Att förnya BankID

Jag loggade händelsevis in på vår svenska bank och fick veta att min "gamla dosa" inte kommer att fungera efter den 30 september.
Om jag emellertid flyger till Sverige kan jag ta med den gamla dosan (som en klimatåtgärd) för att GRATIS erhålla en modernare.
Min fru har en modernare dosa och eftersom vi lyckligtvis har gemensam tillgång till varandras konton.
kan jag med hennes dosa kan göra överföringar.
Ännu inget svar från bankens VD, eller dess underhuggare.

Detta kanske alla visste utom jag men mobilen blev svart så skulle fixa nytt BankId på ny mobilen. För några år sedan hände samma och då var jag tvungen att gå till Nordea och låna en dosa för kunde inte komma åt mitt gamla BankID.
Nu kan man ju identifiera sig med passet istället. Bild och scanna chippet med NFC.
Wow haha blev glatt överraskad. Som sagt det visste ni nog redan men har inte så mycket ärende i Sverige mer så är lite efter:laugh2:

Detta kanske alla visste utom jag men mobilen blev svart så skulle fixa nytt BankId på ny mobilen. För några år sedan hände samma och då var jag tvungen att gå till Nordea och låna en dosa för kunde inte komma åt mitt gamla BankID.
Nu kan man ju identifiera sig med passet istället. Bild och scanna chippet med NFC.
Wow haha blev glatt överraskad. Som sagt det visste ni nog redan men har inte så mycket ärende i Sverige mer så är lite efter:laugh2:
Frågan är varför man ständigt skall förnya... Kravet tyder på att systemet inte är säkert nog.
Våra spanska ID-kort behöver inte förnyas förrän år 9999.

Ja jag gjorde det när skulle ordna Freja digitala ID.

Jag loggade händelsevis in på vår svenska bank och fick veta att min "gamla dosa" inte kommer att fungera efter den 30 september.
Om jag emellertid flyger till Sverige kan jag ta med den gamla dosan (som en klimatåtgärd) för att GRATIS erhålla en modernare.
Min fru har en modernare dosa och eftersom vi lyckligtvis har gemensam tillgång till varandras konton.
kan jag med hennes dosa kan göra överföringar.
Ännu inget svar från bankens VD, eller dess underhuggare.
Min fru hittade idag en chat på Facebook där man resonerade om huruvida dosor kan skickas per post. Det kan man.
Jag ringde banken med min hemliga kod och fick efter kontrollfrågor beskedet att den nya dosan skall skickas snarast.
Jag lyckades också höja beloppsgränsen för utbetalningar. Kul när tekniken fungerar!

I samband med att min fru fick ny mobil så aktiverade jag Mobilt Bank ID via SEB-appen och hennes SEB Bankdosa.

Glömde av att också lägga in Swish och hittade inte hur jag skulle göra detta varken inloggad på SEB-appen eller via att logga in på SEB Internetbank så jag ringde till SEB. De skickade då ett SMS till min frus mobil/nummer och genom öppna länken som var bifogad så kom man in på en sida där jag kunde fixa med hennes ID kort och Mobila Bank ID så att Swish kom igång. Jag installerade dock först om själva Swish-appen i den ny mobilen.

För stunden funkar nu både mobilt Bank ID som Swish både på min frus nya som gamla mobil men den gamla mobilen (en Iphone) skall raderas när vi är i Thailand och tas över av hennes dotter vars gamla mobil är på sista versen. Den kommer då från start bli igångkörd i Thailand vilket är viktigt för att kunna ladda Appar som endast är möjliga om mobilen är igångkörd i Thailand.

Min fru skulle igår ladda ner den thailändska Digital/Electronic Wallet för att få 10.000 Baht och sista dagen för detta är 15 september.

Det gick inte att finna denna Appen via hennes Iphone som är igångkörd i Sverige.

Så jag tog fram en Android Mobil som blivit igångkörd i Thailand från början vilket var nödvändigt för att kunna ladda ner en App som heter Honda Connect Thailand och som kommunicerar med vår Honda i Thailand. På denna "thailändska mobil" gick det också att ladda ner den thailändska Digital Wallet'en och genom att sätta in min frus thailändska AIS SIM kort så kom det ett SMS svar med en 6-siffrig kod som behövdes för verifiering som en del av det som behövdes för att kunna slutföra ansökan.

Själv så blev jag förvånad idag när jag gick in på SEB och fann ett Debit Kort med ett nummer jag inte har ett kort för och som det stod skulle aktiveras... Jag ringde SEB Kort-avdelningen nyss som informerade mig att igår så hade banken skickat ett nytt kort därför att jag tydligen hade gjort en betalning på någon plats dör det förekommit bedrägerier men att inget försök mot mitt kort så långt. Mitt nuvarande SEB Debit kort som jag faktiskt fick för bara en vecka sedan ska nu bli ogiltigt om någon dag eller dagar. Tyvärr så hinner jag kanske inte få det nya Debit-kortet i tid innan vi reser hemifrån på tisdag. Reagerar på att SEB inte direkt tog kontakt med mig alls om detta och det var bara av en händelse som jag såg att det låg ett nytt bankkort med ett nytt nummer när jag var inne på SEB internetbank.

När vi kommit till Thailand så kommer min fru sätta in sitt thailändska AIS SIM-kort i sin nya Iphone och det svenska Telenor SIM-kortet åker in en gammal Iphone 8 Plus. Har gjort två försök med att låta min fru ha ett Telenor E-SIM och sitt thailändska fysiska SIM kort i sim Iphone men det funkar inte. Det som händer är att när min fru skall ringa och ännu lättare när hon skall ta emot ett telefonsamtal först inte observerar mot vilket kort och abonnemang det blir mot och som bas så väljs Telenor abonnemanget.

Själv så använder jag endast Telenor även när jag är i Thailand och det är gratis Internet via DTAC men dock ibland inte lika snabbt som om man har ett thailändskt betal-abonnemang. Att ringa eller ta emot ett samtal när man är i Thailand från Sverige kostar dock nästan 20 kronor i minuten...
Själv så kör jag också med ett fysiskt Telenor SIM-kort i min Iphone då jag då kan flytta SIM-kortet till en annan mobil om t.ex. min Ihone skulle sluta fungera. Observera att det går bra att byta till E-SIM när som helst och t.ex. via att logga in på Telenor. Men att det INTE går sedan att gå tillbaka till det fysiska SIM-kortet om man sparat detta. Ett nytt SIM kort kan skickas i Sverige eller via ett besök på t.ex. på en butik som säljer mobiler.

När vi kommit till Thailand så behöver vi ta en tur till Bangkok Bank för att min fru skall få Bangkok Bank Internetbank att fungera även på sin nya Iphone. Det krävs sedan att man har ett thailändskt SIM-kort i den mobil man vill ha igång Bangkok Bank Internetbank i och vänta på ett SMS som behövs för själva aktiveringen. När väl Bangkok Bank Internetbank har kommit igång så krävs dock ej längre att man har ett thailändsk SIM-kort i mobilen utan det går lika bra med t.ex. ett svenskt eller att logga in via WifI.

Min fru skulle igår ladda ner den thailändska Digital/Electronic Wallet för att få 10.000 Baht och sista dagen för detta är 15 september.

Det gick inte att finna denna Appen via hennes Iphone som är igångkörd i Sverige.

Så jag tog fram en Android Mobil som blivit igångkörd i Thailand från början vilket var nödvändigt för att kunna ladda ner en App som heter Honda Connect Thailand och som kommunicerar med vår Honda i Thailand. På denna "thailändska mobil" gick det också att ladda ner den thailändska Digital Wallet'en och genom att sätta in min frus thailändska AIS SIM kort så kom det ett SMS svar med en 6-siffrig kod som behövdes för verifiering som en del av det som behövdes för att kunna slutföra ansökan.
Idag så gick det att via stoppa in ett thailändskt SIM kort i min frus Iphone att ladda ner Appen för thailändska Digital Wallet:en . Igår när vi försökte samma så fann Apple App Store inte denna App. Det gick sedan bra efter appen var på Iphonen för frugan att skriva in uppgifterna på nytt och sedan logga in med samma kod som hon fick med Android mobilen igår som ett SMS svarsmeddelande då hon gjorde registringen ifrån Android telefonen som blivit igångkörd i Thailand från start... Det verkar som denna app medger att man t.ex. byter sin eller mellan olika mobiltelefoner.

1726234016225.png

Idag så gick det att via stoppa in ett thailändskt SIM kort i min frus Iphone att ladda ner Appen för thailändska Digital Wallet:en . Igår när vi försökte samma så fann Apple App Store inte denna App. Det gick sedan bra efter appen var på Iphonen för frugan att skriva in uppgifterna på nytt och sedan logga in med samma kod som hon fick med Android mobilen igår som ett SMS svarsmeddelande då hon gjorde registringen ifrån Android telefonen som blivit igångkörd i Thailand från start... Det verkar som denna app medger att man t.ex. byter sin eller mellan olika mobiltelefoner.

1726234016225.png
en jävla jakt på 10000 bath verkar det det vara hos er ???

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar