vinter i Thailand .

 
Skal du ha billige merke klær og sko i Thailand , så har du mange Ullaredbutikker i Thailand med opp til 60 til 70 % avslag i prisen .
Men der går ikke Isaan damerna , for der er butikker for rike Thai folk , dei er ekonomisk , og tar vare på pengarne , for det er ikke de du tjener du blir rik av , det er de du sparer . Platinum Fashion Mall er den storste klærsmarkedet i Thailand . Det ligger centralt til på Phetchaburi Road ved Pratunam . Pantip Plaza er rett rundt hjornet og det er kun et kvarter gange fra Nana Plaza .
I Platinum finner du utrolige 2000 butikker . Du kan gå i dagevis uten og se alle butikkene ,men trofaste kunder ser ikke på det som noen problem . Kundene er både Thai og turister . Her finner du dine klær og sko i alle storelser kjonn og alder . Du får angroppris vist du kjoper 2 av samme vare .Grannen Pratunam markedet, er like stort og enda billigare , men kvaliteten er den samme ,

some-shop-has-sale-on-jpg.154969


some-price-tags-are-for-jpg.154968


Jag bryr mig själv minimalt om vad jag bär till vardags men kläderna ovan skulle jag inte ens bära på en maskerad.

Jag kan också garantera dig att rika thailändare inte köper kläder på Platinum, om man inte tycker att tjejen i kassan på Big C, som tjänar 15,000 i månaden, är rik.

Att man inte blir rik på det man tjänar utan på det man sparar, är ett mantra som uberrika snubbar patroniserande försöker lura i fattiga medborgare för att hålla dem lugna och/eller kränga deras billiga skit. Rik blir man på det man tjänar och man kan, i bästa fall, bli mindre fattig genom att spara.
 
some-shop-has-sale-on-jpg.154969


some-price-tags-are-for-jpg.154968


Jag bryr mig själv minimalt om vad jag bär till vardags men kläderna ovan skulle jag inte ens bära på en maskerad.

Jag kan också garantera dig att rika thailändare inte köper kläder på Platinum, om man inte tycker att tjejen i kassan på Big C, som tjänar 15,000 i månaden, är rik.

Att man inte blir rik på det man tjänar utan på det man sparar, är ett mantra som uberrika snubbar patroniserande försöker lura i fattiga medborgare för att hålla dem lugna och/eller kränga deras billiga skit. Rik blir man på det man tjänar och man kan, i bästa fall, bli mindre fattig genom att spara.
Sen kan man tänka ett steg längre. Hur är dessa "billiga" kläder tillverkade? Förmodligen på billigast möjliga sätt vilket innebär barnarbete och odrägliga arbetsförhållanden. Sådana tankar får åtminstone mig att avstå köp av sådana kläder.
 
Sen kan man tänka ett steg längre. Hur är dessa "billiga" kläder tillverkade? Förmodligen på billigast möjliga sätt vilket innebär barnarbete och odrägliga arbetsförhållanden. Sådana tankar får åtminstone mig att avstå köp av sådana kläder.
Inte för att jag är för barnarbete men undrar om dessa fattiga som tvingas till det för att överleva får det bättre om alla avstår köpa deras varor och dom tvingas kanske ut i nåt ännu värre istället eller kanske dör pga matbrist?
Lätt att sitta i Sverige med socialt skyddsnät och tycka man är ett helgon genom att bojkotta dom fattigaste och köpa av etablerade storkedjor som många gånger inte visar sig ett dugg bättre gällande andra aspekter.
 
Sen kan man tänka ett steg längre. Hur är dessa "billiga" kläder tillverkade? Förmodligen på billigast möjliga sätt vilket innebär barnarbete och odrägliga arbetsförhållanden. Sådana tankar får åtminstone mig att avstå köp av sådana kläder.
Dressmann är ju din favoritbutik, här är en artikel om den, kanske dags att byta.

I rapporten beskrivs en av de fabriker som Varnergruppen anlitar för tillverkning i Bangalore i Indien.

Enligt rapporten har de anställda här löner som är så låga att de inte ens kan försörja sig. De har beting på att sy 70–100 skjortkragar per timma, men klarar maximalt 40–60. Om målsättningen inte följs väntar övertidsarbete och de arbetare som vägrar målen får sparken.

Om en arbetare går på toaletten mer än tre till fem gånger per dag straffas den anställde av företagsledningen som även har satt en tidsbegränsning på fem minuter för ett toalettbesök.

 
Inte för att jag är för barnarbete men undrar om dessa fattiga som tvingas till det för att överleva får det bättre om alla avstår köpa deras varor och dom tvingas kanske ut i nåt ännu värre istället eller kanske dör pga matbrist?
Lätt att sitta i Sverige med socialt skyddsnät och tycka man är ett helgon genom att bojkotta dom fattigaste och köpa av etablerade storkedjor som många gånger inte visar sig ett dugg bättre gällande andra aspekter.
Det rättfärdigar inte att fattiga utnyttjas under vidriga förhållanden till en minimal ersättning. Och absolut, stora kedjor är ofta inte ett dugg bättre. Därför bojkottar vi t ex H&M som hellre tydligen bränner gamla osålda plagg än att skänka dessa till behövande. Men visst, en sådan fråga kan vara väldigt komplex.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
35
Visningar
5 K
P
 
Tillbaka
Topp