Chilli - Odla som hobby

Liten uppdatering på odlandet då med några bilder på en del av alla plantor.

Tyvärr har det blivit lidande av allt med jobb,uppehållstillstånd och att dottern dessutom bröt båda handlederna på fritids för 2 veckor sen så blev en perfekt start på sommaren för oss.
Så har inte skött om plantorna så väl som dom borde sköts om sen dess därav det vildvuxna utseendet på dom.

Torka chilli kan man göra på många sätt.
I ugnen brukade jag göra förr men ofta man brände dom lite om man missade att lufta ugnen.
Hänga dom på en tråd i ett soligt fönster.
Funkar bäst med små chilli,stora och chili med mycket fruktkött har stor risk att börja mögla,råkat ut för det flera gånger själv tidigare och fått kasta mängder med chilli.
Små chilli kan läggas luftigt på brickor med och vänds lite då och då men tar lång lång tid men bibehåller färgerna bra.

Själv kör jag med ett par stycken olika Dehydratorer av bättre kvalitet nu mer för torkning,annat namn är frukt/svamptork.
Torkar mycket annat än chilli tex Beef Jerky,svamp,frukt och örter och mycket annat så satsade på kvalitet eftersom jag använder dom i stort sett varje vecka under denna säsong.

IMG20210721112412.jpg

IMG20210721112423.jpg

IMG20210721112428.jpg

IMG20210721112435.jpg

IMG20210721112446.jpg

Och jag får väl visa saker som inte gått så bra med då så folk ser att jag misslyckas med saker.

Dessa två var 2 st jag testade övervintra igen och ja dom ser för jävliga ut och vill inte växa alls. Därav har jag i stort sett slutat att ens övervintra plantor utan driver upp nytt varje år istället.

IMG20210721114432.jpg

IMG20210721114438.jpg

En uppdatering utan bilder denna gång.

Ber om ursäkt att jag inte haft tid att sköta denna tråd i år.
Haft oerhört mycket på gång här och allt med dottern.
Håller på för fullt att kolla på hus och ett köp ligger nära tills hand där jag kan släppa odlandet av chili rejält och låta intresset bli kanske ett snäpp mer än seriöst. Men vi får se framöver.

När det gäller uppehållstillståndet så väntar vi fortfarande på handläggning. Tänk om nåt annat företag hade samma tidsgränser på leverans eller hantering?? ojoj skulle jag vänta 8-10 månader med att göra ett jobb så skulle fan ta en. Men detta är ju det nya Sverige.
Nog om det och tillbaka till Chili.

Detta året plockar jag nog ca 2 kg chili i veckan just nu och vad den används till är saker som jag faktiskt inte gjort förrut.,
Jag har gjort chilisalt,torkat chili och gjort flakes. Jag har kokat sweet chili sås,stark chili sås. Just nu har jag en batch med chili som fermenteras och ska bli srirachasås vilket jag aldrig testat förrut. en vecka in på fermenteringen än så länge och det tar ca 2-3 veckor totalt så hur det blir vette fan.
Testar även att göra olika sorters Chilipasta för att hitta en som passar mig.
Har även kokat Chilimarmelad i olika smaker och hittills så har jag lärt mig att just det passar väldigt bra till Ostbrickor för dom som gillar ost vilket jag inte är så förtjust i.
För recept så släng ett inlägg så kan jag ge grundläggande recept men inget som är helt perfekt då det är en smaksak i slutändan och modifiering är roligt. Och att jag fortfarande lär mig att använda råvarorna så allt är under progress om man säger så även recept.

Senast ändrad:
Dags att uppdatera lite här då.
Ska se om jag minns hur tusan man gjorde för att få en bild och text tillsammans annars får det bli flera inlägg på rad.
Sådär driver jag upp mina chilis från frön. I olika zippåsar.

3 chili.jpg

En bild på Naga Morich frön som legat en vecka exakt.

Naga morich.jpg

En dålig närbild nedan.

Naga Morich 2.jpg

nästa är Thai Superchili som den heter enligt sidan jag köpte fröna från. Tror inte det är det riktiga namnet men jaja.

Thai superchili.jpg

Nästa bild är på den vanliga Thaichilin man brukar köpa torkad på 500G påsar på dom flesta asiatbutiker.

Thaichili.jpg

Liten jämförelse på hur dom grott från frön på en veckas tid.
Ju starkare chili desto längre tid att gro.

Och nu tar vi två av mina Bhut Jolokia som är ca 1 månad gamla och precis omplanterade.

Bhut Jolokia.jpg

Vet inte vad men känns som det växer oerhört sakta denna vinter om jag jämför tidigare år. Kan bero på att jag kör med betydligt fler starka chilis detta år och att dom växer mycket långsammare. Detta är bara bilder på en liten del av vad jag driver upp.
Kommer mer när jag tar itu med resten.
Tyvärr har jag bara mobilen så bilderna blir inte dom bästa men det är bättre än inget.

Har ca 40 zippåsar detta år med olika chilisorter som jag väntar på ska gro. Så detta år blir lite extremt till och med för mig så vi får se om jag pallar med att sköta det + att jag fick fast jobb den första Februari. Så får försöka kombinera hobby med jobb.

Av dom frön som gror så kommer jag att välja och spara ca 50% av dom plantor som är starkast och varje påse har mellan 6-20 frön beroende på sort och hur många som gror.

Senast ändrad:
Har mina två sorter Pinatubo chili och den vilda Siling Labuyo som båda är väldigt starka.

Skillnaden i storlek är markant.
Labuyo är väldigt liten och frukten växter upprätt.

Provade några andra men slagregn förstörde allt.
Pinatubo chili är snart ett träd med grov stam.
Dess frukter är ganska små.

IMG_20220212_085624.jpg
IMG_20220212_085533.jpg
IMG_20220212_090221.jpg
IMG_20220212_091904.jpg

Idag ställde jag ut plantan som mer eller mindre har dött, men det har kommit nya skott så bara att vänta och se vad som händer. Plantan till vänster är körsbärstomater och plantan till höger är chilli av något slag.

1100101B-B4EA-45BF-91FD-901971086822.jpeg

C23BA612-FC5F-40E2-BE17-9D6C54B21F83.jpeg
Chillin kommer nog att bli stor och ståtlig när rötterna är intakta och den skjuter nya skott.

Tjejen odlar lite allt möjligt, hon gillar att ta frön från nån frukt eller grönsak och plantera och ofta kommer det upp nåt.
Va kul när hon planterade vattenmelon, herrejösses vad det växte och kommer massor av små meloner, blev så stort att vi fick ta bort dom.
Chili är nåt hon alltid odlar men ett dilemma är skadedjur, vi besprutar inte med kemikalier men hon blandar tobak i vatten och sprutar på, ska tydligen vara bra mot skadedjuren.

Tjejen odlar lite allt möjligt, hon gillar att ta frön från nån frukt eller grönsak och plantera och ofta kommer det upp nåt.
Va kul när hon planterade vattenmelon, herrejösses vad det växte och kommer massor av små meloner, blev så stort att vi fick ta bort dom.
Chili är nåt hon alltid odlar men ett dilemma är skadedjur, vi besprutar inte med kemikalier men hon blandar tobak i vatten och sprutar på, ska tydligen vara bra mot skadedjuren.
Ja odling är kul, jag sår frön av minst tio olika chili, men när dom växt upp till över en meter bli det för mycket och intresset avtar.
Bäst växer äggplanta och ananas.
Bananer är tråkiga men stabila.

Denna sås av Habanero är inte kul men exotisk.
Ligger på önskelistan av en junior i Sverige.
Den grabben får också torkad Siling Labuyo och frön på 200k i juli.

IMG_20220608_184302.jpg

Jag gissar att den har för mycket vinägersmak som de flesta andra.
Det är få såser som smakar vettigt om du frågar mig.
Jag vågar inte ta tillräckligt mycket för att känna någon eventuell smak av vinäger. Tog en droppe på fingret för att smaka, det var eldsvåda direkt på tungan. En miljon scoville är mycket, jag fattar inte hur man kan delta i chilliätartävlingar där man t o m äter Carolina Reaper med drygt 1,6 miljoner scoville. Det måste vara riktigt smärtsamt, även dagen efter. :eek:

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
F
Svar
105
Visningar