Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

 
Hej

Det har vi väl redan i en rad olika språk via hemspråksundervisning, jag tror att i princip alla barn hsr rätt till det i Sverige, jag tror t.o.m att det är en lagstadgad rättighet.

Mvh isan lover

Ja, man kan få hemspråksundervisning vid kapacitet.
Övrig utbildning på skolan sker på svenska.
Den övriga utbildningen ska således föras på arabiska, persiska och en massa andra språk enligt dig.
Kanske även engelskaundervisningen ska ske på svenska?
 
Enligt frugan måste man kunna visa upp ett skolbetyg för att kunna få arbete på många arbetsplatser, även på industrier/fabriker.
Hej

Ja så är det nog oftast och för dom som misslyckas i skolan stängs sen många dörrar, hoppar man sen av innan man har fått ett godkänt betyg ifrån årskurs 9 så blir möjligheterna kraftigt begränsade.

Att så många inte klarar av skolan tror jag även beror på att föräldrarna ofta inte pushar och stöttar barnen skolgången, dom har kanske inte så mycket emot att barnen hjälper till på jordbruket istället för att gå till skolan, i många fall kanske t.o.m föräldrarna befinner sig på arbete långt hemifrån och har lämnat barnen hos farmor eller mormor o.s.v.

Mvh isan lover
 
Ja, man kan få hemspråksundervisning vid kapacitet.
Övrig utbildning på skolan sker på svenska.
Den övriga utbildningen ska således föras på arabiska, persiska och en massa andra språk enligt dig.
Kanske även engelskaundervisningen ska ske på svenska?
Hej

Tror du verkligen att all övrig undervisning sker på Svenska ex.vis i religiösa och etniska friskolor?

Sjölv tror jag att man även har koranundervisning och liknande på det egna språket, jag tror absolut inte att alla lektioner sker på Svenska där, kontrollerar om deras lärare kan svenska överhuvudtaget.

Mvh isan lover
 
Ja, man kan få hemspråksundervisning vid kapacitet.
Övrig utbildning på skolan sker på svenska.
Den övriga utbildningen ska således föras på arabiska, persiska och en massa andra språk enligt dig.
Kanske även engelskaundervisningen ska ske på svenska?
Hej

Hemspråksundervisning vid kapacitet var något nytt, låter som det vore svårt att upprätthålla en lagstadgad rättighet på det sättet, känner inte igen detta, enligt lag ska väl barnen ha rätt till detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Tror du verkligen att all övrig undervisning sker på Svenska ex.vis i religiösa och etniska friskolor?

Sjölv tror jag att man även har koranundervisning och liknande på det egna språket, jag tror absolut inte att alla lektioner sker på Svenska där, kontrollerar om deras lärare kan svenska överhuvudtaget.

Mvh isan lover
Precis som du vill ha det.
 
Hej

Hemspråksundervisning vid kapacitet var något nytt, låter som det vore svårt att upprätthålla en lagstadgad rättighet på det sättet, känner inte igen detta, enligt lag ska väl barnen ha rätt till detta.

Mvh isan lover
Jag tror det kan vara svårt att få undervisning i t.ex Maori i Jukkasjärvi.
Hur smart är du egentligen om du gör en egen liten uppskattning?

Vad du "känner igen" är fullständigt oväsentligt.
 
Delar din uppfattning att skolan måste moderniseras, och det görs i snabb takt.

Din beskrivning ovan stämde för femton år sedan, men inte idag.

1. Man använder Internet mycket. De flesta lärare och barn över 10 år använder Google, Facebook, mfl appar i undervisningen.
Många engelsklärare är från Filipinerna, USA, England etc, och de yngre thailändska lärarna talar betydligt bättre engelska nu
än på din tid i Thailand.

2. Våldet från lärarna är numera förbjudet, och förekommer sällan.

3. Men visst är det betydligt större disciplin i den thailändska skolan än i den svenska. För mycket även enligt min mening, men med generaler vid makten lär detta fortsätta.
Eftersom klasserna ofta är upp till 40 elever så krävs det dock en viss disciplin för att det skall fungera.

4. Sedan anser jag att även barnen själva, och framförallt föräldrarna, har ett stort ansvar för barnens uppfostran och skolgång.

5. När det gäller arbete efter avslutad skola krävs det numera oftast bra betyg från gymnasiet för att komma in på de många fabrikerna med hög teknik.

6. Min uppfattning är att thailändska barn numera är lika välutbildade som svenska när de slutar den statliga skolan.
Vi har en dotter som är 18, och som just avslutat 4 månaders praktik på Canons fabrik i Korat.
Hon har varit skötsam under sin skolgång, har bra betyg, och har lärt lika mycket som jag gjorde i gymnasiet, avseende matematik, engelska mm.
7. Sedan tror jag att det viktigaste är att barn under sin skoltid övar upp självdisciplin och studieteknik, och inte så viktigt om de får lära mycket om den rätta religionen som i Thailand, eller den rätta politiken, som i Sverige.
Hej

Håller inte med om din beskrivning om den Thailändska skolan och jag vet inte vad du har för erfarenhet ifrån den, vire intressant att höra lite om den biten, när jag läser din beskrivning av skolan så stämmer den ganska bra med privatskolorna och dom större statliga skolorna, men inte alls med hur det ser ut på dom tusentals små byskolorna.

1. Du säger att lärare och barn använder Google, Facebook, mfl appar i undervisningen, eftersom 50-60% av skolorna saknar sån utrustning är det nog svårt, Yinluck drog igång ett sånt projekt som hette ”one student one tablet” 2011-2013 och vissa elever han få sina plattor, men sen kom kuppen 2014 och då stoppades projektet, därför väntar 50-60% fortfarande på sina plattor, då främst på landsbygden.

2. Du säger att aga och våld inom skolan är förbjudet och det är rätt, men ovanligt är det absolut inte,det finns en tråd om detta här på forumet där alla typer av våld förekommer och sägs fortfarande utgöra ett stort problem inom skolan, på tusentals skolor har lärarna en käpp eller pinne som dom rappar barnen på ben och armar med dagligen, t.ex vid uppställningen på morgonen när flaggan hissas, dom som inte står still, drar någon framför i håret eller pratar får känna av käppen, detta har jag själv sett varje morgon under alla år vår son gick i skolan ifrån förskolan t.o.m årskurs sex, han gick där 3 månader om året.

3. Här är vi tydligen överens.

4. Håller med, men om föräldrarna själva knappt har gått i skolan, har svårt att klara sin försörjning blir det nog ändå lätt så att arbete och mat på bordet prioriteras före skolan, sen är det ju som sagt många föräldrar som lämnar barnen hos någon släkting i byn och själva åker på jobb i ex.vis Bangkok, då finns inte samma föräldraansvar.

5. Här är vi också överens, jag tränar ju själv killarnas fotbollslag och lär barnen engelska i vår byskola

6. Här måste jag tyvärr göra dig besviken, Thailand placerar sig väldigt dåligt i PISA undersökningarna.

1637216839915.jpeg


7. Självdisciplin och studieteknik är ju bra, men jag tror att det är något som många barn i dom små byskolorna på landsbygden behöver hjälp med.

Mvh isan lover
 
Jag tror det kan vara svårt att få undervisning i t.ex Maori i Jukkasjärvi.
Hur smart är du egentligen om du gör en egen liten uppskattning?

Vad du "känner igen" är fullständigt oväsentligt.
Hej

Frugan har ju jobbat som hemspråkslärare i många år så jag har hyfsad insyn i den verksamheten, normalt är kravet att man ska ha 5 barn med ett språk för att få starta hemspråksundervisning i skolan.

Mvh isan lover
 
Hej

Frugan har ju jobbat som hemspråkslärare i många år så jag har hyfsad insyn i den verksamheten, normalt är kravet att man ska ha 5 barn med ett språk för att få starta hemspråksundervisning i skolan.

Mvh isan lover

Eh??????
Hemspråksundervisning vid kapacitet hade du däremot ett stort problem med att förstå, då man ENLIGT LAG!!!!! ska ha rätt till det.

Det är väl rektorn som beslutar om modermålsundervisning och inte lagboken.
Som sagt så ska det finnas nog med elever och man måste även ha en lärare.
Är då LAGEN utformad på sådant sätt att kommunen måste tvångsimportera rätt antal elever och en lärare?
 
Eh??????
Hemspråksundervisning vid kapacitet hade du däremot ett stort problem med att förstå, då man ENLIGT LAG!!!!! ska ha rätt till det.

Det är väl rektorn som beslutar om modermålsundervisning och inte lagboken.
Som sagt så ska det finnas nog med elever och man måste även ha en lärare.
Är då LAGEN utformad på sådant sätt att kommunen måste tvångsimportera rätt antal elever och en lärare?
Hej

Så har jag inte uppfattat det, man kan både anmäla och överklaga en rektors beslut om att inte tillhandahålla hemspråksundervisning om 5 barn eller fler finns som vill ha detta.

Men det stämmer att inte alla föräldrar och rektorer vet vad som göller, så att skolor först säger nej och hoppas att föräldrarna nöjer sig med detta är inte ovanligt, men det går som sagt att tvinga fram detta om föräldrarna står på sig och elevunderlag finns.

Mvh isan lover
 
Hej

Så har jag inte uppfattat det, man kan både anmäla och överklaga en rektors beslut om att inte tillhandahålla hemspråksundervisning om 5 barn eller fler finns som vill ha detta.

Men det stämmer att inte alla föräldrar och rektorer vet vad som göller, så att skolor först säger nej och hoppas att föräldrarna nöjer sig med detta är inte ovanligt, men det går som sagt att tvinga fram detta om föräldrarna står på sig och elevunderlag finns.

Mvh isan lover
Inte bara elevunderlag, det bör ju finnas en lärare i tillägg.
 
Hej

Tror du verkligen att all övrig undervisning sker på Svenska ex.vis i religiösa och etniska friskolor?

Sjölv tror jag att man även har koranundervisning och liknande på det egna språket, jag tror absolut inte att alla lektioner sker på Svenska där, kontrollerar om deras lärare kan svenska överhuvudtaget.

Mvh isan lover
På de hära ekonomiska friskolorna som du talade om tidigare, där bara de rika kan gå, vad på vilket språk sker undervisningen där?

Östermalmska? Adelska? Brattish?
 
Hej Yngve

Jag bifogar länken gällande misshandel i skolan Misshandel i skolan | Allmänt thailandforum

Sen vill jag förtydliga mig lite, jag påstår inte att du har fel gällande den skola du beskriver, det finns naturligtvis jättebra statliga och privata skolor också, känner själv till och besöker såna också, men det dessa har gemensamt är att det då rör sig om större skolor.

Dom som har mest problem är alla dom tusentals små byskolorna, där har man små resurser, ofta gamla slitna lokaler, knappast någon modern utrustning, det är ofta där lärarna har alkoholproblem, lämnar eleverna vind för våg och resultaten är som sämst.

Efter kuppen 2014 övervägde juntan som en lösning att stänga ned dom allra minsta byskolorna, jag vet inte hur det har gått med detta,har inte hört något om det på flera år nu, misstänker att byarna kämpar för att behålla sina skolor.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja så är det nog oftast och för dom som misslyckas i skolan stängs sen många dörrar, hoppar man sen av innan man har fått ett godkänt betyg ifrån årskurs 9 så blir möjligheterna kraftigt begränsade.

Att så många inte klarar av skolan tror jag även beror på att föräldrarna ofta inte pushar och stöttar barnen skolgången, dom har kanske inte så mycket emot att barnen hjälper till på jordbruket istället för att gå till skolan, i många fall kanske t.o.m föräldrarna befinner sig på arbete långt hemifrån och har lämnat barnen hos farmor eller mormor o.s.v.

Mvh isan lover
Idiotiskt att de inte bryr sig om barnens bästa.
 
Hej

Det är kommunens ansvar att ordna, frugan har hållit lektioner periodvis 8-9 mil hemifrån i andra kommuner just p.g.a brist på lärare, men annonserar kommunen och söker lärare brukar kommunerna få napp, det gäller bara att få domatt söka.

Mvh isan lover
Hade din fru haft ett annat jobb som hon var tvungen att gå till så hade kanske nästa lärare fått pendla 20 mil.
Som sagt, man kan inte tvinga någon att jobba.
Nu är det ju egentligen enkelt då det finns thailändskor i vart enda hörn, men för de som talar dzhongkha så vet jag inte hur mycket man kan komma krävandes med.
 
Hej

Här är ett utdrag ur PISA 2018 gällande Thailändska 15 åringars kunskaper gällande ”reading, mathematics and science”, där framgår det att Thailand ligger ganska långt under snittet i samtliga dessa tre ämnen.

Thailand
What 15-year-old students in Thailand know and can do

• Students in Thailand scored lower than the OECD average in reading, mathematics and science.
• Compared to the OECD average, a smaller proportion of students in Thailand performed at the highest levels of proficiency (Level 5 or 6) in at least one subject; at the same time a smaller proportion of students achieved a minimum level of proficiency (Level 2 or higher) in at least one subject.

2 | Thailand - Country Note - PISA 2018 Results What students know and can do in reading
• In Thailand, 40% of students attained at least Level 2 proficiency in reading (OECD average: 77%). At a minimum, these students can identify the main idea in a text of moderate length, find information based on explicit, though sometimes complex criteria, and can reflect on the purpose and form of texts when explicitly directed to do so.
• Some a negligible percentage of students in Thailand were top performers in reading, meaning that they attained Level 5 or 6 in the PISA reading test (OECD average: 9%). At these levels, students can comprehend lengthy texts, deal with concepts that are abstract or counterintuitive, and establish distinctions between fact and opinion, based on implicit cues pertaining to the content or source of the information. In 20 education systems, including those of 15 OECD countries, more than 10% of 15- year-old students were top performers.
What students know and can do in mathematics

• Some 47% of students in Thailand attained Level 2 or higher in mathematics (OECD average: 76%). At a minimum, these students can interpret and recognise, without direct instructions, how a (simple) situation can be represented mathematically (e.g. comparing the total distance across two alternative routes, or converting prices into a different currency). The share of 15-year-old students who attained minimum levels of proficiency in mathematics (Level 2 or higher) varied widely – from 98% in Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang (China) to 2% in Zambia, which participated in the PISA for Development assessment in 2017. On average across OECD countries, 76% of students attained at least Level 2 proficiency in mathematics.
• In Thailand, 2% of students scored at Level 5 or higher in mathematics (OECD average: 11%). Six Asian countries and economies had the largest shares of students who did so: Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang (China) (44%), Singapore (37%), Hong Kong (China) (29%), Macao (China) (28%), Chinese Taipei (23%) and Korea (21%). These students can model complex situations mathematically, and can select, compare and evaluate appropriate problem-solving strategies for dealing with them.
What students know and can do in science

• Some 56% of students in Thailand attained Level 2 or higher in science (OECD average: 78%). At a minimum, these students can recognise the correct explanation for familiar scientific phenomena and can use such knowledge to identify, in simple cases, whether a conclusion is valid based on the data provided.
• In Thailand, 1% of students were top performers in science, meaning that they were proficient at Level 5 or 6 (OECD average: 7%). These students can creatively and autonomously apply their knowledge of and about science to a wide variety of situations, including unfamiliar ones.


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp