Problem att förnya O - A (Visum) om man hyr bostad i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Farang53 " sa:
Om man hyr boendet så anser jag att man begär av ägaren kopia av hans (hennes) husbok med underskrift sedan kopia av hans (hennes) ide kort med underskrift sedan en kopia på ditt boende med att han (hon) intygar att du bor där. Det tar man med sig till I-M. Det går inte att lita på alla att dom registrerar er när ni kommer in i Landet.

Dom villatt det skall ske på en speciell blankett, och att hyresvärden skall rapportera kontunerligt

"Hans Svensson " sa:
Långeman...-ta det bara L U G N T....-Det kommer att gå bra! Lycka till!

Konstigt nog så inträffade det något undrligt i dag, jag fick mina stämplar och får vara gäst ytterligare 1 år, undrar Hans om du var inblandad eftersom det funkade nu.
Tack för ditt stöd, och välgångsönskning.

"Långeman " sa:
Dom villatt det skall ske på en speciell blankett, och att hyresvärden skall rapportera kontunerligt

Med hjälp av Google traslate så kommer denna info.från Thaivisa i dag.Inget nytt men har börjat tillämpas.

PHUKET: - Immigration Polisen söker mer stelt regler om anmälan av utlänningar som bor på hotell, villor eller hus i Thailand.

De förklarade att kontroller kommer att göras när en utlänning begär förlängning av vistelse i Thailand. Om den plats där de vistas inte finns i anmälningssystemet, kommer ägaren eller chef att bötfällas B1,600.

Reglerna är lagda i 38 § i lagen om invandring, där det står, i del, "Befälhavaren, ägare eller innehavare av en bostad, eller hotelldirektör där utlänningen, som har fått tillstånd att stanna tillfälligt i kungariket, är logi måste underrätta den behöriga tjänsteman vid Immigration Office som ligger i samma område ... inom 24 timmar efter ankomsten av den berörda utlänningen.

"Om det inte finns någon Immigration Office i det området, måste den lokala polisen i det området underrättas.

"Anmälan skall följa de föreskrifter som föreskrivs av generaldirektören." Anmälningar kan göras online men hotellet management, eller hem eller villa ägaren måste i första hand gå till Immigration personligen för att registrera och få ett användarnamn och lösenord.

Källa: http: //www.thephuket...rules-49368.php

En fråga till er...
Om jag kommer att vistas i korat hos tjejen o hennes föräldrar måste föräldrarna.då anmäla.detta.till imigration

Nej och ja Du kan göra det själv på närmaste polisstation. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ::)

... men om man skriver den adressen på slippen man fyller i vid inresa?

Vad händer om man glömmer?

Om Micke kliver in på polis stationen å anmäler sig själv syr dom väl in han på direkten ;D ;)

?
Kan inte tänka dom anmält in mig här men det vet jag ju inte kanske agencyn gjort det.

Nope men inget som påverkar oss, i översättningen ägarens skyldighet att anmäla, ägaren åker på böter tex. I Glimten66 fall då kan eller skall inte han gå och anmäla utan det blir ju ägaren till huset som skall göra och har skyldigheten och blir straffad om det inte görs inte farangen.

Så blir väl hans kärring eller den i familjen som står på huset. Som Glimten66 sa, inte att han kan göra själv som andra skrev enligt den översättningen?

För dom kan ju inte lägga ansvaret på faranger som kommer på längre turistvisum dessa måste man ju anta inte känner till sådana regler. Sen bofasta faranger med retirement och boende här kanske det finns annan anmälningsplikt.

"Jonas " sa:
Nope men inget som påverkar oss, i översättningen ägarens skyldighet att anmäla, ägaren åker på böter tex. I Glimten66 fall då kan eller skall inte han gå och anmäla utan det blir ju ägaren till huset som skall göra och har skyldigheten och blir straffad om det inte görs inte farangen.

Om dom inte gör det som i mitt fall, så sätter I - M tryck på mig som sökande, genom att avvisa min ansökan om förlängning. När detta är gjort av husägaren, skall man som sökande, ha en kopia på husägarens anmälan.

Tror detta är ett första steg i ledet, för att ha kontroll var alla faranger håller hus. Finns troligen en del, som man inte vill skall vara gäster i Thailand

"Långeman " sa:
Om dom inte gör det som i mitt fall, så sätter I - M tryck på mig som sökande, genom att avvisa min ansökan om förlängning. När detta är gjort av husägaren, skall man som sökande, ha en kopia på husägarens anmälan.

Tror detta är ett första steg i ledet, för att ha kontroll var alla faranger håller hus. Finns troligen en del, som man inte vill skall vara gäster i Thailand

Jo men trodde att Glimten66 menade stanna en längre tid hos tanten på semestern att han skulle ta längre turistvisum eller skall han sluta jobba och flytta ner? är ju annan situation än ni är i?
Han springer ju isåfall inte på im och förlänger?

Sant ska inte sluta jobba men aom reglerna säger så ska jag anmäla aenast 24 timmat efter ankomst om man inte bor på hotell eller har jag missuppfattat det hela

"glimten66 " sa:
Sant ska inte sluta jobba men aom reglerna säger så ska jag anmäla aenast 24 timmat efter ankomst om man inte bor på hotell eller har jag missuppfattat det hela

Du har alldeles rätt Glimten, därav mitt Ja, nej tidigare. Ta med svärmor och gå dit du, så hon får visa upp falangen 555 5 555

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar