Varför betalar falanger extra?

Ja thai 40 baht och falang 200 baht i Tad Ton national park med badanläggning och anställda där... Vi snackar om SEK; 50-60:- totalt.. Jag ger väl fan i vad thai betalar i det fallet..

Vi kommer hit som turister/utlänningar, och skall gneta till oss samma priser som thai,,,,, Ni skämtar tussilago tycker jag mig märka, eller så kommer vi nog inte från samma planet..
Det är en principsak, inget annat. Några Baht kvittar men när det går upp till hunrabahtingar då är måttet rågat. Och svalkande dricka är väl aldrig fel???

Ja thai 40 baht och falang 200 baht i Tad Ton national park med badanläggning och anställda där... Vi snackar om SEK; 50-60:- totalt.. Jag ger väl fan i vad thai betalar i det fallet..

Vi kommer hit som turister/utlänningar, och skall gneta till oss samma priser som thai,,,,, Ni skämtar tussilago tycker jag mig märka, eller så kommer vi nog inte från samma planet..
Tyvärr jag kommer från en annan planet med svensk pension och extra hög skatt, det finns eventuellt många thailändare med bra ekonomi

Får man bättre kostnadstäckning för att man har ett högt pris, lite thailogik säger det, men knappast verkligheten.
Tappar man massor av besökare så är det en dålig lösning, men i vanlig thaistil höjer man till en ännu högre summa som lösning.
Det ska vara en balans mellanpris och efterfrågan för att det ska ge något tillbaka.
Något som näringsidkare snabbt får kläm på. Fel vara/tjänst till fel pris i fel område ger ingen ekonomi till underhåll eller mat på bortet.
Själv betalar jag bara den skatt som tas ut i VAT, alkoholskatter, bränsleskatter och övriga skatter på tjänster i Thailand och det är mer än många thai.

Hur är det själv med skatterna?

Jag menade att de som inte betalar skatt i Thailand skal väl kanske inte subventioneras utan täcka sina egna kostnader.

Riktade skatter går knappast till kultursatsningar.

Jag är av uppfattningen att alla ska ha samma inträde både statliga och privata. För privata finns det ju absolut ingen anledning att betala extra beroende på om man är medborgare eller betalar inkomstskatt i landet eller inte. För statliga får de ju in skatt på turister och borde då täcka detta.

En liten skillnad bryr jag mig inte om men en större åker vi ofta därifrån.

Det är en principsak, inget annat. Några Baht kvittar men när det går upp till hunrabahtingar då är måttet rågat. Och svalkande dricka är väl aldrig fel???
Va då principsak, du betalar väl fan ingen skatt i landet, kommer du hit och sliter på deras natur så får la du fan betala för det med.
Sen hade vi i Sverige ett tag med men verka som bortaget nu att va gratis inträde på alla historiska platser och museum, en sak jag tycker är bra när det gäller för medborgarna.
Medborgare av landet skall ha gratis inträde till slika saker så dom kan lära och få se sin historia medans turister är besökare och skall betala för att få se det landets natur, historia etc.
Det är väl inte gratis att ha folk arbetandes där, folk som sköter områdena etc. och du som turist betalar inte en baht i skatt, förstår inte hur du tänker när du tycker du skall ha samma rätt som en Thai, för du är gift med en och vistas här en gång ibland eller vad?

Ja Jonas så är det och så förblir det. Turistsvenskarna kan gott betala och inte ojja sig, och lipa över att behöva göra rätt för sig..

Där ser man, vi är uppdelade i två läger vad gäller detta. Jag och flera andra har våra principer, ni har era. Jag kommer inte att ge mig och det gör inte ni heller. Och det är inte enbart nationalparker som tar extrapris för faranger, ett annat exempel är Khon Kaen Zoo. Kommer inte ihåg hur stor skillnaden var men frugan snackade bort det hela. Där sliter man definitivi varken på djur eller natur.

Där ser man, vi är uppdelade i två läger vad gäller detta. Jag och flera andra har våra principer, ni har era. Jag kommer inte att ge mig och det gör inte ni heller. Och det är inte enbart nationalparker som tar extrapris för faranger, ett annat exempel är Khon Kaen Zoo. Kommer inte ihåg hur stor skillnaden var men frugan snackade bort det hela. Där sliter man definitivi varken på djur eller natur.
Ja är det privatägt företag som drivs i vinstsyfte så är det förkastligt och där betalar heller inte jag.

Som utläning betalar jag skatt varje dag och garanterat mer än medel thailändaren hör garanterat till den % som betalar mest skatt i landet. Hälften av det jag spenderar är ju skatt. Jag är även helt skatteskyldig för eventuella inkomster jag skulle få jag bor i thailand. Att jag skull jämnställas eller bli behandlad som en thailändare skulle göra mig förolämpad. Betalar gärna mera om jag nu skulle få för mig att besöka några av dess helt för mig ointresant turist attraktioner.

Som utläning betalar jag skatt varje dag och garanterat mer än medel thailändaren hör garanterat till den % som betalar mest skatt i landet. Hälften av det jag spenderar är ju skatt. Jag är även helt skatteskyldig för eventuella inkomster jag skulle få jag bor i thailand. Att jag skull jämnställas eller bli behandlad som en thailändare skulle göra mig förolämpad. Betalar gärna mera om jag nu skulle få för mig att besöka några av dess helt för mig ointresant turist attraktioner.
Du betalar inte ett skit i skatt företaget betalar skatt och moms som du handlar ifrån, dom är skattepliktiga och du handlar.

Kan vridas och vändas, allt vad jag tycker som har med kultur, historia, nationalparker skall tas kostnad ifrån av turister, även så i Sverige, inhemskt folk borde ha fri tillgång som riktiga skattebetalare.
Skall man resonera som vissa, så är jag skattebetalare i mängder av länder jag som reser så mycket och kunna utnyttja alla privilegier.
Verkar som folk inte förstår att för att driva och underhålla, städa etc. Etc. Så kostar det pengar.
Sen klart Thailand gör vinst på det.
Vi i Sverige gör med vinst på turism det är fan ingen jävla välgörenhetsrörelse!

Du betalar inte ett skit i skatt företaget betalar skatt och moms som du handlar ifrån, dom är skattepliktiga och du handlar.
Nu resonerar du helt galet Jonas, klart företagen lägger moms på priset som du betalar. Det finns folk som kan köpa utan att betala moms och de får varan billigare.
Med ditt resonemang skulle man kunna säga att Khunta betalar inte ett skit trots att han lägger pengar på bordet. Han bara täcker företagens omkostnader för att de är hjälpsamma och förmedlar varan till honom.
Alltså Khunta betalar skatt varje dag när han handlar från folk som lägger moms på priset.

Nu resonerar du helt galet Jonas, klart företagen lägger moms på priset som du betalar. Det finns folk som kan köpa utan att betala moms och de får varan billigare.
Med ditt resonemang skulle man kunna säga att Khunta betalar inte ett skit trots att han lägger pengar på bordet. Han bara täcker företagens omkostnader för att de är hjälpsamma och förmedlar varan till honom.
Alltså Khunta betalar skatt varje dag när han handlar från folk som lägger moms på priset.
Men nu får du alltså ta hela mitt resonemang när du svarar så, moms täcker en del, har du ett lågskatteland som Thailand kan du inte räkna med att det täcker allt.
Samma gubbar som gnäller om det är skitit och nedskräpat gnäller om avgifterna.
Skall en nationalpark skötas med den turisttilströmningen som ett turistland som Thailand är kostar det, det skall inte tas från folkets skattepengar eller moms på varor, detta skall betalas av turisterna.
Fan ni gnäller om hur jävligt det börjar se ut här nere, samtidigt om ni får betala lite extra.
Det är inte gratis att städa upp och underhålla för oss.
Sen säger ja inte att alla pengar går i rätt ficka men om det gjort det och görs som jag skriver så är det i mina ögon helt rätt.

Ja är det privatägt företag som drivs i vinstsyfte så är det förkastligt och där betalar heller inte jag.
Hoppas du inte menar privatägda företag som drivs i vinstsyfte generellt för det finns flera här som är det i Thailand och kan bli störda.
Tror att stora anläggningar som ett zoo som finns i flera stora städer är stadens/kommunens verksamhet och sällan privat.

Heh, då ska jag också blanda mig in i denna diskussion som jag har handen på hjärtat lite kluvna meningar om.

Allt handlar nog om perspektiv. Vi är uppväxta med "lika för alla", inga klasskillnader, lika lön för alla och annat trams (för det är väl ingen som gått på det, eller?).
För er som klagar mest om de dubbla priserna, rekommenderar jag att åka till Kambodja en månad (nåja, ett par veckor iaf) för att få ett annat perspektiv. Ni som varit där kan bekräfta "dual pricing" där är på steroider!
Allt från nationalparker, bussbiljetter och "pastavagnen" på gatan. Till och med kaffe i en sunkig byggnad kör öppet med dubbla priser. Står klar och tydligt i menyer och skyltar.
Rätt eller fel är inte min sak att bedöma, men så är det.

Efter denna "avgiftning" så känns det helt ok att betala extra på ett fåtal ställen i Thailand i jämförelse.
Vi är i SO Asien, take it or leave it, vi är här på deras vilkor. Och villkoren i Thailand är i förhållande rätt ok.

Vad gäller resonemanget att "vi som inte betalar skatt" får betala extra.
Tja, jag betalar skatt här men det är så vansinnigt lite än om jag skulle betala den i Sverige, så ett par Baht extra på nationalparken är det väl värt.

Sen till den stora frågan, rätt eller fel? Vilka är vi att döma? Vi som individer är väl inte några allsmäktiga gudar som kan diktera om vad som är rätt eller fel. Den som stampar med båda fötterna att -Det ska vara så här! Han får väl skaffa sig en egen planet och rekonstruera den som han vill:)

Bara att gilla läget mina vänner. Det är inget vi kan ändra på.

Med det resonemanget betalar man ju inte inkomstskatt som anställd då företaget drar den ... och du bara betalar in de gånger de dragit för lite ... så de flesta betalar ingen skatt. ;)

Det är så klart konsumenterna som står för moms. Turister står för skatt på hotellet, flygplatser etc.

Man kan ju se olika och göra olika från land till land. Men vill man ha turist får man fundera vad de genererar för inkomst och hur kapitalstarka dem är. Tar man ut skatt på hotell, moms på varor, skatt på resor och turer, flygplatsskatt etc och dessutom har högrepriser på statliga attraktioner så kommer folk välja andra resmål. Då förlorar de alla dessa inkomster, så det är ett vågspel. Det är på liknande sätt som att driva företag, men vill ha så hög marginal som möjligt men tar man ut för mycket har man inga kunder. Vilka tjänar mest?

På den tiden Östeuropa var mer stängt än det är idag, så fanns det ju turistpriser och priser för de som bodde där.Samma sak gäller ju på Gotland inkl Fårö.

Oavsett gillar jag inte principen, samma för alla är min melodi!

Med det resonemanget betalar man ju inte inkomstskatt som anställd då företaget drar den ... och du bara betalar in de gånger de dragit för lite ... så de flesta betalar ingen skatt. ;)

Det är så klart konsumenterna som står för moms. Turister står för skatt på hotellet, flygplatser etc.
Skrev jag det, betalar du inkomstskatt i Thailand? Du har blivit jävligt gnällig sen sista resan i Thailand.
Jag tror inte du hade klarat flytta hit ner, du börjar dra dig åt surgubehållet, vet inte vad som hände på din sista resa men ärligt flytta inte ner, du kommer bli lika besviken som Phonta!

Senast redigerad av en moderator:
Skrev jag det, betalar du inkomstskatt i Thailand? Du har blivit jävligt gnällig sen sista resan i Thailand.
Jag tror inte du hade klarat flytta hit ner, du börjar dra dig åt surgubehållet, vet inte vad som hände på din sista resa men ärligt flytta inte ner, du kommer bli lika besviken som Phonta!
555 ... det är ju du som har blivit gnällig ...

Du skrev ju om att momsen betalas in av företaget, jag bara påtalade ju att även inkomstskatten görs det ... vad är problemet :D

Tillbaka
Topp