GM lägger ned sina fabriker i Thailand.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att GM kommer att sluta tillverka och sälja Chevrolet i Thailand i år, fabriken i Rayong kommer att stängas och säljas till Kina, ca 1 900 anställda blir då av med sina jobb hos GM.

GM to withdraw from Thailand this year
PUBLISHED : 17 FEB 2020 AT 11:24
WRITER: PIYACHART MAIKAEW
An assembly line at General Motors' plant in Rayong province. (file photo)

An assembly line at General Motors' plant in Rayong province. (file photo)

General Motors (GM) announced it will stop selling Chevrolet vehicles in Thailand and sell its Rayong plant by the end of this year.
"Low plant utilisation [and low] forecast domestic and export volumes impacted the business case significantly," Andy Dunstan, GM president for strategic markets, alliances and distributors, said on Monday.
GM will continue to support existing Chevrolet customers for ongoing aftersales, warranty and repair work through its authorised service outlets.
GM Southeast Asia president Hector Villarreal said GM would provide its employees with better severance packages than those required under Thai labour law.
GM plans to sell its manufacturing plant in Rayong province to China's Great Wall Motors (GWM) by year's end.
GM has 1,900 employees in the country, with 1,200 at manufacturing sites.


Mvh isan lover
 
Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att GM kommer att sluta tillverka och sälja Chevrolet i Thailand i år, fabriken i Rayong kommer att stängas och säljas till Kina, ca 1 900 anställda blir då av med sina jobb hos GM.

GM to withdraw from Thailand this year
PUBLISHED : 17 FEB 2020 AT 11:24
WRITER: PIYACHART MAIKAEW
An assembly line at General Motors' plant in Rayong province. (file photo)' plant in Rayong province. (file photo)

An assembly line at General Motors' plant in Rayong province. (file photo)

General Motors (GM) announced it will stop selling Chevrolet vehicles in Thailand and sell its Rayong plant by the end of this year.
"Low plant utilisation [and low] forecast domestic and export volumes impacted the business case significantly," Andy Dunstan, GM president for strategic markets, alliances and distributors, said on Monday.
GM will continue to support existing Chevrolet customers for ongoing aftersales, warranty and repair work through its authorised service outlets.
GM Southeast Asia president Hector Villarreal said GM would provide its employees with better severance packages than those required under Thai labour law.
GM plans to sell its manufacturing plant in Rayong province to China's Great Wall Motors (GWM) by year's end.
GM has 1,900 employees in the country, with 1,200 at manufacturing sites.


Mvh isan lover
Kanske blir ett rejält lyft då Kinesiska GWM har köpt fabrikerna och skall starta produktion här med Thailand som sin centrala hub.
Så dom blir nog inte arbetslösa länge.
 
Kanske blir ett rejält lyft då Kinesiska GWM har köpt fabrikerna och skall starta produktion här med Thailand som sin centrala hub.
Så dom blir nog inte arbetslösa länge.

Hej

Nej vi kan ju hoppas att produktion av billiga Kinesiska bilar kan passa marknaden i Thailand bättre, förmodligen ligger dom åtminstone bättre till prismässigt än GM.

Mvh isan lover
 
Hej

Nej vi kan ju hoppas att produktion av billiga Kinesiska bilar kan passa marknaden i Thailand bättre, förmodligen ligger dom åtminstone bättre till prismässigt än GM.

Mvh isan lover
Chevorna som producerat och sålts i Thailand har väl inte vart dyrare än tex Toyota?
Men dom har aldrig fått nåt genomslag.
Utländska bilar som Volvo och Mercedes har fått bättre genomslag här nere men dom har ju kört stora kampanjer med erbjudanden för att slå igenom.
Mercedes är ju en vanlig bil i Pattaya nu bland Thai, inte som när man flyttade hit, då vände man på huvudet om man såg en Merca.
Volvo börjar öka mer och mer med.
 
Chevorna som producerat och sålts i Thailand har väl inte vart dyrare än tex Toyota?
Men dom har aldrig fått nåt genomslag.
Utländska bilar som Volvo och Mercedes har fått bättre genomslag här nere men dom har ju kört stora kampanjer med erbjudanden för att slå igenom.
Mercedes är ju en vanlig bil i Pattaya nu bland Thai, inte som när man flyttade hit, då vände man på huvudet om man såg en Merca.
Volvo börjar öka mer och mer med.

Hej

Uppe hos oss är det Isuzu som gäller, en gissning är att över 50% av alla pickups är av det märket, två kommer nog Nissan eller Toyota, övriga har mindre marknadsandelar.

Mvh isan lover
 
Kollade GWM på google, såg ut som bilar som passade utmärkt för den Thailändska marknaden.
Men som sagt var ju inte bara för Thailand dom skulle producera.
Thailand skall vara GWM produktionscenter för export till hela Asean och Australien står det i artikeln.
Vilket kan bli mycket bättre för Thailand.

Great Wall Motors will expand through the entire Asean region with Thailand at the centre, and export its products to other Asean countries as well as Australia," GWM global strategy vice president Liu Xiangshang said.
 
Vi har Chevrolet, svärfar är mycket nöjd med dom. Synd att kineserna tar över mer och mer, beroendet av dom ökar tyvärr vilket jag ser som farligt.
Ja men går väl inte så bra för dom antagligen, står ju att dom skall dra sig tillbaks från alla marknader förutom USA och Kina i artikeln.
Även fabrikerna i Australien läggs ner.
Cheva har väl inte så mycket att komma med idag.
Testkörde en cheva suv när jag skulle köpa X-trailen, never, not interested, var ingen skön bil att köra, en jäkla klump, så blev en riktig bil istället ;)

Men som sagt när det kommer till personbilar så ökar merca, bmw, volvo, audi märkbart här nere i städerna iallafall.
Men dom passar ju inte i träskmarkerna i norr.
 
Ja men går väl inte så bra för dom antagligen, står ju att dom skall dra sig tillbaks från alla marknader förutom USA och Kina i artikeln.
Även fabrikerna i Australien läggs ner.
Cheva har väl inte så mycket att komma med idag.
Testkörde en cheva suv när jag skulle köpa X-trailen, never, not interested, var ingen skön bil att köra, en jäkla klump, så blev en riktig bil istället ;)

Men som sagt när det kommer till personbilar så ökar merca, bmw, volvo, audi märkbart här nere i städerna iallafall.
Men dom passar ju inte i träskmarkerna i norr.

Hej

Ekonomi är säkert en aspekt men tror du inte att det har med Trumps beslut om att flytta hem all amerikansk tillverkning utomlands att göra också, han hotade ju med att straffa dom amerikanska företag som fortsatte ha sin tillverkning utomlands?

Mvh isan lover
 
Hej

Ekonomi är säkert en aspekt men tror du inte att det har med Trumps beslut om att flytta hem all amerikansk tillverkning utomlands att göra också, han hotade ju med att straffa dom amerikanska företag som fortsatte ha sin tillverkning utomlands?

Mvh isan lover
Han har väl inte hotat dom som fortsätter ha industri utomlands, nu vrider du på sanningen igen.
Du är ju helt makalös!
 
Low plant utilisation [and low] forecast domestic and export volumes impacted the business case significantly,"
 
Chevorna som producerat och sålts i Thailand har väl inte vart dyrare än tex Toyota?
Men dom har aldrig fått nåt genomslag.
Utländska bilar som Volvo och Mercedes har fått bättre genomslag här nere men dom har ju kört stora kampanjer med erbjudanden för att slå igenom.
Mercedes är ju en vanlig bil i Pattaya nu bland Thai, inte som när man flyttade hit, då vände man på huvudet om man såg en Merca.
Volvo börjar öka mer och mer med.
Cheva har sista året sålts med stor rabatt och varit klart billigare än övriga märken här.
Är än så länge nöjd med mitt köp, mycket bil för pengen jämfört med övriga, ex Izuzu MUX som är nästintill samma bil kostar styvt 25% mer.
Ska bli intressant att se hur andrahandsvärdet påverkas när dom inte längre säljs billigt nya.
 
Dom skall dra sig tillbaks marknader utanför Kina och USA.
Om så var fallet borde dom ju dra sig tillbaks från Kina först ;)
För där har han ju hotat med skattepålägg ;)

General Motors announced on Sunday that it will also wind down sales, design and engineering operations in Australia and New Zealand, and retire the Holden brand by 2021, as it retreats from markets outside the United States and China, Reuters reported.
 
Cheva har sista året sålts med stor rabatt och varit klart billigare än övriga märken här.
Är än så länge nöjd med mitt köp, mycket bil för pengen jämfört med övriga, ex Izuzu MUX som är nästintill samma bil kostar styvt 25% mer.
Ska bli intressant att se hur andrahandsvärdet påverkas när dom inte längre säljs billigt nya.
Läser man artikeln kommer dom väl inte säljas alls i framtiden här?
Bara dom modeller som redan producerats som kommer säljas.
 
Han har väl inte hotat dom som fortsätter ha industri utomlands, nu vrider du på sanningen igen.
Du är ju helt makalös!

Hej

Det vill jag bestämt minnas att han gjorde under valrörelsen under sin vision om ”Make America great again”, han kallade dom som inte var beredda att flytta produktionen hem för opatriotiska och att dom borde straffas med högre skatter samt bojkottas av Amerikanare, men han säger ju mycket den mannen.

Mvh isan lover
 
Hej

Det vill jag bestämt minnas att han gjorde under valrörelsen under sin vision om ”Make America great again”, han kallade dom som inte var beredda att flytta produktionen hem för opatriotiska och att dom borde straffas med högre skatter samt bojkottas av Amerikanare, men han säger ju mycket den mannen.

Mvh isan lover

Handlade väl om amerikanska företag som flyttade produktionen utomlands och sedan sålde produkterna hemma i USA när han pratade om det innan valet? Det är en helt annan sak.
 
Vi har Chevrolet, svärfar är mycket nöjd med dom. Synd att kineserna tar över mer och mer, beroendet av dom ökar tyvärr vilket jag ser som farligt.
Ja tyvärr så går utvecklingen klart mot att Thailand blir mera och ett lydrike under Kina ju längre det går. Kina ligger och styr över mera redan över vad många kanske tror redan som det är och Thailand aktar sig för att stöta sig med Kina. Det är ju inte Thailand som stoppat Kineser att resa till Thailand utan Kina själva nu under pågående Corona virus utbrott t.ex. När jag träffar Thai så är de inte alls glada över alla Kineser och ur de beter sig...Men Money talks och det är bara att inse att de ekonomiska intressena i Thailand går för allt annat till varje pris!

För att sticka ut hakan lite så är Sverige och EU lika mycket lydriken till USA. Vi grymtar och gäller lite granna men ställer oss i ledet och gör som USA önskar allt som oftast. ;)
 
Cheva har sista året sålts med stor rabatt och varit klart billigare än övriga märken här.
Är än så länge nöjd med mitt köp, mycket bil för pengen jämfört med övriga, ex Izuzu MUX som är nästintill samma bil kostar styvt 25% mer.
Ska bli intressant att se hur andrahandsvärdet påverkas när dom inte längre säljs billigt nya.
Vad är det för Cheva som motsvarar Izuzu MUX?

Bara nyfiken då jag kört tidigare en Izuzu MU-7 men det här är för stora bilar för att ta sig fram och parkera i Udon Thani som är rätt hårt traffikerat.
 
Hej

Uppe hos oss är det Isuzu som gäller, en gissning är att över 50% av alla pickups är av det märket, två kommer nog Nissan eller Toyota, övriga har mindre marknadsandelar.

Mvh isan lover
Jag har roat mig med och räkna andelen Pickuper jämfört med bilar vi möter på några utflykter med utgångspunkt från och till Udon Thani. Ibland har 8 av 10 bilar sådär av de vi mött varit pickuper och det är nog inte framkomlighetsfaktorn som har så mycket att göra med andelen utan att man kan lasta människor på flaket. Men när man kommer ned mot Bangkok så är andelen pickuper väsentligt lägre och man ser inte så mycket flakridare heller där heller.
 
 

Liknande trådar

Z
Svar
1
Visningar
2 K
zetterberg_88
Z
 
Tillbaka
Topp