"mackes " sa:
Jag fick SINK från februari förra året, nu fick jag en blankett där enbart Januaris pension var upptagen men den försvann tack vare fullt grundavdrag. Fick också en uppmaning att deklarera aktieaffärer, de måste man tydligen alltid deklarera oavsett sink. Det går dock numera att göra på nätet (K4).
Ett tips till dig macke och alla adra.
Om ni skall ansöka om SINK så gör det endast från 1 Dec till 31 Jan, då har ni några dagars marginal.
Vad händer annars ?? Jo samma som för mig som fick min SINK beviljad 27 Okt 2011 och i slutskatten för år2012 så åkte jag på restskatt i stället för att få tillbaka.
Anledningen är att om du har mindre än 90% av din inkomst som grund för grundavdrag så får man bara minimibeloppet 9500 sek.
Tex jag hade sink 27 okt till årets slut, den inkomstsumman dras från den totala inkomsten, resten av din inkomst skall överstiga 90 % för fullt grundavdrag.
För mig blev det 79.4 % och alltså bara 9500 sek i grundavdrag. Jag förlorar på detta, om man inte som jag skrev ovan, endast har en mån på året som Sink, eller rättare sagt mindre än 10 % av din totala inkomst som sink. Föreslår max en mån så ligger man på rätt sida.
Hur löser man detta JO man kan ompröva Skattev beslut och begära att beskattas efter Inkomstskattelagen, första året om man redan som Macke har sink från feb. Men du får räkna dina dagar du har i Feb max 3 om jag förstår rätt, annars är du nog på fel sida om sträcket.
Har också fått veta hur man gör om man sinkar och ÄNDÅ har drabbats av en inkomstdekl. Justera ALLA dom summer i ändringsrutan till höger TILL NOLL, ange under uppl. att du skattar sink, och skicka handlingen med ID eller papper.Allt enl. Skatteverket.
Macke Skicka in din blankett om att du skall skatta enl. I -L. Under detta år sedan som du sökt sink så löser det sig, samma som för mig alltså.