Vinter

Mr.Jo

Forumveteran
Så är det dags för vinter åtminstone på riktigt i Sverige. Ni som bor där har dystra utsikter.
Sätter ut hakan lite och säger att det blir en riktig nordisk vinter denna gången.
Min ära står på spel men har följt graferna så länge så jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir en snörik kall och lång vinter Sverige. Det är bara jetvindar som kan ändra på detta.
Lägger in en bild som stöd för det behövs jag är ju ingen Sarri.
nino3.png

Hej

Även här ute på kusten är det lite vinterkänsla, rimfrost i gräset och ca -2 grader.
Själv är jag ju inne på slutspurten innan jag reser ned och det känna ju lite extra skönt när det är minusgrader, vintrar var det länge sedan jag slutade uppskatta.
Hoppas vintern är slut i mars när vi kommer tillbaka.

Mvh isan lover

Så är det dags för vinter åtminstone på riktigt i Sverige. Ni som bor där har dystra utsikter.
Sätter ut hakan lite och säger att det blir en riktig nordisk vinter denna gången.
Min ära står på spel men har följt graferna så länge så jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir en snörik kall och lång vinter Sverige. Det är bara jetvindar som kan ändra på detta.
Lägger in en bild som stöd för det behövs jag är ju ingen Sarri.
nino3.png
Var gäller den där" bilden".Snö gör inte så mycket , bara det inte blir - 30 flera veckor i rad så helt ok med en riktig vinter

Enok Sarri,, :) Va det inte han som spådde vädret i nyfångade aborrar? rätta mig om jag har fel.
Hur som haver, fanns det en norrlänning eller same som gjorde detta, och gjorde stor succe, och meterologerna lyssnade på honom då det begavs sig.
Nu har jag inte så stort förtroende för prognoserna från SMHI,, kom ihåg när Gudrun kom,, då skulle det bli storm, men blev rena kaoset istället. Nuförtiden varnar de på ett överdrivet sätt, men kanske bättre så. Vädret är ju en av några få saker vi inte kan styra över.

Jag läste en långtidsprognos på danska DMI och där tror man att vintern kommer att bli kall. Men som vanligt råder en stor osäkerhet.

Enok Sarri,, :) Va det inte han som spådde vädret i nyfångade aborrar? rätta mig om jag har fel.
Hur som haver, fanns det en norrlänning eller same som gjorde detta, och gjorde stor succe, och meterologerna lyssnade på honom då det begavs sig.
Nu har jag inte så stort förtroende för prognoserna från SMHI,, kom ihåg när Gudrun kom,, då skulle det bli storm, men blev rena kaoset istället. Nuförtiden varnar de på ett överdrivet sätt, men kanske bättre så. Vädret är ju en av några få saker vi inte kan styra över.
Du har rätt Enok Sarri spådde väder i hur många djur betedde sej inte bara aborrar

Det var en gammal veteran till kapten på våra svenska isbrytare som gav ut en bok, där han bland annat visade att de strängaste isvintrarna följde solfläckarnas utbredning i 11 år cykler. 1963 stängdes Norrlandshamnarna helt, 1974 var normal, 1985 var det is ända ut i Kattegat, 1996 var också ett rekordår för isutbredning, 2007 bröt mönstret och nu är det vintern 2018 på gång, ännu ett år i denna hemska 11 års cykel.

Det är aldrig för sent att ge upp och bli klimatflykting :):):):D

Det var en gammal veteran till kapten på våra svenska isbrytare som gav ut en bok, där han bland annat visade att de strängaste isvintrarna följde solfläckarnas utbredning i 11 år cykler. 1963 stängdes Norrlandshamnarna helt, 1974 var normal, 1985 var det is ända ut i Kattegat, 1996 var också ett rekordår för isutbredning, 2007 bröt mönstret och nu är det vintern 2018 på gång, ännu ett år i denna hemska 11 års cykel.

2010 så såg det ur såhär Kungshamn / Smögen ;)

22679_316061433750_6920998_n.jpg
-PAXP-deijE.gif

-PAXP-deijE.gif

22679_316061468750_2355150_n.jpg

22679_316061278750_4996479_n.jpg

19856_313306373750_1994958_n.jpg

2000 arbetade jag i Norge i Moldtustranda, då hade vi om inte jag minns fel -43 grader som kallast en dag och vi gick in i frysrummet på fiskfabriken där det var -18 för att värma oss. Var nästan så man började ta av sig de varma arbetskläderna... Transportbanorna frös fast under drift.

Måste vara "hemskt" för er som jobbar till sjöss när det blir sådana temperaturer? Jag vet själv hur mycket jag gnäller när det blir ett par minusgrader när jag varit ute med båten eller åkt färja och gått upp på däck i minusgrader...

2000 arbetade jag i Norge i Moldtustranda, då hade vi om inte jag minns fel -43 grader som kallast en dag och vi gick in i frysrummet på fiskfabriken där det var -18 för att värma oss. Var nästan så man började ta av sig de varma arbetskläderna... Transportbanorna frös fast under drift.

Måste vara "hemskt" för er som jobbar till sjöss när det blir sådana temperaturer? Jag vet själv hur mycket jag gnäller när det blir ett par minusgrader när jag varit ute med båten eller åkt färja och gått upp på däck i minusgrader...
Ute på Nordsjön blir det sällan minusgrader pga golfströmmen har aldrig sett ett iskorn på Nordsjön, vi får snö ibland.
Ligger väl oftast på en temepratur 5-10 grader sommar som vinter med få undantag ;)

Hade ni is på havet där då när det var så kallt?

Norska västkusten har ingen direkt is till havs.

Sen behöver jag oftast inte gå ut om jag inte känner för det, då kör jag båt och gör lite kontorsarbete istället och väntar på bättre väder att gå ut i om jag har nåt att fixa med på däck, blir ja tvungen att gå ut får man klä sig varmt ;)

Fast när man var på fisket inne på Skagerak var det annorlunda, då fick man stå på däck och rensa fisk i minusgrader och istapparna hängde i skägget ;)

Ute på Nordsjön blir det sällan minusgrader pga golfströmmen har aldrig sett ett iskorn på Nordsjön, vi får snö ibland.
Ligger väl oftast på en temepratur 5-10 grader sommar som vinter med få undantag ;)

Hade ni is på havet där då när det var så kallt?

Norska västkusten har ingen direkt is till havs.

Sen behöver jag oftast inte gå ut om jag inte känner för det, då kör jag båt och gör lite kontorsarbete istället och väntar på bättre väder att gå ut i om jag har nåt att fixa med på däck, blir ja tvungen att gå ut får man klä sig varmt ;)

Fast när man var på fisket inne på Skagerak var det annorlunda, då fick man stå på däck och rensa fisk i minusgrader och istapparna hängde i skägget ;)

Det är några år sedan som sagt var men det var is. Vi fick inte in några båtar på ett par dagar så efter den kalla dagen var vi hemma några dagar utan arbete. Var där på timanställning och rensa fisk/packa fisk.

Det som var roligast i alla fall var Norska P3 när något ställe hade typ en grad kallare och radiopratararen på norska undrade hur fan det hjälpte oss i vårat område :) Sen att det faktiskt kändes varmt i -18, det var verkligen som att gå in i värme...

Vi bodde i ett skethus, typ det enda huset på gångavstånd från fabriken så vatten frös och ledningarna gick sönder. När jag vaknade på morgonen och lyfta på täcket var det som att få en smäll av kyla...

Jag gillade verkligen naturen och området där när det var mer normala förhållanden. Riktigt fint att knalla runt i bergen och bara njuta av livet när vi hade några lediga dagar.

Har kört Bitumen upp i Bottenviken några gånger en vinter, ganska kul med isnavigering. Om jag minns rätt var det högsta isklass samt 70 tom extra förstärkning av stål i fören på den båten (Alcedo). Ute minus 30 och lasten låg på ca 160 grader. Låter en del när man kör igenom is men man slipper ju rullningar. Körde fast en gång och fick hjälp av en finsk isbrytare. Han kom rätt fort och det smällde duktigt i isen, han körde några varv runt mig och sedan fick vi haka på honom ett tag. Instruerades att bara ligga några kabellängder bakom honom då isen går ihop igen. Även han körde fast en gång med mig strax bakom, back i maskin och hårt styrbordsroder gällde men han var loss innan jag nådde honom :)

/ SatanG

Det var intressant, Kommer du ihåg vad boken heter?
Jag har en bekant som är inne på samma linje. När man tittar på solaktivitet så har det nästan avstannat, lurigt. Det kan ändå inte hänga samman med ENSO eller bäst att inte utesluta något.
Det jag fattar ändå att koldioxid har liten betydelse och människans 10 % av det ännu mindre.
Klimat är svårt att förutsäga liksom väder. Det jag är nästan säker på att det blir kallt om det sedan blir snö är en annan femma.

Jag har en bekant som är inne på samma linje. När man tittar på solaktivitet så har det nästan avstannat, lurigt. Det kan ändå inte hänga samman med ENSO eller bäst att inte utesluta något.
Det jag fattar ändå att koldioxid har liten betydelse och människans 10 % av det ännu mindre.
Klimat är svårt att förutsäga liksom väder. Det jag är nästan säker på att det blir kallt om det sedan blir snö är en annan femma.
Med statens isbrytare under 80år av Staffan Fischerström.
Fick boken i present av annan isbrytare-kapten när han gick i pension som tack för div tjänster i hamnen :)

Hoppas du får rätt. Jag vill ha mycket is, dock inte i något glas;) men väl på sjöarna, älskar vinterfiske, och den varan har det varit dåligt med flera år. Förresten@Mr.Jo. Grattis på födelsedagen:wai:

Tillbaka
Topp