Guide 2024 Körkort i Thailand för Bil & Scooter för första gången eller förnya

 
Jag har läst någonstans att den som är 15år och tar Mc kort får endast köra Mc som är minder än 100cc, och det gäller tills man fyllt 18år. Är det bara en stenbords skröna, eller är det bara en regel som ingen bryr sig om :laugh2:
Har även jag hört att så skall det vara , men som du vet så gäller inget av regler i detta land
 
Här visar jag hur körproven och banan för att ta Thai bilkörkort samt MC/Scooter körkort ser ut i Udon Thani. Vet inte om det ser likadant ut i hela Thailand för själva banstrukturen eller om detta mm. kan vara lite olika beroende på var man kör upp?



Bifogar även länken för att plugga teorifrågor och ser att det går att välja svenska som språk. Men jag fick bara som val vid själva provet att göra de två proven för resp. Bilkörkort och Scooterkörkort enbart på engelska (eller thailändska) så det är nog bra att välja engelska som språk när man övar. Men kanske man även har möjlighet att skriva själva provet på svenska? När man tar körkort i Sverige så finns det ett antal språk att välja mellan när man gör teoriprovet har jag förstått som. T.ex. Thai då provet inte handlar om svenska kunskaper utan om att man förstår trafikregler mm.

Synd att jag inte visste om att det gick plugga detta innan jag åkte för att ta körkorten då teoriprovet var rätt svårt tyckte jag och man måste ha minst 45 rätta svar av 50 frågor vilket är 90%. Men jag fick ju körkorten för både bil som scooter utfärdade med 5 år + 3 månaders giltighet så är ju nöjd men det var tredje gången jag fick körkort i Thailand och denna gången med Non-Immigrant (O) Visa stämpel i mitt pass.

När man öppnat länken och scrollar lite nedåt så ser jag att det kommer ett val att välja språk.


IMG_6832.png
Jag skickade efter ett internationellt körkort och ordande med sjukintyg samt övriga papper sen åkte jag till ”transportstyrelsen” i Udon och lämnade in papren samt tog foto sen fick jag ut båda
körkorten utan prov
 
Jag skickade efter ett internationellt körkort och ordande med sjukintyg samt övriga papper sen åkte jag till ”transportstyrelsen” i Udon och lämnade in papren samt tog foto sen fick jag ut båda
körkorten utan prov
Så var det för mig för 18 år sedan här i Khon khaen, visade upp mitt Svenska ABC och fick båda Thai KK, Men enligt reglerna så skulle du har gjport vissa prov . kollat video ett par timmar mm . + Läkarintyg . Så de fäljde absolut inte reglerna,
 
Så var det för mig för 18 år sedan här i Khon khaen, visade upp mitt Svenska ABC och fick båda Thai KK, Men enligt reglerna så skulle du har gjport vissa prov . kollat video ett par timmar mm . + Läkarintyg . Så de fäljde absolut inte reglerna,
Var väl inget krav för 18 år sen?
 
Jag skickade efter ett internationellt körkort och ordande med sjukintyg samt övriga papper sen åkte jag till ”transportstyrelsen” i Udon och lämnade in papren samt tog foto sen fick jag ut båda
körkorten utan prov
Bra!

Saken är bara den att jag absolut ville ha thailändska körkort för både bil som scooter för många år framåt och jag fick nu 5 år + 3 månaders giltighet på båda körkorten vilket krävde att jag fick ta körkort på samma vis som gäller för thailändare som tar körkort första gången. Att det blev så berodde på att mina gamla thailändska körkort blev ogiltiga för mer än 3 år sedan.

När jag skaffade thailändska körkoren första gången var det busenkelt. Det var det även när jag sedan förnyade körkorten innan de jag hade blivit ogiltiga. Men nu har det blivit lite högre krav men om man numera förnyar innan de gamla körkorten gått ut så behöver man bara åka till Land Department sa en vän och de ger ett login för en att kunna göra teoriproven hemma. När man är godkänd så finns detta i systemet och det är bara att åka till Land Department och jag vet inte om det även då görs t.ex. testerna för att kolla att synen är okej mm?

Alla frågorna med rätt svar finns att läsa på och svara på t.o.m. svenska av vad jag kan se…Men jag hade enbart att välja mellan thailändska eller engelska när jag gjorde proven på Land Department så det är nog klokt att gå igenom frågorna och svaren även på engelska.
 
Bra!

Saken är bara den att jag absolut ville ha thailändska körkort för både bil som scooter för många år framåt och jag fick nu 5 år + 3 månaders giltighet på båda körkorten vilket krävde att jag fick ta körkort på samma vis som gäller för thailändare som tar körkort första gången. Att det blev så berodde på att mina gamla thailändska körkort blev ogiltiga för mer än 3 år sedan.

När jag skaffade thailändska körkoren första gången var det busenkelt. Det var det även när jag sedan förnyade körkorten innan de jag hade blivit ogiltiga. Men nu har det blivit lite högre krav men om man numera förnyar innan de gamla körkorten gått ut så behöver man bara åka till Land Department sa en vän och de ger ett login för en att kunna göra teoriproven hemma. När man är godkänd så finns detta i systemet och det är bara att åka till Land Department och jag vet inte om det även då görs t.ex. testerna för att kolla att synen är okej mm?

Alla frågorna med rätt svar finns att läsa på och svara på t.o.m. svenska av vad jag kan se…Men jag hade enbart att välja mellan thailändska eller engelska när jag gjorde proven på Land Department så det är nog klokt att gå igenom frågorna och svaren även på engelska.
Jag gjorde detta för dryga året sedan, tre frågor eller fem, Minns inte, sen sparas detta och du åker dit , testar färgblindhet samt ev även reaktion, ett läkarintyg skall du även ha med dig, kolla på en larvid video. Färdigt
Tror jag har mitt femte femåriga nu
 
Bra!

Saken är bara den att jag absolut ville ha thailändska körkort för både bil som scooter för många år framåt och jag fick nu 5 år + 3 månaders giltighet på båda körkorten vilket krävde att jag fick ta körkort på samma vis som gäller för thailändare som tar körkort första gången. Att det blev så berodde på att mina gamla thailändska körkort blev ogiltiga för mer än 3 år sedan.

När jag skaffade thailändska körkoren första gången var det busenkelt. Det var det även när jag sedan förnyade körkorten innan de jag hade blivit ogiltiga. Men nu har det blivit lite högre krav men om man numera förnyar innan de gamla körkorten gått ut så behöver man bara åka till Land Department sa en vän och de ger ett login för en att kunna göra teoriproven hemma. När man är godkänd så finns detta i systemet och det är bara att åka till Land Department och jag vet inte om det även då görs t.ex. testerna för att kolla att synen är okej mm?

Alla frågorna med rätt svar finns att läsa på och svara på t.o.m. svenska av vad jag kan se…Men jag hade enbart att välja mellan thailändska eller engelska när jag gjorde proven på Land Department så det är nog klokt att gå igenom frågorna och svaren även på engelska.
Förnyade förra året.
Behöver inte göra ett teoriprov utan se en video med några simpla frågor.
Du behöver inte åka till trafikverket för att få log in, det får du på deras hemsida.
Syn och färg test görs på plats.
Land department? Det är ju en helt annan myndighet men kanske ligger i samma lokaler där? Det gör det inte i Pattaya, där är det 2 olika byggnader, körkort på traffic och hus/mark på Land.
 
När det gäller de 5-åriga thailändska körkorten så kan man komma för att förnya dessa när man nått 6 månader innan giltighetens slutdatum.

När det gäller de 2-åriga så vet jag inte om det är samma dock?

Ett Internationellt körkort gäller dock bara 1-år och kanske man då bara också får ett thailändsk körkort med bara 1-års giltighet?

Mitt gällande svenska passnummer står längst ner på de thailändska körkorten och mitt pass kommer att gå ut mer än 1 år innan de thailändska körkorten går ut. Jag måste när jag förnyar ha med mig det körkort som står på körkorten samt om jag bytt till nytt pass naturligtvis också med mig detta eftersom det är passnumret som kommer på de nya körkorten.

Ta alltid med ditt gamla pass om du reser till Thailand för det behövs även om du har t.ex. bankkonton mm. med referenser till ditt utgångna pass.
 
Förnyade förra året.
Behöver inte göra ett teoriprov utan se en video med några simpla frågor.
Du behöver inte åka till trafikverket för att få log in, det får du på deras hemsida.
Syn och färg test görs på plats.
Land department? Det är ju en helt annan myndighet men kanske ligger i samma lokaler där? Det gör det inte i Pattaya, där är det 2 olika byggnader, körkort på traffic och hus/mark på Land.
Okej ännu enklare än min vän berättade för några dagar sedan.

Du har rätt det är jag som har Land Department i skallen efter helt andra ärenden och jag fick leta på Google Maps för att hitta vad platsen heter då det bara står på thailändska annars. Det har varit lite mycket sedan jag kom till Thailand men nu har mycket löst sig på ett bra vis!

Udon Thani Provincial Transport Office - På andra våningen finns en disk där det står ”Driving Licences”

IMG_6910.png
 
Förnyade förra året.
Behöver inte göra ett teoriprov utan se en video med några simpla frågor.
Du behöver inte åka till trafikverket för att få log in, det får du på deras hemsida.
Syn och färg test görs på plats.
Land department? Det är ju en helt annan myndighet men kanske ligger i samma lokaler där? Det gör det inte i Pattaya, där är det 2 olika byggnader, körkort på traffic och hus/mark på Land.

Det är DLT (Department of Land Transport)
 
Och det är iaf inte i Pattaya samma som Land office där man gör mark och husärenden.
Land office ligger på Khorpai inne i centrum.
DLT ligger utanför stan vid The Regent.
Men skiljer sig väl från kommun till kommun.
I Lomsak och Borabue låg markärenden i samma byggnad som Amphoe.
 
Och det är iaf inte i Pattaya samma som Land office där man gör mark och husärenden.
Land office ligger på Khorpai inne i centrum.
DLT ligger utanför stan vid The Regent.

Nej. Det är helt olika myndigheter. DOL (Department of Land Office) har absolut inget att göra med DLT

Är nog ovanligt att dom ligger samlokaliserade. Här i Rayong är dom inte ens i närheten av varandra. DOL ligger tvärs över gatan mot Amphur men DLT ligger i andra änden av stan
 
Nej. Det är helt olika myndigheter. DOL (Department of Land Office) har absolut inget att göra med DLT

Är nog ovanligt att dom ligger samlokaliserade. Här i Rayong är dom inte ens i närheten av varandra. DOL ligger tvärs över gatan mot Amphur men DLT ligger i andra änden av stan
Ja även i Pattaya långt ifrån varandra alla dessa myndigheter.
DLT vid the Regent.
DOL vid Korpai.
Amphoe i Banglamung.
Skatteverket i Jomtien.
 
Andra myndigheter man har mycket att göra med är PEA (el-verket) och PWA (vattenverket)
PEA finns flera kontor att gå till hemma.
Ett nära Amphoe huvudkontoret tror jag, ett på Pattayathai, där kan man även ladda elbil och ett på pattayaklang, innan fanns ett inne på Big-C på klangen men borta nu.
PWA ligger vid by passen lite efter höjd med Bangkok hospital.
 
PEA finns flera kontor att gå till hemma.
Ett nära Amphoe huvudkontoret tror jag, ett på Pattayathai, där kan man även ladda elbil och ett på pattayaklang, innan fanns ett inne på Big-C på klangen men borta nu.
PWA ligger vid by passen lite efter höjd med Bangkok hospital.

Det som är bra numera är att flera av dessa myndigheter nu har appar för mobilen man kan nyttja så man slipper åka dit. Kör både PEA och PWA i mobilen nu och ser mätaravläsningar och betalar räkningar direkt via mobilen

DLT kör ju sina kurser/teoriprov online etc
 
När det gäller de 5-åriga thailändska körkorten så kan man komma för att förnya dessa när man nått 6 månader innan giltighetens slutdatum.

När det gäller de 2-åriga så vet jag inte om det är samma dock?

Ett Internationellt körkort gäller dock bara 1-år och kanske man då bara också får ett thailändsk körkort med bara 1-års giltighet?

Mitt gällande svenska passnummer står längst ner på de thailändska körkorten och mitt pass kommer att gå ut mer än 1 år innan de thailändska körkorten går ut. Jag måste när jag förnyar ha med mig det körkort som står på körkorten samt om jag bytt till nytt pass naturligtvis också med mig detta eftersom det är passnumret som kommer på de nya körkorten.

Ta alltid med ditt gamla pass om du reser till Thailand för det behövs även om du har t.ex. bankkonton mm. med referenser till ditt utgångna pass.
Jag har 3 års giltighetstid på mitt internationella kk men fick 1 års thai kk som enl min flickvän är som en prövotid innan man kan få sitt 5 åriga
 
D
Okej ännu enklare än min vän berättade för några dagar sedan.

Du har rätt det är jag som har Land Department i skallen efter helt andra ärenden och jag fick leta på Google Maps för att hitta vad platsen heter då det bara står på thailändska annars. Det har varit lite mycket sedan jag kom till Thailand men nu har mycket löst sig på ett bra vis!

Udon Thani Provincial Transport Office - På andra våningen finns en disk där det står ”Driving Licences”

IMG_6910.png
Det var där jag var fast på bottenvåningen direkt till vänster
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp