MC och allt som hör till oavsett land

Inget konstigt alls att HD låter som dom gör.
1. Vevstakarna sitter på samma vevtapp.
2. Antal vevaxelgrader mellan tändning av cyl 1 och 2 är inte många. Fick ju inte googla och kommer inte ihåg exat hur många :)
3. Tror vinkeln mellan cylindrarna är 45 grader vilket också bidrar till att cylindrarna tänder så tätt inpå varandra.

Tekniken där man gör så att cylindrarna tänder nära varandra, inom så få vevaxelgrader som möjligt. Tekniken kallas för big bang motorer och används bla inom Moto GP. Motsatsen är screamer motorer.

OBS! Inget Google här inte :)
Helt korrekt , men att du visste kanske inte är så konstigt , men visste du att det påstås HDs tekniker gjorde en miss från begynnelsen , dvs ett konstruktionsfel som orakade detta fenomen ,, fel vinkel ,men vad är "fel" HD har nu inte samma vinkel på sina nyare maskiner och har nu stoppat in en bugg i (påstås det) i sina styrboxar , detta för att simulera detta tomgångsljud som är så typiskt för HD . Min gamla Panhead som jag åkte med 1972 var ett helvetes fint ljud på , men hörde det inte så ofta då HD oftast på den tiden var uppställd för mek .. hahaha , idag betydligt bättre , men driftmässigt tog det många år för dem att komma ikapp Japs och Italienarna.

Helt korrekt , men att du visste kanske inte är så konstigt , men visste du att det påstås HDs tekniker gjorde en miss från begynnelsen ,

Denna kunskap hade jag långt innan jag ägde min HD. Har ju mekat och byggt motorer hela mitt liv :)
Mycket som påstås. Min teori är att dom gjorde en enkel lösning. Medvetet ville dom inte krångla till det. En amerikans V8 har ju liknande konstruktion. Jämför mot t.ex. en Mercedes V8 som har en mer avancerad konstruktion. Tillverkningskostnaden blir klart mycket högre ju mer avancerat det blir. Undrar varför HD då är så dyrt 55555 :)

Denna kunskap hade jag långt innan jag ägde min HD. Har ju mekat och byggt motorer hela mitt liv :)
Mycket som påstås. Min teori är att dom gjorde en enkel lösning. Medvetet ville dom inte krångla till det. En amerikans V8 har ju liknande konstruktion. Jämför mot t.ex. en Mercedes V8 som har en mer avancerad konstruktion. Tillverkningskostnaden blir klart mycket högre ju mer avancerat det blir. Undrar varför HD då är så dyrt 55555 :)
Ja, det har även jag funderat över , kallas väl smart marknadsförning av en från början ren USA produkt som nu plockas ihopi Thailand för den Thailändska marknaden .. Definitivt inte så att man för mer för slantarna

Ja, det har även jag funderat över , kallas väl smart marknadsförning av en från början ren USA produkt som nu plockas ihopi Thailand för den Thailändska marknaden .. Definitivt inte så att man för mer för slantarna

Ja man kan väl säga att HD har lyckats bra med din marknadsföring. Massor betalt för sina järnhögar får dom :) 5555
Hur som helst gillar min HD fast den bet hårt i plånboken.

Ja man kan väl säga att HD har lyckats bra med din marknadsföring. Massor betalt för sina järnhögar får dom :) 5555
Hur som helst gillar min HD fast den bet hårt i plånboken.
Inget jag tvivlar på ,dvs att din maskin är riktigt fin , en vacker cykel utan tvekan ,, Mycket kult och mycket skönt ljud är det i dem , men alldeles för mycket slantar för kvaliten man får . Speciellt för de som finns i Thaialnd , löjliga slantar

Blev ingen sväng med HDn idag. Regnet hängde i luften. Orkar inte tvätta kromsläden så ofta då det tar en stund om en säger så. Tog KTMn istället. Regnet kom på hemväg så det var ett bra beslut. KTMn behöver tvättas ändå samt så är den inte alls lika tidskrävande att tvätta.

Besökte en Ducati butik. Dom säljer även BMW. Fina hojar att titta på. Denna Panigale V4 S Corse skulle jag kunna ha som möbel i vardagsrummet. Provsatt i alla fall. Bara det fick smilbanden att sträcka på sig :)

41BFA6FC-FFD1-4AA8-AD35-60CF1F69BE52.jpeg

De flesta HD åkare brukar fnysa åt gatmaskiner , du är ett undantag , det visar på en ovanlig kunskap , att det är skillnad på att åka Hoj mot att köra en MC, helt annat med en Cruisermaskin , men inte heller det att förakta

De flesta HD åkare brukar fnysa åt gatmaskiner , du är ett undantag , det visar på en ovanlig kunskap , att det är skillnad på att åka Hoj mot att köra en MC, helt annat med en Cruisermaskin , men inte heller det att förakta

Har aldrig förstått hysterin som många drabbas av, samma inom bil. Dom kör t.ex. Cheva och då blir det som en religion. Allt annat är fel. För mig är inte märket det viktiga. Själva bilen/MCn skall tilltala mig. Tycker sedan att det är roligt att träffa likasinnade och byta erfarenheter.

Har aldrig förstått hysterin som många drabbas av, samma inom bil. Dom kör t.ex. Cheva och då blir det som en religion. Allt annat är fel. För mig är inte märket det viktiga. Själva bilen/MCn skall tilltala mig. Tycker sedan att det är roligt att träffa likasinnade och byta erfarenheter.
Ojj då har jag ingen religion ang riktiga bilar .Men Cheva passar alla motorer till växellådan tex Ford å Mopar har en djungel med detta mm men jag gillar V8 ljudet så är det.:wai:

Ojj då har jag ingen religion ang riktiga bilar .Men Cheva passar alla motorer till växellådan tex Ford å Mopar har en djungel med detta mm men jag gillar V8 ljudet så är det.:wai:

Förstod inte första meningen men men. Om ett fordon tilltalar mig handlar om andra saker än att delarna passar modeller emellan. Sedan om dom gör det så kan jag sjävklart se det som en fördel.

Njaa, de jag känner som åker jänkare har nog en förkärlek till just ett ellet kanske två märkesfabrikat ,, Själv gillar jag Cheva och ford , men en fin Thunderbird är inte heller fel .. Mina polare här i byn är helt sjukt löjliga angående detta med vilket fabrikat som är det bästa , men mest på skämt , men skruvas friskt på jänkarna i vår lilla by

Njaa, de jag känner som åker jänkare har nog en förkärlek till just ett ellet kanske två märkesfabrikat ,, Själv gillar jag Cheva och ford , men en fin Thunderbird är inte heller fel .. Mina polare här i byn är helt sjukt löjliga angående detta med vilket fabrikat som är det bästa , men mest på skämt , men skruvas friskt på jänkarna i vår lilla by
???? Vad är en Thunderbird om inte ford ???

Jag är nog född i fel tid. Gillar det mesta från 50-talet. Bilarna, motorcyklarna, musiken och delvis klädmodet. Undrar vad en 50-tals bil skulle kosta att producera idag. :)
Fast klädmodet på 50 talet strax efter 2ndra världskriget, kläderna din farmor och farfar gick runt i?
Ok om du sagt typ 70 talet, Grease etc men 50 talet?

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar