Chilli - Odla som hobby

Någon som vet varför vissa blad blir defekta och drar ihop sig och blir hårdare?
Jag hittar inga kryp på dom.
Det är bla Mango, Jackfruit och Avacado.

20200821_090357_copy_896x564.jpg

20200821_090330_copy_896x1680.jpg

20200821_090458_copy_896x1953.jpg

20200821_090438_copy_896x562.jpg

20200821_090414_copy_896x1510.jpg

20200821_090521_copy_896x1346.jpg

Jag kan inte säga säkert vad det beror på men det jag fått förklarat tidigare dock i mitt fall när det gäller chili.
Så en del bladdefekter beror på svamp,en del på själva fröt att det påverkats av en tidigare sjukdom från plantan innan.
Kan även bero på övervattning eller för lite vatten, för mycket näring eller för lite.
För mycket sol,för lite sol. För varmt eller för kallt.

Är jättesvårt att hitta exakt orsak om man inte är kemist och mäter det som mätas kan i jord och näring.

Ser plantan i övrigt fin ut så skulle jag gissa på en defekt som följer med fröt i första hand.

I vanliga fall är det inget som påverkar plantan så länge man inte hittar nåt av alla olika kryp som äter eller förstör bladen så brukar plantorna bli fina i slutändan.

Kom på att om det är egenuppdrivna plantor så har jag fått den defekten på blad om luftfuktigheten varit låg när jag tar ur plantor ur tex miniväxthus eller en igenknuten påse som brukar vara väldigt fuktigt.
Och när den fuktigheten försvinner så kan blad knorra sig eller börja torka lite. Brukar dock bara vara i början att dom får en chock tills nya blad kommer och därefter brukar det ge sig.
Kan även avhjälpas att spraya dom med vatten ibland när inte solen ligger på för annars bränner man bladen.

Hoppas nåt av det jag skrev kan avhjälpa problemet.

Jag kan inte säga säkert vad det beror på men det jag fått förklarat tidigare dock i mitt fall när det gäller chili.
Så en del bladdefekter beror på svamp,en del på själva fröt att det påverkats av en tidigare sjukdom från plantan innan.
Kan även bero på övervattning eller för lite vatten, för mycket näring eller för lite.
För mycket sol,för lite sol. För varmt eller för kallt.

Är jättesvårt att hitta exakt orsak om man inte är kemist och mäter det som mätas kan i jord och näring.

Ser plantan i övrigt fin ut så skulle jag gissa på en defekt som följer med fröt i första hand.

I vanliga fall är det inget som påverkar plantan så länge man inte hittar nåt av alla olika kryp som äter eller förstör bladen så brukar plantorna bli fina i slutändan.
Problemet är när stora växter stannar efter ett halvår eller längre.
När toppen är defekt blir det i bästa fall överlevande sidoskott.
Jag har dom i skyddat läge från den brännande solen och sprejar/duschar regelbundet.

Hmm ja då är ju plantorna stora och starka så där kan jag inte ge några tips. Dom problemen du skriver brukar jag ha när plantan är mindre.

Du verkar sköta dom helt ok i övrigt. Enda jag hittar på rak arm av att läsa snabbt är nån typ av näringsbrist då kan topparna dö och sidoskotten överlever.
Ditt problem sträcker sig lite över mina kunskaper, kan vara nåt speciellt som drabbar just det du odlar?! Alla olika växter har ju sitt sätt och totalt olika vad dom kräver och behöver.

Finns dock många bra forum när det gäller odling och problem.
Tror att du kan få mer ideer där än vad jag kan ge.

Jag ska snoka runt lite och höra mig för och får jag några tips så skriver jag dom här.
Alla problem har nån lösning så förr eller senare hittar vi varför dina plantor blir så.

Någon som vet varför vissa blad blir defekta och drar ihop sig och blir hårdare?

Är det ok om jag kopierar dina foton och skickar vidare?

Har en jag snackar med som har mer erfarenhet av just mango och avokado.
Han känner nån som odlar jackfruit med så om dom får se dina bilder du lagt här kanske vi kan få lite tips om just dom sorternas plantor.

Dom pratar inte svenska annars hade jag sagt åt dom att regga sig här.

Är det ok om jag kopierar dina foton och skickar vidare?

Har en jag snackar med som har mer erfarenhet av just mango och avokado.
Han känner nån som odlar jackfruit med så om dom får se dina bilder du lagt här kanske vi kan få lite tips om just dom sorternas plantor.

Dom pratar inte svenska annars hade jag sagt åt dom att regga sig här.
Salamat.,

Wala wala eller kanske man ska säga
huwag mag alala tungkol dita (stavning kan vara åt helvete)

min tagalog är nybörjare än så länge. :rolleyes:

Nu får jag Chili dagligen från olika buskar som jag inte riktigt vet vad det är.
Dags att göra något av skörden,
jag gjorde en egen variant av Ta Sisa, utan malda torkade räkor och lade till röd lök.

Nu har jag både pasta och såser för ett tag.
Blandade en sats med en färdig pastasås som är god.

Nästa skörd ska jag torka och mala.

20200903_193715.jpg

20200904_084013.jpg

20200904_091916.jpg

Filliinsk avforing eller ar det Norrlandsk

Bajs som bajs, kvittar väl vad skiten kommer ifrån. Har precis bajsat ut några rejäla korvar med Gotlänsk skit. Varken luktade eller kändes annorlunda från min normala Göteborgska skit.

Tycker du inte ditt förföljande av @kurant är lite barnsligt? Här sitter du å säger att MPR är bara skit å TS är så mycket bättre, ändå tar du med dig samma beteende hit!

När denna tråden skapades så kände jag att det var försent att odla chilis, däremot hade jag hunnit plantera paprikor. Men tydligen försent också.
Paprikorna har vuxit och jag har fått gröna blad på alla.
Men vad händer nu i höst?
Ska jag ta in plantorna? Ska jag slänga dom och va tidigare nästa år?
Kan man odla chili inne nu i vinter, eller ska jag vänta in våren igen?
Dom paprikor som jag har, om jag tar in plantorna kan det bli paprikor under vintern då?

När denna tråden skapades så kände jag att det var försent att odla chilis, däremot hade jag hunnit plantera paprikor. Men tydligen försent också.
Dom paprikor som jag har, om jag tar in plantorna kan det bli paprikor under vintern då?
Växthus??
Johan har ju lampor för att odla inomhus så nog går det, den torra luften inomhus är ett problem så att duscha växterna regelbundet måste göras.

Jag skulle prova i alla fall och inför nästa säsong så prova att så frön tidigt inomhus så plantorna får en tidig start.

Ta in dem och sätt de i ett söder fönster om möjligt, man kan komplettera med lysrör, fungerar med vanliga med vitt ljus (ej varmvitt), ja du kan få frukt på dem.

Chili kan man odla inomhus på vintern, men de ger lite mindre frukt än om de är ute på sommaren.
Vi har planterat inne för ca 2 månader sedan och de är mellan 40 till 50 cm höga nu och börjar ge frukt.
De står i söderfönster och har extra ljus från 2 vanliga lysrör som hänger då mellan 20 till 10 ovanför dem.

Avacado är ju lättodlat inomhus, men jag tycker de ofta får de där vita mini insekterna på sig. Så de förpassade ut i trädgården och där tar rådjuren hand om dem... Men de klarar övervintringen faktiskt. Tänkte prova att ha nät över nästa år och och se hur stora de kan växa till sig.

Avacado är ju lättodlat inomhus, men jag tycker de ofta får de där vita mini insekterna på sig. Så de förpassade ut i trädgården och där tar rådjuren hand om dem... Men de klarar övervintringen faktiskt. Tänkte prova att ha nät över nästa år och och se hur stora de kan växa till sig.
Här blir dom 4m höga och har en grov stam.
Mina har nått 50cm som mest.
Detta på fyra månader.
Ibland stannar tillväxten av blad i upp till en månad men den blir ändå längre/högre.
Bara hoppas att dom fortsätter uppåt...
Har man tre till fem kan man få mycket Avacado.
En fungerar inte.

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
F
Svar
105