Chilli - Odla som hobby

Här blir dom 4m höga och har en grov stam.
Mina har nått 50cm som mest.
Detta på fyra månader.
Ibland stannar tillväxten av blad i upp till en månad men den blir ändå längre/högre.
Bara hoppas att dom fortsätter uppåt...
Har man tre till fem kan man få mycket Avacado.
En fungerar inte.
Mina är nu runt 100 cm efter att rådjuren snaskat i sig topparna.
Vi får se om de överlever vintern.

Ett annat tips för den som vill starta med fröer, är att använda ett gammalt akvarium.
Lätt att hålla rätt fuktighet och jämn hög värme.
Man kan även ha ett fat/skål med vatten så blir det stabil fuktighet.

Varit och skördat i växthuset nu. Grym utdelning blev det och kommer bli inlagd chili av det mesta.
IMG_20201011_132019.jpg

Trådskaparen hänger fortfarande här men varit fullt upp med nya jobbet och sälja av en del fonder och aktier, efter avslag och allt så ordnar jag inför en ny ansökan om UT där jag garanterar försörjning via sparade medel istället eftersom fast jobb har jag ingen tur med och dessutom ta hand om både chili och dottern.

Nåväl detta är vad jag gör just nu idag en söndag.
Fixar chilisalt igen. Fått så mycket chili att jag inte hinner förbruka allt.
Tyvärr börjar säsongen vara över för i år.

Om några veckor påbörjad uppdrivning av nästa års odling igen och då blir det lite uppdatering och fart igen av tråden.

P_20200924_165807.jpg

P_20200926_104114_1.jpg

P_20201018_121826_1.jpg

P_20201018_122841.jpg

P_20201018_123536.jpg

P_20201018_124921.jpg

När denna tråden skapades så kände jag att det var försent att odla chilis, däremot hade jag hunnit plantera paprikor. Men tydligen försent också.
Paprikorna har vuxit och jag har fått gröna blad på alla.
Men vad händer nu i höst?
Ska jag ta in plantorna? Ska jag slänga dom och va tidigare nästa år?
Kan man odla chili inne nu i vinter, eller ska jag vänta in våren igen?
Dom paprikor som jag har, om jag tar in plantorna kan det bli paprikor under vintern då?

Det är aldrig för sent att odla chili och paprika.
Har man stora fönster så det ljus vi får på vintern kommer plantorna till rätta så kan man odla på vintern med.
Man får räkna med mindre skörd under vintern men en chili jag själv har inne varje vinter heter Basket of Fire. Blir små buskar kanske 30 cm höga med mängder av små starka chilin.
Sen självklart gör belysning massor just under vintern. Finns snygga växtbelysningar men det kostar lite mer än en lysrörsramp.

Tex sunlight växtlampa på teleskopstativ som kostar drygt 400 kr enligt bild om man vill att det ska se snyggt ut men den räcker bara för en växt eller ett par planterat i samma kruka.

Screenshot_20201018-134922527_1.jpg

Här kommer lite bilder på frön till vad jag planerar att odla nästa säsong.

En del tex Tamarind är bara en kul grej som säkert skiter sig men kan va kul med ett litet träd inne om man får det att överleva.
Blir även lite örter osv.

P_20201018_140139.jpg

P_20201018_140221.jpg

P_20201018_140353.jpg
Jäklar, där har du några riktigt heta, jag är riktigt imponerad. Dom runda röda som ligger vid sidan om löken och vitlöksklyftorna på tidigare bilder, vilken sort är det? Dom ser riktigt starka ut, är det Trinidad Scorpion eller något liknande? :thumbsup:

Jäklar, där har du några riktigt heta, jag är riktigt imponerad. Dom runda röda som ligger vid sidan om löken och vitlöksklyftorna på tidigare bilder, vilken sort är det? Dom ser riktigt starka ut, är det Trinidad Scorpion eller något liknande? :thumbsup:

Du har helt rätt det är Trinidad Moruga Scorpion dom två runda som ligger där.
Bara fått kanske 12 st av dom frukterna som mognat.
Sitter massor på plantorna men är för kallt nu ute. Tar lång tid att få dom att mogna så jag har plockat in plantorna och ska se om jag kan rädda dom chili som inte hunnit växa klart.

P_20201018_211436.jpg

Trådskaparen hänger fortfarande här men varit fullt upp med nya jobbet och sälja av en del fonder och aktier, efter avslag och allt så ordnar jag inför en ny ansökan om UT där jag garanterar försörjning via sparade medel istället eftersom fast jobb har jag ingen tur med och dessutom ta hand om både chili och dottern.

Om några veckor påbörjad uppdrivning av nästa års odling igen och då blir det lite uppdatering och fart igen av tråden.

P_20200924_165807.jpg

P_20200926_104114_1.jpg

P_20201018_121826_1.jpg

P_20201018_122841.jpg

P_20201018_123536.jpg

P_20201018_124921.jpg

kan intyga att @Johan78 gör chilisalt i världsklass . Använder det i nästan all matlagning nu.

Lite recept på salt får jag väl komma med då.

Recept på saltet jag visat här är följande.

1 gul lök.
1/2 vitlök.
300-400g Havssalt.
25-30 st chili blandade sorter.

Mixa lök,vitlök och chili i en mixer eller med stavmixer och när det börjar se ut som nästan en chilipasta så släng i salt och fortsätt mixa.
Här brukar jag smaka av och ha i mer av vad jag nu känner för.

När man är nöjd med smak så lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut sörjan och stoppa in i ugnen.
Jag pendlar mellan 50-70 grader och öppnar luckan ibland.
Rör om saltet ibland och håll på tills det är helt torrt.

Blir även gott att blanda i färska örter tex Gräslök,timjan eller vad man nu gillar.
Kan även blanda i Sichuanpeppar eller andra kryddor om man känner för det.

Mängden chili är en smaksak och även styrkan på dom.
Jag vill gärna använda mycket chili och starka så jag får ett fruktigare salt med bra hetta eller hur man ska uttrycka det.

Det är det jag tycker är så roligt med att göra egna kryddblandningar och eget smaksatt salt.
Finns så mycket kul att testa i smakväg.

Nåväl efter en längre tids frånvaro online pga personliga problem och ett visst alkoholmissbruk så har jag fått lite chili att växa även om det är mindre än jag i vanliga fall odlar.
Här är 2 bilder på hur dom ser ut idag.
Dom små 2 bladiga är Basket of Fire och är dom jag alltid kör i kruka och Ampel hemma i lägenheten resten är "Thai chili" av onämnbar sort.

Har lite knoppar jag måste klippa bort och dags för att plantera om dom igen. och från och med denna gång så kommer jag låta dom växa fritt.

2 år sen så blev den största av "thaichilin" drygt 2,5 meter stor och är den planta jag varit mest stolt över tyvärr försvann alla bilder pga ett datorhaveri. att jag skriver "thaichili" är för att det är nån av alla avarter av deras chili och dom får så mycket korsningar så att artbestämma chilin är omöjligt utan tex DNA test.

IMG20210320100732.jpg
IMG20210327152611.jpg

Senast ändrad:
För att visa den skillnad jag själv märker så dom jag markerat har inte stått under mina lampor utan i ett vanligt söderläges fönster.
Har nu flyttat ihop alla plantor så dom står under växtbelysning., Även den som halva krukan kom med i min extremt sexiga cirkel hör ihop.3 st som inte drivits upp under lampor. Sen får folk tolka det som dom vill men att belysning gör skillnad tvekar jag inte alls på.
InkedIMG20210320100732_LI.jpg

P_20200924_165807.jpg

P_20200926_104114_1.jpg

P_20201018_121826_1.jpg

P_20201018_122841.jpg

P_20201018_123536.jpg

P_20201018_124921.jpg
Fina bilder, inget jag stoppar i mig men använder svag chilisås ibland,

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar