Att förnya BankID

Har utflyttade thai rätt till det?
Stod att i första utdelningen skall det gå till "thai in need".
Har ingen aning och lade in informationen till dem av er vars fruar som vil ansöka och inte är i Thailand då det är nu på sista svängen att ansöka bara. Som mycket och huvudsaken jag gått med i TS är att dela av mig och finna information som jag och min fru kan ha nytta av då det finns en samlad kunskap bland många här.

Är i sak inte för Digital Wallet:er och speciellt inte för sådana där en myndighet kan se vad varenda baht går till och även styr över vad som får handlas och inte som denna! Jag har försökt förklara för min fru men hon insisterade att hon ville söka och jag tror tyvärr att hon inte förstod mycket av vad jag försökte förmedla utan bara ser att hon eventuellt kan få 10.000 Baht? Hon har aldrig röstat i Thailand sedan vi träffades och aldrig tidigare vad hon berättat, men jag är högst medveten om att detta är s.k. röstfiske för framtiden och är emot sådana metoder...

Som kan ses i andra inlägg som jag skrev samtidigt så har jag lämnat lite annan info som kanske någon kan ha nytta av? Min fru behöver hjälp av mig då det t.ex. gäller att ladda appar och få igång dessa som t.ex. igår när jag hjälpte henne att få Youtube att fungera. Det var inget speciellt för det var bara att logga in via hennes login till hennes Google Konto (som jag skrivit upp och sparat i mina papper) tillsammans med lösenordet och då kom hennes Youtube konto igång.

Jag och frugan fick vänta ett antal timmar vid ankomsten Suvarnabhumi tills avgången med inrikesflyget vidare till Udon Thani. Frugan bytte då från sitt svenska Telenor SIM-kort till sit thailändska AIS SIM kort i sin nya Iphone och ordnade så att detta kom igång. Hon kunde därefter på bara några minuter få igång Bangkok Internet Bank på sin nya Iphone genom att bla. verifiera sin identitet med sitt thailändska Blå ID-kort och det kom nästan omedelbart ett SMS som svar för aktiveringen och allt var klart :)

Jag vet inte om faranger med ett Rosa Thai ID-kort kan göra likadant? (gissar på troligen inte)?och jag har inget sådant personligen. Jag måste personligen gå till något av de "specifika" Bangkok Bank kontor där jag öppnat mina konton på i Thailand från start (ett i Udon och ett i Si Racha) och inga andra Bangkok bank kontor! Som sagt tidigare så måste jag ladda "Appen" och sedan ett aktivt thailändskt SIM-kort i min mobiltelefon tills det kommer ett SMS som svar och som gör att jag kan få igång Bangkok Bank - Internet Bank. När väl igång så kan jag sätta tillbaka mitt svenska SIM-kort och använda Bangkok Bank Internet bank via mobilla nätverk eller WiFi vare sig jag befinner mig i t.ex. Thailand eller i Sverige.

Jag och frugan fick vänta ett antal timmar vid ankomsten Suvarnabhumi tills avgången med inrikesflyget vidare till Udon Thani. Frugan bytte då från sitt svenska Telenor SIM-kort till sit thailändska AIS SIM kort i sin nya Iphone och ordnade så att detta kom igång. Hon kunde därefter på bara några minuter få igång Bangkok Internet Bank på sin nya Iphone genom att bla. verifiera sin identitet med sitt thailändska Blå ID-kort och det kom nästan omedelbart ett SMS som svar för aktiveringen och allt var klart :)

Jag vet inte om faranger med ett Rosa Thai ID-kort kan göra likadant? (gissar på troligen inte)?och jag har inget sådant personligen. Jag måste personligen gå till något av de "specifika" Bangkok Bank kontor där jag öppnat mina konton på i Thailand från start (ett i Udon och ett i Si Racha) och inga andra Bangkok bank kontor! Som sagt tidigare så måste jag ladda "Appen" och sedan ett aktivt thailändskt SIM-kort i min mobiltelefon tills det kommer ett SMS som svar och som gör att jag kan få igång Bangkok Bank - Internet Bank. När väl igång så kan jag sätta tillbaka mitt svenska SIM-kort och använda Bangkok Bank Internet bank via mobilla nätverk eller WiFi vare sig jag befinner mig i t.ex. Thailand eller i Sverige.
Skillnaden mellan Thaiarnas ID och våra rosa /farang ID är att de har ett chip samt ett riktigt Thai ID nummer , Vi verkar inte ha ett riktigt ID nummer och vi har defakto inget chip. Har försökt använda mitt ID på Bangkok bank när jag skall sätta in slantar via Automaten utanför, detta fungerade inte alls med detta ID nummer. Frugan kan däremot använda sitt. kunde däremot använda mitt bankkort för att identifiera mig på denna insättningsautomat. Men de äldre automaterna kan jag nu inte använda

Att förnya en säkerhetsdosa.
Vår svenska bank meddelade som sagt att de gamla säkerhetsdosorna inte kommer att fungera efter den 30 september
och att man skall beställa en ny. Det gjorde jag tidigt och kontaktade den ”expert” som skulle hjälpa mig att installera den.
Det kunde han inte och bad mig dröja för att rådfråga en kollega. Under tiden installerade jag den själv.
”Ja, vi såg att det hände någonting” svarade han.

Vår son har också beställt en dosa för en månad sedan.
Banken spelar in samtalen så det råder inga oklarheter om att dosan skulle skickas.
Att dosan är på väg ser man, Vid inloggningen krävs nämligen en dosa med färgkamera.
Vem betalar den månntro? Just det!
Med banken kan man inte tala idag då telefonkön är oändlig lång på grund av tekniska problem.
Den gamla dosan bygger på beprövad teknik och har aldrig fallerat!
Jag har alltid jobbat med teknik med syfte att göra saker enklare.

Att förnya en säkerhetsdosa.
Vår svenska bank meddelade som sagt att de gamla säkerhetsdosorna inte kommer att fungera efter den 30 september
och att man skall beställa en ny. Det gjorde jag tidigt och kontaktade den ”expert” som skulle hjälpa mig att installera den.
Det kunde han inte och bad mig dröja för att rådfråga en kollega. Under tiden installerade jag den själv.
”Ja, vi såg att det hände någonting” svarade han.

Vår son har också beställt en dosa för en månad sedan.
Banken spelar in samtalen så det råder inga oklarheter om att dosan skulle skickas.
Att dosan är på väg ser man, Vid inloggningen krävs nämligen en dosa med färgkamera.
Vem betalar den månntro? Just det!
Med banken kan man inte tala idag då telefonkön är oändlig lång på grund av tekniska problem.
Den gamla dosan bygger på beprövad teknik och har aldrig fallerat!
Jag har alltid jobbat med teknik med syfte att göra saker enklare.
Jag har inte ens en giltig dosa och har säkert inte använt dosa på 10 år. Klarar mig alldeles utmärkt med Bank_ID.

Jag har inte ens en giltig dosa och har säkert inte använt dosa på 10 år. Klarar mig alldeles utmärkt med Bank_ID.
Använder bara dosa (SEB), klart smidigt. Inga problem att byta om den gamla slutar fungera (har även fått en extra som back-up när vi har varit i Thailand). Fast man måste nog vara i Sverige och besöka ett kontor, för de verkar inte vilja posta den?

Har utflyttade thai rätt till det?
Stod att i första utdelningen skall det gå till "thai in need".
Du får inte äga mark eller ha chanot på mark eller egendom , då nekar de , Svärfar fick 10,000 bath Svärmor icke , orsak , hon ägr 15 rai rismark samt tomten huset deras står på

Använder normalt enbart Mobilt Bank ID. Men någon gång när den tjänsten har krånglat så har Dosan (SEB) kommit till användning.

När man skall köra igång Mobilt Bank när man t.ex. bytt mobiltelefon så underlättar det även att ta hjälp av dosan som då jag hjälpte min fru att få igång detta efter byte till ny Iphone. Det krävs dock numera även i tillägg att man legitimerar sig med svenskt pass eller svenskt ID (på SEB i alla fall).

När jag Mobilt Bank ID var fixat och skulle få igång Swish på frugans nya Iphone så gjorde jag dock detta via SEB Appen. Via SEB Appen så kan man också om man t.ex. glömt bort sin kod till sitt Bank Kort gå in och se denna och även ändra till en ny kod mm.

Använder normalt enbart Mobilt Bank ID. Men någon gång när den tjänsten har krånglat så har Dosan (SEB) kommit till användning.

När man skall köra igång Mobilt Bank när man t.ex. bytt mobiltelefon så underlättar det även att ta hjälp av dosan som då jag hjälpte min fru att få igång detta efter byte till ny Iphone. Det krävs dock numera även i tillägg att man legitimerar sig med svenskt pass eller svenskt ID (på SEB i alla fall).

När jag Mobilt Bank ID var fixat och skulle få igång Swish på frugans nya Iphone så gjorde jag dock detta via SEB Appen. Via SEB Appen så kan man också om man t.ex. glömt bort sin kod till sitt Bank Kort gå in och se denna och även ändra till en ny kod mm.
För att flytta från Swedbank till ett BKK konto funkar in detta med Nallen samt bank ID , Det krävs en dosa för att gör en transaktion till Thailand i detta fall.

För att flytta från Swedbank till ett BKK konto funkar in detta med Nallen samt bank ID , Det krävs en dosa för att gör en transaktion till Thailand i detta fall.
Okej. Jag använder bara bank till bank överföring mellan i mitt fall SEB till Bangkok bank för stora belopp. Jag begär sedan i Thailand att Bangkok Bank gör ett kontoutdrag där det framgår att det varit en transaktion eller fler som kommit från utlandet in till Thailand samt att banken stämpar och skriver under.

När det gäller mer vanliga summor somnyss så gillar jag att använda Wise och idag blev valet "Funds for personal expenses" i menyn som kommer upp. Men man kan även om man t.ex. har "1-year extension of stay" baserat på månadsinkomst att göra valet "Funds for long stay in Thailand".

Det tog mindre än 5 minuter att via Trustly metoden på Wise att sända 10000 kronor som då drogs omgående från mitt SEB konto tills att jag såg pengarna i baht på mitt och frugans gemensamma konto i Bangkok Bank. Inga avgifter i varken SEB eller Bangkok Bank heller...

Något mindre dålig växelkurs idag än i förra veckan

1727921766774.png
1727922299652.png

För att få behålla BankID måste man ha ett giltigt svensk ID-handling. Det kommer vi aldrig att ha. Har man väl bytt till spanskt medborgarskap byter man inte tillbaka till ett svenskt.

För att få behålla BankID måste man ha ett giltigt svensk ID-handling. Det kommer vi aldrig att ha. Har man väl bytt till spanskt medborgarskap byter man inte tillbaka till ett svenskt.
Då behöver man inte använda svenska banker heller.

Någon form av nostalgi och gammal kärlek till fosterlandet?

Jag ser till att ha och åtminstone två enheter med bank id. Telefonen och paddan. Jag har ju även en jobbtelefon som jag kan ha bank-id på ifall jag vill vara extra säker. Så behöver jag förnya bank-id på en ny telefon använder jag bara en paddan. När det gäller Nordea kan man vad jag förstår längre använda dosa till att skaffa nytt bank-id heller.

Jag ser till att ha och åtminstone två enheter med bank id. Telefonen och paddan. Jag har ju även en jobbtelefon som jag kan ha bank-id på ifall jag vill vara extra säker. Så behöver jag förnya bank-id på en ny telefon använder jag bara en paddan. När det gäller Nordea kan man vad jag förstår längre använda dosa till att skaffa nytt bank-id heller.
Bra att du tog upp detta för när jag kollade min gamla Iphone 8 Plus som fortfarande är konfigurerad för mig och som är min reserv telefon att kunna flytta över mitt Telenor SIM-kort till om det skulle behövas (därför vill jag inte ha E-SIM). Så såg jag att jag inte längre kan använda mobilt Bank ID på denna då den inte har använts på lång tid och nu inte längre är aktivt längre.

Men SEB tillåter att man har upp till som maximalt 3 enheter med mobilt Bank ID på så det skall gå att fixa tillbaka även om jag just nu befinner mig i Thailand. Har SEB bankdosa, svenskt pass och svenskt ID kort med mig så det skall inte vara något problem...

Från en sökning via internet:
Du kan ha tre aktiva mobila BankID utgivna av SEB samtidigt. För att skaffa mobilt BankID kan du behöva verifiera din identitet, då behöver du ett pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare tillgängligt.

Senast ändrad:
Nordea fungerar inte om du är utskriven :thumbsdown:

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0