A
Anonym
Gäst
Helt korrekt , men att du visste kanske inte är så konstigt , men visste du att det påstås HDs tekniker gjorde en miss från begynnelsen , dvs ett konstruktionsfel som orakade detta fenomen ,, fel vinkel ,men vad är "fel" HD har nu inte samma vinkel på sina nyare maskiner och har nu stoppat in en bugg i (påstås det) i sina styrboxar , detta för att simulera detta tomgångsljud som är så typiskt för HD . Min gamla Panhead som jag åkte med 1972 var ett helvetes fint ljud på , men hörde det inte så ofta då HD oftast på den tiden var uppställd för mek .. hahaha , idag betydligt bättre , men driftmässigt tog det många år för dem att komma ikapp Japs och Italienarna.Inget konstigt alls att HD låter som dom gör.
1. Vevstakarna sitter på samma vevtapp.
2. Antal vevaxelgrader mellan tändning av cyl 1 och 2 är inte många. Fick ju inte googla och kommer inte ihåg exat hur många
3. Tror vinkeln mellan cylindrarna är 45 grader vilket också bidrar till att cylindrarna tänder så tätt inpå varandra.
Tekniken där man gör så att cylindrarna tänder nära varandra, inom så få vevaxelgrader som möjligt. Tekniken kallas för big bang motorer och används bla inom Moto GP. Motsatsen är screamer motorer.
OBS! Inget Google här inte![]()