Vill jobba i Thailand, tips?

Så du menar att det är krångligare att driva ett företag i Thailand än i Sverige, he he, tror du har inte drivit ett företag i Sverige.
Bara att läsa sig till skattelagstiftningen i Sverige får många att ge upp.
Jag hävdar att det är betydligt enklare att starta och speciellt driva ett företag i Thailand.
Det som underlättar mycket där och här är att man har vänner man kan lita på, kunniga sådana.
Jag har fått några förslag att vara med på att starta ett livsmedelsföretag, speciellt efter att chefen på Nan migration fick veta vad jag har sysslat med tidigare men har vänligt sagt att jag är pensionär så tack.
Har man rätt vänner så är mycket vunnet både i Sverige som i Thailand .
Ingenting är dock omöjligt bara man ger fan för alla problem.
Visst har jag drivit företag i Sverige, dock en enskild firma och för rätt länge sen.
Men nu var det ju just enskild firma som jämförelsen avsåg och det tycker jag är busenkelt i Sverige medans det i Thailand är 2 Milj Ltd företag som gäller för att få workpermit och eftersom jag driver ett sådant sen 5 år tillbaka har jag hyfsad koll på hur krångligt det är. Bara att få fram all info är ett helsike för ingen svarar mer än på precis det man frågar.
Men klart att om man har en massa falangvänner här som vet hur man gör så underlättar det men jag tror att precis som det var för mig i början så saknar Malin ett dyl kontaktnät här, annars hade nog inte frågan ställts här och inte formulerats på samma sätt.

Är det någon som vet om det finns något som liknar enskild firma eller sole trader i Thailand? Hur fungerar det i så fall med F-skatt? Anledningen till att jag undrar är att jag håller på att skriva en artikel i ekonomi som gäller just F-skatt i olika länder. Om någon har minsta aning om detta så vore det toppen att ta del av era erfarenheter. Tusen tack!

Är det någon som vet om det finns något som liknar enskild firma eller sole trader i Thailand? Hur fungerar det i så fall med F-skatt? Anledningen till att jag undrar är att jag håller på att skriva en artikel i ekonomi som gäller just F-skatt i olika länder. Om någon har minsta aning om detta så vore det toppen att ta del av era erfarenheter. Tusen tack!
Hej! får man fråga om vilken tidning eller vilket media som du vill publicera din artikel i ?
Är det ett skolarbete eller i myndighets utövande eller som journalist? Vad är syftet?
Om det är som journalist eller myndighet... Vilken tidning eller myndighet?

Trevligt att någon tar upp frågan.. Kanske många som vill veta hur skatteregler fungerar i olika länder.

Med vänlig hälsning
PEPSI

Utmerkelse for Norsk reiselivsdronning i Thailand . Hon arangerer blant annet brollop for faranger i Krabi Thailand .

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar