Problem att förnya O - A (Visum) om man hyr bostad i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Långeman " sa:
Du har alldeles rätt Glimten, därav mitt Ja, nej tidigare. Ta med svärmor och gå dit du, så hon får visa upp falangen 555 5 555
Som jag misstänkte då.. Nej jag tar farsgubben me.mig han får ta på sig sin uniform så att imigration ställer sig i givakt o drt händer nåt ;);)
 
"glimten66 " sa:
Som jag misstänkte då.. Nej jag tar farsgubben me.mig han får ta på sig sin uniform så att imigration ställer sig i givakt o drt händer nåt ;);)
Ja berättade för min fru om de nya reglerna ... hon bara suckade ...
 
Är skeptisk, skall alla som inhyser en farang över natten behöva springa och anmäla det, åker över och bor hos svärmor en natt, skall man anmäla, sen drar vidare till en mormor så skall hon springa och anmäla.
Alla turister som backpackar, skall då anmälas om dom stannar till på en resort mitt ute i ingenstans i Isaan.
Kommer ju inte funka, Inga som bor i hus i Isaan tex och inhyser en farang kommer veta detta och alla hänger inte på forum eller läser Thai lagar och regler innan dom tar en semestertur.
 
Ni som kommer som turister är turister, hur skall dom veta om ni hängt i någons hus? detta gäller nog mest hotell, såna som hyr ut hus och resorteer etc. Kommer inte funka med om dom skall applicera det på någon privatperson som har en farang turist hemma och sover där vare sig det är fru eller annat, om du inte har tex tillfälligt uppehållstillstånd och bor i landet och skall springa på IM och förnya, med det gör ju inte en turist han faller under 90 dagars regeln.
 
Tror knappast det gäller oss som är turister. Kanske man får problem om man vill förlänga sitt visum, men gäller nog främst de med uppehållstillstånd ... börjar likna Östeuropa innan muren föll. :(
 
:) nej Nordkorea i dagsläget:)
Harpratatme tjejen om alla dessa regler o struligheter som thai hittar på o hon e inte heller främande för Cambodja ......
 
"Jonas " sa:
Ni som kommer som turister är turister, hur skall dom veta om ni hängt i någons hus? detta gäller nog mest hotell, såna som hyr ut hus och resorteer etc. Kommer inte funka med om dom skall applicera det på någon privatperson som har en farang turist hemma och sover där vare sig det är fru eller annat, om du inte har tex tillfälligt uppehållstillstånd och bor i landet och skall springa på IM och förnya, med det gör ju inte en turist han faller under 90 dagars regeln.

Växla ner lite nu 555
För alla som bor på hotell, är hotellen skyldiga att rapportera, bor man inte på hotell så skall man meddela den lokala Polisen inom 24 tim var man bor, tex besök hos svärmor.( Vilket nog ingen gör) men man är skyldig att meddela var man bor som Gäst i Kungariket.

Detta är inget nytt, bara att man börjar tillämpa detta striktare nu, finns nog anledning för dom dom gämmer sig att vakna upp nu.
Hyr man hus, eller condo privat, så skall den som är ägare rapportera till I - M
 
"Janne " sa:
Tror knappast det gäller oss som är turister. Kanske man får problem om man vill förlänga sitt visum, men gäller nog främst de med uppehållstillstånd ... börjar likna Östeuropa innan muren föll. :(

Janne jag var ju drabbad av detta, men om du tänker efter lite, så kanske det blir bättre för oss som bor här, kanske vi slipper få höra en massa skit om faranger.
 
"Långeman " sa:
Växla ner lite nu 555
För alla som bor på hotell, är hotellen skyldiga att rapportera, bor man inte på hotell så skall man meddela den lokala Polisen inom 24 tim var man bor, tex besök hos svärmor.( Vilket nog ingen gör) men man är skyldig att meddela var man bor som Gäst i Kungariket.

Detta är inget nytt, bara att man börjar tillämpa detta striktare nu, finns nog anledning för dom dom gämmer sig att vakna upp nu.
Hyr man hus, eller condo privat, så skall den som är ägare rapportera till I - M

Det var ju det jag skrev och i översättningen står det ingenstans att man är skyldig att rapportera utan husägaren, det står också att det är husägaren som får bötestraffet och har skyldigheten.

Att tro att turister känner till detta att dom skall springa och rapportera är jag skeptisk till, Glimten66 frågade ju stanna en längre tid hos sin tant och då som turist på längre tusristvisum om jag förstod rätt, han anmäller sig inte till IM.
Du svarade ju på vad han skulle göra.

Samma tro att folk ute i byarna känner till detta ingen info man får när man äntrar landet som turist, utan som sköts av hotell etc.

Läs vad jag skriver
 
Jonas spelar ingen roll om jag bara e där en månad jag ska anmäla.inom 24 timmar om jag byter region men hittills e det inget som har efterlevts
 
Det e ju samma med passet det ska du ju allti bära me dig enlogt reglerna det har heller inte efterlevts förut men nuger dom dig grova böter om dom skulle stoppa dig o du inte har det men hur stor e xhansen.men det e va lagen säger
 
"glimten66 " sa:
Jonas spelar ingen roll om jag bara e där en månad jag ska anmäla.inom 24 timmar om jag byter region men hittills e det inget som har efterlevts

Jo jag vet men att applicera det på turister blir nog svårt som jag skrev tidigare ingen som turist vet detta, vi kommer hit och det sköts per automatik.
Sen uppehåller vi oss i ett hus och då har dom skylldigheten om man läser vad som står där inte vi.
Men vilket som vilken turist känner till det om man inte får infon på inträdet i landet. Därför kommer det inte kunna skötas hur skall det ens konntrolleras.
Skall infon skickas ut till hela Thailändska befolkningen om denna regel att dom blir bötesskyldiga, ja kommer nog funka bra, men lyckas dom få ut infon kommer det nog funka om dom riskerar förlora bath i böter.
fortsatt skeptisk.
Står inte att den utlänning som innträder landet i den översättningen Långeman la upp har skylldigheten.
Det är inte turisten som får stå och betala böterna när han lämnar landet.
 
Läs igen vad det stå, Hus ägare, hotell chef eller ägare etc. har skylldighet alltså inte turisten som sover över där.
 
"glimten66 " sa:
Det e ju samma med passet det ska du ju allti bära me dig enlogt reglerna det har heller inte efterlevts förut men nuger dom dig grova böter om dom skulle stoppa dig o du inte har det men hur stor e xhansen.men det e va lagen säger

Aaaah det där gick dom ut med efter par dagar i tidningen att det kommer inte bli så hårt det gick högsta hönset för ansvarig myndighet ut med i intevju i Bangkopost efter det som kom efter folk på myndigheterna i hua hin gick ut med denna sak.
Den infon kan du leta dig fram på nyhetsblaskorna här nere eller lättare säkert hitta på Thaivisa tog inte ens en dag innan han gick ut och sa att dom kommer inte hårdföra det så som sas.

Det är ju inte första saken som dragits tillbaks på dom nya hårdföraregler som innförts får ju hänga med på efterföljande historier.
 
"Jonas " sa:
Aaaah det där gick dom ut med efter par dagar i tidningen att det kommer inte bli så hårt det gick högsta hönset för ansvarig myndighet ut med i intevju i Bangkopost efter det som kom efter folk på myndigheterna i hua hin gick ut med denna sak.
Den infon kan du leta dig fram på nyhetsblaskorna här nere eller lättare säkert hitta på Thaivisa tog inte ens en dag innan han gick ut och sa att dom kommer inte hårdföra det så som sas.

Det är ju inte första saken som dragits tillbaks på dom nya hårdföraregler som innförts får ju hänga med på efterföljande historier.
Dom tog bort det men rekomenderarde att man bar en kopia på passet Dom skulle inte som alla trodde att dom skulle stoppa folk och fråga efter passet utan om det skulle bli något problem sp polis kom till platsen då kunde det vara bra att ha en kopia med sig.
 
Jag har aldrig paaset me mig jag förlitar mig på mitt 5 åriga thaikörkort
 
"Jonas " sa:
Läs igen vad det stå, Hus ägare, hotell chef eller ägare etc. har skylldighet alltså inte turisten som sover över där.


Det som gjorde, att jag blev nekad förlängning, var att dom använder oss faranger som maktmedel för att få in sin rapport, trots att detta är något mellan endast I - M och hyresvärden.Jag påpekade detta, med det var ingen som förstod helt plötsligt.
Detta är känt att hotellen gjort detta länge, och är nog vanligt i dom flesta länder.
 
"Jonas " sa:
Ni som kommer som turister är turister, hur skall dom veta om ni hängt i någons hus? detta gäller nog mest hotell, såna som hyr ut hus och resorteer etc. Kommer inte funka med om dom skall applicera det på någon privatperson som har en farang turist hemma och sover där vare sig det är fru eller annat, om du inte har tex tillfälligt uppehållstillstånd och bor i landet och skall springa på IM och förnya, med det gör ju inte en turist han faller under 90 dagars regeln.


Så här är det,om man bor på hotell, och så sköter dom om detta.
Om man som glimten kommer som turist och har angett vid sin inresa att han skall bo på Hilton Pattaya, inga problem. Skall han sedan besöka sväfar med sin fina uniform, så skall han inom 24 tim. meddela till den lokala Polisen att ahn kommer att vistas där x antal dagar, han åker tillbaka till Hilton, sedan hem inga problem.
För dig Jonas som hyr fast bostad, som du återkommer till, samt att du anger den adressen vid din inresa, där är kravet att din hyresvärd är skyldig att rapportera att du bor där. Du har ju en fast bostad.
Det är 2 skilda saker, blanda inte ihop dom.
 
"Långeman " sa:
Hur har du lyckats med att få ett på 5ÅR??????

Mitt första ba på ett.år när.jag sen förlängde så fick jag bägge på fem år hade ju visa på den tiden ska förlänga dom näsra år så lär bwhöva ett visa då med så.jag inte får på 1 år
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar
1 K
palnordell
P
 
Tillbaka
Topp