Att förnya BankID

Tro inte att tvåfaktorsautentisering funkar överallt. Det går att kringgå detta för bedragare.
Jag har testat AUTHY (tvåfaktorsautorisering) som har nackdelen att den måste installeras i likhet med BankID.
Den kod som AUTHY genererar ändras ständigt var 30:de sekund. Det är bra!
Att inte behöva installera någonting i mobilen och enkelt ta emot ett SMS-meddelande från banken är emellertid helt GENIALT. Jag kan inte se något annat hot än en pistol riktad mot huvudet.

Jag har testat AUTHY (tvåfaktorsautorisering) som har nackdelen att den måste installeras i likhet med BankID.
Den kod som AUTHY genererar ändras ständigt var 30:de sekund. Det är bra!
Att inte behöva installera någonting i mobilen och enkelt ta emot ett SMS-meddelande från banken är emellertid helt GENIALT. Jag kan inte se något annat hot än en pistol riktad mot huvudet.

SMS-autentisering är tyvärr ganska enkelt att lura. Har visat sig vid tester att man ganska enkelt kan ringa supporten hos många telebolag och säga att man tappat sin mobil och be dom vidarebefordra ens nummer till ett annat tills man fått sitt nya SIM-kort och dom hjälper gladeligen till med denna "tjänst"

Man brukar säga att har man 2-faktorsautentisering på inloggning är säkerheten hög så numera klassas engångskod med SMS som 1,5-faktorsautentisering

SHB skickade nytt BankId- kort i november 2023 till min thailändska adress utan åtgärd från min sida.

Jag är utskriven sedan åtta år.

Senast ändrad:
På mobilen trycker jag på appen BBVA och visar mitt tryne och jag är inloggad.
Kan det var enklare?
På datorn behövs ingen app. Det räcker att jag ”googlar” på BBVA.
Då visas mitt namn. När jag knappat in mitt password är jag inloggad.
Jag kan se men inte röra. Vill jag exempelvis utföra ett bankärende måst jag kvittera med mobilen.
Detta system borde införas i Sverige.

På mobilen trycker jag på appen BBVA och visar mitt tryne och jag är inloggad.
Kan det var enklare?
På datorn behövs ingen app. Det räcker att jag ”googlar” på BBVA.
Då visas mitt namn. När jag knappat in mitt password är jag inloggad.
Jag kan se men inte röra. Vill jag exempelvis utföra ett bankärende måst jag kvittera med mobilen.
Detta system borde införas i Sverige.
Bankid har ansiktsigenkänning.

Fast hur använder man BankID på kort?

Tar fram det på Ica när man ska betala?
Här är ett exempel på en sådan dosa

IMG_8516.jpeg

Har 5 krav för logga in på konto.
Lösenord
Pass key (fingeravtryck)
Authenticator.
Kod från sms
Kod från mail

SMS-autentisering är tyvärr ganska enkelt att lura. Har visat sig vid tester att man ganska enkelt kan ringa supporten hos många telebolag och säga att man tappat sin mobil och be dom vidarebefordra ens nummer till ett annat tills man fått sitt nya SIM-kort och dom hjälper gladeligen till med denna "tjänst"

Man brukar säga att har man 2-faktorsautentisering på inloggning är säkerheten hög så numera klassas engångskod med SMS som 1,5-faktorsautentisering
Ett praktiskt exempel: På datorn begär jag en överföring av 100 Euro från mitt konto A till mitt VISA-kort B.
Då måste jag först ha lösenordet till datorn och dessutom ha lösenordet till banken.

Jag får ett SMS som säger: "Du vill överföra 100 Euro från konto A till VISA-kort B. Bekräfta med denna kod: 123456."
Vad kan bedragaren göra om detta SMS-meddelandet hamnar hos honom/henne?

Hjälpte brorsan att fixa bankkonto igår, Bangkok Bank.
Han har inget visum men Certificate of residence från immigration och passet så var det löst.

/ SatanG
Ja det skiljer sig mellan bankkontor inte mellan bank.
Var på Kasikorn the Avenue som vart lättast för utlänningar förr.
Men under juntan så hade dom en vid dörren som fråga redan när man gick in om ärende.
Satt där inne och skulle göra bankärende så kom ett par, blev nekade redan vid dörren "sorry stricter regulations, you do not have the correct visa.
Själv på mitt nuvvarande Bangkokbank kontor, ville öppna nytt norskt valutakonto förra året som jag hade innan pandemin.
Ok then we need certificate of recidense, long stay visa, paper from your embassy.
Men jag har ju redan flera konton, aktie konto, fondkonto, kreditkort, betalkort.
Behöver nu nya papper för varje konto.

Men har ju blivit ny regering sen dess.

För mig du själv skrev problem med öppna nytt för nåt år sen?

Själv trött på hur långsamt det går att skicka mellan svenska konton.
Skickar jag från mitt bankkonto till Avanza, innan kl 14 och får efter 14 samma dag, skickar efter 14 nästa bankdag, samma från Avanza.
I Thailand går det på sekunden 24/7.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0