Att förnya BankID

Att ha Bankid är ingen lagstadgad rättighet, tur dock det finns alternativ när man bor i thailand!!

Jag rekommenderar att använda sig av FREJA ID istället.
Då behövs inga svenska banker eller annat, man behöver bara ett svenskt pass för att aktivera Freja ID.

Freja ID används av ALLA statliga myndigheter, INKL Skatteverket, Postnord, EU, osv. Och fler och fler privata företag tillkommer också.
Så vitt jag vet stödjer inga svenska banker Freja men om man ändå inte har kvar nåt svenskt bankkonto så spelar detta inte nån roll.

Ju fler som använder Freja, desto mer företag kommer implementera stöd för Freja och inte bara anlita sig av BankID.
Freja stödjer även fingeravtryck i mobilen så man slipper detta mäckel.

Svenska samhällets stora akilleshäl ligger nere idag.

Bra övning inför armageddon och förhoppningsvis en ögonöppnare för det behövs alternativ.

”Bank-id vet ännu inte vad som orsakat driftstörningen men haveriet sker samtidigt som organisationen haft ett större underhåll av systemen.”

Gissar att någon finnig nörd i övre tonåren gräver i spagettikoden för fullt just nu.

*edit* Tjoho! Nu kom det visst igång igen.

Svenska samhällets stora akilleshäl ligger nere idag.

Bra övning inför armageddon och förhoppningsvis en ögonöppnare för det behövs alternativ.

”Bank-id vet ännu inte vad som orsakat driftstörningen men haveriet sker samtidigt som organisationen haft ett större underhåll av systemen.”

Gissar att någon finnig nörd i övre tonåren gräver i spagettikoden för fullt just nu.

*edit* Tjoho! Nu kom det visst igång igen.
Armageddon , då behöver du bara mat för ett par dagar , sen blir det jobbigt att andas samt djäkligt kallt, Kärnvapenvinter pga av stora partikelmoln som hindrar solen att värma vå planet. Snacka om miljöförstörning

Undra vem som uppfann BankID, djävulen själv?
EU har sedan ställt till det ytterligare så att man knappt kan röra pengarna på sitt eget bankkonto.
”För vår egen” säkerhet, påstår man.
Vår bank har ingen lust att förnya våra BankID varför vi tvingades sälja alla våra aktier i Sverige. Nu behöver vi föra över pengar till Spanien där aktievinsten skall beskattas. Min fru har BankID ytterligare någon månad och kan föra över max 300.000 SEK per dag. Jag som bara har Säkerhetsdosan tvingas överföra 50.000 kr varje dag under sex dagar.
Bor vi i ett dårhus? Naturligtvis!
Man kan komma något undan lindrigare undan om man skaffar sig en telefonkod till banken och sitta en timme i telefonkö.
Säkerhetsdosorna förvarar vi i ett 400 kg tungt kassaskåp som sitter fast i väggen.
Tryggare än det BankID som sitter i min frus mobil.

EU har sedan ställt till det ytterligare så att man knappt kan röra pengarna på sitt eget bankkonto.
Vår bank har ingen lust att förnya våra BankID varför vi tvingades sälja alla våra aktier i Sverige. Nu behöver vi föra över pengar till Spanien där aktievinsten skall beskattas. Min fru har BankID ytterligare någon månad och kan föra över max 300.000 SEK per dag. Jag som bara har Säkerhetsdosan tvingas överföra 50.000 kr varje dag under sex dagar.
Man kan komma något undan lindrigare undan om man skaffar sig en telefonkod till banken och sitta en timme i telefonkö.
Säkerhetsdosorna förvarar vi i ett 400 kg tungt kassaskåp som sitter fast i väggen.
EU har ingenting med saken att göra. Ska du föra över mycket pengar så ska du kontakta banken som @PanPan gjorde.

Fast BankID verkar vara bättre än dosan? Den tillåter mer.

Dosan tillåter ingenting. Det är de i ledningen som bestämmer att man skall behandla sina kunder olika illa.
Eftersom banken fungera som Fort Knox kommer jag att skicka ett brev till VD´n för banken.
Fast din kritik var mot bankid djävulens påfund.

Kontakta Göran Perssons polare du, han är nog idel öra.

Eller skaffa Spansk bank.

Fast din kritik var mot bankid djävulens påfund.

Kontakta Göran Perssons polare du, han är nog idel öra.

Eller skaffa Spansk bank.
I brevet till GP´s polare:
B. BankID stänger ut oss från Sverige
Utan BankID kommer vi inte in på Skattemyndigheten, Pensionsmyndigheten eller andra myndigheter.
Dock, för att kunna logga in på Swedbank har vi Säkerhetsdosor som vi förvarar i ett 400 kg tungt kassaskåp,
Jag bedömer att våra Säkerhetsdosor i kassaskåp är betydligt säkrare än mobila BankID i fickan.

Spansk bank har vi haft sedan vi flyttade ut. Här använder de SMS för att verifiera. Smart och säkert!

Utan BankID kommer vi inte in på Skattemyndigheten, Pensionsmyndigheten eller andra myndigheter.
Dock, för att kunna logga in på Swedbank har vi Säkerhetsdosor som vi förvarar i ett 400 kg tungt kassaskåp,
Jag bedömer att våra Säkerhetsdosor i kassaskåp är betydligt säkrare än mobila BankID i fickan.

Spansk bank har vi haft sedan vi flyttade ut. Här använder de SMS för att verifiera. Smart och säkert!
Bra,

Återkom med vad Jens Henriksson svarar.

För utländska medborgare blir det nog en uppförsbacke om inte ens utlandsssvenskar kan ha dem kvar..

Bra,

Återkom med vad Jens Henriksson svarar.

För utländska medborgare blir det nog en uppförsbacke om inte ens utlandsssvenskar kan ha dem kvar..
Jag har talar med med vår spanska bank och det är inga problem att tömma kontona i Sverige.
Haken är att man måste inställa sig personligen på ett bankkontor. Är Sverige säkert nog att besöka?

Nej. SMS har visat sig vara ett system som inte är så säkert och relativt lätt att lura

Nej. SMS har visat sig vara ett system som inte är så säkert och relativt lätt att lura

Så här fungerar det med SMS i vår spanska bank:
Jag loggar in på min bank och begär att få ladda mitt bankkort med 100 Euro från mitt bankkonto
Jag får då ett SMS med texten:
Om du vill föra över 100€ från konto -1234 til kort -5678 svara med koden 12345.
Vi känner inte till att någon skulle kunna fiffla med det.

Så här fungerar det med SMS i vår spanska bank:
Jag loggar in på min bank och begär att få ladda mitt bankkort med 100 Euro från mitt bankkonto
Jag får då ett SMS med texten:
Om du vill föra över 100€ från konto -1234 til kort -5678 svara med koden 12345.
Vi känner inte till att någon skulle kunna fiffla med det.

Det har visat sig vid tester att det är ganska enkelt att övertala telefonbolagens kundtjänst att man t.ex tappat telefonen men behöver göra en överföring och att dom vidarebefordrar numret till sin "andra telefons nummer"

Inloggningsuppgifterna skaffar dom sig på olika sätt som stulna inloggningsuppgifter på darknet, keyloggers, virus, folk har en tendens att använda samma inloggningsuppgifter på många ställen (även mindre säkra platser som hackats) eller lurar folk att klicka på länkar etc

Man kallade från början sms-inloggning som en riktig tvåfaktorsautentisering men numera är det nedgraderad i säkerhetskretsar till "en och en halv-faktorsautentisering" och många banker har helt tagit bort möjligheterna till sms-koder för inloggning/bekräftande av transaktioner.

Det har visat sig vid tester att det är ganska enkelt att övertala telefonbolagens kundtjänst att man t.ex tappat telefonen men behöver göra en överföring och att dom vidarebefordrar numret till sin "andra telefons nummer"

Inloggningsuppgifterna skaffar dom sig på olika sätt som stulna inloggningsuppgifter på darknet, keyloggers, virus, folk har en tendens att använda samma inloggningsuppgifter på många ställen (även mindre säkra platser som hackats) eller lurar folk att klicka på länkar etc

Man kallade från början sms-inloggning som en riktig tvåfaktorsautentisering men numera är det nedgraderad i säkerhetskretsar till "en och en halv-faktorsautentisering" och många banker har helt tagit bort möjligheterna till sms-koder för inloggning/bekräftande av transaktioner.
Enkelt att övertala telefonbolagens kundtjänst? Inte hos de två telefonbolag som vi har i Spanien.
Jag har frågat som vad som krävs för att få ut ett nytt SIM-kort.
Det börjar med att man är närvarande med en godkänd ID-handling.
Sedan ställs diverse kontrollfrågor.

Generellt skall man vara mycket försiktig med SMS.
- Lämna aldrig personlig eller ekonomisk information via sms.
- Om du får ett sms från ett nummer du inte känner igen, svara inte eller klicka på några länkar.
- Verifiera all information du får via SMS direkt med företaget eller organisationen.
- Om du tror att du har blivit utsatt för ett sms-bedrägeri,
rapportera det till din mobiloperatör och lokala myndigheter så snart som möjligt.

Enkelt att övertala telefonbolagens kundtjänst? Inte hos de två telefonbolag som vi har i Spanien.
Jag har frågat som vad som krävs för att få ut ett nytt SIM-kort.
Det börjar med att man är närvarande med en godkänd ID-handling.
Sedan ställs diverse kontrollfrågor.

Generellt skall man vara mycket försiktig med SMS.
- Lämna aldrig personlig eller ekonomisk information via sms.
- Om du får ett sms från ett nummer du inte känner igen, svara inte eller klicka på några länkar.
- Verifiera all information du får via SMS direkt med företaget eller organisationen.
- Om du tror att du har blivit utsatt för ett sms-bedrägeri,
rapportera det till din mobiloperatör och lokala myndigheter så snart som möjligt.
Du gör som du vill. Försökte bara förmedla lite kunskap och erfarenhet från mitt jobb......

Varken vår spanska eller vår svenska bank ger oss något alternativ. Strax innan BankID gick ut för gott installerade jag Authy hos Avanza. Eftersom koden man får ändras efter 30 sekunder är det säker - så länge man inte har en pistol riktad mot pannan.

Varken vår spanska eller vår svenska bank ger oss något alternativ. Strax innan BankID gick ut för gott installerade jag Authy hos Avanza. Eftersom koden man får ändras efter 30 sekunder är det säker - så länge man inte har en pistol riktad mot pannan.
Det mest säkra med authy är det säkerhets certifikat som ligger låst till just din mobiltelefon och inte kan användas på någon annan mobiltelefon. Samma princip som. bank-id använder och många andra app-baserade säkerhetslösningar.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar