Ta en thai(m) out i vinter

Ja det var uppenbarligen olika hur man upplevde det. Vet ett par stycken bodde i Pattaya som var jätte uttråkade tiden med dom värsta restriktionerna och som då längtade till Sverige. Vi åkte december 2021 första gången och reste hem någon gång i januari 2022. Då klarade vi oss med ett dygn karantän i Bangkok som i praktiken blev knappt 12 timmar. Blev utsläppt på kvällen men det fanns ju liksom inget att göra. 2 veckors karantän regeln kom ju även tillbaka under tiden vi var där så vi hade tur. Uppe i byn var det väl ok men jag tillbringade ett par veckor i Pattaya och det var ingen höjdare eftersom det mesta var stängt. Alla restauranger som var öppna var tvungen att stänga kl 20:00. Det gick inte ens att spela golf.

Det tog till i juni 2021 innan man började vaccinera allmänheten i Thailand efter schabbel med att beställa vaccin i hopp om att utveckla ett eget.
Utsatta grupper som sjukvården prioriterades i februari 2021

Ett år efter lockdown som stängde ner det mesta.
Ett utegångsförbud trädde i kraft den 3 april, och alla kommersiella internationella flygningar avbröts från och med den 4 april 2020
Utegångsförbudet upphävdes i juli och den akademiska världen öppnade igen i augusti.
Undantagstillståndet förblev dock i kraft.

Det tog till i juni 2021 innan man började vaccinera allmänheten i Thailand efter schabbel med att beställa vaccin i hopp om att utveckla ett eget.
Utsatta grupper som sjukvården prioriterades i februari 2021

Ett år efter lockdown som stängde ner det mesta.
Ett utegångsförbud trädde i kraft den 3 april, och alla kommersiella internationella flygningar avbröts från och med den 4 april 2020
Utegångsförbudet upphävdes i juli och den akademiska världen öppnade igen i augusti.
Undantagstillståndet förblev dock i kraft.
Var du själv i Thailand under pandemin och upplevde vad du skriver? Eller återupprepar du vad andra sagt till dig?

Jag känner inte alls igen din dystopiska beskrivning av Thailand under pandemin.

Var du själv i Thailand under pandemin och upplevde vad du skriver? Eller återupprepar du vad andra sagt till dig?

Jag känner inte alls igen din dystopiska beskrivning av Thailand under pandemin.
Jag tyckte det var lite som under alla Buddadagar.

Barer var stängda och restauranger serverade väldigt mycket kaffe o the i stora muggar.

Sedan kom även en trend att vanliga beer bars helt plötsligt blev restaurang .......

Men det finns mycket att säga om den tiden.

Det är främst från Wikipedia hela tidslinjen beskrivs i detalj.
Jag utgår att det stämmer som jag upprepar.
Även thailändska ambassaden beskrev situationen 2020 till restriktionerna upphörde 2 oktober 2022

COVID-19 pandemic in Thailand - Wikipedia COVID-19 pandemic in Thailand - Wikipedia

Men det var också ett av de mest omskrivna även på TS i åratal.

Jag tyckte det var lite som under alla Buddadagar.

Barer var stängda och restauranger serverade väldigt mycket kaffe o the i stora muggar.

Sedan kom även en trend att vanliga beer bars helt plötsligt blev restaurang .......

Men det finns mycket att säga om den tiden.

En del restauranger var ganska strikta med alkohol.
Jag hade mina favoritrestauranger som jag gick till.

Det är främst från Wikipedia hela tidslinjen beskrivs i detalj.
Jag utgår att det stämmer som jag upprepar.
Även thailändska ambassaden beskrev situationen 2020 till restriktionerna upphörde 2 oktober 2022

COVID-19 pandemic in Thailand - Wikipedia COVID-19 pandemic in Thailand - Wikipedia

Men det var också ett av de mest omskrivna även på TS i åratal.
Lite fascinerande att du sitter och googlar och wikar fram svar bara för att svara på frågor om saker du inte själv upplevt, men där vi är många som har riktiga upplevelser. Särskilt när våra upplevelser inte stämmer överens med "dina", som tex att det inte skulle gå att röra sig ute efter karantän.

Det är säkert inte osant det du tar fram i wikipedia, men det är ju intressantare att höra hur det var för de som upplevde det hela irl (@PanPan tex).

Jaja, men det är väl bra med all info.

Lite fascinerande att du sitter och googlar och wikar fram svar bara för att svara på frågor om saker du inte själv upplevt, men där vi är många som har riktiga upplevelser. Särskilt när våra upplevelser inte stämmer överens med "dina", som tex att det inte skulle gå att röra sig ute efter karantän.

Det är säkert inte osant det du tar fram i wikipedia, men det är ju intressantare att höra hur det var för de som upplevde det hela irl (@PanPan tex).

Jaja, men det är väl bra med all info.
Vi var många i Filippinerna som satt fast ännu värre och följde med i stort sett dagligen.
Mitt kontaktnät i Thailand är stort och att vissa på forumet kunde resa tämligen fritt under 2020/2021 imponerar faktiskt på mig när kommersiella flyg inte fick gå utan bara repatriationsflyg för att hämta hem strandade medborgare.

Därför tror jag inte på ni som åkte flera gånger efter april 2020 till mitten av 2021 på semester

Vi var många i Filippinerna som satt fast ännu värre och följde med i stort sett dagligen.
Mitt kontaktnät i Thailand är stort och att vissa på forumet kunde resa tämligen fritt under 2020/2021 imponerar faktiskt på mig när kommersiella flyg inte fick gå utan bara repatriationsflyg för att hämta hem strandade medborgare.

Därför tror jag inte på ni som åkte flera gånger efter april 2020 till mitten av 2021 på semester
Var inte i Thailand på hösten 2020 men däremot både vinter/vår 2020 och 2021. Har bilder på när det spelades bowling i Siam Paragon i april 2021 exempelvis, menar du att jag bara inbillat mig att jag var där?

Ett tillägg, vi fick ett bevis med oss efter karantän som vid behov skulle visas upp när vi passerade provinsgränserna i landet. Vi bilade mycket i de centrala och södra delarna men stötte aldrig på nån kontroll så beviset behövde inte användas.

Jag åkte 2021 i november då det blev enklare. Vi hade kunnat åka tidigare, men då var det knepigt med dottern.
Restriktioner fanns kvar, men det var inte helt värdelöst, utan ganska skönt faktiskt

Jag reste till Thailand Oktober 2020 och det var inte bara för strandade thaimedborgare.
Dock var det lite av en process.
Dom i ditt kontaktnät som satt i Thailand hade väl ingen koll på att resa till Thailand om dom redan var där.

Jag reste till Thailand Oktober 2020 och det var inte bara för strandade thaimedborgare.
Dock var det lite av en process.
Dom i ditt kontaktnät som satt i Thailand hade väl ingen koll på att resa till Thailand om dom redan var där.
Många hade problem att ta sig från Thailand till Sverige efter april 2020.
Några lyckades boka i slutet av mars till Europa via andra länder som Japan.
Allt var fullbokat och många bolag slutade flyga på Asien.
Lufthansa gick att boka via ambassaden till Frankfurt i mån av plats och tåg därifrån.
Samma period var det bara strandade thai som kunde resa hem.
Planen gick tomma en väg i alla fall fram till hösten.

Många hade problem att ta sig från Thailand till Sverige efter april 2020.
Några lyckades boka i slutet av mars till Europa via andra länder som Japan.
Allt var fullbokat och många bolag slutade flyga på Asien.
Lufthansa gick att boka via ambassaden till Frankfurt i mån av plats och tåg därifrån.
Samma period var det bara strandade thai som kunde resa hem.
Planen gick tomma en väg i alla fall fram till hösten.
Ja i April 2020 var det stängt men dom öppnade för möjligheten under hösten 2020 och då gällde 14 dagars karantän, efter det blev man utsläppt och rörde sig friare än många andra länder jag var i under pandemin.

Semester och semester..... Bor ju där delvis, men vill du kalla det semester så visst.

Och det är ju klart att du som inte var i Thailand under den tiden vet mkt bättre vi andra som åkte in/ut till våra familjer.
Men du får tro (eller inte tro) på vad du vill, vi vet hur det gick för oss. Du får googla och wika lite mer, BTT har fått konkurrens......

Semester och semester..... Bor ju där delvis, men vill du kalla det semester så visst.

Och det är ju klart att du som inte var i Thailand under den tiden vet mkt bättre vi andra som åkte in/ut till våra familjer.
Men du får tro (eller inte tro) på vad du vill, vi vet hur det gick för oss. Du får googla och wika lite mer, BTT har fått konkurrens......
För Kung Louie var det ren semester när han åkte billig business 2020/21med KLM, AF under pandemin.

Det är han jag ifrågasätter, inte ni med familj i Thailand.

Han är nog bara en virtuell resenär likt BTT.

Thailand öppnade tidig höst 2020 för de med thaifamilj och liknande sedan någon månad eller två efter det för "turister". Står inte det på Wikipedia?

Egendomligt att man ska bli kallad lögnare av nån som inte satt sin fot i thailand under pandemin.

Thailand öppnade tidig höst 2020 för de med thaifamilj och liknande sedan någon månad eller två efter det för "turister". Står inte det på Wikipedia?

Egendomligt att man ska bli kallad lögnare av nån som inte satt sin fot i thailand under pandemin.
Synnerligen märkligt! Men jag vet genom jobbet att filippinarna hade ett rent helvete att komma hem. När karantänen var avslutad (ibland gällde 2 veckor i Manila och lika länge i provinsen) var det nästan dags att åka ombord igen. Personalavdelningen och bemanningskontoret gjode vad dom kunde men det hjälpte oftast föga mot småpåvar och guvernörer ute i provinserna.

För oss som har möjlighet att flyga från Köpenhamn har en ny linje öppnat som erbjuder prisvärda flygbiljetter till Thailand.

Indigo som flyger via Mumbai.

Tur och retur går att hitta i vinter för 4 900 sek.

En av mina värre flygupplevelser har jag haft med indier. Efter en mellanlandning i Indien klev ett större gäng indier på planet. De levde rövare så att flygvärdinorna stängde av betjäningsknapparna så att det inte gick att få flygvärdinorna att komma ut till dig. De tryckte på knapparna och när flygvärdinnorna kom så låtsades alla sova. För mig var det också väldigt irriterande för jag satt alldeles bredvid där crue sitter vid take off och landning. De sättena hade högtalare som plingade varje gång någon kallade på flygvärdinnorna. Blev lugn och ro när de stängde ner.

De hade även en massa andra irriterande saker för sig. Fullt vuxna människor helt utan vett. Förhoppningsvis är det vettigare indier som flyger nu för tiden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp