på fälten deras barn med fru/man åker till Bangkok.
Dom har ju fortsatt en jordbruksinkomst men det är inte den enda.

Ja men är det bara jordbruk, frugans familj har ju jordbruk och inkomst därifrån men alla yngre och arbetsföra har ju nästan en annan inkomst också.
Några är i Bangkok och Chonburi och arbetar när det inte odlas.
Hennes syster och svåger åker och säljer kläder på marknader när det är lugnt på fälten deras barn med fru/man åker till Bangkok.
Dom har ju fortsatt en jordbruksinkomst men det är inte den enda.
Hej

Samma i frugans släkt, det är alltid några som är ute på jobb runt om i landet.

Vet inte hur myndigheterna får fram sin statistik men fortfarande verkar jordbruk vara den sektor som sysselsätter mest folk.

Mvh isan lover

Kanske man inte bara ska klaga, min fru får en skattereduktion varje år på sin deklaration, (statligt anställd) som gift med en arbetslös, fattig som hon säger, jag kom inte så långt att jag fråga hur många %, hon har ju försörjningsbördan för mig...:)

Hej

Samma i frugans släkt, det är alltid några som är ute på jobb runt om i landet.

Vet inte hur myndigheterna får fram sin statistik men fortfarande verkar jordbruk vara den sektor som sysselsätter mest folk.

Mvh isan lover
Var hittar du statistiken, kan man få se en länk?

Att få fram statistik i Thailand, man frågar 10 personer, sen har man underlaget för statistiken....:)

Hej

Mvh isan lover

För några år sedan fanns det det ca. 3 miljoner som skattade på sin inkomst i Thailand. Är säkert en hel del expats bland dom också. Tror inte det är någon större skillnad idag.
https://asiancorrespondent.com/2013/07/income-tax-equality-and-the-thai-budget/#XFtSK1m8yLYAO9og.97

/ SatanG

Tillbaka
Topp