Gottland i Khon Kaen

 
Jag har varit på ahts, under operationen måste du ha folk på däck och massor av vires liggandes. Är väl skillnad.
Sen tycker jag man skall se på säkerhet och kunna rädda.
Kapten jag var på kurs med hade kapten polare på cruise ship där fartyget brann upp utanför Japan.
2 gubbar var kvar i maskinrummet, döda sen länge men kapten vågade inte dra co2 föränns det bubbla i plåten och alla andra var evakuerade.
Trots det blev han anhållen för mord och satt ett tag tills det var bevisat att röken dödade dom 2 och inte co2.
Han kunde inte dra co2 föränn maskin tömd, trots 1000 tals passagerare hotade.
Se min logik i det med överviktig istället för ta åt dig.
jag tycker det är intressant att läsa om hur det är på ocean fart
kollar på kanal 5 över atlanten å tänker hur dumma är dessa sk sjömänn/kvinnor 555
 
jag tycker det är intressant att läsa om hur det är på ocean fart
kollar på kanal 5 över atlanten å tänker hur dumma är dessa sk sjömänn/kvinnor 555
Möjligt, jag har gått oceanfart, inte som @Gottland dock men idag är det rätt bekvämt med väl rustade fartyg, bekvämligheter ombord.
Idag är det mer arbetsfartygen som är tuffast, offshore kan det va rejält tufft ibland.
Oceanfart mest hur det går ihop ombord och någon storm ibland men med dagens system så navigerar inte en styrmännen själva över oceanerna.
När jag var på Wallenius sände smhi rutten ut till oss för att undgå orkanerna.
 
Möjligt, jag har gått oceanfart, inte som @Gottland dock men idag är det rätt bekvämt med väl rustade fartyg, bekvämligheter ombord.
Idag är det mer arbetsfartygen som är tuffast, offshore kan det va rejält tufft ibland.
Oceanfart mest hur det går ihop ombord och någon storm ibland men med dagens system så navigerar inte en styrmännen själva över oceanerna.
När jag var på Wallenius sände smhi rutten ut till oss för att undgå orkanerna.
följde på facebook en ensamseglare anders eriksson västkustbo som seglade jorden runt med en båt som heter malala nu på canarieöarna
 
Bara säger, vi låg uppkopplad och lastade med Navion Britania med 14m brytsjö över oss vid Heidrun på DP på STL, @Gottland har ju varit på den båten innan mig.
@Berralund och jag har jobbat båda till sjöss men olika fartygstyper, han har legat lugnt till hamn och aldrig behövt upplevt mer än krusning jnder lastning.
Sen kan saker ske som är precis likt, men lättare med ett slangproblem vid land under operation!
 
räcker med nått dygn till havs
så häftigt att i gryningen skymta land, glömmer aldrig när vi närmade oss madeira efter en vecka till havs
Själv har jag inte saþ min fot eller nuddat en båt på 10 månader, blir första gången nästa månad när vi skall till Koh Samet, har 0 sjösug nu, nåt som tog död på det förra året, kanske va saknaden av familjen.
 
Som sagt, olika erfarenheter tilm sjöss, och du tog till orda utan erfarenhet pga vänskap, jag svara på gammalt tal, då jag inte haft lov att logga in på par dagar..
Helt rätt, min erfarenhet till sjöss sträcker sig inte längre än inomskärs på västkusten ;)
Tvivlar inte en sekund på att det är ett tufft jobb på offshore båtarna.
Är väl mer det i mina öron den nedvärderande tonen om välväxta.
 
Helt rätt, min erfarenhet till sjöss sträcker sig inte längre än inomskärs på västkusten ;)
Tvivlar inte en sekund på att det är ett tufft jobb på offshore båtarna.
Är väl mer det i mina öron den nedvärderande tonen om välväxta.
Kanske min ton har låtit nedvärderande, ibland skriver jag ju så kan låta fel.
Jag skrev dock om en båt en styrman jag kände han var på där chiefen blev skickad på land i början av diskussionen.
Kaptenen skickade han på land pga övervikt.
Jag träffade eller såg aldrig han, utan var en historia.
Dock höll jag med om att övervikt kan innebära säkerhetsrisk för oss andra när den blir för stor.
Vi har ingen tillgång till räddningsmanskap och resurser du har på land.
I Norge har man nu satt ett dmi krav och läste aþ dom även gjort i Danmark nu.
Kravet är inte orimligt med tanke med vad vj jobbar med.
Kan vara att det blir kännsligt, men inte första gången sjöfart blir kännsligt.
Men har man som kapten en båt på tex vi med 30 man, lite mer fysiska förhållanden och väldigt stora nivåer, som tex i maskin som är 15 m i trappor upp från botten nivån till däck i trång miljö så måste man tänka på den faktorn med.
Som jag skrivit innan, vi får inte dra co2 och släcka brand i maskinrummet om inte alla med säkerhet är ute, och i tex Japan kan du åka dit för mord som kapten om du gjort det.
Så ligger en 130kg kille skadad i botten med filippinska 50kg rökdykare som skall få upp han har du ett problem.
Vi träna ombord med 60kg dockor och redan då är det problem med dom 15m.
 
Senast ändrad:
En sak är ju säker @PanPan iallafall. Du borde leka lite mera med dina barn som du saknade så otroligt mycket mer än en mor gör, sitta och skriva 24/7 är väl ok?? Nää. Sparka pungen av mig är bättre55 Kom igen när du vuxit upp.
mmmm och lite tidsskillnad vet du väl att det är, dom 3 timmar jag satt här igår så var det nattetid och dom sov, men nu skall jag inte störa er igen, blir mitt sista inlägg, ni får ha det så gött i framtiden......
 
Det exotiska havet

offshore.jpg
 
 

Liknande trådar

D
Svar
13
Visningar
3 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
G
Svar
10
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp