Att förnya BankID

Idag stod radion på med ”Ring P1”. En äldre man i Sverige beklagade sig över att hans BankID gått ut.
Programledaren sa att han skulle uppsöka sin bank. Det kan man göra när man bor i Sverige.
För oss är det lönlöst. Jag skickade in en kommentar til Ring P1

Vi är födda i Sverige och har svenska personnummer men är inte längre mantalsskrivna i Sverige.
Därför vägrar vår svenska bank att förnya våra BankID.
Vi kan inte längre logga in på banken, Skatteverket, Pensionsmyndigheten eller någon annan svensk myndighet. Vi tvingades sälja ut våra aktieinnehav i Sverige.
Efter det att UD dragit in vårt honorärkonsulat tvingades vi vart femte år till en flera timmar lång flygresa för att förnya våra svenska ID-kort.
Det löste vi genom att byta medborgarskap.
Våra spanska ID-kort behöver inte förnyas förrän den första januari år 9999. Det är 7.976 år tills dess!

Sverige och Spanien har utvecklats men åt olika håll.
Du är då enjävla patetisk gnällspik säg ifrån dig sve......skap, tack

Gnällspik, är väl många svenskar och flera på forumet som haft problem med både frysta bankonton och då mistat möjlighet till bankid bara för flyttat utomlands.
Blir ju problematiskt med pensionsmyndighet etc.
Nu börjar dom ju ordna med e-id för utlandboende men är ju knappt ett år sen tillbaks det funkade.
Även om inte alla har blivit av med så har det hänt många.
Mitt bankkonto på Swedbank frös dom och fick inget nytt av annan bank för hade inga pengar inom Sverige på bank.
Då kunde jag inte få bankid och logga in, ändra på fonder på min pension, se vad jag hade på min pension etc etc.

I Norge där jag inte är svensk medborgare gick det lätt att få ett bankid så man hade tillgång till dom grundläggande myndigheterna.
I Sverige där jag är svensk medborgare och har ihopsparad pension hos pensionsmyndigheten vart det stora problem få bankid efter fryst bankkonto och fick först när jag skrev in mig i Sverige igen.

Ett praktiskt exempel: På datorn begär jag en överföring av 100 Euro från mitt konto A till mitt VISA-kort B.
Då måste jag först ha lösenordet till datorn och dessutom ha lösenordet till banken.

Jag får ett SMS som säger: "Du vill överföra 100 Euro från konto A till VISA-kort B. Bekräfta med denna kod: 123456."
Vad kan bedragaren göra om detta SMS-meddelandet hamnar hos honom/henne?

Bara sms:et kan dom inte göra något med men det är tyvärr vanligt att den ursprungliga inloggningen med lösenord är på "drift" p.g.a dels att folk har virus i sina datorer med keyloggers som skickar allt man skriver till "the bad guys" och dels är det vanligt att folk använder samma lösenord på många olika inloggningar och har du t.ex samma lösenord på banken som på andra ställen kan något av de andra ställena du använder samma lösenord (med mindre säkerhet) haft "inbrott" och alla kunders lösenord kommit på drift och finns till salu på darknet t.ex
Finns flera tjänster på nätet där du kan söka på dina vanliga inloggningsnamn och se om det lösenordet kommit på drift
Den kanske vanligaste är denna: Have I Been Pwned: Check if your email has been compromised in a data breach

Innan vi beviljades spansk medborgarskap MÅSTE vi skriva på att vi befriade oss från det svenska medborgarskapet. Spanien accepterar nämligen inte dubbelt medborgarskap.
Finns man inte med i det svenska SPAR-registret spelar det ingen roll vilket medborgarskap man har.

Jag har full rätt att vara irriterad om någon tvingar oss att sälja av våra aktieinnehav.
Kanske dags att vi tar initiativet, att tömma det svenska bankkontot?

Jag håller fullständigt med PanPan att E-id skall hanteras av en statlig myndighet.
Alla EU-medborgare borde ha en laglig rätt till en ID-handling och ett bankkonto inom EU.

Alla EU-medborgare borde ha en laglig rätt till en ID-handling och ett bankkonto inom EU.
Nu har väl samtliga EU-medborgare laglig rätt till en ID-handling om du inte menar att införa en gemensam ID för hela unionen?

Tror inte att det är så lätt att öppna ett konto i valfritt land för vem som helst i EU utan bara där man är medborgare.

Har man som du sagt upp ett svenskt medborgarskap kan du knappast förvänta sig fullservice i Sverige.

Nu har väl samtliga EU-medborgare laglig rätt till en ID-handling om du inte menar att införa en gemensam ID för hela unionen?

Tror inte att det är så lätt att öppna ett konto i valfritt land för vem som helst i EU utan bara där man är medborgare.

Har man som du sagt upp ett svenskt medborgarskap kan du knappast förvänta sig fullservice i Sverige.
Det finns 100 000 tals som bor i Sverige utan medborgarskap som mer än förväntar sig, kräver, att få full service och livslång försörjning för sig och alla som de vill ta hit.....

Här är ett exempel på en sådan dosa

IMG_8516.jpeg
På SEB har jag själv valmöjlighet mellan att logga in med antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa (utan något kort i och ej ansluten med sladd).

På Länsförsäkringar Bank endast Mobilt Bank ID och samma på Avanza & Nordnet Bank samt SAVR.

På Handelsbanken antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa som det skall sättas in som kan köras utan sladd eller med sladd till en USB A port.

På Handelsbanken gäller följande för betalningar/överföringar till andra konton inom Sverige:

Med mobilt Bank ID = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 500.000 kr

Vid Utlandsbetalning eller överföringar:

Med mobilt Bank ID = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 150.000 kr

Vid större belopp än ovan för samtliga banker så går det dock att tala med bankerna och göra betydligt större överföringar men det är och har tyvärr blivit ännu dyrare från början av 2023. Vanligtvis så använder jag dock WISE när jag överför pengar från Sverige till Thailand. När jag jobbat i Australien och för att få tillbaka på skatten samt för att lösa ut pension tillgodo så var man tvungen att ha ett bankkonto i Australien och ett sådant har jag via WISE och detta har funkat utmärkt. Tyvärr så går det dock ännu ej av vad jag vet öppna ett WISE konto i Thailand men hopas detta blir möjligt.

På SEB har jag själv valmöjlighet mellan att logga in med antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa (utan något kort i och ej ansluten med sladd).

På Länsförsäkringar Bank endast Mobilt Bank ID och samma på Avanza & Nordnet Bank samt SAVR.

På Handelsbanken antingen Mobilt Bank ID eller Bankdosa som det skall sättas in som kan köras utan sladd eller med sladd till en USB A port.

På Handelsbanken gäller följande för betalningar/överföringar till andra konton inom Sverige:

Med mobilt Bank ID = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 500.000 kr

Vid Utlandsbetalning eller överföringar:

Med mobilt Bank ID = Max 30.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren utan ansluten sladd = Max 50.000 kr
Med Bankdosan/Kortläsaren med ansluten sladd = Max. 150.000 kr

Vid större belopp än ovan för samtliga banker så går det dock att tala med bankerna och göra betydligt större överföringar men det är och har tyvärr blivit ännu dyrare från början av 2023. Vanligtvis så använder jag dock WISE när jag överför pengar från Sverige till Thailand. När jag jobbat i Australien och för att få tillbaka på skatten samt för att lösa ut pension tillgodo så var man tvungen att ha ett bankkonto i Australien och ett sådant har jag via WISE och detta har funkat utmärkt. Tyvärr så går det dock ännu ej av vad jag vet öppna ett WISE konto i Thailand men hopas detta blir möjligt.
Jag har länsförsäkringarbank och har både en dosa och mobilt bankid.

Jag har länsförsäkringarbank och har både en dosa och mobilt bankid.
Jo kan säkert få en dosa där också om jag önskar men har heller inga bankkort eller betalservice via Länsförsäkringar bank utan har bara bankkonton där samt nästan alla mina försäkringar. I och med att jag inte har betalservice eller kort så behöver jag inte betala någon avgift per månad eller år till länsförsäkringar.

Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.

Det är möjligt att öppna ett bankkonto utan svenskt personnummer med utländskt pass.

Banken får inte öppna konto om:
Banken inte kan identifiera dig på ett tillräckligt säkert sätt. Banken bedömer att den information som du lämnar om varför du vill öppna ett konto inte är tillräcklig. Banken genom att öppna ett konto bryter mot någon regel i lag eller föreskrift.

Innan vi beviljades spansk medborgarskap MÅSTE vi skriva på att vi befriade oss från det svenska medborgarskapet. Spanien accepterar nämligen inte dubbelt medborgarskap.
Finns man inte med i det svenska SPAR-registret spelar det ingen roll vilket medborgarskap man har.

Jag har full rätt att vara irriterad om någon tvingar oss att sälja av våra aktieinnehav.
Kanske dags att vi tar initiativet, att tömma det svenska bankkontot?

Jag håller fullständigt med PanPan att E-id skall hanteras av en statlig myndighet.

Det är på gång men måste tyvärr säga att det varit på gång ganska många år nu i flera olika skepnader och under flera olika ansvariga

Nu finns i alla fall en specifik myndighet som ska ansvara för detta

Det är på gång men måste tyvärr säga att det varit på gång ganska många år nu i flera olika skepnader och under flera olika ansvariga

Nu finns i alla fall en specifik myndighet som ska ansvara för detta

Fast det här är väl ett delbetänkande från en utredning?

Det finns väl ingen myndighet som formellt har fått ansvar för e legitimation ännu?

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar