Heh, då ska jag också blanda mig in i denna diskussion som jag har handen på hjärtat lite kluvna meningar om.
Allt handlar nog om perspektiv. Vi är uppväxta med "lika för alla", inga klasskillnader, lika lön för alla och annat trams (för det är väl ingen som gått på det, eller?).
För er som klagar mest om de dubbla priserna, rekommenderar jag att åka till Kambodja en månad (nåja, ett par veckor iaf) för att få ett annat perspektiv. Ni som varit där kan bekräfta "dual pricing" där är på steroider!
Allt från nationalparker, bussbiljetter och "pastavagnen" på gatan. Till och med kaffe i en sunkig byggnad kör öppet med dubbla priser. Står klar och tydligt i menyer och skyltar.
Rätt eller fel är inte min sak att bedöma, men så är det.
Efter denna "avgiftning" så känns det helt ok att betala extra på ett fåtal ställen i Thailand i jämförelse.
Vi är i SO Asien, take it or leave it, vi är här på
deras vilkor. Och villkoren i Thailand är i förhållande rätt ok.
Vad gäller resonemanget att "vi som inte betalar skatt" får betala extra.
Tja, jag betalar skatt här men det är så vansinnigt lite än om jag skulle betala den i Sverige, så ett par Baht extra på nationalparken är det väl värt.
Sen till den stora frågan, rätt eller fel? Vilka är vi att döma? Vi som individer är väl inte några allsmäktiga gudar som kan diktera om vad som är rätt eller fel. Den som stampar med båda fötterna att -Det ska vara så här! Han får väl skaffa sig en egen planet och rekonstruera den som han vill
Bara att gilla läget mina vänner. Det är inget vi kan ändra på.