Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Ah fy fan va bra! ATP höll helt på att krascha det hade inte varit en spänn kvar i det systemet och noll i pension. Problemen började senare....... Yeeek? Yaeah right.

No bel pris i ekonomi Till Alfred Bergs ära hägrar för min herre....
Hej

Du och Kurant kanske är nöjd med det svenska pensionssystemet men det är nog betydligt fler som är missnöjda, många anser t.o.m att pensionssystemet har havererat och måste göras om, antalet fattigpensionärer ökar stadigt och många somhar jobbat ett jåhelt liv blir chockade när dom i ser vad dom ska leva på som pensionärer.

Själv tror jag att det snart finns en majoritet i Riksdagen för att reformera pensionssystemet och jag tycker att det är bra.

Mvh isan lover

Hej

Du och Kurant kanske är nöjd med det svenska pensionssystemet men det är nog betydligt fler som är missnöjda, många anser t.o.m att pensionssystemet har havererat och måste göras om, antalet fattigpensionärer ökar stadigt och många somhar jobbat ett jåhelt liv blir chockade när dom i ser vad dom ska leva på som pensionärer.

Själv tror jag att det snart finns en majoritet i Riksdagen för att reformera pensionssystemet och jag tycker att det är bra.

Mvh isan lover
Varför lägger du ord i min mun som jag aldrig uttryck?

Jag är kritisk till att det parti som i praktiken haft makten sedan tidigt 1900 tal och så ymnigt lovade en rejäl pension, före medalj, så kopiöst har misslyckats.

Fast du är väl stolt? Över att just "antalet fattigpensionärer ökar stadigt och många somhar jobbat ett jåhelt liv blir chockade när dom i ser vad dom ska leva på som pensionärer."

Minns detta;

GärnaMedalj.jpg

Varför lägger du ord i min mun som jag aldrig uttryck?

Jag är kritisk till att det parti som i praktiken haft makten sedan tidigt 1900 tal och så ymnigt lovade en rejäl pension, före medalj, så kopiöst har misslyckats.

Fast du är väl stolt? Över att just "antalet fattigpensionärer ökar stadigt och många somhar jobbat ett jåhelt liv blir chockade när dom i ser vad dom ska leva på som pensionärer."

Minns detta;

GärnaMedalj.jpg
Hej

Jag är inte det minsta förvånad över utvecklingen av pensionerna, ATP systemet gav bättre pensioner och anledningen till att S. M, C. L och KD införde dagens Pensionssystem var naturligtvis att spara pengar eftersom det gamla systemet inte ansågs hålla längre, så dom visste säkerligen redan då vilka effekterna skulle bli, sen utarmades ju systemet ändå mer av att 258 miljarder lyftes ut via beslut i Riksdagen.

Nu med facit i hand så är det bara att inse fakta det fungerade inte, upplös Pensionsgruppen och utred ett nytt system som gör att Sverige inte ligger kvar på botten med nordens lägsta pensioner och en ökande andel fattigpensionärer.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag vet att det finns stipendium, min fru var bäst i klassen och fick ett stipendium tack vare att en lärarinna hjälpte henne med detta, det var en Japansk organisation som finasierade hennes univeritetets studier, hon hade en Japansk VD som mentor, han närvarade på vårt bröllopp.

Men det är ytterst få fattiga som får stipendium och det är stenhård konkurrens om dessa, utan stipendium hade frugan inte haft en chans att fullfölja vare sig highschool eller universitet, hennes familj var väldigt fattig och fadern daglönare och analfabet.

Sen förekommer det tyvärr mycket korruption och nepotism när det gäller Thailändska stipendium, det är tyvärr inte ovanligt att en familjemedlem eller släkting till den som delar ut stipendium får detta trots att denne inte är fattig eller i behov av det.

Samma sak med dom stipendium för utlandsstudier som delas ut på skolorna, av någon anledning blir det ibland sonen till den rektor eller lokala skolchefen som administrerar stipendiet som skickas utomlands trots att denne tillhör dom sämsta i klassen.

Så man ska inte överskatta betydelsen av stipendium, det bästa hade naturligtvis varit om alla som presterade bra i skolan hade fått chansen att studera vidare utan koppling till familjens ekonomi, etnicitet, kontakter och tur.

Mvh isan lover

De stipendier jag talar om är statliga och måste garanteras på amphur innan de går igenom.
Tur det finns studielån för de som jobbar ihop bra betyg, de som inte gör det kanske inte är de som borde få låna ändå.

Vad jag förstått satsar Thailand långt mer av sin bnp på skolan än många andra länder. Kan naturligtvis alltid förbättras på många plan men i många fall beror nog de brister du talar om även på skolkande, ointresserade ungdomar som saknar motivation mer än det saknas möjligheter.
I Sverige talas det också om att problemområden måste få mer resurser, vilket de redan fått i decennier om man jämför med skolor som inte är problem. Kanske det behövs mer egenintresse av att utbilda sig, samt piska naturligtvis :)

/ SatanG

/ SatanG

Hej

Jag är inte det minsta förvånad över utvecklingen av pensionerna, ATP systemet gav bättre pensioner och anledningen till att S. M, C. L och KD införde dagens Pensionssystem var naturligtvis att spara pengar eftersom det gamla systemet inte ansågs hålla längre, så dom visste säkerligen redan då vilka effekterna skulle bli, sen utarmades ju systemet ändå mer av att 258 miljarder lyftes ut via beslut i Riksdagen.

Nu med facit i hand så är det bara att inse fakta det fungerade inte, upplös Pensionsgruppen och utred ett nytt system som gör att Sverige inte ligger kvar på botten med nordens lägsta pensioner och en ökande andel fattigpensionärer.

Mvh isan lover
Men herre gud människa! Systemet "gav" inga pengar det fanns inga pengar i det, pengarna tog slut, då utbetalning var högre än inbetalning.

Jag förstår att det är svårt för dig, till och med helt omöjligt, att ta in då det enligt vänstern alltid finns i obegränsat med pengar och nån annan betalar.

Fast det finns kanske andra som läser här och vill veta sanningen.

Kul dock att du säger att S ville spara pengar genom att sänka folks pensioner!

Något att tänka på när man lägger sin röst, hur var det nu med den där medaljen, eller var det en rejäla pensionen????

De stipendier jag talar om är statliga och måste garanteras på amphur innan de går igenom.
Tur det finns studielån för de som jobbar ihop bra betyg, de som inte gör det kanske inte är de som borde få låna ändå.

Vad jag förstått satsar Thailand långt mer av sin bnp på skolan än många andra länder. Kan naturligtvis alltid förbättras på många plan men i många fall beror nog de brister du talar om även på skolkande, ointresserade ungdomar som saknar motivation mer än det saknas möjligheter.
I Sverige talas det också om att problemområden måste få mer resurser, vilket de redan fått i decennier om man jämför med skolor som inte är problem. Kanske det behövs mer egenintresse av att utbilda sig, samt piska naturligtvis :)

/ SatanG

/ SatanG
Hej

Att skolan kostar pengar trots dom dåliga resultaten tvivlar jag inte alls på, tänk vilken oerhörd administration alla dessa skolor varav många väldigt små på under 200 elever kräver, lägger man sen kostnader för lokaler, lärare och alla annan personal som behövs på en skola, all utrustning, materiel o.s.v så blir det ju gigantiska kostnader.

Sen vet jag inte om lärarnas livslånga pensioner och annat också räknas in i statens skolbudget, skulle så vara fallet försvinner ju mycket pengar dit också, man har ju hört om att skolan ska reformeras i många år nu, både folkvalda regeringar och militärjuntor har sagt sig villiga att göra det, men inte då hemskt mycket händer.

Själv tror jag att det finns ett stort motstånd mot genomgripande förändring inom skolan och i skolledningen, som det är nu lever dom ett skyddat liv, kan komma och gå lite som dom vill, dom får sina löneförhöjningar och högre positioner med automatik enbart beroende på ålder och år i yrket.

Mvh isan lover

Men herre gud människa! Systemet "gav" inga pengar det fanns inga pengar i det, pengarna tog slut, då utbetalning var högre än inbetalning.

Jag förstår att det är svårt för dig, till och med helt omöjligt, att ta in då det enligt vänstern alltid finns i obegränsat med pengar och nån annan betalar.

Fast det finns kanske andra som läser här och vill veta sanningen.

Kul dock att du säger att S ville spara pengar genom att sänka folks pensioner!

Något att tänka på när man lägger sin röst, hur var det nu med den där medaljen, eller var det en rejäla pensionen????
Hej

Då frågar jag en gång till varför tillför man då inte mer pengar till systemet?

Det kan man ju göra på flera olika sätt t.ex höja avsättningen till systemet, via skatten tillföra pengar eller genom att sänka skatten på pensionerna det skulle ju också ge mer i plånboken.

Det finns säkert fler sätt som man kan påverka pensionssystemet på.

Mvh isan lover

Hej

Det kan man ju göra på flera olika sätt t.ex höja avsättningen till systemet, via skatten tillföra pengar eller genom att sänka skatten på pensionerna det skulle ju också ge mer i plånboken.

Mvh isan lover
Japp nu är du inne på nåt viktigt!

Vad är pension för dig?

Är det att man har avstått lön när man arbetat för att få ut denna lön senare som pension när man blir äldre?

(Detta har för övrigt varit ett mantra från S när det gäller "pensionärsskatten")

Sen frågar jag en gång till; varför vill S spara pengar genom att sänka pensionerna? Skulle alla få en medalj istället för rejäl pension?

Ja det får inte ens svenskarna om de flyttar tillbaka senare i livet, det gäller ju att prioritera på framtidens svenskar :)

/ SatanG

Hur många svenskar som tänkt plocka ut detta skriver ut sig ur Sverige? Tyvärr vet jag en del som fortfarande står skrivna i Sverige trots att deras vuxna liv spenderats i annat land men när det är dags för pension eller vårdbehovet blir för stort så är det dags för Sverige igen så att vi som arbetar kan få stå till tjänst.

Skulle regeringen få för sig att granska antal svenskar och "svenskar" som lyfter bidrag från Sverige och myglar med folkbokföringen och publicerat detta hade det troligtvis blivit ett ramaskri och demonstrationer som Sverige inte sett under min livstid. Det retar mig faktiskt en hel del när halvkorrupta ministrar sitter och påstår att vi inte har några pengar över och måste öka skattetrycket för oss som faktiskt bidrar till landet när man är totalt ointresserad av att täppa igen några av de hål som skattepengarna försvinner spårlöst ner i. Nä då ska det istället jagas ut sjuka som blir utförsäkrade och den som sparat en krona eller tjänar en krona mer än bidragstagarna ska jagas.

Japp nu är du inne på nåt viktigt!

Vad är pension för dig?

Är det att man har avstått lön när man arbetat för att få ut denna lön senare som pension när man blir äldre?

(Detta har för övrigt varit ett mantra från S när det gäller "pensionärsskatten")

Sen frågar jag en gång till; varför vill S spara pengar genom att sänka pensionerna? Skulle alla få en medalj istället för rejäl pension?
Hej

Nivån på pensionerna och hela pensionssystemet är väl något som partierna i Pensionsgruppen har kommit fram till och sen röstat igenom i Riksdagen, det var ju bara V och SD som inte medverkade till det pensionssystem vi nu har.

Även dom som har haft hyfsade löner hade fått mer med det gamla ATP systemet, för alla som arbetar går ju pensionsavsättningarna till dom som är pensionärer nu, dom som jobbar när man själv blir pensionär kommer till största delen att betala din och min pension.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

En kombination av sänkt skatt på pension och tillföra mer via skatten(avsätta mer av lönen) är nog rätt väg att gå. Hade vi sänkt vårt bistånd och lagt oss på en nivå som motsvarar andra länder procentuellt och istället skjutit in hälften av dessa pengar i pensionssystemet för arbetare och hälften till vård eller skola hade vi nog sett en märkbar förbättring i Sverige.

En kombination av sänkt skatt på pension och tillföra mer via skatten(avsätta mer av lönen) är nog rätt väg att gå. Hade vi sänkt vårt bistånd och lagt oss på en nivå som motsvarar andra länder procentuellt och istället skjutit in hälften av dessa pengar i pensionssystemet för arbetare och hälften till vård eller skola hade vi nog sett en märkbar förbättring i Sverige.
Hej

Här är vi helt överens, det är självklart en fråga om prioritering och man kan ju mycket väl lägga mer på pensionerna om man vill, våra politiker har ju ex.vis ordnat bättre pensionsvillkor för sig själva, så dom kan allt bara dom vill.

Mvh isan lover

Bra fråga för det skulle lösa alla bekymmer vad gäller en bra inkomstpension.

Än finns det inget parti som vill höja skatten till inkomstpension med +1-2 % som skulle räcka väldigt långt.
I stort sett alla är livrädda för sina väljare.

Nu har vi av internationella bedömare ett av världens bästa pensionssystem.
Man tjänar in till sin egen pension och inga ytterligare stöd från staten behövs.

Medelpension är över 20k idag och beräknas öka med 2,5% efter nyår.

Att man ska få dubbla pensioner från staten är en våt dröm.
En som man tjänat in till själv och ytterligare ett via bidrag.

Hur många svenskar som tänkt plocka ut detta skriver ut sig ur Sverige? Tyvärr vet jag en del som fortfarande står skrivna i Sverige trots att deras vuxna liv spenderats i annat land men när det är dags för pension eller vårdbehovet blir för stort så är det dags för Sverige igen så att vi som arbetar kan få stå till tjänst.

Skulle regeringen få för sig att granska antal svenskar och "svenskar" som lyfter bidrag från Sverige och myglar med folkbokföringen och publicerat detta hade det troligtvis blivit ett ramaskri och demonstrationer som Sverige inte sett under min livstid. Det retar mig faktiskt en hel del när halvkorrupta ministrar sitter och påstår att vi inte har några pengar över och måste öka skattetrycket för oss som faktiskt bidrar till landet när man är totalt ointresserad av att täppa igen några av de hål som skattepengarna försvinner spårlöst ner i. Nä då ska det istället jagas ut sjuka som blir utförsäkrade och den som sparat en krona eller tjänar en krona mer än bidragstagarna ska jagas.

Nä det är nog inte många svenskar som skriver ut sig om man tänkt använda sig av garantipensionen.
Håller med, sånt här borde granskas innan man gapar om höjda skatter. Bättre att laga hålen i båten innan man lastar men tyvärr verkar regeringen inte tycka så.

/ SatanG

Nä det är nog inte många svenskar som skriver ut sig om man tänkt använda sig av garantipensionen.
Håller med, sånt här borde granskas innan man gapar om höjda skatter. Bättre att laga hålen i båten innan man lastar men tyvärr verkar regeringen inte tycka så.

/ SatanG
Finns nog några som planerat hela sitt liv för att få runt 7000kr i pension efter 65.

Hej

Även dom som har haft hyfsade löner hade fått mer med det gamla ATP systemet,

Mvh isan lover
De hade hade fått mer i plånboken, om det funnits strålar. Men det hade inte varit pension, det hade varit bidrag. Och det hade saknats mer pengar till vård skola och omsorg.

Frågorna kvarstår;

Vad är pension? Är det uppskjuten lön? (I så fall har man betalat sin egen pension)

Varför sänkte S pensionen för att spara pengar? För att kunna dela ut medaljer istället för en rejäl pension?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp