Ändring av bötesbelopp i Thailand vid trafikförseelser.

De är sånna dom borde plock bort, helt livsfarliga för alla

Hej

Att köra utan körkort kostar ju 200 baht om man ertappas, ganska överkomligt även för en daglönare om mantvingas betala en eller två gånger om året.

Vad straffet är för att köra utan att ha betalat skatt och försäkring är vet jag inte, men det är nog inga höga belopp.

Mvh isan lover

Du vet mycket du IL, läs och lär vad som gäller, din risby lagar är inte lag i Thaialnd ;)

At present, driving without a licence carries a maximum penalty of 1,000 baht and/or one month in jail.
Harsh new penalties for unlicensed driving 'not yet law'

Hej

Polisen går åtminstone ut med detta i sin nya lista över bötesbelopp som publicerades i Bangkok Post denna vecka.

- Driving without a driving licence or unable to show one when asked (200 baht

Mvh isan lover

Hej

Att köra utan körkort kostar ju 200 baht om man ertappas, ganska överkomligt även för en daglönare om mantvingas betala en eller två gånger om året.

Vad straffet är för att köra utan att ha betalat skatt och försäkring är vet jag inte, men det är nog inga höga belopp.

Mvh isan lover
Vad krävs för kunskaper för att ta körkort????

Vad krävs för kunskaper för att ta körkort????

När jag "fick" mitt körkort så visade jag mitt svenska kk, husbok, pass, ett adressintyg från immigration 800 Baht, läkarintyg som frugan fixade för 50 Baht och säga vilken färg det var när de pekade på en prick på tavlan. Körkortet kostade 205 Baht.

post-3132-0-79283900-1389253497_thumb.jpg

När jag "fick" mitt körkort så visade jag mitt svenska kk, husbok, pass, ett adressintyg från immigration 800 Baht, läkarintyg som frugan fixade för 50 Baht och säga vilken färg det var när de pekade på en prick på tavlan. Körkortet kostade 205 Baht.

post-3132-0-79283900-1389253497_thumb.jpg
Du hade ju ett svenskt KK i botten.
En konvertering till Thailand.
Värre borde det vara att ta ett helt nytt från grunden.
Det var även väldigt enkelt för mig att få ett utan fusk.
Stora flaskhalsen var intyget från IM,
det tog nästan en hel dag.

Du hade ju ett svenskt KK i botten.
En konvertering till Thailand.
Värre borde det vara att ta ett helt nytt från grunden.
Det var även väldigt enkelt för mig att få ett utan fusk.
Stora flaskhalsen var intyget från IM,
det tog nästan en hel dag.

Men jag har inte översatt det till thai som många påstår att man måste göra.

Inte när jag fick mitt körkort.
Nä ibland kan man ha tur,ang myndighets personer som inte kan sina egna lagar.
Själv hade jag internationellt kort.
Har väl tidigare här nämt att en svensk visade upp sitt svenska ¨körkort vid en kontroll. Inte gotkänt sa polisen, så böter.
Men det vet väl alla att man måste ha ett internationellt kort i Thailand för att fram föra bil, utan du uppenbart

Har väl tidigare här nämt att en svensk visade upp sitt svenska ¨körkort vid en kontroll. Inte gotkänt sa polisen, så böter.
Men det vet väl alla att man måste ha ett internationellt kort i Thailand för att fram föra bil, utan du uppenbart
Till det kommer att som jag förstått det gäller internationellt körkort enbart inom en tremånaders turistvistelse.
Bor man här på Extension of Stay gäller inte heller det internationella körkortet utan måste uppdateras till ett thai körkort. OM man skall följa Thai lag så som jag förstått den.
Andra mer kunniga får gärna verifiera den bild jag har av detta.

När jag bytte till mig thaikörkortet så var dem inte intresserade av att titta på det svenska körkortet, enbartdet internationella som gällde där. Däremot så var det inga problem med det svenska körkortet i div poliskontroller.
Allt detta i Ubon Ratchathani

För mig fungerar det utmärkt med thailändskt körkort, detta är gammalt men jag har ett nytt som gäller till 2021-01-29.
post-3132-0-77755700-1389253463.jpg

Är den mycket högre i Sverige?
Lite över en minimidagslön i Thailand, får ju räkna på inkomst vs böter.
Vad får man betala i böter för liknade i Sverige i förhållande till minimidagslön?
Att böterna är låga för oss betyder ju inte att det är det för dom.
Har för mig att det inte finns lagstadgad minilön i Sverige. Det är lagligt att arbeta utan lön i Sverige. Så om inget är ändrat de senaste åren så blir nog svaret oändligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp