MC och allt som hör till oavsett land

 
Vad är det som gör det omöjligt?
Olika krav?
Hade inte Långeman en 1100 dragstar?

Själv så vill jag inte köra stor hoj här pga av värmen och jag kanske inte orkar köra säkert med alla skydden.
Den sista hojen jag hade i Sverige var Kawa Voyager 1700 Custom, gillar bagger stilen.
Trodde den skulle vara svårsåld men gick på en vecka, såldes till Norge.

Roligaste hojen jag haft var Meanstreak 1500. Med någon på sissyn så kunde man åka riktigt fort i kurvorna.
När jag åkte själv så plockade jag bort sissyn, såg ju bara för jävligt ut. Men då gick det långsammare pga av icke tyngden eller kanske min körduglighet :)
Jepp Långeman hade en Dragstar som han själv importerade, långt innan jag lärde känna honom.

Hyrde HD en dag i Nashville när vi var på semester. Gav mersmak men HD är dyra och visste inte om jag skulle gilla custom hoj i längden. Snygga var dom. Eftersom jag kände Långeman så började jag kika efter Dragstar. Hittade en i mint kondition, viktig för mig. Inte så stor investering tror det var 53 000kr jag fick ge.

Insåg ganska snart att custom hoj hade sin charm även om jag inte kan klara mig med en hoj. Långeman var ju sugen på en HD så det kom ju ofta upp till diskussion. Började smått snegla på HD. Långeman tipsade mig om en fin HD på Blocket. Den fanns i Stockholm ca 6 mil från mig. Jag åkte och titta på den och gjorde affär kort därefter. Nu visste jag inte vad jag skulle göra med min Dragstar. Den fick stå över vintern.

Tog upp idén om att skeppa den till Thailand med Långeman men han sade kort o gott ”glöm det”. Jag kan inte reglerna och kommer inte ihåg i detalj vad han sade men jag litade på hans omdöme och sålde min Dragstar till en återfallsknutte i Anderstorp.

HDn har jag kvar och gillar den skarpt :)

2C89188A-BC19-4EFE-8650-077B2F2184BF.jpeg
 
Jag tog körkortet 2002, då var det bara 2 kompisar som hade hoj men många med mc-kort.
Men redan 2005 var vi minst 25 kompisar som hade hojar.
Så 2005 startade jag och 2 till en mc klubb. Sedan var det parader, Poker runs, träffar och körde down syndrom barn runt i en park vid ett tillfälle. Det jag missade var resor ner till Tyskland och Österrike och få köra i Alperna.
Fick några fina vägar men dåligt väder i Norge några gånger. En gång minns jag att det var 2 grader på Hardangervidda. Cyklisterna som var där och tränade satt och fika istället.
Jag var med om att sätta reglerna och 2018 fick jag inte vara med i klubben längre pga flytten till Thailand, fick 2 st whiskeyglas med klubbens logga, dessa har jag med hit. Inte mycket annan som var med i flytten men dessa skulle med.:-)

Chappen var rolig så länge den varade, var där bl.a. på dödskjutningen 2011.
Toppen (Skagen Danmark) Första stället jag var på som sålde is från lastbil, bra tyckte man.
Västervik, hade bra musik. Roligt att träffa mc vänner återkommande år efter år. Vi hade samma plats varje år, liksom grannarna.

Det man märkte från 2002 var utvecklingen på kubiken. Jag hade den största med 1100cc, men det dröjde inte länge innan det flesta hade större kubik. En kompis skulle köpa hoj 2003(tror jag). Han ville köpa en Dragstar 650, jag tyckte nog att han borde ha minst 800 om tanten skulle med. Han köpte Dragstaren men bytte snabbt till större och hans fruga tog över Dragstaren.
 
Jepp Långeman hade en Dragstar som han själv importerade, långt innan jag lärde känna honom.

Hyrde HD en dag i Nashville när vi var på semester. Gav mersmak men HD är dyra och visste inte om jag skulle gilla custom hoj i längden. Snygga var dom. Eftersom jag kände Långeman så började jag kika efter Dragstar. Hittade en i mint kondition, viktig för mig. Inte så stor investering tror det var 53 000kr jag fick ge.

Insåg ganska snart att custom hoj hade sin charm även om jag inte kan klara mig med en hoj. Långeman var ju sugen på en HD så det kom ju ofta upp till diskussion. Började smått snegla på HD. Långeman tipsade mig om en fin HD på Blocket. Den fanns i Stockholm ca 6 mil från mig. Jag åkte och titta på den och gjorde affär kort därefter. Nu visste jag inte vad jag skulle göra med min Dragstar. Den fick stå över vintern.

Tog upp idén om att skeppa den till Thailand med Långeman men han sade kort o gott ”glöm det”. Jag kan inte reglerna och kommer inte ihåg i detalj vad han sade men jag litade på hans omdöme och sålde min Dragstar till en återfallsknutte i Anderstorp.

HDn har jag kvar och gillar den skarpt :)

2C89188A-BC19-4EFE-8650-077B2F2184BF.jpeg
Jag är inte heller insatt i de regler som finns idag.
2013/2014 när jag tittade på det verkade största problemet ligga i importkostnaderna som skulle bli uppåt 300% av cykelns värde per en egen värdering som tullarna sitter på.
Där lade jag av allt spånande runt en sådan möjlighet.
 
Jag är inte heller insatt i de regler som finns idag.
2013/2014 när jag tittade på det verkade största problemet ligga i importkostnaderna som skulle bli uppåt 300% av cykelns värde per en egen värdering som tullarna sitter på.
Där lade jag av allt spånande runt en sådan möjlighet.
2018 gjorde dom det omöjligt att importera begagnade bilar till Thailand (oavsett kostnad) genom en lagändring och jag tror samma gäller för motorcyklar
 
Verkar som det finns en väldigt stor marknad med prylar som kan gräva djupa hål i plånboken;)
Helt klart.
Det verkar även som tillverkarna redan från början planerar detta genom att medvetet ha brister på motorcyklarna som de sedan vet folk kommer köpa extra för att korrigera.
Se t.ex. på sidostödet. Redan på en gatmaskin är den lilla trekanten de har som stöd mot marken bristfällig. Varm asfalt sjunker den igenom, håller dock mot betong. På grus får man leta större sten stöda mot. Gräsmatta? Glöm det, maskinen rasar före du hinner kliva av.
Ändå behåller de den designen.
En offroad, eller adventurebike som walters och namfalang, tung då det är stor motor. Fortfarande liten platta på sidostödet, även om den är något större än landsvägs, räcker inte för det bruk den är tänkt.
Är man rädd om hojen, måste man köpa till stödplatta. Antingen löst som jag hade, eller fast monterat som walter gjort.
 
Fick min mobilhållare till GSn. Den passar i nav fästet och får ström därifrån. Valde modellen med trådlös laddning och det fungerar. Fästet/hållaren känns helt okej i kvalité. Två USB portar på sidan om man vill koppla in annat. Tre st laddkablar medföljde Lightning, micro USB och USB-C.

99CC6904-5D0D-4370-9A23-A5DFC44FD801.jpeg


85235317-A90B-4F50-8CD5-AAE9D88204D4.jpeg


6FCB27E7-E780-4ED5-BDD8-E618AF34DE58.jpeg


EA5E989D-1838-41B5-A0ED-C6AEF6A3F9B6.jpeg


3266226F-4482-469E-93D1-CBAEBE43AB8D.jpeg


E13F3ED0-87BF-4E81-99C8-9E0ECAB8EA8B.jpeg
 
Fick min mobilhållare till GSn. Den passar i nav fästet och får ström därifrån. Valde modellen med trådlös laddning och det fungerar. Fästet/hållaren känns helt okej i kvalité. Två USB portar på sidan om man vill koppla in annat. Tre st laddkablar medföljde Lightning, micro USB och USB-C.

99CC6904-5D0D-4370-9A23-A5DFC44FD801.jpeg


85235317-A90B-4F50-8CD5-AAE9D88204D4.jpeg


6FCB27E7-E780-4ED5-BDD8-E618AF34DE58.jpeg


EA5E989D-1838-41B5-A0ED-C6AEF6A3F9B6.jpeg


3266226F-4482-469E-93D1-CBAEBE43AB8D.jpeg


E13F3ED0-87BF-4E81-99C8-9E0ECAB8EA8B.jpeg
Härligt ++++, nu I väntans tider är mc'n ett substitut att fly ut till och pyssla om;)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
5 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp