Att förnya BankID

Menar du att bankerna inte borde tillåtas att ha BankId.
Jag anser dom skall då stå under ansvarig svensk myndighet som också skall erbjuda e-id sålänge ett bankkonto krävs.
Då många som tex jag blir av med sitt bankid när banken låser kontot pga utskriven.
Som svensk medborgare skall du ha rätt till e-id då man som tex pensionär är beroende av det för pensionshantering och deklaration tex.

Jag anser dom skall då stå under ansvarig svensk myndighet som också skall erbjuda e-id sålänge ett bankkonto krävs.
Då många som tex jag blir av med sitt bankid när banken låser kontot pga utskriven.
Som svensk medborgare skall du ha rätt till e-id då man som tex pensionär är beroende av det för pensionshantering och deklaration tex.
Är du säker på att ditt konto blev låst pga att du var utskriven och inte pga att du inte använde det ? Jag fick i alla fall behålla mitt konto hos Swedbank som utskriven.

Har du fortsatt ditt konto hos Swedbank @Fritz .
Mitt vart fruset för inte så längesen, fanns tom lite pengar på det.
Jag var hos Swedbank och pratade med dom förra vintern och svaret var att jag måste skriva in mig igen för att låsa upp.
Jag skrev in mig och öppnade hos länsförsäkringar och det fanns lite pengar på kontona hos Swedbank.

Har du fortsatt ditt konto hos Swedbank @Fritz .
Mitt vart fruset för inte så längesen, fanns tom lite pengar på det.
Jag var hos Swedbank och pratade med dom förra vintern och svaret var att jag måste skriva in mig igen för att låsa upp.
Jag skrev in mig och öppnade hos länsförsäkringar och det fanns lite pengar på kontona hos Swedbank.
Jag har haft Swedbank i många år där både lön och pension gått in varje månad.

Enda problemet jag haft som utskriven är att möjligheten att deklarera via inloggning togs bort.

Hade SINK, men måste lämna deklarationen och näringsbilaga, då jag äger en näringsfastighet. Näringsbilaga måste hämtas på skattekontor. Men fick en per brev efter att jag skickat in deklarationen utan bilagan.

Enda problemet jag haft som utskriven är att möjligheten att deklarera via inloggning togs bort.

Hade SINK, men måste lämna deklarationen och näringsbilaga, då jag äger en näringsfastighet. Näringsbilaga måste hämtas på skattekontor. Men fick en per brev efter att jag skickat in deklarationen utan bilagan.
Har du näring i Sverige går det inte att använda SINK alls.

Ja jag skrev väl igår "som vissa av oss råkat ut för", jag är ju inte ensam på forumet, 2 till iaf här och båda med pension som gick in till sitt svenska konto, iaf den en av dom, det skrev han i andra tråden.
Den ene var väl @gunnarg och andra han som flyttade till Sverige igen och skrev in sig för några månader sen.
Finns en hel tråd om det.

Har du näring i Sverige går det inte att använda SINK alls.
Jag har då haft det i flera år och det är skatteverket som fattat beslut att bevilja SINK.

Skatteverket har dock krävt självdeklaration med näringsbilaga varje år.

Jag har vad som förr kallades jordbruksfastighet som jag inte bedriver någon verksamhet på.

Har även en annan fastighet som inte den heller är avsedd för året runt boende.

Senast ändrad:
Sen kanske beror var man har sitt kontor med?
Du har väl ditt kontor på liten ort där dom känner dig?
Jag hade mitt kontor i Göteborg och bara en i mängden, kanske lättare att få kontot fryst där man är annonym än där man är känd?

Sen kanske beror var man har sitt kontor med?
Du har väl ditt kontor på liten ort där dom känner dig?
Jag hade mitt kontor i Göteborg och bara en i mängden, kanske lättare att få kontot fryst där man är annonym än där man är känd?
Någon kändis är jag inte direkt utan tror mer på att jag använde mitt konto viket väl banken tjänar på. Fick du in pengar regelbundet på ditt konto ?

Någon kändis är jag inte direkt utan tror mer på att jag använde mitt konto viket väl banken tjänar på. Fick du in pengar regelbundet på ditt konto ?
Nej men som jag skrev innan ett par inlägg upp att den ene här på forumet hade ju in sin pension på kontot han fick fryst.
Som sagt finns en hel tråd om det här startat av en som blev tvungen och flytta till Sverige igen för några månader sen, jag är inte ensam på forumet som råkat ut för detta, dock verkar vi vara en minoritet.
Nu är jag ute och promenerar, fast på sluttampen så kommer inte leta upp den tråden nu.

20240107_133931.jpg

Ja det skiljer sig mellan bankkontor inte mellan bank.
Var på Kasikorn the Avenue som vart lättast för utlänningar förr.
Men under juntan så hade dom en vid dörren som fråga redan när man gick in om ärende.
Satt där inne och skulle göra bankärende så kom ett par, blev nekade redan vid dörren "sorry stricter regulations, you do not have the correct visa.
Själv på mitt nuvvarande Bangkokbank kontor, ville öppna nytt norskt valutakonto förra året som jag hade innan pandemin.
Ok then we need certificate of recidense, long stay visa, paper from your embassy.
Men jag har ju redan flera konton, aktie konto, fondkonto, kreditkort, betalkort.
Behöver nu nya papper för varje konto.

Men har ju blivit ny regering sen dess.

För mig du själv skrev problem med öppna nytt för nåt år sen?

Jag har inte öppnat något konto på länge men tror det blivit besvärligare de senaste åren.
Blev lite förvånad över att det inte krävdes visum.

/ SatanG

För mig du var nere och frågade för några månader sen öppna ett och att var krav på massa papper så blev inget?
Var det inte du som skrev det?

Kan det varit men det var rätt länge sen. Det gällde att öppna en depå för att kunna gå in och köpa SET Indexfond.
För några år sedan, fem kanske, tänkte jag skaffa kreditkort men det blev ointressant för då var jag tvungen att alltid ha samma summa på kontot som jag ville ha som kredit. Tycker hela iden föll på det så löste det på ett smidigare sätt.

Bankkonton globalt verkar ha blivit knöligare de senaste åren. Jag straffade ut mig från Swedbank då de krävde alldeles för mycket info som jag inte ville ge men annars inga problem för mig i Sverige. Öppnade privatkonto online på SEB för kanske två år sedan men då hade jag redan KF där så det hjälpte nog till. Har även Skandiabanken och Nordnet.
Nordnet har blivit svårare, gick öppna KF där åt min son, i hans namn, men yngsta var jag tvungen att öppna som förmyndare åt honom.

/ SatanG

Kan det varit men det var rätt länge sen. Det gällde att öppna en depå för att kunna gå in och köpa SET Indexfond.
För några år sedan, fem kanske, tänkte jag skaffa kreditkort men det blev ointressant för då var jag tvungen att alltid ha samma summa på kontot som jag ville ha som kredit. Tycker hela iden föll på det så löste det på ett smidigare sätt.

Bankkonton globalt verkar ha blivit knöligare de senaste åren. Jag straffade ut mig från Swedbank då de krävde alldeles för mycket info som jag inte ville ge men annars inga problem för mig i Sverige. Öppnade privatkonto online på SEB för kanske två år sedan men då hade jag redan KF där så det hjälpte nog till. Har även Skandiabanken och Nordnet.
Nordnet har blivit svårare, gick öppna KF där åt min son, i hans namn, men yngsta var jag tvungen att öppna som förmyndare åt honom.

/ SatanG
Ja kreditkort där nere suger, sitter ju med låsta pengar hela tiden, jag fixade bara för kunna handla på nätet.
Skall stänga nästa gång för tog ju par veckor.

Jag öppnade ett konto på SCB november 2022.

Hade bara pass och hustrun, som är kund sedan tidigare, med mig.
Skiljer ju sig från kontor till kontor, jag har öppnat flera och alltid ensam med bara pass.
Men när skulle öppna ett nytt valutakonto sist då ville dom helt plötsligt ha mer papir.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar