Bo och jobba deltid i Thailand?

Nja, det är inte så mycket svårare i Thailand skulle jag tro...utan att veta.
Det gäller nog bara att man har någon man litar på, som fru/flickvän/man/pojkvän om man ska göra det.
Det är säkert mer förmånligt att ordna med firma i HKG, SIN, Cypern, Monaco eller någon engelsk ö.
Men med företag så har man lättare att få arbetsvisum, vilket man kanske kan klara sig undan om man är gift.

Som sagt, det beror på...och det beror på mycket.

TS du skall ju skatta i Swe så du behöver ingen firma, din arbetsgivare betalar din lön som vanligt. Skaffa bara ett O visa i Swe sedan kan du stanna i 3 mån, sedan måste du ut igen, men kan åka tillbaka samma dag. Men detta ger sig självt för dig som skall pendla.

TS du skall ju skatta i Swe så du behöver ingen firma, din arbetsgivare betalar din lön som vanligt. Skaffa bara ett O visa i Swe sedan kan du stanna i 3 mån, sedan måste du ut igen, men kan åka tillbaka samma dag. Men detta ger sig självt för dig som skall pendla.
Vilket O visa skall han fixa då?
Han har väl inte åldern inne för retirement och han är inte gift i Thailand.
Han har väl inget Visa O alternativ?

Senast redigerad av en moderator:
Vilket O visa skall han fixa då?
Han har väl inte åldern inne för retirement och han är inte gift i Thailand.
Han har väl inget Visa O alternativ?

O visa är vad jag vet inte specificerat till din ålder, eller är det så ???
Man får kolla vilka krav som ställs, i så fall.
Han som jag beskrev innan han var 35 år och ogift då han hade detta, var bara tvungen att söka från hemlandet.

O visa är vad jag vet inte specificerat till din ålder, eller är det så ???
Man får kolla vilka krav som ställs, i så fall.
Han som jag beskrev innan han var 35 år och ogift då han hade detta, var bara tvungen att söka från hemlandet.
Du har Visa O med familjeanknytning och Visa O retirement för +50.
Det är här det blir problem för oss yngre om vi vill stanna i landet ogifta.

http://www.thaiconsulate.se/Non-immigrant-visa.htm

Jag har Visa O med familjeanknytning 1 årigt.

Om TS är 35 år och ingen familj i Thailand eller jobb i Thailand är det endast Elite visum som gäller (förutom korta visum som TR).

För att jobba i Thailand krävs Work Permit vilket kräver anställning i Thailandsregistrerat bolag (i vissa fall kan man ansöka om WP på sitt Non-o Spouse men immigration kommer med all sannolikhet att kräva B visum vid nästa extension). Arbeta utan WP är olagligt, maxstraff är 20000B i böter samt upp till 5 års fängelse.

En option är att starta ett eget bolag och konsulta men det var inte intressant (fast det är inte bara att öppna, finns inget "enmansföretag" i Thailand så det måste myglas ändå, så de är blir inte 100% ok ändå)

Jag tror det blir mycket svårt att få en svensk myndighet att gå med på ovanstående.

Lycka till men jag säger, fundera på Kambodja, Vietnam eller Filippinerna istället, det ska vara enklare än i T)

Om TS är 35 år och ingen familj i Thailand eller jobb i Thailand är det endast Elite visum som gäller (förutom korta visum som TR).

För att jobba i Thailand krävs Work Permit vilket kräver anställning i Thailandsregistrerat bolag (i vissa fall kan man ansöka om WP på sitt Non-o Spouse men immigration kommer med all sannolikhet att kräva B visum vid nästa extension). Arbeta utan WP är olagligt, maxstraff är 20000B i böter samt upp till 5 års fängelse.

En option är att starta ett eget bolag och konsulta men det var inte intressant (fast det är inte bara att öppna, finns inget "enmansföretag" i Thailand så det måste myglas ändå, så de är blir inte 100% ok ändå)

Jag tror det blir mycket svårt att få en svensk myndighet att gå med på ovanstående.

Lycka till men jag säger, fundera på Kambodja, Vietnam eller Filippinerna istället, det ska vara enklare än i T)

Jag jobbade dom senaste 3 åren med att bo 7 mån i Tailand (höst/vinter) och 5 mån i Sverige (vår/sommar). Jobbade hemmifrån, anställd på ett stort svenskt företag, skattade i Sverige. Har OA long stay. Inga problem.

Jag har två tonåringar som jag har delad vårdnad för men sällan får träffa. Jag vill dock inte skriva mig i något annat land för då kommer deras mor att begära full vårdnad för att kunna tömma deras bankkonton. Och det vill jag inte..

Jag har en tomt med vatten och el som jag äger och kan skriva mig på men inget hus (Jag hyr ett hus idag av en granne)

En sådan skata har jag också varit gift med, skrämmande vad man kan göra för att komma åt sina barns pengar.

Liknande trådar

N
Svar
0
Visningar
959
N
A
Svar
3
Visningar
2 K