Att bli pappa på gamla dar

Visserligen enligt min subjektiva bedömning men det finns bra och dåliga föräldrar, det finns goda och onda människor det finns en mängd variationer, att blanda in etnicitet m.m. tycker jag är ett uselt argument angående människors lika/olika värde. Historiskt sett finns det otroligt många dåliga exempel på en kass människosyn, slavhandel ex. :(
Jag tänkte på Ghandi, Mandela m.fl., kontra pedofiler, sexförbrytare, Pol Pot, Hitler m.fl. Tycker du att det är fel att värdera dom olika? Nu drog jag det lika långt OT fast åt andra hållet, ber om ursäkt för det:wai:

Vad du talar om är värdering på individnivå, där har vi ju alla olika egenskaper och erfarenheter som värderas olika beroende på vad man är ute efter.

Vad jag talar om är kollektiv värdering, en grupp med liknande kulturell bakgrund, religion eller hudfärg. Då anser jag inte att det går att sätta olika värdenivåer. Alla grupper skall värderas lika, därmed inte alla individer. Man kan t ex inte säga att alla negrer, indianer, judar är mindre värda än vita som vi gjort historiskt och som nu upprepar sig med muslimerna.

Hört många som varit lite äldre när dom skaffat barn säga att dom ska flytta till Thailand när dom går i pension.
Dom verkar ju då tro att beslutet att flytta helt är deras och verkar inte ha ägnat en tanke om hur det är att få en tonåring att vilja lämna alla kompisar, skola, hobbies mm för Thailand.
Troligtvis har dom aldrigt haft en tonåring i familjen innan.

Lycka till Janne.

Exakt så är det och det troliga är att det inte blir på heltid. Skulle tonåringarna vilja plugga på universitetet skulle det kunna funka om vi flyttade till ex.vis BKK. Långt dit men bara inse att man är flera om beslutet.

Bara att se till att barnen är väl förberedda med hemspråk och engelska...

Vad du talar om är värdering på individnivå, där har vi ju alla olika egenskaper och erfarenheter som värderas olika beroende på vad man är ute efter.

Vad jag talar om är kollektiv värdering, en grupp med liknande kulturell bakgrund, religion eller hudfärg. Då anser jag inte att det går att sätta olika värdenivåer. Alla grupper skall värderas lika, därmed inte alla individer. Man kan t ex inte säga att alla negrer, indianer, judar är mindre värda än vita som vi gjort historiskt och som nu upprepar sig med muslimerna.
Kollektiva värderingar är ju det som skapat grogrund för etniska rensningar, så jag tycker inte att vi ska använda det begreppet. Jag hoppas och tror att jag kan bedöma individer på andra grunder.
Det finns alla typer av alla sorts människor, att påstå att vissa kollektivt är mer värda än andra blir fel för mig. Sen finns det kunskap hos vissa grupper som inte finns hos andra. När min far skulle hyra in hantverkare så fanns det två alternativ, masar eller finnar. Rätt eller fel? Mer eller mindre värda?

Jag vill inte anklagas för islamofobi när jag påstår att Jihad, pedofili och en del andra saker som görs i en förvrängd variant av Islam är förkastligt och snarare är det väl så att det används (inte pedofili) för att bevisa att muslimer är bättre eller mer värda än andra.

Exakt så är det och det troliga är att det inte blir på heltid. Skulle tonåringarna vilja plugga på universitetet skulle det kunna funka om vi flyttade till ex.vis BKK. Långt dit men bara inse att man är flera om beslutet.

Bara att se till att barnen är väl förberedda med hemspråk och engelska...
Chiang Mai Janne;) Nu har jag slarvat bort källan men även om det var en överdriven stenbords källa med 50 % falanger på ett av universiteten så där har dom nog lättast att passa in. Och om dom är svenska medborgare så får dom bidrag för en stor del av kostnaderna. Det måste ju vara perfekt för hasip/hasip barn.:wai:

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill inte anklagas för islamofobi när jag påstår att Jihad, pedofili och en del andra saker som görs i en förvrängd variant av Islam är förkastligt och snarare är det väl så att det används (inte pedofili) för att bevisa att muslimer är bättre eller mer värda än andra.

Nu är du nere på individnivå igen, självklart finns det dåliga muslimer liksom det finns dåliga kristna.

Alla grupper skall värderas lika, därmed inte alla individer.

Det här funkar ju inte ens i en rättssal, utgångspunkten är ju att alla individer skall värderas lika för gör man inte det värderar man heller inte grupper lika, Det är handlingarna som skall värderas inte individen.

Det här funkar ju inte ens i en rättssal, utgångspunkten är ju att alla individer skall värderas lika för gör man inte det värderar man heller inte grupper lika, Det är handlingarna som skall värderas inte individen.

Om du läser vad jag skriver är det vad jag menar. Det går ju inte att värdera handlingar kollektivt, det måste göras individuellt.

Själv har jag tre barn som i år ska fylla 32, 29 och 5. Den yngste som är en pojke föddes på Konkeins allmäna sjukhus de 13 Aprill 2012.
Jag flög hem från jobbet som då var i Chile och resan tog med mellanlandningar över ett dygn. Den lille mannen har nu redan gått i en blandning av kindergarten och skola, han pratar lao med mormor, thai med mamma och engelska med mig. I lördags sjöng han med Nuntanaburis privatskolors barnkör för att hylla den bortgångne konungen (alla lokala celibriteter var på plats) Efterssom han ska börja i riktig skola om ett år så gäller det att hitta en som både passar honom och vår ekonomi. Vi fasstnade för en katolsk skola som ligger nära vårt hus efter att jag försäkrat mig att det inte förekomm någon religonsutövning. Jag påstår att jag aldrig har varit så här lycklig i hela mitt liv och lyckönskar Er alla som ska pli pappor här i Thailand. Man uppskattar livet anorlunda helt enkelt och värdesätter andra saker än tidigare. Ps. Jag fyller sextiotre år i år.

Själv har jag tre barn som i år ska fylla 32, 29 och 5. Den yngste som är en pojke föddes på Konkeins allmäna sjukhus de 13 Aprill 2012.
Jag flög hem från jobbet som då var i Chile och resan tog med mellanlandningar över ett dygn. Den lille mannen har nu redan gått i en blandning av kindergarten och skola, han pratar lao med mormor, thai med mamma och engelska med mig. I lördags sjöng han med Nuntanaburis privatskolors barnkör för att hylla den bortgångne konungen (alla lokala celibriteter var på plats) Efterssom han ska börja i riktig skola om ett år så gäller det att hitta en som både passar honom och vår ekonomi. Vi fasstnade för en katolsk skola som ligger nära vårt hus efter att jag försäkrat mig att det inte förekomm någon religonsutövning. Jag påstår att jag aldrig har varit så här lycklig i hela mitt liv och lyckönskar Er alla som ska pli pappor här i Thailand. Man uppskattar livet anorlunda helt enkelt och värdesätter andra saker än tidigare. Ps. Jag fyller sextiotre år i år.
Du skriver
Vi fastnade för en katolsk skola som ligger nära vårt hus efter att jag försäkrat mig att det inte förekommer någon religonsutövning.
Varför är den då katolsk, klart att dom har katolska seder mm i denna skola

Du skriver
Vi fastnade för en katolsk skola som ligger nära vårt hus efter att jag försäkrat mig att det inte förekommer någon religonsutövning.
Varför är den då katolsk, klart att dom har katolska seder mm i denna skola
Ja det kan man lätt tro men jag visste sedan tidigare att det inte alltid är fallet. Av den anledningen frågade jag. Ok. seder och utformningen av hela upplägget. Det är ju det vi fastnade för. Men inget tjat om Kristus. Och naturligtvis kostnaden. 29000Bath för en termin. Internationell skola med betoning på engelska som huvudspråk. Som en gämnförelse så tar Global English School 120500Bath per termin.

Ja det kan man lätt tro men jag visste sedan tidigare att det inte alltid är fallet. Av den anledningen frågade jag. Ok. seder och utformningen av hela upplägget. Det är ju det vi fastnade för. Men inget tjat om Kristus. Och naturligtvis kostnaden. 29000Bath för en termin. Internationell skola med betoning på engelska som huvudspråk. Som en gämnförelse så tar Global English School 120500Bath per termin.
Alla verkar tro att skolan bara hänger på språket, rätt mycket annat i utbildningen det hänger på med.
Hade det bara hängt på språket hade jag satt ungen på en statlig skola och en språkkurs vid sidan om ;)
Vad tror du lärarna har för utbildning och kunskap, hur är utbildningen i mattematik, geografi, samhällskunskap, internationell samhällskunskap, datorkunskap, kemi, biologi, musik, fysik, sport,, you name it. Att dom lär sig Engelska på skolan är inte det viktigaste, kan sätta ungen på en språkkurs men hur är resten av utbildningen och hur är lärarna och lokalerna.
Själv är jag skeptisk till alla skolor som säger sig vara något inom religion, för vilket du än säger så är det ju en Katolsk skola vilket betyder en religiös inriktning.

Jag håller med dig, det måste vara riktiga lärare. Katolska skolor finns över hela världen och som jag förstår har dom ett gott ryckte.
En av skolorna hade bara nordamrekanska lärare och all undervisning utom thailänsk kultur och språk skedde på engelska och man påtalade att barnen skulle få en amerikansk dialeckt. Det sista och det faktum att även historieundervisningen skulle bedrivas efter amerikanska värderingar jorde mig skeptisk. I Thailand betyder dialeckten oerhört mycket och thailändarna vill ha vita lärare för skolan är också en statussymbol.
Det är just gällande värderingar i den katolska skolan som gör den atraktiv för oss till skilnad från amerikanska och thailänska. Utal av ett andra språk är för mig helt ovesäntligt så länge man blir förstådd. Men det är klart att två års You Tupe tittande på pappa pig och elk dynasty har givit honom ett visst brittiskt utal.

Det är fantastiskt att vara pappa på gamla dar. Vår lille guldklimp fyller 4 år idag, det är inte klokt vad tiden går fort.
20170402_095426.jpg
20170402_095432.jpg

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp