Yrkesutbildning och kurser i Thailand - vad är gångbart i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare ano
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

ano

Gäst
Hej!

Finns det någon här med lite koll på yrkesutbildningar/kurser i Thailand?
Vi funderar på om tjejen ska gå någon utbildning i Thailand som hon sedan kan ha nytta av när hon flyttar till Sverige.

Det mesta faller ju på att det inte går att överföra till arbete i Sverige.
Kommer nästan bara på "kosmetiska" saker som nagelvård, frisör, massage.
Vad kan det vara för kostnader inblandade?

En del utbildningar/yrken kan man ju validera i Sverige, som t ex frisör. Då får man s.a.s. en svensk yrkesutbildning på pappret, men jag kan inte komma på så många kandidater till detta. Fördelen om man kan validera är förstås att man kan söka på den "vanliga" arbetsmarknaden med den kompetensen.

/ano

"legolas " sa:
Det första man kommer att tänka på, är ju att om folk med thaiutbildning kom till Sverige, och vi validerade deras kunskaper i nivå med vår egna utbildning. Ja då vore nog vår sista potatis satt i Sverige med tanke på konkurrens inom västländerna.
Tyvärr.....
:wai: :wai: :wai:

Det är det jag menar: poängen med validering är att man ska validera själva kunskaperna. Man ska inte kunna bli lärare bara för att man har en utländsk lärarexamen, om man inte har de kunskaper som krävs.

"legolas " sa:
Det första man kommer att tänka på, är ju att om folk med thaiutbildning kom till Sverige, och vi validerade deras kunskaper i nivå med vår egna utbildning. Ja då vore nog vår sista potatis satt i Sverige med tanke på konkurrens inom västländerna.
Tyvärr.....
:wai: :wai: :wai:

Min fru är utbildad ingenjör i Thailand och svenska högskoleverket har godkänt utbildningen så nu har hon ett papper från svenska högskoleverket där det står att hon innehar ingengörsexamen!

Konkurrens är bra :)

"BaBoo " sa:
Min fru är utbildad ingenjör i Thailand och svenska högskoleverket har godkänt utbildningen så nu har hon ett papper från svenska högskoleverket där det står att hon innehar ingengörsexamen!

Konkurrens är bra :)

Stort grattis till din fru!!! :wai: :wai: :wai:
Hon har inte gjort ett rätt utan flera, blan d annat har hon valt rätt område att studera, för många områden är det stört omöjligt, då länderna skiljer sig åt i mycket, både material och kvalite.
Sen kan man vända på det, IT är långt framme i thailand på högskolenivå.
MVH kjell.t

"kjell.t " sa:
Stort grattis till din fru!!! :wai: :wai: :wai:
Hon har inte gjort ett rätt utan flera, blan d annat har hon valt rätt område att studera, för många områden är det stört omöjligt, då länderna skiljer sig åt i mycket, både material och kvalite.
Sen kan man vända på det, IT är långt framme i thailand på högskolenivå.
MVH kjell.t

Var nog mest tur, hon hade nog aldrig tänkt sig att hamna i Sverige (eller väst överhuvudtaget) :)

"ledarn " sa:
Nu är det ju inte kopieringen som är stor inom IT i Thailand,
utan det är framför allt produktionen.
Väldigt många tillverkare både inom data och telefoni har sina fabriker i Thailand där man gör "original" delar.
T, ex Nokia och Western Digital har stora fabriker där..

Och vore dom företagen "bara" intresserade av billig arbetskraft så kunde dom lägga dessa fabriker i något grannland istället där det är mycket, mycket billigare...

Montering av komponenter vet jag inte om det är något anmärkningsvärt. Speciellt inte när engineeringen är "tillverkad" någon annan stans och det enda som Thailand kan vara stolt över är "Assembled in Thailand" stämpeln, vilket tyder på billig arbetskraft.

Men jag trir inte att det var det kjell.t tänkte på när han nämnde IT. Jag har faktiskt ingen aning om hur långt framme dom är med det i Thailand, men dom som jobbar som installatörer åt t.ex 3BB är helt bedrövliga vad gäller det tekniska.

När dom drog in bredband (ADSL) i huset i Korat så slet dom i några timmar med konfigureringen.
Efter ca två Chang eller Leo blev jag less på det hela, samtidigt som min blyghet släppte.
Övertalade dessa duktiga tekniker att låta idiot farangen göra ett försök, och med ett hånflin släppte dom till.

Efter 3 minuter hade vi internet up n' running, både via kabel och Wi-Fi. Dessa tekniker måste ha undrat vad som var i ölflaskorna. För faranger dom klarar väl inte av någonting själv.

Jag tröstade dessa nissar med:
-Så är det i Sverige. Där måste man fixa sånt här själv. Det finns ingen som hjälper en.

"andrejsdenruskige " sa:
Montering av komponenter vet jag inte om det är något anmärkningsvärt. Speciellt inte när engineeringen är "tillverkad" någon annan stans och det enda som Thailand kan vara stolt över är "Assembled in Thailand" stämpeln, vilket tyder på billig arbetskraft.

Men jag trir inte att det var det kjell.t tänkte på när han nämnde IT. Jag har faktiskt ingen aning om hur långt framme dom är med det i Thailand, men dom som jobbar som installatörer åt t.ex 3BB är helt bedrövliga vad gäller det tekniska.

När dom drog in bredband (ADSL) i huset i Korat så slet dom i några timmar med konfigureringen.
Efter ca två Chang eller Leo blev jag less på det hela, samtidigt som min blyghet släppte.
Övertalade dessa duktiga tekniker att låta idiot farangen göra ett försök, och med ett hånflin släppte dom till.

Efter 3 minuter hade vi internet up n' running, både via kabel och Wi-Fi. Dessa tekniker måste ha undrat vad som var i ölflaskorna. För västerlänningar dom klarar väl inte av någonting själv.

Jag tröstade dessa nissar med:
-Så är det i Sverige. Där måste man fixa sånt här själv. Det finns ingen som hjälper en.

Som i många länder använder man sig av dåligt utbildad personal till kunderna
Thailand är duktiga på konstruktion och programering bland annat
Montering av dagens komponenter görs inte manuelt ty det handlar numer nästan bara om ytmontering och utförs av maskiner.
Thai bredband är dåligt av flera anledningar, vilket det skulle krävas en hel bok för att förklara,varför vi får leva med detta i ett antal år till om vi inte flyttar till Bangkok

"kjell.t " sa:
Glömde fråga vad hon läst, hoppas du vill svara
I Bangkok läste hon till kemi, biologi & miljö ingenjör!
I Sverige jobbar hon som språklärare och studiehandläggare eftersom det arbetet ger henne mer ledig tid (eller rättare sagt mycket timmars jobb som kan göras hemifrån).
Eftersom vi kommer befinna oss mycket i Thailand så börjar hon nu i höst att studera till redovisningskonsult (på distans) och kan när hon är färdigutbildad jobba på distans och kan då befinna sig i Thailand tex. Jag kommer nog oxå gå samma utbildning lite längre fram :)

"kjell.t " sa:
Som i många länder använder man sig av dåligt utbildad personal till kunderna
Thailand är duktiga på konstruktion och programering bland annat
Montering av dagens komponenter görs inte manuelt ty det handlar numer nästan bara om ytmontering och utförs av maskiner.
Thai bredband är dåligt av flera anledningar, vilket det skulle krävas en hel bok för att förklara,varför vi får leva med detta i ett antal år till om vi inte flyttar till Bangkok

Ja, det var ungefär det jag menade. Alltså att du inte menade IT-branschen inom hårdvarusegmentet så som hårddiskar och komponenttillverkning och montering.

Min beskrivning av generell IT-service gäller inte programmerare och annan IT-utbildad personal. För dessa människor har jag ingen koll på. Men jag tror knappast att dom ligger före t.ex Indien inom IT-utbildning.

Det är i.o.f.s vad jag tror och därmed inte fakta.

"ano " sa:
Det är det jag menar: poängen med validering är att man ska validera själva kunskaperna. Man ska inte kunna bli lärare bara för att man har en utländsk lärarexamen, om man inte har de kunskaper som krävs.

Jag vet inte vilka skolor som sverige godkänner eller inte godkänner, men kan du så ta reda på det först så inte din tjej går en utbildning på en skola i Bangkok som sverige sen inte godkänner.
Jag vet några thaitjejer häromkring som har en bra utbildning med sig, några av dom har fått sina betyg validerade och några har inte kunnat gjort det pga valet av skola i bl.a Bangkok.

"legolas " sa:
Jag fick ju också Windows 7 nånting installerat när jag köpte min dator här. och det var ju garanterat inte original..... En fråga till Er som kan Era datorer... är det kass att ha denna kopia installerad eller är det skitsamma... nån som vet??

legolas
Normalt sett saknar det betydelse men den dag du behöver installera om eller byta en del i datorn får du problem om du inte fått skivan. Små detaljer saknas för de köper en "lägre" programvara anpassad för den datorn. Sen undrar jag om du fått lösen för programet för ominstallation. Normalt när du installerar, letas komponenterna upp på skivan eller nätet, detta ären funktion som inte är med då den är krympt för din dator.

"ledarn " sa:
Absolut om du är en "vanlig" surfare.....

Men om du som jag har en tonårig dotter hemma så behövs det lite "tyngre" skydd vid surfning.... Fejjan är en riktig virushärd b,la...

Så jag kör med "riktiga" virusprogram !! (NOD32)
Du har så rätt och NOD 32 är super, slöar inte heller ner din dator på samma sätt som andra

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
3 K
A
A
Svar
0