Här är ett exempel på en sådan dosa
På SEB har jag själv valmöjlighet mellan att logga in med antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa (utan något kort i och ej ansluten med sladd).
På Länsförsäkringar Bank endast Mobilt Bank ID och samma på Avanza & Nordnet Bank samt SAVR.
På Handelsbanken antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa som det skall sättas in som kan köras utan sladd eller med sladd till en USB A port.
På Handelsbanken gäller följande för betalningar/överföringar till andra konton inom Sverige:
Med mobilt Bank ID = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 500.000 kr
Vid Utlandsbetalning eller överföringar:
Med mobilt Bank ID = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 150.000 kr
Vid större belopp än ovan för samtliga banker så går det dock att tala med bankerna och göra betydligt större överföringar men det är och har tyvärr blivit ännu dyrare från början av 2023. Vanligtvis så använder jag dock WISE när jag överför pengar från Sverige till Thailand. När jag jobbat i Australien och för att få tillbaka på skatten samt för att lösa ut pension tillgodo så var man tvungen att ha ett bankkonto i Australien och ett sådant har jag via WISE och detta har funkat utmärkt. Tyvärr så går det dock ännu ej av vad jag vet öppna ett WISE konto i Thailand men hopas detta blir möjligt.