Växlings frågor (var är det bäst att köpa thailändska baht?)

Med tanke på de stora uttagssummorna som nämns i tråden så vill jag gärna tillägga att du helst borde undvika att ha mer än en dagskassa i kontanter, eller kanske upp till ett par tre om säkerhetsboxen på hotellet känns trovärdig. Händer sällan något om man är grundläggande försiktig, men om det sker så är det himla trist.

Försök gärna skaffa bankkonto med kort på plats så blir det billigare att hålla sig med mindre kontanter och så kan du även föra över dit från Sverige för att minska förluster i överföringen. Det var enkelare att skaffa konto tidigare, men jag tror det fortfarande ska gå bra på vissa banker iaf. :)

Ser att du skall till Pattaya, Kasikorn bank vid the avenue är lätta att ha och göra med som turist och öppna konto.
Den banken är öppen alla dagar i veckan till 20:00 på kvällen.

Står även på Bangkok banks hemsida att du har rätt att öppna ett bankkonto som turist till och med på 30 dagar on arrival och i en stad som Pattaya borde det inte vara svårt där dom är vana med turister.
Öppnade själv ett konto på Bangkok bank i norra Pattaya med 30 dagar on arrival tidigare i år, vanligt konto, valuta konto och internet bank.
Så som sagt skall nog inte vara något problem.

Växla på flygplatsen e ju nästan lika illa som forex kursen där brukar ju vara katastrofal...
Vart i svedala bor du

Med tanke på de stora uttagssummorna som nämns i tråden så vill jag gärna tillägga att du helst borde undvika att ha mer än en
Ser att du skall till Pattaya, Kasikorn bank vid the avenue är lätta att ha och göra med som turist och öppna konto.

Står även på Bangkok banks hemsida att du har rätt att öppna ett bankkonto som turist till och med på 30 dagar on arrival och i en stad som Pattaya borde det inte vara svårt där dom är vana med turister.
Öppnade själv ett konto på Bangkok bank i norra Pattaya med 30 dagar on arrival tidigare i år, vanligt konto, valuta konto och internet bank.
Jag ska bo 2 månader i norra pattay adressen är
171/24 Banglamung chonburi
Baan pattaya plus in chonburi
Det ligger mitt emot city hall inte långt från big c och central center
Jag hyr en lägenhet där
Vad kostar det att öppna ett bankkonto som du beskriver?
Vad kostar en överföring mellan kontona?

Vet inte vad jag gjorde för fel när jag postade svaret

Senast ändrad:
Förstår inte hur du kunde få endast 3.87 vid bankomatuttag.
Bkk bank ger 4.11 vid överföring,så stor är inte skillnaden normalt.
Vissa Atm, kan man ta ut 30.000tbh dom allra flesta 20.000Tbh.
Jag vet inte varför det blev så tjejen hjälpte mig att ta ut pengar på ATM, så det blev 10000 försökte knappa in 20 000 men gick inte. Sedan gick vi till en annan ATM o tog 10 000 där. Så det blev 10 000 på 2 olika ATM

Jag ska bo 2 månader i norra pattaya adressen är
Jag hyr en lägenhet där

Jag ska bo 2 månader i norra pattaya adressen är
Jag hyr en lägenhet där

Du visar ditt pass och sätter in minimum 500 tbh.då du öppnar kontot.Kortet kostar 200 tbh.
Dina kostnader från den Svenska banken beror på vilken bank du har, Ica är dyrast 100 kr Handelsbanken 40 kr. Du väljer att banken i Sverige tar sina kostnader och banken i Thailand sina.Banken i Th. tar max 500 tbh.
Du skickar i Svenska kr och växlar i Th banken,då får du den kurs som anges på Bkk banks hemsida,då du har dom på kontot, 2 dagar efter du skickat pengarna.Väljer du att växla direkt i din Svenska bank, så ser du hur mycket det kostar i Sv kr.direkt.
HB har också, att du kan få dina pengar, samma dag (Expressbetalning)och då kostar det 350 kr.
Du behöver inget internet i Th om du inte bor här längre tid.
Glöm bara INTE din dosa, och bankkort, till din Svenska bank då du reser ner.
Lycka till.
Ps Vill man ta ut stora summor på Atm i Th så väljer man Eng. sedan sparande och då kommer det upp en tom ruta där du anger hur mycket du vill ta ut,det går på vissa Atm att ta ut upp till 30.000tbh.Man får prova sig fram.ds.

Varning! Var försiktig så du INTE visar coden för någon,Thai är väldigt hjälpsamma då det gäller att ta ut pengar,sedan får kortet "fötter"

Senast ändrad:
Ta med lite svenska pengar om du är osäker men atm:r finns överallt och ditt kort kommer att funka.
Tar du inte ut på flygplatsen så finns det garanterat en atm väldigt nära din destination eller så säger du bara till chauffören att stanna till vid ex en ptt bensinmack på vägen ner så kan du pinka och ta ut pengar.
Kasikorn är den bank där det är lättast att öppna konto om man bara har turist visa.
Känner du ingen som bor här nere?
Har man bra vänner så kan man ju få låna deras konto för att skicka ner pengar om det krånglar med att öppna konto vilket inte alltid går på räls.

Finns säkert nån här på forumet som bor i Pattaya som ställer upp på det, blir ju inga stora belopp för 2 mån vistelse. Fråga ex Krister eller Jonas, dom lär inte blåsa dig.

Ta med lite svenska pengar om du är osäker men atm:r finns överallt och ditt kort kommer att funka.
Tar du inte ut på flygplatsen så finns det garanterat en atm väldigt nära din destination eller så säger du bara till chauffören att stanna till vid ex en ptt bensinmack på vägen ner så kan du pinka och ta ut pengar.
Kasikorn är den bank där det är lättast att öppna konto om man bara har turist visa.
Känner du ingen som bor här nere?
Har man bra vänner så kan man ju få låna deras konto för att skicka ner pengar om det krånglar med att öppna konto vilket inte alltid går på räls.

Finns säkert nån här på forumet som bor i Pattaya som ställer upp på det, blir ju inga stora belopp för 2 mån vistelse. Fråga ex Krister eller Jonas, dom lär inte blåsa dig.
Jag har bestämt mig för att öppna ett konto på Kasikorn bank
Jag tar med mig svenska pengar och växlar lite på flygplatsen
Resten av mina svenska pengar sätter jag in på mitt konto som jag öppnar på kasikorn
Jag har min thailändska flickvän där jag känner ingen annan där
Hon hjälper mig att öppna ett konto på banken

Jag har bestämt mig för att öppna ett konto på Kasikorn bank
Jag tar med mig svenska pengar och växlar lite på flygplatsen
Resten av mina svenska pengar sätter jag in på mitt konto som jag öppnar på kasikorn
Jag har min thailändska flickvän där jag känner ingen annan där
Hon hjälper mig att öppna ett konto på banken

Det verkar inte som att du kan ha svenska pengar på ett konto i Kasikorn Bank, men det behöver du ju inte ha heller iofs. Du kan gott ha dem i Baht tycker jag. :)

Vill du absolut ha pengarna i SEK så ser det ut som att Bangkok Bank kan hjälpa dig med det. Har dock aldrig hört talas om någon som har satt in svenska pengar på bank i Thailand, men annars ska det nog gå fint att överföra i SEK iaf. :)

Det verkar inte som att du kan ha svenska pengar på ett konto i Kasikorn Bank, men det behöver du ju inte ha heller iofs. Du kan gott ha dem i Baht tycker jag. :)

Vill du absolut ha pengarna i SEK så ser det ut som att Bangkok Bank kan hjälpa dig med det. Har dock aldrig hört talas om någon som har satt in svenska pengar på bank i Thailand, men annars ska det nog gå fint att överföra i SEK iaf. :)
Jag känner en som har ett SEK konto i BKK bank, sen växlar han när han behöver eller kursen är fördelaktig

Anledning till att han har pengarna i Thailand har jag förstått är för att pensionsmyndigheten skickar ner pengarna dit (tror utan avgift eller att de i varje fall finns på kontot samma dag som de skulle finnas i Sverige).

Jag känner en som har ett SEK konto i BKK bank, sen växlar han när han behöver eller kursen är fördelaktig

Anledning till att han har pengarna i Thailand har jag förstått är för att pensionsmyndigheten skickar ner pengarna dit (tror utan avgift eller att de i varje fall finns på kontot samma dag som de skulle finnas i Sverige).

Jag lutar själv åt att ordna det så just av den anledningen att man har mer kontroll på vilken kurs man får och så får man den ju samtidigt den bättre kursen jämfört med att överföra i THB.

Dock känner jag inte till någon som har tagit med sig svenska sedlar och satt in dem på ett sådant konto i en thailändska bank. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag lutar själv åt att ordna det så just av den anledningen att man har mer kontroll på vilken kurs man får och så får man den ju samtidigt den bättre kursen jämfört med att överföra i THB.

Dock känner jag inte till någon som har tagit med sig svenska sedlar och satt in dem på ett sådant konto i en thailändska bank. :)
Har aldrig hört talas om att man kan göra det, kanske ska kolla upp det

Nej det vet jag inte ens om man kan, sedelhantering kostar ju pengar och är en risk för banken ...

Jag har ett THB konto i min bank i Sverige, men där kan man inte sätta in sedlar.

Nej det vet jag inte ens om man kan, sedelhantering kostar ju pengar och är en risk för banken ...

Jag har ett THB konto i min bank i Sverige, men där kan man inte sätta in sedlar.

Ja, det är så jag tänker också angående den sedelhantering som det skulle innebära, men å andra sidan så finns det ju växlingskontor som tar emot svenska sedlar.

Jag ser ingen fördel i att ha ett THB-konto i en svensk bank. Vad är det jag har missat? ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det är så jag tänker också angående den sedelhantering som det skulle innebära, men å andra sidan så finns det ju växlingskontor som tar emot svenska sedlar.

Jag ser ingen fördel i att ha ett THB-konto i en svensk bank. Vad är det jag har missat? ;)
Du har missat mycket ... ;) du växlar när det är bra kurs ... du omfattas av bankgarantin och du skickar ner dessa när du har behov och slipper då växlingen.

Växlingskontoren har ju sämre växlingskurs just pga riskerna och kostnaden av sedelhanteringen.

Jag menar att jag har svenska pengar som jag växlar till baht som jag sätter in på thailändska kontot men så kan man inte göra?
Jag måste flytta pengar från sverige till thailändska kontot?

Jag menar att jag har svenska pengar som jag växlar till baht som jag sätter in på thailändska kontot men så kan man inte göra?
Jag måste flytta pengar från sverige till thailändska kontot?
Du kan sätta in dem men du tjänar på att skicka ner dem! men ska du bara stanna ett par månader är ju inte skillnaden jättestor.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
2
Visningar