Varför norra Thailand...?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Lunkan, då gäller det att du raggar i närheten där, så du kan få din dam att köpa tomten för dig. Men nu börjar väl då paniken.. hon kanske lurar dig, ve och fasa....
Hoppas att det går bra.... men det verkar som dit ragg ligger åt Philippinhållet numera, eller???
Har du fortfarande inte fattat att jag oroar mig INTE - Jag TÄNKER mig för innan jag handlar - till skillnad från vissa vädurar :)
DÄRFÖR tänker jag FÖRST på hur man kan skydda sig/göra något HYFFSAT.
EFTER det är gjort, så tänker jag INTE på sånt längre, för då har jag ju tänkt KLART... :)

F ö blev du ju inte vidare glad då du märkte att de hade lurat dig att betala 15 000 istället för 5 000 per månad... Så varför klagar du på att jag tänker mig för??! :)
Iofs är det INTE säkert jag hade undvikit samma sak, för jag hade troligen INTE begärt att få se papperen, och dessutom så hade jag nog inte fattat dem tillräckligt :) men jag hade ställt fler frågor INNAN jag började betala, och ju fler frågor de behöver svara på, desto större chans att att de försäger sig om de försöker luras :)

---
Den tomten är ju längst uppe i Nordost, ganska nära hon som gav upp att vänta på att mitt knä skulle fixas. Så lite väl långt ifrån om det blir en fru t ex från Chiang Rai :)
Den tomten har dessutom lagom brant strandkant, så tomten runt huset kan antagligen klara sig från översvämningar, vilket säkert är ett problem vid många sjöar med "diffusa" gränser var sjön slutar olika delar av året.
Nu kommer jag inte ihåg var det var, men någonstans i Isan såg jag förrförra året ett hus till salu på slättland vid en sjö. Markytan på tomten var bara några centimeter högre än vattenytan, inte så lovande inför regnperioden. Det var kanske därför det huset var till salu billigt :)

Vet inte vartåt det lutar. Det är fortfarande mer på "pejlingsstadiet", och jag har inte hittat någon klar "favorit" än, men smarta filipinskan ligger bra till om hon gillar mig mer än som bara person. (Det tar tid att skaffa sig uppfattning, eftersom hon kommer åt att använda Internet så lite, och thailänskorna är så dåliga på engelska. T ex behövde jag fråga en av dem på fyra olika sätt inklusive blandthaiengelska, innan hon fattade att jag undrade när hon var född :)

"legolas " sa:
Du vill att hon skall gilla dig mer än som bara en person... lugn hon gillar dig säkert som ATM också, så där kan du nog slå till då!!
(Som man alltså om någon inte förstod det.)

Hon är Skorpion :) Många av dem är väldigt stolta. Men de är smarta också :) så vissa försöker blåsa många, och andra vill klara sig själva. (T ex berättade jag väl förrut någonstans om hotellstäderskan, som jag erbjöd att betala vad en engelskakurs kostar, men hon tackade Nej?)
"Filipinskan" har t o m sagt att hon INTE tar emot några pengar... Gissningsvis för att hon vet att många försöker luras, och ville påpeka att hon inte är som dem.
(Om registreringsavgiften för att starta eget företag blir en flaskhals, så ska jag fråga henne, inte annars.)

Med fara för att stöta mig med denna trådens flitigaste, så tänkte jag faktisk svara på det tråden handlar (handlade?) om.. ::)

Jo, som sagt, hamnade i norra thailand (räknas isaan som norra föresten?), för att min nu mera fru kommer här ifrån..

Peo

"Per Olav " sa:
Med fara för att stöta mig med denna trådens flitigaste, så tänkte jag faktisk svara på det tråden handlar (handlade?) om.. ::)

Jo, som sagt, hamnade i norra thailand (räknas isaan som norra föresten?), för att min nu mera fru kommer här ifrån..

Peo

Du stöter dej inte med någon. Bra att du ledde in tråden på rätt bana igen. :wai:
Välkommen.

"Per Olav " sa:

Peo

Japp, Isaan räknas till norra (eller rättare sagt nordöstra) Thailand, min fru är också därifrån (Nong Bua Lamphu provinsen).

Hoppades på att några skulle fatta att det om att stöta sig med någon var menad som sarkasm..
Och det ser det ju ut till att några gjorde.. ;D

Isaan är väl nordöstra i direkt översättning har jag hört, men erkänner att jag kan ha fel.

Peo

"Per Olav " sa:

Peo

Ja, det håller i sig "Det norra spåret" eller "Nordöstra", håller med kan man räkna det till norra egentligen. Men jag har ändå egentligen inte fått svar på det jag undrar ändå, hur kommer det sig då att de flesta här har damer från Isaan?

Jag vet Legolas, din favorit ;) ;), påpekade ju mycket riktigt att många åker söderut och arbetar och man träffar dem oftas där och sedan åker man med dem hem till byn.

Men då inställer sig frågan, varför är inte sannolikheten lika stor att man träffar en dam från den plats man befinner sig på i centrala eller södra thailand.

Min tes är att de som kommer från centrala och södra delarna är mer välbärgade och har inte lika stort behov av att jaga falanger, låter ju inte så bra att uttrycka sig som jag gör, men det är ju faktum, det är ju oftast damerna som söker upp oss och inte tvärtom. Jag själv blev ju uppraggad av min Linda!

Det är ju så att säga inte en slump allena att man träffar på någon. Kan det vara så?

Mvh Peter :wai:

Insayt kan nog stämma som du säger till stor utsträckningeller 99,9%
men i mitt fall fick ja ta komandot om de skulle bli nånting kamraterna o ja va på ett ställe som vi ofta brukade gå till o där fanns hon men som så många gånger innan så¨fanns de ju en massa alkohol me så de to ett ta innan ja fick den kontakt ja ville men de kan ja inte ta här då dör dom små skolbarnen som finns här ibland:)

"legolas " sa:
Nä fasen, du är väl i din fulla rätt att vara sarkastisk... många av oss andra är ju det titt som tätt ju!! jag kollade bakåt och såg kanske inte ditt namn alls, men väl mitt eget, och insåg att det troligtvis var mig du ville vara sarkastiskt emot.

Lugnt Per Olov ber om ursäkt för mycket tjöt som inte handlade om tråden. Skall försöka att hålla mig till ämnet och inte lockas in i annat...
ha det bra..

Det var inte speciellt dig jag syftade på Legolas...

Och som du ser så är det ju omöjligt att hålla sig från att gå :offtopic:
;D

Peo

"legolas " sa:
De fattigaste oftast, söker en utlänning trots att utseendet på en utlänning inte alls är i linje med hennes skönhetsideal. men det är lätt att strunta i det enär utlänningen oftast är en varmhjärtat individ som tar hand om sin avkomma på ett bra sätt.
-cut-
Ja, fast även om farangen har fått gubbmage och flint,
så har ju inte hans gener det :)

Thai brukar ju vilja ha mer "farangnäsor" än de "boxarnäsor" många (inlands-)thai har,
och ljus hud bryr sig ju vissa thai så mycket om att de kör med en massa vitt puder eller t o m förstör sin hud med kemikalier!

Jo, visst gav jag mig själv svar, men ville få en ytterligare dimension på tråden och man vet ju aldrig kanske dyker där upp en vinkel man inte tänkt på förut.

Vi alla har ju våra erfarenheter. Visst är det slumpen som avgör, hade det börja brinna i gardinerna, hande farsan fått hoppa av skutan och då hade jag inte suttit här och skrivit. Men att det är Isaan som är överrepresenterat är ju ingen slump i sig.

Som sagt var, de har säkert hundra anledningar till att välja en falang, med tanke på trygghet, omsorg om familj mm. Jag tillhör ju undantagen här och det är ju också en slump. Är ju också gammal Thailandsräv och hade faktiskt ett förhållande med en kvinna från Isaan för över 20 år sedan, hon är från Korat.

Men jag har aldrig varit speciellt intresserad av att stadga mig och alltid sett det som kanske för jobbigt att axla ett förhållande med en Thaitjej. Jag kan ju thailand ganska bra samt känner till dess folk och vet att det är inte bara dans på rosor hela tiden.

Mycket kulturkrockar att handskas med och då främst "Mentala" sådana, de praktiska kan man ju handskas ganska lätt med. Då jag träffade Linda, var jag fast besluten att inte dra in mig själv i något utan ha en skön och lugn semester helt enkelt, äta gott, dricka gott och må gott.

Men så en kväll så stod hon där när jag satt och tog en öl faktiskt helt ensam på beachen. Hon hejade och jag för att inte verka allt för intresserad sa "Phud thai me dai" och det skulle jag inte sagt, för sedan var det klippt.

Det visade sig att hon spanat in mig en vecka och bestämt sig för att den mannen skall jag gifta mig med ;D ;D ;D.

Ja så går det när hängslena inte är på, på köpet fick jag ungar och en av Ban Phe's största släkt, så nu är det kört ;D ;D ;D ;D

Slump, javisst. Väldigt lite i vårt liv är medveten strategi egentligen, utan vi har mål och drömmar som förr eller senare leder till omedveten handling som i sin tur leder till medvetenhet om just detsamma och då är det för sent ;D ;D ;D. Ibland har man tur och ibland mindre tur, kanske denna gång är min turlott :thumbsup:

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
19
Visningar
2 K
anonymous
A
N